De reden dat ik dit topic open is dit bericht op Autosport: https://www.autosport.com/f2/news/132875/f2-makes-no-sense-without-f1-guarantee
Laten we een ding voor opstellen. Leimer was en is absoluut geen F1-materiaal de GP2 van 2013 was misschien wel het slechtste jaar in zijn bestaan. Maar ergens snap ik zijn punt wel. F3000, GP2 en F2 zijn altijd bedoeld als doorstroom-punt in de F1. Als ik het zelfs goed heb, mag de regerend kampioen ook niet blijven juist om anderen een kans te geven. En de laatste paar jaar is de stroom van uit de GP2 naar F1 laag geweest. De laatste GP2-coureur die wist dat hij een zitje voor het begin van het seizoen had in de F1 was Rio Haryanto en die heeft zelfs het seizoen (begrijpelijkerwijs) niet afgemaakt. Maar het is gewoon zo dat de laatste jaren er veel coureurs langer blijven hangen. En zelfs als er iemand vertrekt (of ziek is) wordt er eerder geneigd naar ervaring dan naar de jeugd. Toro Rosso/Red Bull zijn de uitzondering hierop. Als is de vraag of ze uiteindelijk alsnog niet met Gasly hadden moeten beginnen in 2017. Wat mij betreft is het probleem met name dat teams te bang zijn voor een falende coureur met als gevolg slechte resultaten en uiteindelijk minder inkomsten. Tenzij de betreffende coureur een bak geld meeneemt zie Palmer (al is dat mijn inziens voor 2017 ook weer een geval apart).
De oplossing die Leimer aandraagt is daarom natuurlijk ook niet mogelijk. Je kunt vandaag de dag de teams niet opdringen om een coureur te nemen tenzij er een dikke zak met geld bij komt. Zonder zijn Ferrari-steun was Leclerc namelijk nooit ook maar een optie geweest namelijk voor volgend jaar bij enig team. En dan zou de FIA vervolgens tegen de teams gaan zeggen: een van jullie moet hem aannemen. In de Indycar gebeurt dat wel. De Indycar Lights-kampioen krijgt namelijk een soort van 'beurs' van 1 miljoen dollar mee en 3 gegarandeerde races in het IndyCar-seizoen erop inclusief de Indy 500. Dus dat houdt bijvoorbeeld voor 2018 in dat kampioen Kyle Kaiser in ieder geval drie races gaat rijden.In IndyCar is dat ook veel makkelijker vanwege de vervaagde commerciële belangen daar. In de F1 zou zo'n beurs als snel gezien worden als of FIA-sponsoring (voorkeur van de FIA voor een team) of wisselgeld voor sommige teams.
Maar zou het te lastig zijn voor de FIA om in ieder geval te garanderen dat de F2-kampioen sowieso een aantal vrijdag-testdagen krijgt bij een team (of desnoods meerdere teams). Al lijkt dat ook op dit moment een soort van commerciële bingo geworden met rijders als Celis en Gelael die op vrijdag in die wagens springen. Ik zou geen andere oplossing zien. En dat is eigenlijk wel jammer. Want zonder verbinding aan een team zoals Ocon en Verstappen hadden of Norris en Leclerc hebben, lijkt het nagenoeg onmogelijk voor talentvolle coureurs vanuit de F2 in de F1 te komen. En over Verstappen gesproken. Het feit dat hij en Stroll bijvoorbeeld direct de sprong van F3 naar F1 maakten zorgt natuurlijk ook wel voor wat wrevel bij de F2-coureurs, maar in het geval van talentvolle coureurs zou ik zeggen dat dat nog wel goed zit. Maar het feit dat Kubica, Di Resta en in zekere zin Hartley serieuze opties voor volgend jaar zijn en een man als Rowland niet, dat zegt toch ook wel iets hoe 'serieus' de F2 tegenwoordig nog genomen wordt.
Dit is een hele lap met tekst en waarschijnlijk een hoop gebazel, maar het idee is er in ieder geval
Laten we een ding voor opstellen. Leimer was en is absoluut geen F1-materiaal de GP2 van 2013 was misschien wel het slechtste jaar in zijn bestaan. Maar ergens snap ik zijn punt wel. F3000, GP2 en F2 zijn altijd bedoeld als doorstroom-punt in de F1. Als ik het zelfs goed heb, mag de regerend kampioen ook niet blijven juist om anderen een kans te geven. En de laatste paar jaar is de stroom van uit de GP2 naar F1 laag geweest. De laatste GP2-coureur die wist dat hij een zitje voor het begin van het seizoen had in de F1 was Rio Haryanto en die heeft zelfs het seizoen (begrijpelijkerwijs) niet afgemaakt. Maar het is gewoon zo dat de laatste jaren er veel coureurs langer blijven hangen. En zelfs als er iemand vertrekt (of ziek is) wordt er eerder geneigd naar ervaring dan naar de jeugd. Toro Rosso/Red Bull zijn de uitzondering hierop. Als is de vraag of ze uiteindelijk alsnog niet met Gasly hadden moeten beginnen in 2017. Wat mij betreft is het probleem met name dat teams te bang zijn voor een falende coureur met als gevolg slechte resultaten en uiteindelijk minder inkomsten. Tenzij de betreffende coureur een bak geld meeneemt zie Palmer (al is dat mijn inziens voor 2017 ook weer een geval apart).
De oplossing die Leimer aandraagt is daarom natuurlijk ook niet mogelijk. Je kunt vandaag de dag de teams niet opdringen om een coureur te nemen tenzij er een dikke zak met geld bij komt. Zonder zijn Ferrari-steun was Leclerc namelijk nooit ook maar een optie geweest namelijk voor volgend jaar bij enig team. En dan zou de FIA vervolgens tegen de teams gaan zeggen: een van jullie moet hem aannemen. In de Indycar gebeurt dat wel. De Indycar Lights-kampioen krijgt namelijk een soort van 'beurs' van 1 miljoen dollar mee en 3 gegarandeerde races in het IndyCar-seizoen erop inclusief de Indy 500. Dus dat houdt bijvoorbeeld voor 2018 in dat kampioen Kyle Kaiser in ieder geval drie races gaat rijden.In IndyCar is dat ook veel makkelijker vanwege de vervaagde commerciële belangen daar. In de F1 zou zo'n beurs als snel gezien worden als of FIA-sponsoring (voorkeur van de FIA voor een team) of wisselgeld voor sommige teams.
Maar zou het te lastig zijn voor de FIA om in ieder geval te garanderen dat de F2-kampioen sowieso een aantal vrijdag-testdagen krijgt bij een team (of desnoods meerdere teams). Al lijkt dat ook op dit moment een soort van commerciële bingo geworden met rijders als Celis en Gelael die op vrijdag in die wagens springen. Ik zou geen andere oplossing zien. En dat is eigenlijk wel jammer. Want zonder verbinding aan een team zoals Ocon en Verstappen hadden of Norris en Leclerc hebben, lijkt het nagenoeg onmogelijk voor talentvolle coureurs vanuit de F2 in de F1 te komen. En over Verstappen gesproken. Het feit dat hij en Stroll bijvoorbeeld direct de sprong van F3 naar F1 maakten zorgt natuurlijk ook wel voor wat wrevel bij de F2-coureurs, maar in het geval van talentvolle coureurs zou ik zeggen dat dat nog wel goed zit. Maar het feit dat Kubica, Di Resta en in zekere zin Hartley serieuze opties voor volgend jaar zijn en een man als Rowland niet, dat zegt toch ook wel iets hoe 'serieus' de F2 tegenwoordig nog genomen wordt.
Dit is een hele lap met tekst en waarschijnlijk een hoop gebazel, maar het idee is er in ieder geval