Dit weekend is er naast de Dakar Rally ook de 24h van Dubai. Vorig jaar gewonnen door Jeroen Bleekemolen en zijn teammates met een Black Falcon Mercedes SLS. Voor de ene niet interessant. Voor mij wel. Dit jaar een gevecht tussen oa Chevrolet, Mercedes en Porsche.
(https://pbs.twimg.com/media/BdjDp0NCIAArjkW.jpg)
Ik heb deze race vorig jaar 'uitgeprobeerd', maar ik haakte er een beetje op af doordat ik echt geen flauw idee had van de meeste deelnemers. En een week later is de Rolex 24 at Daytona, waar ik traditioneel enorm naar uitkijk (al zit het nu vlak voor de tentamenreeks).
Hierna inderdaad de Daytona race. Deze week heeft Bleekemolen de Viper getest. Was zeer tevreden. Gaat rijden met Keating en Collard.
(https://pbs.twimg.com/media/BdcbAHxCAAAc3gT.jpg)
Trouwens op pole in Dubai staat een GT1, die van Bleekemolen is een GT3. Hij rijdt ook in twee auto's die 24h. Genoeg te doen dus.
Heb ook niet zoveel met de 24 uur van Dubai. Het het idee dat het vooral een feestje is voor de rijke race - families...
Vind het altijd een beetje een triest gezicht, een optocht van sportwagens op een circuit door de woestijn zonder publiek.
En die containers (de pitboxen) in de pits maken het gezicht dan niet gezelliger ;)
Citaat van: gloudiesaurus op 10 januari 2014 - 00:40:17
Heb ook niet zoveel met de 24 uur van Dubai. Het het idee dat het vooral een feestje is voor de rijke race - families...
Vind het altijd een beetje een triest gezicht, een optocht van sportwagens op een circuit door de woestijn zonder publiek.
En die containers (de pitboxen) in de pits maken het gezicht dan niet gezelliger ;)
Of de kaviaar met kilo's binnen komt, of de Champagne met een tankwagen wordt aangeleverd, who cares. Coureur en auto knallen 24 uren. Zijn F1 races waar er minder komen kijken. En optocht vind ik wel een hele vreemde opmerking, sorry.
Citaat van: janke op 10 januari 2014 - 00:45:42
Citaat van: gloudiesaurus op 10 januari 2014 - 00:40:17
Heb ook niet zoveel met de 24 uur van Dubai. Het het idee dat het vooral een feestje is voor de rijke race - families...
Vind het altijd een beetje een triest gezicht, een optocht van sportwagens op een circuit door de woestijn zonder publiek.
En die containers (de pitboxen) in de pits maken het gezicht dan niet gezelliger ;)
Of de kaviaar met kilo's binnen komt, of de Champagne met een tankwagen wordt aangeleverd, who cares. Coureur en auto knallen 24 uren. Zijn F1 races waar er minder komen kijken. En optocht vind ik wel een hele vreemde opmerking, sorry.
Ieder zijn ding he ;) Mij trekt dat Dubai gebeuren me gewoon niet zo...
De 24 uren van Daytone dan weer wel :)
Citaat van: gloudiesaurus op 10 januari 2014 - 00:40:17
Heb ook niet zoveel met de 24 uur van Dubai. Het het idee dat het vooral een feestje is voor de rijke race - families...
Vind het altijd een beetje een triest gezicht, een optocht van sportwagens op een circuit door de woestijn zonder publiek.
En die containers (de pitboxen) in de pits maken het gezicht dan niet gezelliger ;)
Dat gebrek aan toeschouwers op de tribunes is wel bij meer GT-evenementen het geval. Ik heb onlangs in de Kerstvakantie toevallig ook een jaaroverzicht van de European Le Mans Series gezien. Dat was ook vaak zo'n dooie boel op de tribunes. En wanneer het dan ook nog eens regende, zoals in Silverstone, was het helemaal huilen met de pet op. De heren en één dame deden hun ding daar gewoon voor zo goed als lege tribunes. Meer volk in de pits dan betalende toeschouwers leek het wel.
Precies SDG op de een of andere manier vind ik het dan al een stuk minder leuk om naar te kijken...
Bij de 24 uur van Dubai zie je helemaal niemand op de tribune.............
WEC doet het met specifieke events dan weer wel prima, evenals ALMS/Grand-Am.
ELMS en die 24H Series zijn toch de B-garnituur van de sportscars.
Citaat van: Jehoentelaar op 10 januari 2014 - 20:19:03
WEC doet het met specifieke events dan weer wel prima, evenals ALMS/Grand-Am.
ELMS en die 24H Series zijn toch de B-garnituur van de sportscars.
24 uur van Spa is wellicht de uitzondering die de regel bevestigt. En de 24 uur van de Nürburgring, hoe zit het daarmee? Ik ken die niet echt, komt daar veel volk kijken?
Stampvol van begin tot eind. VLN trekt sowieso heel degelijke toeschouwersaantallen.
Iig de beide Black Falcon SLSen hebben nu al problemen. De #1 heeft problemen met het uitlaatsysteem, en de #2 met hun suspension. Winnen zit er eigenlijk niet meer in. Jammer voor Bleekemolen. Een Porsche, Ferrari en een BMW liggen op kop. Stand 2 uur geleden.
Citaat van: Jehoentelaar op 10 januari 2014 - 21:14:39
Stampvol van begin tot eind. VLN trekt sowieso heel degelijke toeschouwersaantallen.
2
De 24uren op de Ring ben ik jaren heen geweest. De laatste keer 2 jaar geleden. En je hebt gelijk. Zwart van het volk.
Dat zijn ook prachtige races met een rijke historie :)
Marshall Pruett @marshallpruett 34 sec.
They have gotten Memo out of the car, he's on a stretcher and being taken into the ambulance.
Jenna Fryer @JennaFryer 51 sec.
Darren Law says Gidley going directly to hospital, skipping infield care center.
Geen idee of dit goed of slechts is.
Zware crash, heb hem zelf even gemist omdat ik mijn bankzaken aan het regelen was, maar 24 uur van Daytona heeft rode vlag. Memo Gidley en Matteo Malucelli, maar weet nog niet precies wat er gebeurd is.
Misschien trouwens een idee om hier een algemeen 24 uurs-races topic van te maken?
http://www.youtube.com/watch?v=BymOht1DVSk
Wow, da's geen fijne crash..
Beiden naar ziekenhuis trouwens.
http://johndagys.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/01/0Dagys_-2014_239985.jpg
Ik plaats deze foto expres als link en niet tussen img-tags. Wat er over is van de auto van Gidley. Zelf weten of je klikt. Op 112groningen.nl hebben zulke wrakken meestal geen goede afloop.
Het was een gigantische klap voor Gidley, die met zijn prototype vol op de achterkant van de langzaam rijdende Ferrari klapte.
Edit: oh, er was nog een pagina.
Maar volgens mij zwerft hier ergens een endurancetopic rond, en anders kunnen we wel een nieuwe maken.
Topictitel aangepast! ;)
Nare crash overigens. Al iets bekend van de rijders?
Allebei aanspreekbaar, Gidley geopereerd aan zijn linkerarm en -been, maar om wat voor reden, weet ik niet. Kan bloedproppen zijn, kan breuken zijn, zou ook amputatie kunnen zijn natuurlijk, kan ook gewoon een kleine snee zijn. Maar als het een ernstige reden was, hadden ze dat wel specifiek gemeld denk ik.
Maar ze komen er beiden wel relatief goed vanaf denk ik.
Allard Kalff en Rick Winkelman melden net op MotorsTV dat het om breuken zou gaan aan een arm en een been inderdaad.
Heb zo'n beetje 8 vd de 24 uren bekeken. Vind het na Le Mans de mooiste 24uren. Zware crash overigens.
Ook nog gebroken rug voor Gidley
Citaat van: janke op 26 januari 2014 - 19:12:25
Heb zo'n beetje 8 vd de 24 uren bekeken. Vind het na Le Mans de mooiste 24uren. Zware crash overigens.
Heb helaas nauwelijks wat kunnen zien. Zal ook Sebring moeten missen, tot nu toe de langste race die ik onafgebroken heb bekeken.
Daartegenover staat wel weer een bezoek aan het WEC in Spa op 3 mei, en Le Mans in zijn geheel kijken is ook wel een fraaie uitdaging. :)
Citaat van: Jehoentelaar op 26 januari 2014 - 20:27:08
Citaat van: janke op 26 januari 2014 - 19:12:25
Heb zo'n beetje 8 vd de 24 uren bekeken. Vind het na Le Mans de mooiste 24uren. Zware crash overigens.
Heb helaas nauwelijks wat kunnen zien. Zal ook Sebring moeten missen, tot nu toe de langste race die ik onafgebroken heb bekeken.
Daartegenover staat wel weer een bezoek aan het WEC in Spa op 3 mei, en Le Mans in zijn geheel kijken is ook wel een fraaie uitdaging. :)
Spa ben ik er ook. ;)
Citaat van: Jehoentelaar op 26 januari 2014 - 20:27:08
Citaat van: janke op 26 januari 2014 - 19:12:25
Heb zo'n beetje 8 vd de 24 uren bekeken. Vind het na Le Mans de mooiste 24uren. Zware crash overigens.
Heb helaas nauwelijks wat kunnen zien. Zal ook Sebring moeten missen, tot nu toe de langste race die ik onafgebroken heb bekeken.
Daartegenover staat wel weer een bezoek aan het WEC in Spa op 3 mei, en Le Mans in zijn geheel kijken is ook wel een fraaie uitdaging. :)
In 2011 heb ik de ganse 24 uur van le Mans gezien, met af en toe een korte pauze natuurlijk. Ik kan me niet meer herinneren hoeveel blikken Red Bull ik toen gedronken heb ;D, het verloop van de race verdwijnt zo veel sneller uit je geheugen maar het is een ervaring die je bij blijft.
Tig keer geweest. Le Mans is een mythe. ;)
Ik wil er elk jaar weer naartoe, maar voor mij als student valt het steeds ongelukkig in de laatste tentamenperiode.
Voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers zal komend jaar uitkomen in het World Endurance Championship. De 34-jarige Nederlander gaat racen met de nieuwe LMP1-bolide van Lotus-Kodewa.
Albers is de eerste coureur die wordt bevestigd voor het nieuwe LMP1-project van Kodewa, dat wordt gerund door Colin Kolles. Albers werkte eerder al samen met de Duitser tijdens zijn carrière in de Formule 1, DTM en tijdens zijn twee deelnames aan de 24 uur van Le Mans in 2009 en 2010.
De Nederlandse coureur reed daarnaast in 2012 al eens voor Lotus tijdens de 6 uur van Silverstone. Destijds reed het team nog met een LMP2-bolide. Komend seizoen zal de Lotus-Kodewa combinatie het in de LMP1-klasse onder andere gaan opnemen tegen de teams van Peugeot, Audi en Porsche.
Vorige week werd ook al bekend dat Albers zijn naam heeft verbonden aan de nieuwe elektrische autosportklasse Formule E.
De officiële inschrijvingslijst voor het FIA World Endurance Championship word op 13 februari bekendgemaakt in Parijs.
Bron; RTLGP.
Nou die was ik alweer vergeten die Albers. Benieuwd wat die kan met die Lotus LMP.
Ik ben benieuwd, is toch een mooi klasse om in te mogen meerijden.
Hij zat ook in het vorige (toen nog) Le Mans Series-project van Kolles, dus blijkbaar deed hij toen toch iets wat goed genoeg was om nu weer aan hem te denken. Ik hoop voor hem dat hij succesvol zal zijn,
Hoe is het eigenlijk met zijn vrouw? Die was toch heel ziek.
Zover ik mij kan herinneren was Albers op zich niet slecht met dat ding van Kolles. Hopen dat Lotus wat maakt van dit project, maar achter drie fabrieksteams en Rebellion hoeven we geen hoofdprijzen te verwachten.
Hier de eentry lijst voor dit jaar. Albers dus met een Lotus en Bleekemolen met een Viper aan de start. Xavier Maassen staat met een Porsche op de reserve lijst.
LMP1-H (7 Entries)
1 – Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro – Lucas di Grassi*
2 – Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro – Marcel Fassler*
3 – Audi Sport Team Joest – Audi R18 e-tron quattro – Filipe Albuquerque
7 – Toyota Racing – Toyota TS040 Hybrid – Alexander Wurz*
8 – Toyota Racing – Toyota TS040 Hybrid – Anthony Davidson*
14 – Porsche Team – Porsche 919 Hybrid – Romain Dumas*
20 – Porsche Team – Porsche 919 Hybrid – Timo Bernhard*
LMP1-L (3 Entries)
9 – Lotus – Lotus T129 AER – Christijan Albers*
12 – Rebellion Racing – Rebellion R-One Toyota – Nicolas Prost*
13 – Rebellion Racing – Rebellion R-One Toyota – Mathias Beche*
LMP2 (17 Entries)
21 – Strakka Racing – Dome Strakka S103 Nissan – Nick Leventis*
22 – Millennium Racing – Oreca 03 Nissan – Fabien Giroix*
23 – Millennium Racing – Oreca 03 Nissan – Stefan Johansson*
24 – Sebastien Loeb Racing – Oreca 03 Nissan – Rene Rast
26 – G-Drive Racing – Morgan Nissan – Roman Rusinov*
27 – SMP Racing – Oreca 03 Nissan – Kirill Ladygin*
33 – OAK Racing Team Asia – Ligier JS P2 HPD – David Cheng
34 – Race Performance – Oreca 03 Judd – Michel Frey
35 – OAK Racing – Morgan Nissan – Alex Brundle
36 – Signatech Alpine – Alpine A450 Nissan – Paul-Loup Chatin
37 – SMP Racing – Oreca 03 Nissan – Sergey Zlobin*
38 – Jota Sport – Zytek Z11SN Nissan – Simon Dolan
41 – Greaves Motorsport – Zytek Z11SN Nissan – Tom Kimber-Smith
43 – Newblood by Morand Racing – Morgan Judd – Christian Klien
46 – Thiriet by TDS Racing – Ligier JS P2 Nissan – Pierre Thiriet
47 – KCMG – Oreca 03 Nissan – Matthew Howson*
48 – Murphy Prototypes – Oreca 03 Nissan – Greg Murphy
GTE PRO (12 Entries)
51 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Gianmaria Bruni*
52 – Ram Racing – Ferrari F458 Italia – Matt Griffin*
71 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Davide Rigon*
73 – Corvette Racing – Chevrolet Corvette C7.R – Jan Magnussen
74 – Corvette Racing – Chevrolet Corvette C7.R – Oliver Gavin
89 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Bruno Senna
91 – Porsche Team Manthey – Porsche 911 RSR – Patrick Pilet*
92 – Porsche Team Manthey – Porsche 911 RSR – Marco Holzer*
93 – SRT Motorsports – SRT Viper GTS-R – Rob Bell
94 – SRT Motorsports – SRT Viper GTS-R – Jeroen Bleekemolen
97 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Darren Turner*
99 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Stefan Mucke*
GTE AM (16 Entries)
53 – Ram Racing – Ferrari F458 Italia – Johnny Mowlem*
58 – Team Sofrev ASP – Ferrari F458 Italia – Fabien Barthez
60 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Peter Ashley Mann
61 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Luis Perez Companc*
62 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Yannick Mallegol
67 – Imsa Performance Matmut – Porsche 911 GT3 RSR – Erik Maris
72 – SMP Racing – Ferrari F458 Italia – Andrea Bertolini
75 – Prospeed Competition – Porsche 911 GT3 RSR – Francois Perrodo*
77 – Dempsey Racing-Porton – Porsche 911 RSR – Patrick Dempsey
81 – AF Corse – Ferrari F458 Italia – Stephen Wyatt*
87 – Craft Racing – Aston Martin Vantage – Frank Yu
88 – Proton Competition – Porsche 911 RSR – Christian Ried*
90 – 8Star Motorsports – Ferrari F458 Italia – Vicente Potolicchio*
95 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Kristian Poulsen*
96 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Richie Stanaway
98 – Aston Martin Racing – Aston Martin Vantage – Paul Dalla Lana*
GARAGE 56
0 – Nissan Motorsports Global – Nissan ZEOD RC – Lucas Ordonez
* betreffen volledige seizoendeelname aan het FIA World Endurance Championship
RESERVE
LMP (5 Reserves)
50 – Larbre Competition – Morgan Judd – Jacques Nicolet
30 – Signatech Alpine – Alpine A450 Nissan – Nelson Panciatici
42 – Caterham Racing – Zytek Z11SN Nissan – Chris Dyson
40 – Boutsen Ginion Racing – Oreca 03 Nissan – Vincent Capillaire
29 – Pegasus Racing – Morgan Nissan – Julien Schell
SRT Motorsports zegt af voor de 24h van Le Mans. Ze zouden er met een Viper oa bestuurd door Jeroen Bleekemolen aan mee doen. Bleekemolen Twittert al dat hij dit jaar na 9 jaren racen waarschijnlijk vakantie kan nemen. :-[
Jammer. Gelukkig had ie afgelopen weekend wel mooi resultaat in Braziliaanse Stock Car-kampioenschap. Tweede in de regen.
Maar ontopic weer over endurance: GP2-kampioen Leimer test deze dagen voor Rebellion op Paul Ricard en naar verwachting wordt hij zodra de test is afgerond bevestigd als coureur voor komend seizoen. En dat vind ik heel mooi. Leimer is een prima coureur, maar gewoon niet goed genoeg voor de Formule 1. Is hij ook nooit geweest, en zijn titel in zijn vierde jaar GP2 heeft daar echt geen verandering in gebracht. Lijkt me echt een prima endurance-coureur en ik meende dat hij al wat ervaring daar in had, maar dat was natuurlijk Patric Niederhauser. Had ze even door elkaar gehaald.
Silverstone, race 1 WK Endurance 2014.
Grid: 1. Toyota, 2. Audi, 3. Porsche.
Nice!
Met Wurz/Sarrazin en Nakajima een team om rekening mee te houden. De andere Toyota met oa Davidson en Buemi staat vijfde op de grid. Maareh, het is dan ook marginaal dat ze op pole staan. En zes uren blijven stampen zonder problemen is wel een ander verhaal. ;)
(http://www.fiawec.com/wpphpFichiers/Albums/37/113/2014-6-Heures-de-Silverstone--3996-RED37490-3500x2333_hd.jpg)
Jep de toppers binnen 0,5 seconde. En dat voor endurance racen...
Citaat van: gloudiesaurus op 19 april 2014 - 20:56:06
Jep de toppers binnen 0,5 seconde. En dat voor endurance racen...
Nog erger: +0.005 volgens de WEC side. Top vijf,
1 7 LMP1 Alexander WURZ, Stéphane SARRAZIN, Kazuki NAKAJIMA Toyota TS 040 - Hybrid M 1:42.811 1:42.843 1:42.509 1:42.933 4 1'42.774
2 1 LMP1 Lucas DI GRASSI, Loïc DUVAL, Tom KRISTENSEN Audi R18 e-tron quattro M 1:42.477 1:42.773 1:42.847 1:43.020 4 1'42.779 +0.005
3 14 LMP1 Romain DUMAS, Neel JANI, Marc LIEB Porsche 919 Hybrid M 1:42.646 1:42.813 1:43.425 1:43.467 4 1'43.087 +0.313
4 2 LMP1 Marcel FÄSSLER, André LOTTERER, Benoit TRÉLUYER Audi R18 e-tron quattro M 1:43.283 1:43.539 1:42.829 1:42.897 4 1'43.137 +0.363
5 8 LMP1 Anthony DAVIDSON, Nicolas LAPIERRE, Sébastien BUEMI Toyota TS 040 - Hybrid M 1:42.622 1:42.912 1:43.607 1:43.618 4 1'43.189 +0.415
Webber op zes. Timo BERNHARD, Mark WEBBER, Brendon HARTLEY
Zit lekker dicht op elkaar! Nou is het zes uur volhouden natuurlijk iets anders dan amper twee minuten, maar dit is alvast een aardig begin. Ik ga er goed voor zitten morgen.
Ik heb niet zoveel met enduranceracing, ik vind het namelijk retesaai om naar te kijken, maar ik probeer altijd toch wat beelden mee te pakken. Maar dat is ook niet het punt dat ik wil maken. Mijn vraag is juist: wat kunnen we van Porsche verwachten? (en dan bedoel ik natuurlijk eigenlijk gewoon Webber)
Hangt vooral af van het geld wat erin is gestoken ten opzichte van de andere twee LMP1 Hybrids, maar als dat ongeveer vergelijkbaar is met Toyota (ga ik van uit), dan zal hun seizoen ook wel daarmee te vergelijken zijn als wat Toyota vorig jaar had. In de trainingen en 'korte' races prima kunnen meekomen, maar Le Mans gaat een gigantische opgave voor ze worden. Niet zozeer een goede klassering (= podium), maar ook het uitrijden an sich.
Het had op zich niet verkeerd geweest als er in het USCC nog van die dingen mochten meedoen en de hybridteams dat ook deden; die 'Florida 36H' is wat betrouwbaarheid betreft toch een wat betere voorbereiding dan welgeteld twaalf uur op Silverstone en Spa.
Oja ik bedoelde het eigenlijk wat concreter: hoe groot is de kans dat ze morgen meedoen met het gevecht van Toyota en Audi
Citaat van: Perton op 19 april 2014 - 21:22:17
Ik heb niet zoveel met enduranceracing, ik vind het namelijk retesaai om naar te kijken, maar ik probeer altijd toch wat beelden mee te pakken. Maar dat is ook niet het punt dat ik wil maken. Mijn vraag is juist: wat kunnen we van Porsche verwachten? (en dan bedoel ik natuurlijk eigenlijk gewoon Webber)
Porsche is back in town als de grootste endurance kampioen ever. En ze rijden met meerdere coureurs. En blijkbaar is Webber goed genoeg om daar te rijden. Ben benieuwd hoe hij het gaat doen in zijn stints op Le Mans.
Porsche is nooit weggeweest van endurance, maar debuteert wel in LMP1-Hybrid. Ik zou het niet zomaar durven zeggen hoe die het morgen gaan doen. Denk ook niet dat de overwinning een hoge prioriteit heeft. Maar vooruit, als ik een blinde gok zou doen: derde, achter de eerste Audi en eerste Toyota.
Ik bedoel dan ook hun comeback hè in de LMP1 toen nog Groep C. ;)
Uiteraard, maar Group C en LMP1-Hybrid zijn ook verre van vergelijkbaar. ;)
We zijn onderweg! Toyota aan de leiding, dan Audi, dan Porsche. AF Corse aan de leiding in GTE-Pro.
Hele lastige omstandigheden. Audi #2 is eraf geschoten op Woodcote en de Porsche #14 staat binnen met schade linksvoor (edit: kwam zonder linker voorwiel binnen!). Toyota #8 nu aan de leiding voor de #7, Audi #1 en Porsche #20.
Het lijkt einde verhaal voor de #2, maar ze gaan het toch proberen.
De Rebellion met Heidfeld nu achter het stuur doet het prima.
De Audi #2 doet nog vrolijk mee, maar nu al met 4 ronden achterstand. De Porsche met Bernhard is de Toyota met Würz voorbij gegaan.
Porsche #14 is wel uitgevallen met een hydraulisch probleem.
Yep. De stand tot nu is Toyota 1 en 2. De Porsche op 3, de Rebellion op 4, en de Audi op 5. Alle LMP1. Beide Manthey Porsche RSR's doen het uitstekend. 1 en 2 in de Pro klasse. de Ferrari van Af Corse zit er dicht achter.
Nou, dat was de andere Audi.
Citaat van: Jehoentelaar op 20 april 2014 - 16:18:48
Nou, dat was de andere Audi.
Wat bedoel je precies? De #14 Porsche, de #1 Audi en de #13 Rebellion liggen eruit. (LMP1) Volgens de stream.
De #2 Audi schijnt een probleem te hebben. Valt terug naar plek 18.
Schijnbaar gaat Audi naar huis zonder te finishen. Beide auto's ko.
Ja, die tweede klapte dus in de vangrail aan de binnenkant van Copse.
Citaat van: Jehoentelaar op 20 april 2014 - 17:22:29
Ja, die tweede klapte dus in de vangrail aan de binnenkant van Copse.
Heb jij een hint voor beelden? Alvast bedankt.
Geen idee. Denk dat MotorsTV nog een stuk of dertig keer de highlights gaat uitzenden, en anders verschijnt hier en daar wel wat op YouTube.
Gisteren de tweede ronde van het WEC bijgewoond in Spa. Buiten dat het een fantastisch evenement is om mee te maken, was de strijd bij P1-HY ook interessant om te volgen. Toyota ziet er tot nu toe beresterk uit, maar Audi kon gedurende de hele race bijblijven (dit keer geen zelfsdestructie zoals in Engeland). Porsche had al gauw wat problemen met een van de auto's, en kon de racepace van de concurrentie niet volgen. Desondanks hebben ze wel met afstand de hoogste topsnelheid van het spul.
Rebellion debuteerde met de nieuwe bolide. Eén auto haalde de streep niet, de andere reed tussen de LMP2's rond en viel vooral op door de enorme bak herrie dat 'ie maakte.
In de beide GT-klassen ging de zege naar AF Corse (het de facto fabrieksteam van Ferrari). Manthey Porsche (fabriekssteun) eindigde in GTE-Pro achter de Ferrari's, maar nog wel voor Aston Martin Racing.
Manthey Racing is sinds afgelopen winter van Porsche, dus Porsche AG Team Manthey ís het fabrieksteam van Porsche, voor zover ze dat niet al waren.
Goede race verder, high lights zou wel leuk zijn want ik heb geen idee wat er allemaal gebeurd is dankzij de arrogantie van die Fransen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/114024
Toch geen Albers in Le Mans
http://www.fiawec.com/en/news/nissan-announce-2015-fia-wec-lmp1-challenger_2025.html
Nog een grote fabrikant die volgend jaar in het WEC stapt. Het begint er daar alsmaar mooier uit te zien...
http://www.gppits.net/nieuws/terugkeer_naar_le_mans_voor_ferrari/
:P
De Audi nummer 1 heeft deze middag tijdens de training een zware crash gehad, Loic Duval zou wat snijwonden hebben maar voor de rest geen gezondheidsproblemen hebben opgelopen, toch lijkt dat een wonder te zijn! Blij dat het goed is afgelopen!
(https://pbs.twimg.com/media/Bp3NkypCAAI8iw0.jpg)
(https://pbs.twimg.com/media/Bp3Q926IgAEzgUp.jpg)
Audi doet zijn best om de #1 te herstellen en nog te en de geruchten wie Duval zal vervangen komen volop op gang, sommige opperen dat het Marc Gené zal worden omdat hij nog onder contract staat bij Audi, maar hij rijdt dit jaar in een LMP2 op Le Mans dus dat gaat nog wat overleg nodig vereisen.
Damn wat een klap!
Zou de Audi niet de lucht zijn ingegaan?
Overigens ontving ik dit bericht:
CitaatWHO:
The Lotus LMP Team including drivers Christijan Albers, Christophe Bouchut, Pierre Kaffer and Lotus LMP Head of Operations, Boris Bermes
WHAT:
The official unveiling of the all new Lotus P1/01 LMP 1 car
WHERE:
The Innovation Centre, Circuit des 24 Heures du Mans, 72019 Le Mans, France
WHEN:
11am (CET) Thursday 12th June 2014
Doet Albers dan toch mee?
Ik hoorde daar een interessant verhaal over tijdens de eerste kwalificaties, blijkbaar zit dat project in zo'n moeilijke papieren dat ze de wagen in een vrachtwagen hebben verstopt die door Europa rijdt om zo schuldeisers te ontwijken, althans dat is wat de Nederlandse commentator van Eurosport te melden had.
Nu willen zo toch maar de Lotus onthullen morgen maar rijden zal er niet inzitten denk ik.
Rijden doen ze niet nee, maar dat ze de lotus willen onthullen in le mans voor de rest van het seizoen is al een tijdje bekend, zo'n week of twee, misschien nog wel langer. Dat verhaal van de schuldeisers lijkt mij dan ook complete onzin.
Over de audi, op autosport las ik ook dat ie de lucht in ging.
Duval vervangen door Gené voor de race: http://www.autosport.com/news/report.php/id/114403
(http://cdn.images.autosport.com/editorial/1402572129.jpg)
:o
Da's inderdaad een harde. Ik zag ook een filmpje (van de crash zelf zijn geen beelden) en daar zie je zo'n marshal bij Duval aankomen en ook echt kijken: wat moet ik hier nou weer mee?
Grote god wat een klap moet dat zijn geweest. Later op de avond is er ook een Aston vanaf gegaan, maar gelukkig niet zo snoeihard als Duval dat deed. Hoop dat de rest het een beetje netjes houdt de komende dagen.
Maar die Aston heeft zich nu wel teruggetrokken!
Goede actie van Lapierre. Maar het blijft een Fransoos, dus Le Mans kennende gaat de organisatie Audi hiervoor bestraffen ;D
Goede chaos.
Dit was een leuke Le Mans editie. Veel wisselingen aan de kop gedurende de race maar toch weer het team van Audi.
LMP2 en LMGTE-Pro waren heel mooi! Ook een topprestatie van Rebellion op een auto aan de finish te krijgen en leuk dat de 95 Aston Martin (vorig jaar het team van Simonsen) LMGTE-Am wint.
Knap van zowel Ligier als Rebellion om met een auto uit te rijden die eigenlijk nauwelijk getest had. Dat het bij Rebellion zelfs zonder flinke panne lukte was helemaal een prestatie. De Ligiers hadden al iets meer moeite (Mardenborough en Brundle stonden lang stil met een misfire en Thiriet bracht zijn auto met een verbogen ophanging binnen.) Bleekemolen heeft trouwens de Le Mans in een duo gereden, met Cooper McNeal omdat de derde piloot te gehavend was door een klapper in de trainingen.
Leuke editie, ondanks het feit dat Audi - alweer - gewonnen heeft. Ik kan me er meer mee verzoenen omdat ze dit keer echt hebben moeten vechten en hopen dat ze het zouden halen, knappe prestaties van Toyota en Porsche, ook al viel het resultaat tegen.
Het gaat nog knallen in het WEC dit jaar.
Citaat van: Maikel0230 op 16 juni 2014 - 10:32:36
Het gaat nog knallen in het WEC dit jaar.
Valt mee. Na Le Mans is het seizoen effectief voorbij en gaat de focus naar het volgende jaar. De algehele WEC-titel valt in het niet bij LM24. Komt nog bij dat de kalender überhaupt niet al te aansprekend is en dat de startvelden op de andere continenten überhaupt een stuk kleiner zijn dan in Europa (Spa/Silverstone).
Opvallend dat Audi wint! Toyota was sneller maar opnieuw niet betrouwbaar.
Jammer dat Toyota geen 3e auto had.
Ook Porsche zat er meteen lekker bij.
[weg]
Niet exact WEC, maar wel endurance en met een goed aantal WEC-rijders: mijn foto's van #VLN6 die afgelopen zaterdag verreden werd. Check het uit!
(http://farm6.staticflickr.com/5562/14824188024_b4863ab0e1_z.jpg)
(http://farm6.staticflickr.com/5583/14823460671_96919ebc0a_z.jpg)
(http://farm3.staticflickr.com/2928/14812117652_5f1ce19169_z.jpg)
En nog veel meer op www.facebook.com/miguelboschphoto (http://www.facebook.com/miguelboschphoto) en www.flickr.com/miguelbosch (http://www.flickr.com/miguelbosch)
Zijn er hier nog meer mensen die regelmatig naar de Ring afreizen om échte autosport te beleven? Of zijn er hier überhaupt mensen die wel eens langs de kant van een circuit staan? :')
Ja hier, maar nu vertel ik oud nieuws.
Welke circuits bezoek je zoal?
Zandvoort geregeld (logisch), maar ook vaak met een of meerdere goede vrienden naar Spa en laatst eens naar de Nordschleife. Hoop dat dat vaker gaat gebeuren.
Klinkt goed! Mag ik ook een keer mee?
Sure. Hoop wel dat we dan niet met de auto gaan waarmee ik toen naar VLN ging, want die hield er pardoes mee op.
Ben sinds 2006 ieder jaar naar de 24uur op de Ring geweest, en de WSR in Spa heb ik ook bezocht dit jaar. Superbikes zijn ook erg leuk op de Ring
Voor wie de Facebookpagina van RTLGP Magazine volgt, check eens de foto's van tijdens de kwalificaties in Austin uit. Hallucinante weersomstandigheden.
En in de race was het al niet veel beter. Resultaat: één gigantische slippartij.
http://www.youtube.com/watch?v=FutghJseE0s&app=desktop (http://www.youtube.com/watch?v=FutghJseE0s&app=desktop)
Citaat van: SDG op 21 september 2014 - 12:48:50
En in de race was het al niet veel beter. Resultaat: één gigantische slippartij.
http://www.youtube.com/watch?v=FutghJseE0s&app=desktop (http://www.youtube.com/watch?v=FutghJseE0s&app=desktop)
Waterballet met auto's... :P
BBQ iemand?
http://wtf1.co.uk/fuji-lotus-lmp1-fire/ (http://wtf1.co.uk/fuji-lotus-lmp1-fire/)
Citaat van: Jehoentelaar op 16 juni 2014 - 11:02:45
Valt mee. Na Le Mans is het seizoen effectief voorbij en gaat de focus naar het volgende jaar. De algehele WEC-titel valt in het niet bij LM24. Komt nog bij dat de kalender überhaupt niet al te aansprekend is en dat de startvelden op de andere continenten überhaupt een stuk kleiner zijn dan in Europa (Spa/Silverstone).
Het plan is om van het WEC een soort van winterkampioenschap te maken. Het seizoen start dan in september en Le Mans wordt de slotrace van het kampioenschap, zodat het hele seizoen lang naar de apotheose kan opgebouwd worden. Aanvankelijk wilde men dit al vanaf volgend jaar invoeren - het seizoen 2015 zou dan een kort kampioenschap worden in het voorjaar en vanaf 2015-2016 zou men dan volgens de nieuwe kalender rijden - maar naar ik vernomen heb is dit alles ondertussen op zijn minst uitgesteld tot in 2017.
Niemand minder dan Emerson Fittipaldi zal volgende week tijdens de 6 uur van Sao Paulo een eenmalig gastoptreden maken in de GT AM klasse! :o
http://www.fiawec.com/races/6-hours-of-spa-francorchamps/news/emerson-fittipaldi-returns-to-the-cockpit-at-the-6-hours-of-s%C3%A3o-paulo_2704.html (http://www.fiawec.com/races/6-hours-of-spa-francorchamps/news/emerson-fittipaldi-returns-to-the-cockpit-at-the-6-hours-of-s%C3%A3o-paulo_2704.html)
Mooi, kan hij zeggen dat hij ook voor Ferrari heeft gereden.
Nog ander nieuws
(https://maendmodkraeft.dk/sites/default/files/styles/w650/public/news/tomkristensen650-419.jpg)
Tom "Mister Le Mans" Kirstensen heeft besloten om zij helm aan de haak te hangen.
Sao Paulo zal zijn laatste optreden zijn in het WEC.
Hulde aan deze grote kampioen!
Hij zal gemist worden. Het is een van mijn favoriete rijders. Heeft een hele mooie carriere achter de rug.
Op McNish na heb ik een hekel aan alles wat met Audi te maken heeft, dus ik lig hier verder niet zo wakker van. Maar dat Kristensen een legende is, is geen twijfel over natuurlijk.
En Patrick Dempsey gaat volgend jaar een volledig seizoen in het WEC rijden:
http://www.fiawec.com/en/news/patrick-dempsey-to-join-fia-wec-in-2015_2710.html (http://www.fiawec.com/en/news/patrick-dempsey-to-join-fia-wec-in-2015_2710.html)
Nico Hulkenberg rijdt volgend jaar voor Porsche in Le Mans.
Helemaal goed :D Als ie dan in de F1 blijft steken onder de top, dan in de WEC. Zou een les kunnen zijn voor niet nader te noemen NL'se aspiranten ;D
Porsche zou ook hebben bevestigd met drie auto's te rijden in Spa en Le Mans. Tel daar nog twee Nissans en een aantal Audi's en Toyota's bij op en we hebben toch een waanzinnig seizoen voor ons.
Porsche heeft de laatste race van het seizoen gewonnen met de #14 maar de overwinning werd lichtjes overschaduwd door de zware crash van Mark Webber enkele minuten voor het einde van de race. Hij gaf al een vinger omhoog toen ie werd afgevoerd en is nu op dit moment in het medische centrum voor verder onderzoek.
http://youtu.be/wam9HOnqtVE (http://youtu.be/wam9HOnqtVE)
(https://pbs.twimg.com/media/B3t6x0sIAAAcG2m.jpg:large)
Webber heeft slechte herinneringen aan dat plekje. :/
http://www.youtube.com/watch?v=7DWB0YSZlzk (http://www.youtube.com/watch?v=7DWB0YSZlzk#)
Die bocht is gevaarlijker dan de oude Tamburello. Gelukkig is hier nog nooit een F1-coureur verongelukt.