Poll
Vraag:
Wint BAR de zaak of niet?
Optie 1: wel
stemmen: 5
Optie 2: niet
stemmen: 12
Na de race werd de auto te licht bevonden, 5.6 Kg, om precies te zijn.
Maar uiteindelijk bleek dat de benzine er al uit was gehaald.
De stewards waren overtuigd, maar de FIA niet en gaat in beroep, wat vinden/denken jullie ervan, zal "Button" de zaak winnen of wacht hen een schorsing voor deze race of zelfs voor het hele jaar!?.
Volgens mij kunnen ze dat niet maken want er moeten toch minimaal 20 auto's aan de start verschijnen?
Als de FIA een regelgevende/uitvoerende functie heeft, dan moet het zich neerleggen bij de rechtelijke functie :)
Citaat van: R@cing Bull op 29 april 2005 - 15:16:25
Na de race werd de auto te licht bevonden, 5.6 Kg, om precies te zijn.
Maar uiteindelijk bleek dat de benzine er al uit was gehaald.
De stewards waren overtuigd, maar de FIA niet en gaat in beroep, wat vinden/denken jullie ervan, zal "Button" de zaak winnen of wacht hen een schorsing voor deze race of zelfs voor het hele jaar!?.
Volgens mij kunnen ze dat niet maken want er moeten toch minimaal 20 auto's aan de start verschijnen?
Ik denk dat je moeilijk kan verwachten dat een straf (als die terecht zou zijn) niet zou uitgesproken worden omdat er dan geen 20 wagens aan de start zouden verschijnen, moest dat wel zo zijn dan kan elks doen wat hij wil.
Waarom zou hij voor de rest van het seizoen uitgesloten worden? omdat in één race de wagen misschien te licht was? Diskwalificatie in San Marino kan ik nog begrijpen, maar schorsing voor de rest van het seizoen echt niet. Het is trouwens ook niet Buttons fout.
Citaat van: Jasper op 29 april 2005 - 17:08:44
Waarom zou hij voor de rest van het seizoen uitgesloten worden? omdat in één race de wagen misschien te licht was? Diskwalificatie in San Marino kan ik nog begrijpen, maar schorsing voor de rest van het seizoen echt niet. Het is trouwens ook niet Buttons fout.
tja, ik vond t ook raar en overdreven, maar ik heb het op meerdere sites gelezen, hier is er 1 van:
http://sport.fok.nl/sport/nieuws/13661
Ik geloof je wel hoor, maar ik zou het gewoon een enorm rare straf vinden...
Er wordt gesugereerd dat de BAR twee benzinetanks zou hebben en dat is naar het schijnt wettelijk verboden omdat er dan kan gesjoemeld worden met het gewicht tijdens de race. Tweede tank zou voor de ballast zijn en zo zou de wagen tijdens de race onder het minimum gewicht kunnen rijden. Blijkbaar zouden ze er vorig seizoen ook al mee hebben rondgereden. Komt dat aan het licht zou de kans bestaan dat het team voor de rest van het jaar zou geschorst worden ! Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat een groot team zoals BAR zich niet met deze zaken bezig houdt.
Mocht de FIA BAR-honda schorsen voor een heel jaar gaan die ongetwijfeld nog in tegenberoep. Maar het is mogelijk. Tyrrell werd in 1984 of 1985 voor een heel jaar gediskwalificeerd omdat ze met hun wagens wat knoeiden. Halverwege het seizoen werd dat ontdekt en mochten ze een (half) jaar niet meedoen. Het is dus mogelijk. Maar of het zover komt is verre van zeker, zal waarschijnlijk toch niet zo zijn.
Citaat van: Snekuem op 29 april 2005 - 17:49:58
Er wordt gesugereerd dat de BAR twee benzinetanks zou hebben en dat is naar het schijnt wettelijk verboden omdat er dan kan gesjoemeld worden met het gewicht tijdens de race. Tweede tank zou voor de ballast zijn en zo zou de wagen tijdens de race onder het minimum gewicht kunnen rijden. Blijkbaar zouden ze er vorig seizoen ook al mee hebben rondgereden. Komt dat aan het licht zou de kans bestaan dat het team voor de rest van het jaar zou geschorst worden ! Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat een groot team zoals BAR zich niet met deze zaken bezig houdt.
'Wat niet weet, wat niet deert.' - Als BAR iets kan vinden waar zij veel mee kunnen winnen, ook al is het niet helemaal pluis, zullen zij dat echt niet nalaten te gebruiken. Dat geldt in principe voor elk ander team. Zolang de concurrentie of de marshalls er geen weet van hebben is er geen probleem.
Of dat een correcte manier van handelen is, dat is een tweede.
Citaat van: Jasper op 29 april 2005 - 17:08:44
Waarom zou hij voor de rest van het seizoen uitgesloten worden? omdat in één race de wagen misschien te licht was? Diskwalificatie in San Marino kan ik nog begrijpen, maar schorsing voor de rest van het seizoen echt niet. Het is trouwens ook niet Buttons fout.
Op voorwaarde dat Button er niets van wist ben ik het met je eens dat hij er niets aan kon doen. Maar het blijft nog steeds een team, als je goed presteerd ligt dat aan het hele team en draag je de vruchten ervan, gaat het wat minder dan ligt dat ook aan het hele team.
Als ik me niet vergis hebben ze trouwens in het verleden al eens een team gepenaliseerd maar de rijder niet, dat is dus perfect mogelijk.
Maar als ze het team voor de rest van het seizoen uitsluiten kan Button moeilijk wat vrienden oproepen om hem te assisteren tijdens een GP hé. Zo kan hij misschien wel vroeger naar een ander team...
oi, er is uitsluiting geeist tegen B.A.R in 2005 :o
om 14.00 de uitspraak
ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!
Citaat van: R@cing Bull op 04 mei 2005 - 12:28:36
oi, er is uitsluiting geeist tegen B.A.R in 2005 :o
om 14.00 de uitspraak
ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!
kheb het net gelzen op de nieuwssite, ik hoop voor hen van niet, maar we zullen moeten afwachten. Is die uitspraak vandaag?
Citaat van: Schumi 2002 op 04 mei 2005 - 13:26:13
Citaat van: R@cing Bull op 04 mei 2005 - 12:28:36
oi, er is uitsluiting geeist tegen B.A.R in 2005 :o
om 14.00 de uitspraak
ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!
kheb het net gelzen op de nieuwssite, ik hoop voor hen van niet, maar we zullen moeten afwachten. Is die uitspraak vandaag?
Morgen.
Als BAR uitgesloten wordt moeten andere teams een 3de wagen gaan inzetten om aan het minimumaantal te komen. Ik weet niet welke teams dan dit recht hebben maar als Williams daar bij is kan Button misschien gelijk overstappen zonder contracttoestanden.
Citaat van: lucp op 04 mei 2005 - 13:36:29
Als BAR uitgesloten wordt moeten andere teams een 3de wagen gaan inzetten om aan het minimumaantal te komen. Ik weet niet welke teams dan dit recht hebben maar als Williams daar bij is kan Button misschien gelijk overstappen zonder contracttoestanden.
Zou een goede zaak zijn voor Button, het zou erg zijn moest hij nu een heel jaar aan de kant staan. Maar ik veronderstel dat het niet willekeurig is die teams, of moeten ze zichzelf kandidaat stellen. Het is veronderstel ik trouwens ook zo dat die derde wagen zijn punten niet meetellen voor de constructeur, dus zeker de kleine teams die zo al weinig punten scoren gaan niet geinteresseerd zijn, en minardi heeft waarschijnlijk niet genoeg wagens daarvoor.
Wie moet ze inzetten? Waarschijnlijk de 2 eerste teams, maar dan geef je hen meer data van het circuit, das dus onfair.
De 2 laatste teams, dat zijn diegenen die de data goed kunnen gebruiken, maar kunnen zij dat bugetair wel halen? Hoewel het natuurlijk wel een goede zaak zou zijn voor hun sponsors.
Jo Bauer, als technisch afgevaardigde aanwezig in het gerechtshof in Parijs, verklaarde dit vandaag. "Het is geen geheim mechanisme. Het is een extra benzinetank en we waren hiervan op de hoogte sinds het weekend in Sepang".
Curieus, curieus...
Als dat zo is wat die kerel zegt: waarom zou de FIA BAR dan aanklagen, zij zouden dit ook moeten weten, of gaat het over iets anders ???
Het gaat over het gewicht van de wagen na (en tijdens?) de race, deze zou te licht zijn. De tank zou er mee te maken hebben om benzine van de ene naar de andere tank over te pompen. Wat dit verandert aan het gewicht weet ik ook niet, maar er is allessinds iets niet pluis.
Zo dadelijk wordt bekend gemaakt dat Renault ook gesjoemeld heeft en Ferrari kan weer alle races binnenhalen.... ;)
Volgens mij wordt er veel gesjoemeld bij de teams en in de F1 in het algemeen, er is zoveel geld mee gemoeid. Dit is enkel een topje van de ijsberg.
Doet BAR nu mee dit weekend of ... ?
Citaat van: DonJohn op 04 mei 2005 - 16:15:52
Doet BAR nu mee dit weekend of ... ?
Als B.A.R de rechtzaak wint wel, anders niet, aangezien er een jaar schorsing is geeist
ik vin da de mclarrens en RBR een derde ridjer mogen hebben!! :)
Ik hoop dat BAR mag meedoen hoor, ze konden net terug aanpikken.
De kleinere teams zullen allezins geen derde wagen inzetten, hebben daar geen budget voor...
Mclaren denk ik niet, verwacht eerder (zoals jij ze zei) RBR en ook nog Toyota.
Citaat van: F1Planet op 04 mei 2005 - 17:16:05
Ik hoop dat BAR mag meedoen hoor, ze konden net terug aanpikken.
Waarover denk je dat ze aan het discussieren zijn? ;)
Citaat van: Vulture op 04 mei 2005 - 16:05:30
Het gaat over het gewicht van de wagen na (en tijdens?) de race, deze zou te licht zijn. De tank zou er mee te maken hebben om benzine van de ene naar de andere tank over te pompen. Wat dit verandert aan het gewicht weet ik ook niet, maar er is allessinds iets niet pluis.
Zo dadelijk wordt bekend gemaakt dat Renault ook gesjoemeld heeft en Ferrari kan weer alle races binnenhalen.... ;)
Volgens mij wordt er veel gesjoemeld bij de teams en in de F1 in het algemeen, er is zoveel geld mee gemoeid. Dit is enkel een topje van de ijsberg.
Ik denk dat ik het een beetje begin te snappen.
Het minimum gewecht is zonder benzine veronderstel ik. Dus: BAR heeft een 2delige tank, voor de race zit in het 2de deel al benzine, zodat ze aan het minimumgewicht komen, tijdens de race rijden ze beide delen helemaal leeg, zodat ze eronder kunnen gaan en bijgevolg sneller zijn. De laatste stop tanken ze net dat beetje meer, dat ze nodig hebben om boven het minimum gewicht te blijven. Tegen dat de race op zen einde loopt pompen ze de benodigde brandstof naar deel 2 en sluiten deze op een of andere manier af zodat die brandstof er niet meer uit kan. Bijgevolg blijven ze wanneer ze zogezegd leeggetankt zijn boven het minimumgewicht.
Het is maar een mogelijkheid natuurlijk, maar dat is de enige manier die ik op dit moment kan bedenken.
Citaat van: Schumi 2002 op 04 mei 2005 - 19:42:36
Citaat van: Vulture op 04 mei 2005 - 16:05:30
Het gaat over het gewicht van de wagen na (en tijdens?) de race, deze zou te licht zijn. De tank zou er mee te maken hebben om benzine van de ene naar de andere tank over te pompen. Wat dit verandert aan het gewicht weet ik ook niet, maar er is allessinds iets niet pluis.
Zo dadelijk wordt bekend gemaakt dat Renault ook gesjoemeld heeft en Ferrari kan weer alle races binnenhalen.... ;)
Volgens mij wordt er veel gesjoemeld bij de teams en in de F1 in het algemeen, er is zoveel geld mee gemoeid. Dit is enkel een topje van de ijsberg.
Ik denk dat ik het een beetje begin te snappen.
Het minimum gewecht is zonder benzine veronderstel ik. Dus: BAR heeft een 2delige tank, voor de race zit in het 2de deel al benzine, zodat ze aan het minimumgewicht komen, tijdens de race rijden ze beide delen helemaal leeg, zodat ze eronder kunnen gaan en bijgevolg sneller zijn. De laatste stop tanken ze net dat beetje meer, dat ze nodig hebben om boven het minimum gewicht te blijven. Tegen dat de race op zen einde loopt pompen ze de benodigde brandstof naar deel 2 en sluiten deze op een of andere manier af zodat die brandstof er niet meer uit kan. Bijgevolg blijven ze wanneer ze zogezegd leeggetankt zijn boven het minimumgewicht.
Het is maar een mogelijkheid natuurlijk, maar dat is de enige manier die ik op dit moment kan bedenken.
tja, is wel zo ongeveer.. maare, wat voor race voordeel zou BAR er daarmee hebben behaald ( als ze het niet gedaan hebben voor het gewicht)??
De standpunten van de FIA zijn zeer duidelijk, men wil dat het BAR team voor de rest van het seizoen uitgesloten word, en dat ze een geldboete betalen van $ 1.000.000,-. Morgen donderdag word hierover de uitspraak verwachte.
Vond ik op een site...
Citaat van: R@cing Bull op 04 mei 2005 - 20:02:51
Citaat van: Schumi 2002 op 04 mei 2005 - 19:42:36
Citaat van: Vulture op 04 mei 2005 - 16:05:30
Het gaat over het gewicht van de wagen na (en tijdens?) de race, deze zou te licht zijn. De tank zou er mee te maken hebben om benzine van de ene naar de andere tank over te pompen. Wat dit verandert aan het gewicht weet ik ook niet, maar er is allessinds iets niet pluis.
Zo dadelijk wordt bekend gemaakt dat Renault ook gesjoemeld heeft en Ferrari kan weer alle races binnenhalen.... ;)
Volgens mij wordt er veel gesjoemeld bij de teams en in de F1 in het algemeen, er is zoveel geld mee gemoeid. Dit is enkel een topje van de ijsberg.
Ik denk dat ik het een beetje begin te snappen.
Het minimum gewecht is zonder benzine veronderstel ik. Dus: BAR heeft een 2delige tank, voor de race zit in het 2de deel al benzine, zodat ze aan het minimumgewicht komen, tijdens de race rijden ze beide delen helemaal leeg, zodat ze eronder kunnen gaan en bijgevolg sneller zijn. De laatste stop tanken ze net dat beetje meer, dat ze nodig hebben om boven het minimum gewicht te blijven. Tegen dat de race op zen einde loopt pompen ze de benodigde brandstof naar deel 2 en sluiten deze op een of andere manier af zodat die brandstof er niet meer uit kan. Bijgevolg blijven ze wanneer ze zogezegd leeggetankt zijn boven het minimumgewicht.
Het is maar een mogelijkheid natuurlijk, maar dat is de enige manier die ik op dit moment kan bedenken.
tja, is wel zo ongeveer.. maare, wat voor race voordeel zou BAR er daarmee hebben behaald ( als ze het niet gedaan hebben voor het gewicht)??
Als je benzine op de plaatst steekt waar je anders gewicht steekt is je tank groter en kan je langere stints rijden...
Hoe ik het had verstaan: dat de tweede tank niet in verbinding stond met de normale tank en er zo tijdens de race geen voordeel uit kon gehaald worden...
De FIA komt wel hard over, er zal dus wel iets goed mis zitten...
De stewards keurden de wagen van Button na de wedstrijd dan wel goed en dan gaat de FIA in beroep. Waarom?...
Citaat van: F1Planet op 04 mei 2005 - 22:46:46
De stewards keurden de wagen van Button na de wedstrijd dan wel goed en dan gaat de FIA in beroep. Waarom?...
Mischien keken de stewards niet verder dan het gewicht, en de FIA keek verder.. :S:S?
Ik kan ook niet meer volgen.
De stewards kijken idd naar het gewicht, dit was volgens hun ok.
De FIA was op de hoogte van een 2e tank vanaf Malesië en deze zou niet illegaal bevonden zijn.
De manier waarop de tank gebruikt wordt zal wringen zeker? ???
Citaat van: Schumi 2002 op 04 mei 2005 - 19:42:36
Citaat van: Vulture op 04 mei 2005 - 16:05:30
Het gaat over het gewicht van de wagen na (en tijdens?) de race, deze zou te licht zijn. De tank zou er mee te maken hebben om benzine van de ene naar de andere tank over te pompen. Wat dit verandert aan het gewicht weet ik ook niet, maar er is allessinds iets niet pluis.
Zo dadelijk wordt bekend gemaakt dat Renault ook gesjoemeld heeft en Ferrari kan weer alle races binnenhalen.... ;)
Volgens mij wordt er veel gesjoemeld bij de teams en in de F1 in het algemeen, er is zoveel geld mee gemoeid. Dit is enkel een topje van de ijsberg.
Ik denk dat ik het een beetje begin te snappen.
Het minimum gewecht is zonder benzine veronderstel ik. Dus: BAR heeft een 2delige tank, voor de race zit in het 2de deel al benzine, zodat ze aan het minimumgewicht komen, tijdens de race rijden ze beide delen helemaal leeg, zodat ze eronder kunnen gaan en bijgevolg sneller zijn. De laatste stop tanken ze net dat beetje meer, dat ze nodig hebben om boven het minimum gewicht te blijven. Tegen dat de race op zen einde loopt pompen ze de benodigde brandstof naar deel 2 en sluiten deze op een of andere manier af zodat die brandstof er niet meer uit kan. Bijgevolg blijven ze wanneer ze zogezegd leeggetankt zijn boven het minimumgewicht.
Het is maar een mogelijkheid natuurlijk, maar dat is de enige manier die ik op dit moment kan bedenken.
Zoals bij Tyrrell in 1984, met de truc met de loden bolletjes in de watertank, die bijgevuld werd voordat de auto's gewogen werden na de race, waardoor ze konden verdoezelen dat ze in feite ver beneden het minimumgewicht zaten. Toen kende de FIA geen genade voor Tyrrell (uitsluiting met terugwerkende kracht voor het hele seizoen), m.a.w. ik vrees voor BAR ook het ergste.
En het is beslist. BAR zal 2 races niet mogen meeracen en verliest alle punten van Imola (bron: f1live.com)
Betekent dat nu dat er voor de komende 2 races 2 teams met een derde wagen mogen meeracen, en zo ja wie zullen die teams zijn?
en ze zijn ook 6 maanden voorwaardelijk geschorst.
Citaat van: Tommik op 05 mei 2005 - 15:04:49
En het is beslist. BAR zal 2 races niet mogen meeracen en verliest alle punten van Imola (bron: f1live.com)
Betekent dat nu dat er voor de komende 2 races 2 teams met een derde wagen mogen meeracen, en zo ja wie zullen die teams zijn?
Nee, Bernie had gezegt dat er geen 3de wagens wordt ingezet (dacht ik toch)
BAR is nu gediskwalificeerd in de GP van San Marino. Wil dat zeggen dat Wurz op het podium staat en Webber en Liuzzi punten pakken?
Idd, Wurz heeft ene tweede podium behaald. De uitslag verandert wat.
Het constructeurskampioenschap ziet er uit als volgt.
Citaat1 Renault 46
2 Toyota 29
3 McLaren-Mercedes 25
4 Ferrari 18
5 Williams-BMW 18
6 Red Bull-Cosworth 13
7 Sauber-Petronas 5
McLaren nadert op Toyota en loopt verder uit op Ferrari. Dit was toch de grootste verandering aan de uitslag.
Jammer voor de sport dat er maar 18 wagens aan de start komen van en Spanje en Monaco...
Gaat BAR in beroep tegen die beslissing of kunnen ze dat niet meer?
Citaat van: F1Planet op 05 mei 2005 - 19:21:17
Jammer voor de sport dat er maar 18 wagens aan de start komen van en Spanje en Monaco...
Frankrijk 2002 kwamen er ook maar 19 aan de start (crash van Fisichella en het gezever rond Arrows)
Vin het gewoon jammer dat er alsmaar minder wagens in de f1 komen...
uitslag San Marino:
1.niet verandert
2.niet verandert
3.Wurz, 2 de podium voor hem en voor McLaren dit jaar, opmerkelijk:Wurz heeft alleen als invaller podiums gescoord
4.Villeneuve (heeft nu definitief de critici de mond gesnoerd
5.Trulli, na een magere race toch nog 4 punten in de zak
6.Heidfelt, van 0 naar 3, zou zeker tevreden zijn
7.Webber ( dekt de wonden van Williams)
8.Liuzzi (1ste punt bij debuut, maar had daar wel drie straffen voor nodig)
Spijtig dat er zo'n verdict uit de bus komt. Is niet goed voor de sport! :(
Citaat van: DoefieF1 op 05 mei 2005 - 20:04:37
Citaat van: F1Planet op 05 mei 2005 - 19:21:17
Jammer voor de sport dat er maar 18 wagens aan de start komen van en Spanje en Monaco...
Frankrijk 2002 kwamen er ook maar 19 aan de start (crash van Fisichella en het gezever rond Arrows)
zo zijn er wel meer van..
Citaat van: R@cing Bull op 06 mei 2005 - 10:18:08
Citaat van: DoefieF1 op 05 mei 2005 - 20:04:37
Citaat van: F1Planet op 05 mei 2005 - 19:21:17
Jammer voor de sport dat er maar 18 wagens aan de start komen van en Spanje en Monaco...
Frankrijk 2002 kwamen er ook maar 19 aan de start (crash van Fisichella en het gezever rond Arrows)
zo zijn er wel meer van..
Ja, weet ik, dit was de laatste naar wat mij zo in het hoofd springt.
Minste wagens op de grid blijft nog altijd 10, tijdens de Grand Prix van Argentinië 1958.
BAR legt zich neer bij uitspraak FIA.
CitaatGeen B.A.R dit weekend in Barcelona en over twee weken in Monaco. Het team zal geen verdere stappen ondernemen om haar straf aan te vechten. Dat verklaarde het team zonet.
"Op het ontvangen van het beste juridische advies, in alle relevante jurisdicties, is de conclusie dat niets kan worden gedaan om het team toelaten dit weekend te racen. B.A.R-Honda heeft overwogen of om verdere actie na te streven die het zou kunnen toelaten om in Monaco te concurreren."
"Bovendien heeft het team besloten dat het bestuursorgaan van de sport uitdagen (de FIA) een niveau van verstoring en schade aan de sport zou veroorzaken die niet de beste belangen van iedereen in kwestie zou dienen."
Een snelle beslissing dus van B.A.R, nadat het gisteren meteen na de uitspraak een dreigement de wereld instuurde, waarop Bernie Ecclestone snel reageerde.
f1world.be
Zoals eerder al op deze site te lezen stond...
was wel te verwachten, er was veeeeel te weinig tijd om de zaak voor Spanje op te lossen