GPForum.eu

Autosport => Formule 1 - geschiedenis => Topic gestart door: SDG op 25 juli 2011 - 18:50:19

Titel: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: SDG op 25 juli 2011 - 18:50:19
http://programmas.canvas.be/documentaire/grand-prix-the-killer-years/

Even melden dat deze documentaire vanavond op Canvas uitgezonden wordt. Begint om 22.10 uur.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 25 juli 2011 - 19:06:11
Citaat van: SDG op 25 juli 2011 - 18:50:19
http://programmas.canvas.be/documentaire/grand-prix-the-killer-years/

Even melden dat deze documentaire vanavond op Canvas uitgezonden wordt. Begint om 22.10 uur.
thanx for the heads up  8)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Gerard op 25 juli 2011 - 19:21:29
Oeh, die docu ga ik kijken! Bedant voor de tip SDG!
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: T.Nuvolari op 25 juli 2011 - 20:42:00
Staat al sinds gisteren geprogrameerd, maar bedankt.  ;) Vrouw wil natuurlijk één of ander kl*teprogramma zien.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 25 juli 2011 - 21:22:50
Dank voor de tip! :)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: rafael25 op 26 juli 2011 - 00:05:42
Verdomme, ik heb m gemist :-\ :-\
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 26 juli 2011 - 03:25:39
Jammer, want ik vond het een mooie documentaire.

Het was echt een heel andere tijdgeest toen. Niemand kwam op voor de veiligheid van de coureurs, behalve de coureurs zelf en dan nog niet eens allemaal.

Soms lijkt het ook alsof de mensen die in de F1 zaten gewoon niet nadachten. Als je een brandstoftank hebt die niet zo crashbestendig is (aangetoond in het verleden...), hoe kun je het dan bedenken om een chassis van magnesium te gaan maken??! Echt een onbegrijpelijk ontwerp waar Honda mee op de proppen kwam. Hetzelfde voor het circuit Zandvoort. Je circuit wordt afgekeurd vanwege de slechte veiligheid, dus je gaat 3 miljoen euro investeren (in die tijd een enorm bedrag, lijkt me) om vangrails e.d. te installeren. Maar de grootste doodsoorzaak in de F1 zijn brandende auto's, dus misschien is het een idee om ook te investeren in baanposten die weten hoe ze een brandblusser moeten gebruiken??!?? Echt ongelooflijk... Nu ja, zoals ik al zei, andere tijdgeest. ::)

In deze tijden zou een circuituitbater voor zoiets vervolgd worden en achter de tralies gezet.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 26 juli 2011 - 06:47:00
Naja, in deze tijd zijn er gelukkig scherpe regels die erop toezien dat F1 circuits aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Helemaal veilig zal het nooit worden. Het hoofd blijft immers onbeschermd. Zo mistte Liuzzi in Abu Dhabi op een paar centimeter na het hoofd van Schumacher. Anders was het gedaan geweest met de beste man.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Franky R. op 26 juli 2011 - 21:53:14
Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 06:47:00
Naja, in deze tijd zijn er gelukkig scherpe regels die erop toezien dat F1 circuits aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen. Helemaal veilig zal het nooit worden. Het hoofd blijft immers onbeschermd. Zo mistte Liuzzi in Abu Dhabi op een paar centimeter na het hoofd van Schumacher. Anders was het gedaan geweest met de beste man.


Idd. scherpe regels met als gevolg Tilke banen... ::)  Zit je met je verrekijker live naar F1-auto's te kijken!


Vreemd genoeg is de situatie nu omgekeerd. De auto's zijn nu redelijk tot behoorlijk veilig, uitgezonderd het hoofd van de rijder!


Maar echte spannende circuits zie je niet meer! Het is allemaal zo gladjes en strak. Ik hoor de heren coureurs al klagen, indien ze op het oude circuit van Mexico-City moesten rijden... ::)

Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht. Die eerste bocht is prachtig zelfs net als de Schumacher-S en de opmaak daarnaartoe. Maar inderdaad, er zijn ook een hoop bagger-circuits.

Maar hoe het ook zij, het is 100 keer beter dan toen. Dat kan echt niet meer. Overigens hadden ze het in de docu nog over Avus. Dat was pas een circuit van niks. En op Montjuich viel ook niet te racen. En tja, Nordschleife was natuurlijk top, beste circuit ooit, maar met 187 bochten is het niet te beveiligen. Zelfs met de huidige veilige wagens is het een levensgevaarlijk circuit. Ook voor de toeschouwers die overal kunnen komen natuurlijk.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: SDG op 28 juli 2011 - 09:33:26
Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht. Die eerste bocht is prachtig zelfs net als de Schumacher-S en de opmaak daarnaartoe. Maar inderdaad, er zijn ook een hoop bagger-circuits.

Maar hoe het ook zij, het is 100 keer beter dan toen. Dat kan echt niet meer. Overigens hadden ze het in de docu nog over Avus. Dat was pas een circuit van niks. En op Montjuich viel ook niet te racen. En tja, Nordschleife was natuurlijk top, beste circuit ooit, maar met 187 bochten is het niet te beveiligen. Zelfs met de huidige veilige wagens is het een levensgevaarlijk circuit. Ook voor de toeschouwers die overal kunnen komen natuurlijk.

http://www.youtube.com/watch?v=IpIoQLctVTo

Je moet hier zelfs maar eens naar dit stukje uit de GP van Monaco uit 1981, nog een flink aantal jaren later, kijken. Naar de huidige maatstaven is het gewoon schokkend om zien hoe dicht het publiek bij de baan zat en dat er op sommige plaatsen gewoon mensen naast de baan stonden met als enige bescherming een stukje vangrail, zonder bijkomende afsluiting of zo. Een crash waarbij bijvoorbeeld een wiel of een stuk voorvleugel van een wagen losraakte en wegvloog was al voldoende om regelrechte drama's te veroorzaken.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Franky R. op 28 juli 2011 - 17:40:19
Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht.


Spa, elk jaar weer een probleem.


Silverstone, ik vind dat die baan vern**kt is a la Hockenheim. Voorheen had je die twee links-rechts combi's. Waarom is dat verwijderd? ::)


Monza, er was toch gedoe vanwege een paar zure lui die zaten te huilen over geluidoverlast? Mss. wel wakker geworden met een bloederige paardekop in hun bed... 8)  ...Maar Monza is idd. gaaf!


Monaco...ja, hoort erbij...is wel spannend, maar om andere redenen.


Canada, zie Spa. Het rek is er wel uit qua betalingen aan de FOM


Melbourne, serieus?! Ik vond Adelaide echt een circuit waar je kon zien dat de coureurs echt moeten werken. Ik vind Melbourne geen lekkere ritme hebben als ik het rij in F1 2010.


Nurburgring/Hockenheim...Dan is het toch wel vreemd dat er wel een 24-uurs race kan worden gehouden op de oude Ring? ::)  En Hockenheim hadden ze haar lange rechte stukken moeten laten behouden.

Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 28 juli 2011 - 22:47:14
Tja, vroeger was alles beter!
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 28 juli 2011 - 22:56:45
Citaat van: Franky R. op 28 juli 2011 - 17:40:19
Citaat van: Jeroen op 26 juli 2011 - 22:13:41
Naja, ik zie nog wel spannende banen hoor. Spa, Silverstone, Monza, Monaco, Canada, Melbourne. Nurburgring vind ik ook niet zo slecht.


Spa, elk jaar weer een probleem.


Silverstone, ik vind dat die baan vern**kt is a la Hockenheim. Voorheen had je die twee links-rechts combi's. Waarom is dat verwijderd? ::)


Monza, er was toch gedoe vanwege een paar zure lui die zaten te huilen over geluidoverlast? Mss. wel wakker geworden met een bloederige paardekop in hun bed... 8)  ...Maar Monza is idd. gaaf!


Monaco...ja, hoort erbij...is wel spannend, maar om andere redenen.


Canada, zie Spa. Het rek is er wel uit qua betalingen aan de FOM


Melbourne, serieus?! Ik vond Adelaide echt een circuit waar je kon zien dat de coureurs echt moeten werken. Ik vind Melbourne geen lekkere ritme hebben als ik het rij in F1 2010.


Nurburgring/Hockenheim...Dan is het toch wel vreemd dat er wel een 24-uurs race kan worden gehouden op de oude Ring? ::)  En Hockenheim hadden ze haar lange rechte stukken moeten laten behouden.
Hockenheim heb ik niet genoemd, is gewoon niks meer van over.

En de nurburgring... kom, is echt niet te doen voor F1. Liefst 13 keer komen ze los van de grond. Langs ravijnen, die niet te beveiligen zijn, langs aarden wallen. Kan niet. Plus, Hockenheim werd al aangepast omdat een dwaas over het rechte stuk liep, en dat is daar niet te beveiligen. Hoe denk je dat in vredesnaam te bereiken op de Ring? Onmogelijk.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: RobbertF1 op 29 juli 2011 - 02:26:22
Weet niet of het al gezegd is, maar met een beetje googlen kan je deze serie zo "krijgen".  ;)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 29 juli 2011 - 06:22:07
Citaat van: RobbertF1 op 29 juli 2011 - 02:26:22
Weet niet of het al gezegd is, maar met een beetje googlen kan je deze serie zo "krijgen".  ;)
Klopt. Maar op TV is het wel beter kijken dan op Youtube :).
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 29 juli 2011 - 19:35:12
Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Stewart reed ook al toen er nog geen vleugels waren en ik kan me niet voorstellen dat hij niet op die periode doelde.

Anyway, wat Stewart ook bedoelde, zeker met de huidige aerodynamica kan het gewoon echt niet dat een F1-wagen op een recht stuk los zou komen, die dingen produceren een paar keer hun eigen gewicht aan downforce...
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 29 juli 2011 - 20:21:54
Citaat van: Jozef op 29 juli 2011 - 19:35:12
Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Stewart reed ook al toen er nog geen vleugels waren en ik kan me niet voorstellen dat hij niet op die periode doelde.

Anyway, wat Stewart ook bedoelde, zeker met de huidige aerodynamica kan het gewoon echt niet dat een F1-wagen op een recht stuk los zou komen, die dingen produceren een paar keer hun eigen gewicht aan downforce...
Op 'n VLAK recht stuk niet nee.
Maar op 'n hobbelige baan kunnen ze natuurlijk nog wel los komen.

En je hebt vorig jaar in Valencia nog aan Webber kunnen zien dat de downforce compleet verdwijnt als de luchtstroom over de vleugels kleiner wordt dan onder de auto.
Dus mogelijk is het zeker ,al is de kans nu aanzienlijk kleiner.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 29 juli 2011 - 20:22:41
och, ik heb ergens nog een foto van Hakkinen die met 4 wielen los jumpt. Kan best. Met die hobbels en mini helinkjes zie ik ze zo omhoog schieten. Over dat beroerde asfalt kunnen die ultragevoelige wagentje van nu niet rijden. Ze klagen al over het asfalt van Interlagos.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 29 juli 2011 - 20:45:45
Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 20:22:41
och, ik heb ergens nog een foto van Hakkinen die met 4 wielen los jumpt. Kan best. Met die hobbels en mini helinkjes zie ik ze zo omhoog schieten. Over dat beroerde asfalt kunnen die ultragevoelige wagentje van nu niet rijden. Ze klagen al over het asfalt van Interlagos.
Zolang de wagen maar redelijk horizontaal blijft kan 't inderdaad wel.
Maar zodra de wagen in 'n hoek van pak 'm beet 25* komt ,dan zie je ze toch altijd achterover klappen en het luchtruim kiezen.  ::)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 29 juli 2011 - 21:02:49
Nou, het zal ook ongetwijfeld een stuk minder zijn als vroeger hoor, dat ontken ik niet, maar het feit alleen dat ze al klagen over hobbeltjes op Interlagos oid, en dan de beelden ziet van vroeger van de Ring, betekend voor mij dat ze nu daar totaal niet meer geschikt voor zijn. Die dingen zijn veel te gevoelig nu.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 29 juli 2011 - 21:15:53
???  Krijg sterk de indruk dat we 't zelfde zeggen.  ::)

Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 30 juli 2011 - 01:29:14
Citaat van: Kootje op 29 juli 2011 - 20:21:54
Citaat van: Jozef op 29 juli 2011 - 19:35:12
Citaat van: Jeroen op 29 juli 2011 - 06:21:37
Citaat van: Jozef op 28 juli 2011 - 23:08:17
Toen ze zonder vleugels reden kwamen ze 13 keer los van de grond ja, ik denk niet dat dat nu nog zou gebeuren. ;D
In de tijd van Stewart en Lauda reden ze gewoon met vleugels en Stewart zei dat van die 13 keer.
Stewart reed ook al toen er nog geen vleugels waren en ik kan me niet voorstellen dat hij niet op die periode doelde.

Anyway, wat Stewart ook bedoelde, zeker met de huidige aerodynamica kan het gewoon echt niet dat een F1-wagen op een recht stuk los zou komen, die dingen produceren een paar keer hun eigen gewicht aan downforce...
Op 'n VLAK recht stuk niet nee.
Maar op 'n hobbelige baan kunnen ze natuurlijk nog wel los komen.

En je hebt vorig jaar in Valencia nog aan Webber kunnen zien dat de downforce compleet verdwijnt als de luchtstroom over de vleugels kleiner wordt dan onder de auto.
Dus mogelijk is het zeker ,al is de kans nu aanzienlijk kleiner.
Ja hallo, Webber crashte tegen een andere auto en schoot omhoog (waarna de downforce inderdaad wegvalt vanwege de grote invalshoek), hier hebben we het over auto's die over een heuveltje rijden.

Nu komen ze ook soms van de grond als ze over kerbstones vlammen (bijvoorbeeld in de chicanes in Monza) maar dat zijn dingen die gebeuren bij lage snelheid. Op een recht stuk bij 200 km/h en meer? No way! Vergeet niet dat downforce kwadratisch is met snelheid.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 30 juli 2011 - 07:49:30
Daar kan je wel eens gelijk in hebben Jozef.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 30 juli 2011 - 09:29:20
Citaat van: Jozef op 30 juli 2011 - 01:29:14
Ja hallo, Webber crashte tegen een andere auto en schoot omhoog (waarna de downforce inderdaad wegvalt vanwege de grote invalshoek), hier hebben we het over auto's die over een heuveltje rijden.

Nu komen ze ook soms van de grond als ze over kerbstones vlammen (bijvoorbeeld in de chicanes in Monza) maar dat zijn dingen die gebeuren bij lage snelheid. Op een recht stuk bij 200 km/h en meer? No way! Vergeet niet dat downforce kwadratisch is met snelheid.

Daarom vervolgde ik ook met deze reactie.  ;)

Citaat van: Kootje op 29 juli 2011 - 20:45:45
Zolang de wagen maar redelijk horizontaal blijft kan 't inderdaad wel.
Maar zodra de wagen in 'n hoek van pak 'm beet 25* komt ,dan zie je ze toch altijd achterover klappen en het luchtruim kiezen.  ::)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: SDG op 30 juli 2011 - 20:06:57
Een opmerkelijke evolutie wordt volgend jaar doorgevoerd in de Indycars, wanneer men daar met een nieuw chassis gaat rijden. Het meest markante aan het ontwerp zoals het hier te zien is, is zonder enige twijfel dat de achterwielen ingebed zitten in het chassis, waardoor het niet langer mogelijk zal zijn dat een achterligger 'gelanceerd' wordt op de achterwielen van de voorganger.

Foto's van het ontwerp zijn te zien op: http://indycar.com/tech/content/38523-indycar-2012/

Wat denken jullie hierover? Zou dit concept ook ooit in de F1 ingevoerd kunnen worden? En zou een F1-wagen nog altijd een echte F1-wagen zijn met zo'n chassis?
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 30 juli 2011 - 21:57:31
Nee zeg, alsjeblieft niet. Open wielen graag, volledig open wielen.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Franky R. op 31 juli 2011 - 01:24:54
Citaat van: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.


Hou eens op?
Als je per se auto's met 'dichte wielen' wilt zien. Dan heb je voldoende keuze uit NASCAR, GT1, LMS, toerwagens of merkencups....


::)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 31 juli 2011 - 08:21:06
Citaat van: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.
Omdat het Formule 1 is. Monaco of Ferrari heeft ook geen praktisch nut en zijn inwisselbaar, maar het is Formule 1. Net als open wielen en cockpits.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Enzo op 31 juli 2011 - 10:30:08
Citaat van: Jeroen op 31 juli 2011 - 08:21:06
Citaat van: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.
Omdat het Formule 1 is. Monaco of Ferrari heeft ook geen praktisch nut en zijn inwisselbaar, maar het is Formule 1. Net als open wielen en cockpits.

Zo'n straaljager koepeltje over de coureur is ook sneller en veiliger, maar dat willen we toch ook niet.
Sommige dingen horen nou eenmaal bijde F1, zo ook open wielen imo.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 01 augustus 2011 - 20:05:11
Citaat van: Franky R. op 31 juli 2011 - 01:24:54
Citaat van: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.
Hou eens op?
Als je per se auto's met 'dichte wielen' wilt zien. Dan heb je voldoende keuze uit NASCAR, GT1, LMS, toerwagens of merkencups....

::)
Sorry dat ik ook een mening had.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Jozef op 01 augustus 2011 - 20:08:22
Citaat van: Enzo op 31 juli 2011 - 10:30:08
Citaat van: Jeroen op 31 juli 2011 - 08:21:06
Citaat van: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.
Omdat het Formule 1 is. Monaco of Ferrari heeft ook geen praktisch nut en zijn inwisselbaar, maar het is Formule 1. Net als open wielen en cockpits.

Zo'n straaljager koepeltje over de coureur is ook sneller en veiliger,

Ik denk dat dat helemaal niet veiliger is, probeer maar eens een coureur uit een auto te halen die op z'n kop ligt.

Monaco en Ferrari hebben wel praktisch nut: Monaco brengt geld in het laatje en Ferrari brengt een horde fans. Maar als we een kapje achter wielen hangen zoals ze nu dus in de IndyCar gaan doen, worden de races er echt niet minder spectaculair op. Ik kijk in ieder geval niet naar F!-races omdat ik dan anderhalf uur lang naar wielen kan zitten staren.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Franky R. op 15 augustus 2011 - 00:40:54
Citaat van: Jozef op 01 augustus 2011 - 20:08:22
Citaat van: Enzo op 31 juli 2011 - 10:30:08
Citaat van: Jeroen op 31 juli 2011 - 08:21:06
Citaat van: Jozef op 31 juli 2011 - 00:54:14
Hij gaat er in elk geval harder van en zal ook minder turbulenties creëren waardoor achterliggers er gemakkelijker dicht bij kunnen blijven rijden (al wordt de slipstream er misschien wel weer kleiner van).

Open wielen hebben geen enkel praktisch nut, ik vraag me eigenlijk af waarom iedereen daar zo gek van is.
Omdat het Formule 1 is. Monaco of Ferrari heeft ook geen praktisch nut en zijn inwisselbaar, maar het is Formule 1. Net als open wielen en cockpits.

Zo'n straaljager koepeltje over de coureur is ook sneller en veiliger,

Ik denk dat dat helemaal niet veiliger is, probeer maar eens een coureur uit een auto te halen die op z'n kop ligt.

Monaco en Ferrari hebben wel praktisch nut: Monaco brengt geld in het laatje en Ferrari brengt een horde fans. Maar als we een kapje achter wielen hangen zoals ze nu dus in de IndyCar gaan doen, worden de races er echt niet minder spectaculair op. Ik kijk in ieder geval niet naar F!-races omdat ik dan anderhalf uur lang naar wielen kan zitten staren.


Maar om dan te roepen dat open wielen geen praktisch nut hebben?


Ik zei het al eerder dat er meerdere klassen zijn. En onderscheid moet er toch zijn? Of wou je ook de wielen van een kart bedekken? Of een F3, FRenault, FF, F3 GP2...en weet ik welke klassen je allemaal hebt met open wielen?

Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: T.Nuvolari op 16 augustus 2011 - 11:31:37
Er bestaat al een serie waar de wielen al voorzien zijn van spatlappen, de wagens even snel of zelfs sneller gaan, de techniek niet moet onderdoen voor de F1, en het talent in mijn ogen evenwaardig is aan datgene van de F1, namelijk de Le Mans Series.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 16 augustus 2011 - 11:37:08
Citaat van: M@rc op 16 augustus 2011 - 11:31:37
Er bestaat al een serie waar de wielen al voorzien zijn van spatlappen, de wagens even snel of zelfs sneller gaan, de techniek niet moet onderdoen voor de F1, en het talent in mijn ogen evenwaardig is aan datgene van de F1, namelijk de Le Mans Series.

Precies !!!
Formule racerij is open-wheel racerij !!!
En dat dit net als 'n open cockpit eerder nadelig is dan voordelig ,maakt niets uit.
Ga je alles afdichten ,dan is het gewoon geen Formule auto meer.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Matthijs op 29 september 2011 - 12:07:56
CitaatOf wou je ook de wielen van een kart bedekken?
Bedekken niet nee, maar de wielen worden wel steeds meer beschermd, bijvoorbeeld door een brede achterbumper.

Het lijkt me heel lelijk om afgeschermde wielen te hebben, maar er zouden de afgelopen 15 jaar wel aanzienlijk minder doden door gevallen zijn. Allereerst in de kart (Thomas Knopper 2009), maar ook marshall Graham Beveridge zou nog hebben geleefd na de crash tussen Villeneuve en Ralf Schumacher in Melbourne 2001.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Matthijs op 29 september 2011 - 12:16:04
Maar met gesloten wielen hadden we ook nooit van deze spectaculaire crash kunnen genieten: http://www.youtube.com/watch?v=OZR_NGhoH6E

"Tik 'm aan ouwe!" (cameraman)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Matthijs op 17 oktober 2011 - 14:16:21
Helaas worden mijn bovenstaande posts kracht bijgezet door de werkelijkheid: Dan Wheldon zou wellicht nog hebben geleefd als de achterwielen waren beschermd...
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 21 oktober 2011 - 06:13:43
Dat kan. Maar het zou een zwarte dag zijn als Formule 1-wielen voortaan bedekt zouden worden.
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: gloudiesaurus op 28 oktober 2011 - 22:05:57
Heb de documentaire vanavond bekeken, en ik ben onder de indruk. Prachtige kleuren beelden van die oude F1 - bolides, schitterend...

En indrukwekkend ook, de vrouw van Rindt. Met de postume wereldbeker van Rindt nog midden in de kamer..

En die monteur die aan de bolide van Clarke werkte toen die crashte op Hockenheim...

Als je die verhalen ook hoort, van Jackie Stewart die crash en pas na 30 minuten wordt gevonden. Vervolgens door een non in een ziekenwagen naar het ziekenhuis wordt gereden terwijl men onderweg de weg nog kwijt raakt. Wat een tijden moeten dat geweest zijn.

Ook indrukwekkend de beelden van de lachende coureurs van toen, de helft van de coureurs die in beeld kwamen leeft nu niet meer en lieten het leven in het harnas....
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 29 oktober 2011 - 07:46:07
Citaat van: Jeroen op 21 oktober 2011 - 06:13:43
Dat kan. Maar het zou een zwarte dag zijn als Formule 1-wielen voortaan bedekt zouden worden.

nog 'n cockpitkoepeltje erop, en je zit praktisch naar LeMans te kijken. ::)
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 29 oktober 2011 - 07:47:16
Citaat van: gloudiesaurus op 28 oktober 2011 - 22:05:57
Heb de documentaire vanavond bekeken, en ik ben onder de indruk. Prachtige kleuren beelden van die oude F1 - bolides, schitterend...

En indrukwekkend ook, de vrouw van Rindt. Met de postume wereldbeker van Rindt nog midden in de kamer..

En die monteur die aan de bolide van Clarke werkte toen die crashte op Hockenheim...

Als je die verhalen ook hoort, van Jackie Stewart die crash en pas na 30 minuten wordt gevonden. Vervolgens door een non in een ziekenwagen naar het ziekenhuis wordt gereden terwijl men onderweg de weg nog kwijt raakt. Wat een tijden moeten dat geweest zijn.

Ook indrukwekkend de beelden van de lachende coureurs van toen, de helft van de coureurs die in beeld kwamen leeft nu niet meer en lieten het leven in het harnas....

Welke docu is dat ??
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: 0634 op 29 oktober 2011 - 08:39:29
Citaat van: Kootje op 29 oktober 2011 - 07:47:16

Welke docu is dat ??
De docu waar dit topic over gaat ;).

Deze dus: http://www.youtube.com/watch?v=-N9-QrRl1Uk
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: Kootje op 29 oktober 2011 - 10:50:03
Citaat van: Jeroen op 29 oktober 2011 - 08:39:29
Citaat van: Kootje op 29 oktober 2011 - 07:47:16

Welke docu is dat ??
De docu waar dit topic over gaat ;).

Deze dus: http://www.youtube.com/watch?v=-N9-QrRl1Uk

Ooh, tuurlijk.  :-[
Was allang vergeten dat dit topic over 'n docu ging.  :-\
Titel: Re: Grand Prix: The Killer Years
Bericht door: gloudiesaurus op 29 oktober 2011 - 12:29:00
Hoezo off - topic  ;D ;D ;D