Het is op dit moment heel moeilijk in te schatten waarom men bij Ferrari ineens weer van teambaas wilde wisselen. Vooral de berichtgeving vanuit de media is nogal moeilijk te beoordelen. Het is geen geheim dat Arrivabene op een gegeven moment besloten heeft om de interacties met de media tot een minimum te houden onder het moto: 'dan kunnen ze ons ook nergens de schuld van geven als het misgaat.'.
De meeste artikels die ik heb gelezen na het vertrek van Arrivabene proberen vooral een negatief beeld van de man weer te geven. Ik kan me niet geheel van het gevoel ontdoen dat een hoop journo's eindelijk hun wraak pakken op de man die hen nu al zo lang buiten hield bij Ferrari. Rancune is bij deze mensen trouwens geen vreemd beeld hoor.
Dat terzijde denk ik dat hij wel ergens te ver is gaan drijven. Toen hij overnam van Mattiaci, die ondertussen in de geschiedenisboeken staat als een tussenpaus die de mesthoop van Domenicali moest opruimen, was Ferrari eigenlijk een echt tof hecht team geworden. Onder zijn leiderschap werd de wagen elk jaar beter. 2015 was een aangename verrassing en ook in 2016 toen de resultaten tegenvielen op de baan, zag men op de dynamo constant het gat met Mercedes kleiner en kleiner worden.
Alleen is er ergens iets misgegaan. De hoge druk van wijlen Marchionne werd hem iets teveel denk ik en samen met die persstop is hij binnenskamers iets te dictatoriaal gaan heersen over alle departementen. Het is vooral dat laatste dat ervoor zorgde dat de teamgeest toch niet optimaal is geweest in die laatste twee jaar.
De balans blijft voor mij als Ferrari fan wel nog altijd positief. Het team dat aan de begin van het turbo tijdperk zo ver achter lag op Mercedes staat er nu wel. Ok, de afgelopen twee jaar waren dik gemiste kansen maar we hadden tenminste een auto waarmee iets mogelijk was. Onder zijn leiderschap zijn we dichtbij gekomen, alleen net niet kort genoeg.
Technisch gezien hebben ze alle mensen op de juiste plaats op dit moment, dat is wel duidelijk. Dus die basis is er nog altijd. Het is te hopen dat Binoto ook daadwerkelijk kan aantonen dat hij wel de juiste man is om dit team naar beide wereldtitels te leiden. Het technisch departement blijft immers onder zijn direct leiderschap dus zoveel zal er wel niet veranderen.
Ik denk wel dat Ferrari opnieuw zich wat meer zal openstellen voor de media en als je de toon van de laatste dagen wat volgt op hun sociale media dan denk ik wel dat dit in orde komt.
De meeste artikels die ik heb gelezen na het vertrek van Arrivabene proberen vooral een negatief beeld van de man weer te geven. Ik kan me niet geheel van het gevoel ontdoen dat een hoop journo's eindelijk hun wraak pakken op de man die hen nu al zo lang buiten hield bij Ferrari. Rancune is bij deze mensen trouwens geen vreemd beeld hoor.
Dat terzijde denk ik dat hij wel ergens te ver is gaan drijven. Toen hij overnam van Mattiaci, die ondertussen in de geschiedenisboeken staat als een tussenpaus die de mesthoop van Domenicali moest opruimen, was Ferrari eigenlijk een echt tof hecht team geworden. Onder zijn leiderschap werd de wagen elk jaar beter. 2015 was een aangename verrassing en ook in 2016 toen de resultaten tegenvielen op de baan, zag men op de dynamo constant het gat met Mercedes kleiner en kleiner worden.
Alleen is er ergens iets misgegaan. De hoge druk van wijlen Marchionne werd hem iets teveel denk ik en samen met die persstop is hij binnenskamers iets te dictatoriaal gaan heersen over alle departementen. Het is vooral dat laatste dat ervoor zorgde dat de teamgeest toch niet optimaal is geweest in die laatste twee jaar.
De balans blijft voor mij als Ferrari fan wel nog altijd positief. Het team dat aan de begin van het turbo tijdperk zo ver achter lag op Mercedes staat er nu wel. Ok, de afgelopen twee jaar waren dik gemiste kansen maar we hadden tenminste een auto waarmee iets mogelijk was. Onder zijn leiderschap zijn we dichtbij gekomen, alleen net niet kort genoeg.
Technisch gezien hebben ze alle mensen op de juiste plaats op dit moment, dat is wel duidelijk. Dus die basis is er nog altijd. Het is te hopen dat Binoto ook daadwerkelijk kan aantonen dat hij wel de juiste man is om dit team naar beide wereldtitels te leiden. Het technisch departement blijft immers onder zijn direct leiderschap dus zoveel zal er wel niet veranderen.
Ik denk wel dat Ferrari opnieuw zich wat meer zal openstellen voor de media en als je de toon van de laatste dagen wat volgt op hun sociale media dan denk ik wel dat dit in orde komt.