Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - sloggerke

#1
Ik weet niet of het hier al ergens besproken is en of ik zo maar een nieuw topic mag openen maar ik riskeer het maar:

Reeds diverse malen las ik dat er verschillende teams en vooral piloten klagen over het gewicht van KERS.
Het systeem zou niet enkel zorgen voor een "boost" aan vermogen maar zou eveneens een niet te onderschatten gewichtstoename van de wagens impliceren. (zowat 30 kg.)
Sommige piloten, natuurlijk de grootsten en zwaarsten van het pak, klagen nu reeds dat het minimumgewicht van de wagens omhoog moet gezien zij anders een nadeel ondervinden. Zo opperde Rosberg dat het gewicht van de zitjes omhoog moet indien piloot en wagen het (verhoogde) minimumgewicht niet zouden bereiken. 
Het gaat zo ver dat meerdere piloten tijdens de winterstop niet enkel, zoals gebruikelijk, hun conditie aanscherpten, doch eveneens opteerden voor een soort van "dieet", waarbij zij zo licht als mogelijk aan de start in Melbourne willen verschijnen. Alonso zou door een doorgedreven fietstraining 4 kg lichter zijn dan vorig jaar.

De mensen VOOR de verhoging van het minimumgewicht kunnen als argument aanvoeren dat significante gewichtsverschillen tussen piloten een oneerlijk gegeven is waar de piloten zelf niets aan kunnen doen. (Van een man met de lichaamsbouw van een Webber of een Kubica kan men niet verwachten dat ze gaan diëten tot ze 60 kg wegen.) Behoudens vergissing is het verschil in gewicht tussen Webber en Vettel maar liefst 11 kg.
Kortom Kimi is in het nadeel opzichtens Massa, Alonso weer in het voordeel opzichtens Piquet, Kubica in het nadeel opzichtens Heidfeld enz...enz...
Tot het systeem lichter gemaakt kan worden door de ingenieurs zijn de zwaardere piloten dus opeens in het nadeel..ook en zelfs ten aanzien van hun teamgenoten. In een sport waar met honderdsten van seconden gewerkt wordt zou dit wel eens kunnen doorwegen.

De mensen TEGEN de verhoging van het minimumgewicht kunnen aanvoeren dat de piloten de Jockey's van racerij zijn.. Dat het gaat om een synthese van mens én machine... Dat de teams maar zelf moeten zoeken achter oplossingen om de boel snel lichter te maken...
Dat het overigens niet verplicht is met het systeem te rijden. enz.(cfr.Toyota eerste seizoenshelft.)

Wat denk jij? Het minimumgewicht, eventueel tijdelijk, verhogen of niet?