Lees en schrijf hier alles over de testsessies van 27/2 tot en met 2/3 en van 7/3 tot en met 10/3.
http://www.gppits.net/nieuws/het_seizoen_2017_we_kunnen_niet_wachten/ (http://www.gppits.net/nieuws/het_seizoen_2017_we_kunnen_niet_wachten/)
Citaat van: Robbert65 op 14 februari 2017 - 15:02:45
Lees en schrijf hier alles over de testsessies van 27/2 tot en met 2/3 en van 7/3 tot en met 10/3.
http://www.gppits.net/nieuws/het_seizoen_2017_we_kunnen_niet_wachten/ (http://www.gppits.net/nieuws/het_seizoen_2017_we_kunnen_niet_wachten/)
wat duurt het toch lang dit jaar. En ik had me nog zo voorgenomen om geduldig te blijven ;) Er lekt ook helemaal niks uit ofzo, van eind november tot half februari amper iets nieuws (behalve het stoppen van Rosberg dan).
Citaat van: Tuesday op 14 februari 2017 - 15:37:35
wat duurt het toch lang dit jaar. En ik had me nog zo voorgenomen om geduldig te blijven ;) Er lekt ook helemaal niks uit ofzo, van eind november tot half februari amper iets nieuws (behalve het stoppen van Rosberg dan).
Wat zou het toch een goed idee zijn als er van november tot half februari een Winter Series zou worden georganiseerd (zoals Toyota Winter Series of Florida Winter Series), maar dan met de auto van 1 of 2 jaar oud met de testcoureurs ofzo.
Citaat van: Matthijs op 14 februari 2017 - 15:45:54
Citaat van: Tuesday op 14 februari 2017 - 15:37:35
wat duurt het toch lang dit jaar. En ik had me nog zo voorgenomen om geduldig te blijven ;) Er lekt ook helemaal niks uit ofzo, van eind november tot half februari amper iets nieuws (behalve het stoppen van Rosberg dan).
Wat zou het toch een goed idee zijn als er van november tot half februari een Winter Series zou worden georganiseerd (zoals Toyota Winter Series of Florida Winter Series), maar dan met de auto van 1 of 2 jaar oud met de testcoureurs ofzo.
ja, bijvoorbeeld, of gewoon weer eind januari beginnen met testen. Ze lopen nu bijna een maand achter in vergelijking met een paar jaar terug. Ach ja, zo moet het eigenlijk ook wel zijn, dat het allemaal net iets te lang duurt. En ik kan me herinneren dat ik dat ook had als ze wel al eind januari/begin februari begonnen, dus heel veel maakt het ook niet uit.
Heeft het misschien ermee te maken dat de technische zaken voor dit jaar weer heel erg anders zijn? Of is het sowieso de bedoeling om later te gaan testen?
Ik heb er wel intens verschrikkelijk veel zin in, trouwens.
Citaat van: Jehoentelaar op 14 februari 2017 - 17:30:42
Heeft het misschien ermee te maken dat de technische zaken voor dit jaar weer heel erg anders zijn? Of is het sowieso de bedoeling om later te gaan testen?
de bedoeling is volgens mij minder testen. Ik denk dat ze met de nieuwe regels ze liever juist eerder en meer testen, aan de andere kant geeft het wel meer tijd voor de ontwerpfase. Volgens mij heeft RBR in het verleden wel eens met een oude auto gereden tijdens de eerste tests omdat ze nog niet klaar waren met het nieuwe ontwerp.
Het is nog altijd ernstig de vraag of Pascal Wehrlein de eerste testsessie wel haalt. Hij schijnt toch wel vrij ernstige nekschade te hebben opgelopen met die crash in Miami...
Wie is eigenlijk reservecoureur van Sauber?
Zo hebben ze 6 coureurs, en zo hebben ze er maar 1...
er is voor zover ik weet van geen enkel team al formeel een derde rijder aangewezen... Maar Nasr zal geen nee zeggen denk ik, als het er op aankomt.
Oja natuurlijk, die is het meest logisch.
"... with Ferrari third driver Antonio Giovinazzi stepping in, Autosport understands."
was ook al eerder in het nieuws dat Sauber met Ferrari in gesprek was over hem, dus zou wel logisch zijn.
Citaat van: Tuesday op 16 februari 2017 - 15:20:52
"... with Ferrari third driver Antonio Giovinazzi stepping in, Autosport understands."
was ook al eerder in het nieuws dat Sauber met Ferrari in gesprek was over hem, dus zou wel logisch zijn.
Hij kan sowiezo naar het schijnt wat vrijdagtrainingen doen. Dat deden Ferrari juniors al eerder bij Haas en ook Sauber. Bij Sauber kan hij eventueel ook testen mocht Wehrlein nog niet hersteld zijn.
http://www.gppits.net/nieuws/wehrlein_afwezig_tijdens_eerste_test_barcelona/ (http://www.gppits.net/nieuws/wehrlein_afwezig_tijdens_eerste_test_barcelona/)
Giovinazzi dus!
Dacht trouwens even dat de topictitel niet klopte, maar dit is blijkbaar de Spaanse benaming. De officiële naam (Catalunya) is Catalaans.
ja, sorry, mijn Catalaans is wat roestig, ik kies voor veilig Spaans ;)
Citaat van: Robbert65 op 17 februari 2017 - 09:12:06
http://www.gppits.net/nieuws/wehrlein_afwezig_tijdens_eerste_test_barcelona/ (http://www.gppits.net/nieuws/wehrlein_afwezig_tijdens_eerste_test_barcelona/)
Giovinazzi dus!
De kans voor hem! Ben benieuwd hoe snel Wehrlein kan herstellen, de tweede test en ook de 1e GP zijn niet heel ver weg.
Vervelend voor Wehrlein, maar leuk voor Giovinazzi. Mijn favoriete juniorcoureur tegenwoordig. :)
http://www.gppits.net/nieuws/giovinazzi_vervangt_wehrlein_in_barcelona/ (http://www.gppits.net/nieuws/giovinazzi_vervangt_wehrlein_in_barcelona/)
Het is nu officieel, Giovinazzi rijdt voor Sauber de eerste wintertest i.p.v. Wehrlein.
durft er iemand een voorspelling te doen wat betreft de snelste rondetijden? Vorig jaar lagen die in de 1.22, zouden ze morgen direct al onder de 1.20 gaan?
Dag 1 reden ze vorig jaar slechts afgerond een 1:25 met een uitontwikkeld concept. Morgen zullen ze niet meteen voluit gaan met een totaal nieuwe auto. Ik gok 1:22 misschien een paar in 1:21.
Citaat van: Matthijs op 26 februari 2017 - 21:43:33
Dag 1 reden ze slechts afgerond een 1:25 met een uitontwikkeld concept. Morgen zullen ze niet meteen voluit gaan met een totaal nieuwe auto. Ik gok 1:22 misschien een paar in 1:21.
het schijnt dat Raikkonen vrijdag al een hele scherpe tijd heeft gezet (een dikke seconde van het ronderecord) op Fiorano en Ferrari ging vorig jaar tijdens de tests ook vrij snel voor snelle tijden. Als ze morgen op die voet verder gaan zie ik hen wel al onder de 1.20 gaan. Mercedes heeft vaak een wat andere aanpak. Het is ook maar net wat ze willen, valt natuurlijk niet te voorspellen, maar een beetje voorbeschouwen is wel leuk toch? ;)
Mercedes rijdt meer dan een race-afstand in de eerste ochtend, McLaren en Red Bull hebben problemen met de nieuwe motoren.
Zijn we in 2015 of was het toch 2016?
Ik vind het ook nogal opvallend dat alle teams met uitzondering van Red Bull een shake down hebben gedaan voorafgaand van de eerste testsessie. Red Bull dus niet en wie staat als eerste stil langs de baan?
McLaren-Honda weet intussen twee keer één rondje te rijden met telkens grote problemen.
Dit is gewoon ronduit zielig, het derde jaar voor Honda en nog altijd een amateuristische knoeiboel. Als er niet snel (als in: in de tweede testweek) verbetering komt, wordt het tijd om de stekker uit het Honda-project te trekken.
Alonso zal ook niet blijven - als het zo echt erg is als het er nu uitziet, zie ik hem zelfs het seizoen niet uitdoen.
Citaat van: Jozef op 27 februari 2017 - 16:12:27
McLaren-Honda weet intussen twee keer één rondje te rijden met telkens grote problemen.
Dit is gewoon ronduit zielig, het derde jaar voor Honda en nog altijd een amateuristische knoeiboel. Als er niet snel (als in: in de tweede testweek) verbetering komt, wordt het tijd om de stekker uit het Honda-project te trekken.
Alonso zal ook niet blijven - als het zo echt erg is als het er nu uitziet, zie ik hem zelfs het seizoen niet uitdoen.
Valt allemaal wel mee denk ik. Eerste 4 uur van de wintertest. Als ze eind van deze week nog steeds zo rijden is het al weer een beetje anders.
Maar ik ben het wel met je eens dat als Mclaren weer aan het sukkelen is, Alonso nog halverwege het seizoen afhaakt.
Citaat van: Matthijs op 26 februari 2017 - 21:43:33
Dag 1 reden ze vorig jaar slechts afgerond een 1:25 met een uitontwikkeld concept. Morgen zullen ze niet meteen voluit gaan met een totaal nieuwe auto. Ik gok 1:22 misschien een paar in 1:21.
Ik denk dat ik dit jaar maar weer mee moet doen met gok de pole! :)
Nee, ze verliezen 10% van de beschikbare testtijd aan een onnozel olielek. Dat in 2014 veel teams tijd verloren door motorproblemen was te begrijpen, dat Honda er in 2015 last van had ook. Maar ondertussen zijn we geen 2015 en zelfs geen 2016 meer en is het het derde jaar waarin Honda power units levert. Dat je nog altijd een motor bouwt die in de eerste ronde uit elkaar valt is onvergeeflijk. Hebben ze überhaupt testbanken bij Honda?
Ondertussen toch een rondetijd voor Alonso en zowaar een die niet 13 seconden achterloopt op Mercedes. :o
Citaat van: Jozef op 27 februari 2017 - 16:49:55
Nee, ze verliezen 10% van de beschikbare testtijd aan een onnozel olielek. Dat in 2014 veel teams tijd verloren door motorproblemen was te begrijpen, dat Honda er in 2015 last van had ook. Maar ondertussen zijn we geen 2015 en zelfs geen 2016 meer en is het het derde jaar waarin Honda power units levert. Dat je nog altijd een motor bouwt die in de eerste ronde uit elkaar valt is onvergeeflijk. Hebben ze überhaupt testbanken bij Honda?
Ondertussen toch een rondetijd voor Alonso en zowaar een die niet 13 seconden achterloopt op Mercedes. :o
Je hebt wel een punt hoor, maar het is in mijn ogen beter dat ze dat nu hebben, dan de laatste 2 dagen van de test. Of zelfs op vrijdag, zaterdag of de zondag van de race.
Citaat van: Matthijs op 27 februari 2017 - 16:49:43
Citaat van: Matthijs op 26 februari 2017 - 21:43:33
Dag 1 reden ze vorig jaar slechts afgerond een 1:25 met een uitontwikkeld concept. Morgen zullen ze niet meteen voluit gaan met een totaal nieuwe auto. Ik gok 1:22 misschien een paar in 1:21.
Ik denk dat ik dit jaar maar weer mee moet doen met gok de pole! :)
jij bent de enige die al voluit gaat tijdens de tests ;) We zullen zien of die aanpak werkt.
https://twitter.com/ZiggoSportF1/status/836281345487818752
Mercedes is dus snelste en rijdt 2,5 race afstand. Impressive.
Ferrari ook goed vandaag.
Red Bull zozo, ben benieuwd of Max morgen kilometers kan maken.
En Honda, hopelijk was dit een kleinigheidje. Want ze kunnen niet opnieuw een seizoen vol problemen hebben...
Van wat ik begreep was het steeds hetzelfde probleem dus het is te hopen dat dat heel snel wordt opgelost. Je kan niet veel missen met zo'n krap en kort testprogramma.
In 2014 begon het ook met steeds hetzelfde probleem, dat hopelijk snel zou worden opgelost.
Ze lijken met andere woorden nauwelijks verder te staan, of zijn in elk geval nog steeds niet in staat om eens met een ontwerp te komen dat gewoon vanaf het begin werkt (zoals Mercedes en Ferrari dat intussen wel kunnen).
Je zou zeggen dat ze een olielekkage er op de testbank wel uit hadden moeten kunnen halen.
Maar goed we zullen zien hoe het morgen gaat. Nog zo' dag zou dramatisch zijn voor Honda.
En met die gelimiteerde dagen kun je niet veel missen.
Wat zal Jenson Button trouwens opgelucht zijn als we de McLaren Honda echt weer een drama is ;)
(https://d2kmm3vx031a1h.cloudfront.net/49mkDLEjSPGrOU6PHQKm_merc.jpg)
(https://d2kmm3vx031a1h.cloudfront.net/0zGTfnD5RpauFIyz3VrJ_shark.jpg)
De haaienvin van Mercedes. Nou dat is nog eens een echte haaienvin, grijs en in de vorm van een halve boemerang.
Interessant is het gat in de neus.
Zelfde oplossing heeft Ferrari ook, een soort s-duct die de lucht schoner onder de auto krijgt. Ferrari en Merc hebben dat gat net onder de neus, bij RBR steekt het als een creditcardgleuf uit de punt
Ook vandaag weer van dat: Vandoorne heeft 26 rondjes gereden maar nu wordt de hele power unit vervangen omdat ze weer met een onbekend probleem zitten.
Citaat van: Jozef op 28 februari 2017 - 12:35:43
Ook vandaag weer van dat: Vandoorne heeft 26 rondjes gereden maar nu wordt de hele power unit vervangen omdat ze weer met een onbekend probleem zitten.
Wees niet bang, nog een paar testdagen en dan is het een bekend probleem.
Cynical mode off.
Dit is waarom Williams zo graag een ervaren coureur wilde toen Bottas vertrok: Lance Stroll, "de best voorbereide debutant sinds Jacques Villeneuve", parkeert 'm na 12 rondjes in de grindbak en de testdag zit er al op.
Citaat van: Jozef op 28 februari 2017 - 13:54:21
Dit is waarom Williams zo graag een ervaren coureur wilde toen Bottas vertrok: Lance Stroll, "de best voorbereide debutant sinds Jacques Villeneuve", parkeert 'm na 12 rondjes in de grindbak en de testdag zit er al op.
Ja superzuur natuurlijk, maar dit soort dingen kunnen gebeuren. Het was een vrij onschuldige schuiver en gewoon pech dat er zoveel schade was op plekken waar ze geen reserveonderdelen van bij zich hadden.
Citaat van: Jozef op 28 februari 2017 - 12:35:43
Ook vandaag weer van dat: Vandoorne heeft 26 rondjes gereden maar nu wordt de hele power unit vervangen omdat ze weer met een onbekend probleem zitten.
Tsjah het oude liedje weer.
Dramatisch dat Honda dit niet onder controle krijgt.
Ze missen al heel veel kostbare testtijd, dit gaat ontwikkeling kosten.
En als het weer zo'n dramatisch seizoen wordt, maar dan loop ik op de zaken vooruit, zal dit ten koste gaan van de motivatie van Alonso.
Als het weer zo dramatisch seizoen word zou ik maar eens aan een andere motor leverancier gaan denken als ik Mclaren was. Dit is Mclaren onwaardig. Ik vond trouwens Honda sowieso nooit betrouwbaar in de jaren '00. Ik heb Sato en button er zoveel zien oproken.
http://www.youtube.com/watch?v=4vphJVgjYPI (http://www.youtube.com/watch?v=4vphJVgjYPI)
Deze staat me nog er goed bij.
http://www.youtube.com/watch?v=u67thSgNTs8 (http://www.youtube.com/watch?v=u67thSgNTs8)
Citaat van: Matthijs op 28 februari 2017 - 14:07:51
Citaat van: Jozef op 28 februari 2017 - 13:54:21
Dit is waarom Williams zo graag een ervaren coureur wilde toen Bottas vertrok: Lance Stroll, "de best voorbereide debutant sinds Jacques Villeneuve", parkeert 'm na 12 rondjes in de grindbak en de testdag zit er al op.
Ja superzuur natuurlijk, maar dit soort dingen kunnen gebeuren. Het was een vrij onschuldige schuiver en gewoon pech dat er zoveel schade was op plekken waar ze geen reserveonderdelen van bij zich hadden.
was idd een onschuldige schuiver. Eigenlijk onbegrijpelijk dat zoiets einde testdag kan betekenen. De ervaren Hamilton ging er gisteren harder af, maar kon gewoon verder. Volgens mij Massa ook. En ik kan me herinneren dat Williams afgelopen jaren wel eens vroegtijdig testdagen afbrak omdat het programma gewoon al was afgerond, dus het zal me niet verbazen als ze dit makkelijk op kunnen vangen.
http://www.gppits.net/nieuws/video_barcelona_test_2017_day_1/ (http://www.gppits.net/nieuws/video_barcelona_test_2017_day_1/)
Citaat van: Jozef op 28 februari 2017 - 13:54:21
Dit is waarom Williams zo graag een ervaren coureur wilde toen Bottas vertrok: Lance Stroll, "de best voorbereide debutant sinds Jacques Villeneuve", parkeert 'm na 12 rondjes in de grindbak en de testdag zit er al op.
Ben trouwens benieuwd wat
Sjak Chagrijn hier over te vertellen heeft. Max Verstappen werd al om minder in de pan gehakt bij die vent... ::)
[size=78%] [/size]
leeggemaakt wegens storing. Even opnieuw posten graag.
Ik weet niet wat er met Tuesdays post aan de hand is, maar hij doet erg raar, er is niets zichtbaar (op mijn scherm) en hij beweegt op en neer. Net of we een huisdier op het forum hebben. Mij ontbreekt de tijd vandaag er goed naar te kijken.
Tuesday, kijk je er nog even naar? als het niet op te lossen is, verwijder m dan en plaats opnieuw. Ben ik de enige die hieronder lijd? ladanmazitte...
De Twitter-video die hij postte, draait inderdaad in de soep.
Zie ook enkel een quote in ee heel klein venster.
oh, sorry. Dacht dat ie in eerste instantie wel werkte, maar weet het ook niet zeker meer. Hoe dan ook, het was deze video:
http://www.youtube.com/watch?v=tuL-BVKxwHE (http://www.youtube.com/watch?v=tuL-BVKxwHE)
en dit was Stroll:
http://www.youtube.com/watch?v=4TeRxNEmIMs (http://www.youtube.com/watch?v=4TeRxNEmIMs)
Het begint nu wel een beetje gênant te worden voor Stroll. Natuurlijk moet je met testen de limiet opzoeken maar zojuist heeft hij voor de derde keer de macht over het stuur verloren en nu dus in de muur.
Ik denk dat ze bij Williams Maldonado al missen.
Citaat van: Matthijs op 01 maart 2017 - 16:21:26
Het begint nu wel een beetje gênant te worden voor Stroll. Natuurlijk moet je met testen de limiet opzoeken maar zojuist heeft hij voor de derde keer de macht over het stuur verloren en nu dus in de muur.
ach ja, geef die jongen ff de tijd. Goed teken dat de overstap van F3 naar F1 weer groter is geworden. 2 onschuldige schuivers en wellicht een crash door vermoeidheid. t is niet het beste begin, maar hij heeft toch ook meer dan 100 ronden kunnen maken.
Wat Stroll betreft, ik weet het ook niet zo goed. Geen lekker begin maar
langs de andere kant....kun je het hem kwalijk nemen?
Misschien is de opdracht van het team wel : Push the limits....
Tja, en dan kan het soms er net overheen zijn...
Kan altijd gebeuren bij een rookie natuurlijk. Zijn teamgenoot aan de andere kant van de box had toen die zijn debuut maakte in 2002 ook een spin syndroom als ik mij niet vergis, en die is al bij al ook goed terecht gekomen. Natuurlijk krijg je de verwachte reacties op hem nu aangezien vaderlief toch best wel wat geld overheeft voor de carrière van zijn zoon. Er zijn zelfs al grapjassen die zo'n website gemaakt hebben als destijds met Maldonado.
De keerzijde is natuurlijk wel dat je van een coureur verwacht enige voorzichtigheid in te bouwen als je weet dat die vleugel gloednieuw ingevlogen is om de twee specimen die hij de dag ervoor al aan gort gereden heeft te vervangen. Daarbij heeft Stroll ook nog zijn crashreputatie van in de F3. Daarvoor kreeg hij zelfs een raceban alvoorens hij zijn seizoen omdraaide en kampioen werd.
Het is nog vroeg maar nu moet hij weerbaarheid tonen en volgende week zonder kleerscheuren zich klaarmaken voor zijn debuut.
Natuurlijk is het voor een deel onervarenheid en voor een deel botte pech, dus natuurlijk krijgt Stroll wel meer credits en verdient hij geduld. Maar het is natuurlijk wel super lullig als tot tweemaal toe de kostbare en uiterst belangrijke wintertrainingen moeten worden stopgezet omdat jij de auto niet op de baan weet te houden.
Daarentegen was Massa inderdaad als rookie ook crash happy en is hij vervolgens uitgegroeid tot een zeer degelijke en zelfs voorzichtige coureur.
Maar we willen graag coureurs die op de limiet nog zuiver sturen toch? Ik bedoel, jong of niet, ervaren of niet, de snelheid en de degelijkheid bepalen samen de kwaliteit van een rijder...
Citaat van: Robbert65 op 02 maart 2017 - 09:41:33
Maar we willen graag coureurs die op de limiet nog zuiver sturen toch? Ik bedoel, jong of niet, ervaren of niet, de snelheid en de degelijkheid bepalen samen de kwaliteit van een rijder...
Mee eens. Daarom is het geen probleem om af en toe van de baan te gaan om de grens op te zoeken. Maar de wintertests zijn niet bedoeld om de grens op te zoeken, dan is het de bedoeling om alles te checken en te testen. Maargoed, ik ga er vooralsnog vanuit dat het botte pech en onervarenheid was van Stroll.
Het gebeurt drie keer in anderhalve dag, dan is het toch geen botte pech meer?
Citaat van: Jozef op 02 maart 2017 - 11:11:21
Het gebeurt drie keer in anderhalve dag, dan is het toch geen botte pech meer?
Nee maar wel dat je tot twee keer toe schade rijdt. En dat je daardoor niet meer kan testen.
eigen schuld ::)
Ik vind de nieuwe autos er allemaal toch best gaaf uitzien.
Stroll is nog jong en fouten gebeuren nu eenmaal. Hij leert het nog wel, het is maar testen en hij moet kennelijk nog zijn limiet vinden. Auto's zijn ook een stuk agressiever en fysiek uitdagender geworden. Ik zou zeggen dat als hij dit in de eerste 4 races blijft doen is het een ander verhaal, nu is het gewoon vervelend en pech dat de auto te beschadigd is.
Ik weet niet hoe het programma van Williams was, maar het zou best kunnen dat ze Stroll wat meer lieten pushen om de auto goed te leren kennen, terwijl Massa meer inhoudelijk bezig ging. Dan is het natuurlijk nog steeds vervelend en bijzonder hinderlijk dat Stroll tot drie keer toe eraf is gegaan, maar ik sluit niet uit dat ze hem - ondanks dat testen over andere dingen gaat dan limieten leren kennen - die vrijheid wat meer hebben gegeven.
Hopelijk komt er wel verbetering in. Stroll staat te boek als een onstuimige coureur en ondanks dat hij natuurlijk de tijd moet krijgen, mag er gedurende het seizoen zelf niet te veel verkeerd gaan. Dan kun je je immers afvragen waarom Nasr niet in dat ding zit. Maar goed, dat is pure speculatie verder.
Williams mist iig weinig vandaag. Misschien komt het ze zelfs wel goed uit.
Citaat van: Tuesday op 02 maart 2017 - 15:21:23
Williams mist iig weinig vandaag. Misschien komt het ze zelfs wel goed uit.
Van alle teams had Williams vandaag juist het meeste kunnen leren denk ik. Die hun pace in de regen was de afgelopen twee jaar nergens.
Marko : ""Wij rijden met conservatieve afstellingen, laten wij eens kijken hoe het gaat als we op volle kracht rijden", aldus de doctor. Hij geeft wel aan dat er geruchten zijn dat Mercedes hetzelfde doet en dat de V6 turbo nog ver van zijn limiet af zit."
http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/222854/helmut-marko-red-bull-rijdt-met-conservatieve-afstellingen (http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/222854/helmut-marko-red-bull-rijdt-met-conservatieve-afstellingen)
Groet,
C.G. de Beaufort
Citaat van: Maikel0230 op 02 maart 2017 - 17:46:38
Citaat van: Tuesday op 02 maart 2017 - 15:21:23
Williams mist iig weinig vandaag. Misschien komt het ze zelfs wel goed uit.
Van alle teams had Williams vandaag juist het meeste kunnun leren denk ik. Die hun pace in de regen was de afgelopen twee jaar nergens.
vraag is of je er uberhaupt wat van opsteekt. Volgens mij was het voor de meeste coureurs/teams niet meer dan een verplicht nummer op dringend verzoek van Pirelli. Hamilton gaf bv gisteren al aan dat ie wellicht een blessure zou faken om maar niet te hoeven rijden, maar uiteindelijk werd dat dus een electronisch probleem. Williams had amper schade maar besloot uit voorzorg en veiligheidsredenen niet te rijden. STR heeft met 1 rondje goede wil getoond, maar moest toen toch echt de motor wisselen. En zo was er met name in de ochtend nog wel meer aan de hand waardoor er veel minder werd gereden dan de afgelopen dagen.
Dat Williams niet zo lekker gaat in de regen is ook vooral een kwestie van gebrek aan downforce.
<blockquote class="twitter-video" data-lang="nl"><p lang="es" dir="ltr">VIDEO: MERCEDES LAP 2016 vs 2017 <a href="https://twitter.com/hashtag/F1?src=hash">#F1</a> <a href="https://t.co/FsqcdwXrL1">pic.twitter.com/FsqcdwXrL1</a></p>— F1Writers™ (@f1writers) <a href="https://twitter.com/f1writers/status/837350250675318785">2 maart 2017</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
Of gewoon omdat Massa en Bottas niet kunnen rijden in de regen. :P (over Bottas geen idee, Massa is niet bepaald het grootste regentalent)
Ik begreep aanvankelijk niet waarom ze Stroll onmiddellijk terug in die auto zetten nadat hij zelf zijn eigen testdag om zeep had geholpen. Ik dacht, dan laat je toch Massa eerst weer rijden voordat Stroll het helemaal verpest. En zo geschiedde; nu is Massa zijn testdag kwijt omdat Stroll in de fout ging.
Maar toen ik hoorde dat het vandaag een natte test zou zijn, begreep ik het wel van Williams: als hij het op een droge baan al niet heel houdt, is het in de regen al helemaal om problemen vragen.
Beetje lullig om Massa geen "groot" regenrijder te noemen. ;D ;D
Citaat van: FolkertE op 02 maart 2017 - 23:01:23
Beetje lullig om Massa geen "groot" regenrijder te noemen. ;D ;D
zowel letterlijk als figuurlijk klopt dat wel. Echter de eerste zin/veronderstelling, dat Massa niet kan rijden in de regen lijkt me wel wat overdreven. Doorgaans vrij gemiddeld, soms een positieve uitschieter (overwinnigen en podia), soms hopeloos.
Mee eens hoor, niemand kan ook zijn dijk van een race in Brazilië 2008 vergeten. Die zin was dan ook een kwinkslag gevolgd door een smiley, het deel tussen haakjes was het serieuze deel. ;) En dat serieuze deel brengt me bij het punt dat het wel een serieuze mogelijkheid is dat Williams' minder prestaties in de regen niet aan de auto hebben gelegen maar aan de coureurs.
Al is het natuurlijk ook geweten dat de Williams vooral snel is dankzij het vermogen van de motor, en dat springt er in de regen niet zo uit omdat je al het koppel niet kwijt kunt.
On-topic: de twee grote conslusies van de eerste testweek zijn dat Ferrari er écht goed uitziet en McLaren echt slecht. Dit is niet alleen gebaseerd op de rondetijden maar ook op de waarnemingen van de reporters rond de baan: zij zagen een Ferrari die er stabieler uit zag dan de Mercedes en die trouwens ook goed lijkt te passen bij de rijstijl van Räikkönen. En aan de andere kant een McLaren die niet alleen langzaam was vanwege een gebrek aan vermogen, maar ook omdat er gewoon te weinig grip was om gas te geven in bocht 3 waar andere teams dat wel deden.
Bovendien is het aantal rondes van McLaren (net een race-afstand op donderdag) toch minder spectaculair dan bij andere teams, en doen ze ook geen erg lange runs. Dat wijst er voor mij op dat ze nog altijd bang zijn dat die motor elk moment kan ontploffen en dat ze dus om de paar rondjes weer willen kijken of het allemaal nog wel goed gaat.
Citaat van: C.G. de Beaufort op 02 maart 2017 - 18:08:39
Marko : ""Wij rijden met conservatieve afstellingen, laten wij eens kijken hoe het gaat als we op volle kracht rijden", aldus de doctor. Hij geeft wel aan dat er geruchten zijn dat Mercedes hetzelfde doet en dat de V6 turbo nog ver van zijn limiet af zit."
http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/222854/helmut-marko-red-bull-rijdt-met-conservatieve-afstellingen (http://www.f1today.net/nl/nieuws/f1/222854/helmut-marko-red-bull-rijdt-met-conservatieve-afstellingen)
Groet,
C.G. de Beaufort
met andere woorden, ferrari laat zich weer vangen en zullen idd strijden om plaats 5 en 6 ;D ;D
Citaat van: robbert op 06 maart 2017 - 13:40:19
met andere woorden, ferrari laat zich weer vangen en zullen idd strijden om plaats 5 en 6 ;D ;D
Met andere woorden: niemand heeft nog het achterste van zijn tong laten zien, dus weten we nog niet goed waar iedereen staat.
http://www.gppits.net/nieuws/mercedes_komt_met_grote_update1/ (http://www.gppits.net/nieuws/mercedes_komt_met_grote_update1/)
En wat moeten we hier weer van denken? Mercedes dat met een grote update komt.
Als het echt zo is dan krijgen de andere teams hier een hele zware dobber aan, ik denk zelfs dat Mercedes dan gewoon opnieuw dominant zal zijn.
Ik denk overigens wel dat Ferrari en Red Bull ook met updates de tweede testweek ingaan.
Zou gek zijn als ze tussen de testweken door na zoveel kilometers niet met een update komen.
Citaat van: gloudiesaurus op 06 maart 2017 - 17:03:05
En wat moeten we hier weer van denken? Mercedes dat met een grote update komt.
Als het echt zo is dan krijgen de andere teams hier een hele zware dobber aan, ik denk zelfs dat Mercedes dan gewoon opnieuw dominant zal zijn.
Zo erg verrassend is dat toch niet? Waarom zou Mercedes na het invoeren van nieuwe richtlijnen ineens zijn dominantie kwijtraken? Natuurlijk hopen 'we' dat, maar in feite is die kans statistisch gezien niet al te groot, namelijk slechts 1/3. Ik heb in dat verband al eerder geschreven dat er drie mogelijkheden zijn. 1. Mercedes raakt zijn dominantie kwijt. 2. Mercedes blijft ongeveer net zo dominant als vorig jaar. 3. Mercedes doet zijn huiswerk zo goed dat het
nog dominanter wordt. Natuurlijk kun je na de Spaanse testweken er nog niet te veel over zeggen, maar het begint er wel een klein beetje op te lijken dat we al blij mogen zijn met punt 2.
Kansrekenen voor dummies. :P
Citaat van: Jozef op 06 maart 2017 - 22:08:22
Kansrekenen voor dummies. :P
Klopt helemaal. Maar dat zijn er vandaag de dag 7.515.284.003. ;)
Als ik eerlijk ben is dat geen beste statistiek (maar dat bedoelde Jozef natuurlijk ook). Jouw verhaal gaat alleen op als alle drie de opties even groot zouden zijn. Maar dat weet je niet. Het blijft dus giswerk. Het enige dat je weet is dat Mercedes een zeer sterke indruk achterlaat in de wintertests.
Het is niet zomaar een update he, ik bedoel een update die zomaar ineens 2 seconden brengt. Dat is huge.
Citaat van: Matthijs op 07 maart 2017 - 09:20:43
Als ik eerlijk ben is dat geen beste statistiek (maar dat bedoelde Jozef natuurlijk ook). Jouw verhaal gaat alleen op als alle drie de opties even groot zouden zijn. Maar dat weet je niet. Het blijft dus giswerk. Het enige dat je weet is dat Mercedes een zeer sterke indruk achterlaat in de wintertests.
Tuurlijk blijft het giswerk. En natuurlijk is het moeilijk hard te maken dat alle drie de opties even groot zijn. Maar aangezien iedereen zich lijkt te focussen op 'het inhalen' van Mercedes, is enige uitvergroting van 'een mogelijk uitlopen' van de wereldkampioen wel zo verfrissend. Althans dan vind ik. Niets zo saai als alle neuzen in 1 richting.
Overigens ben ik de eerste om toe te geven dat ik eerder een simplisticus dan een geweldig statisticus ben. Maar heeft iemand anders misschien een betere kansenberekening voorhanden? Ben heel benieuwd.
Citaat van: gloudiesaurus op 07 maart 2017 - 11:47:37
Het is niet zomaar een update he, ik bedoel een update die zomaar ineens 2 seconden brengt. Dat is huge.
idd, en dat zorgt ervoor dat het weer een one man show word. Hamilton zal met gemak de titel pakken, we zullen rosberg nog missen :P
Renault had vanmorgen een 'sensor issue' in de motor. McLaren moet wéér een motor wisselen. Verder voor zover ik het heb meegekregen geen gekke dingen behoudens een grindbakritje van Ricciardo in bocht vier.
Citaat van: Jehoentelaar op 07 maart 2017 - 14:22:38
Renault had vanmorgen een 'sensor issue' in de motor. McLaren moet wéér een motor wisselen. Verder voor zover ik het heb meegekregen geen gekke dingen behoudens een grindbakritje van Ricciardo in bocht vier.
niet alleen een grindbakje, hij schijnt ook dwars door een hek te zijn gereden ;)
(http://adn.gpupdate.net/large/300066.jpg)
De tijd van Massa mag er natuurlijk best wezen. Zelfs al is het op ultrasofts, het is een meer dan prima tijd.
Citaat van: Tuesday op 07 maart 2017 - 14:53:01
Citaat van: Jehoentelaar op 07 maart 2017 - 14:22:38
Renault had vanmorgen een 'sensor issue' in de motor. McLaren moet wéér een motor wisselen. Verder voor zover ik het heb meegekregen geen gekke dingen behoudens een grindbakritje van Ricciardo in bocht vier.
niet alleen een grindbakje, hij schijnt ook dwars door een hek te zijn gereden ;)
Hahaha man man.
Heb echt een top app gevonden voor het nieuwe Formula 1 seizoen. Je vind echt alle info over de circuits en het nieuws over de teams en rijders.
Aanrader voor elke fan!! :D
App Naam: NewsRader Formula 1
Wat denken jullie ervan?
Moet je daarin het nieuws raden?
Haha hier hoef je niks te raden hoor. Heel overzichtelijke app.
Maar, ben je hier enkel voor de reclame voor die app? Want dat lijkt mij niet heel erg de bedoeling.
Nee maar ik dacht dat we hier goeie formule 1 dingen deelde. Heb er verder niks mee te maken.
voordeel van de twijfel?
Citaat van: Jozef op 07 maart 2017 - 14:53:52
De tijd van Massa mag er natuurlijk best wezen. Zelfs al is het op ultrasofts, het is een meer dan prima tijd.
Gek genoeg lijken de ultrasofts nauwelijks sneller dan de supersofts die op hun beurt nauwelijks sneller lijken dan de softs. Volgens mij vinden de rijders de soft op dit moment de prettigste band.
Ferrari maakt toch echt indruk dit jaar. Zou het dan eindelijk eens lukken voor de Scuderia? De soepelheid waarmee alles loopt op dit moment binnen dat team is echt een vreemd gevoel na jaren van kommer en kwel. Zelfs analisten die hen normaal meteen bij het grof huisvuil zetten zijn onder de indruk van de stints op de zowel de soft als de medium. Ook de auto lijkt nauwelijks moeite te hebben met het circuit. Vettel kan bijna overal lekker laat in de ankers en meteen weer op de power. Ook dat is al even gelden voor Ferrari.
We zullen het allemaal pas zien in Melbourne, maar voor een keer voel je dat het optimisme echt is. Vorig jaar werd alles zo kunstmatig opgevoerd door Ferrari en ter extensie Mercedes dat zich niet eenzaam aan de top wilde voelen.
Misschien is het eindelijk weer eens ons jaar. ;)
Vergeet niet dat Vettel vorig jaar Melbourne ook 'gewoon' had moeten winnen maar hij had pech met de SC. Het optimisme van vorig jaar was dan ook terecht.
Citaat van: Fietser op 07 maart 2017 - 11:52:04
Citaat van: Matthijs op 07 maart 2017 - 09:20:43
Als ik eerlijk ben is dat geen beste statistiek (maar dat bedoelde Jozef natuurlijk ook). Jouw verhaal gaat alleen op als alle drie de opties even groot zouden zijn. Maar dat weet je niet. Het blijft dus giswerk. Het enige dat je weet is dat Mercedes een zeer sterke indruk achterlaat in de wintertests.
Tuurlijk blijft het giswerk. En natuurlijk is het moeilijk hard te maken dat alle drie de opties even groot zijn. Maar aangezien iedereen zich lijkt te focussen op 'het inhalen' van Mercedes, is enige uitvergroting van 'een mogelijk uitlopen' van de wereldkampioen wel zo verfrissend. Althans dan vind ik. Niets zo saai als alle neuzen in 1 richting.
Overigens ben ik de eerste om toe te geven dat ik eerder een simplisticus dan een geweldig statisticus ben. Maar heeft iemand anders misschien een betere kansenberekening voorhanden? Ben heel benieuwd.
Statistieken laten zien dat na bijna elke grote regelverandering een ander team kampioen wordt. Dat is ook kansberekening. Wat het gaat worden weet ik niet, maar ik hoop op een strijd tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull.
Citaat van: Matthijs op 08 maart 2017 - 07:05:26
Vergeet niet dat Vettel vorig jaar Melbourne ook 'gewoon' had moeten winnen maar hij had pech met de SC. Het optimisme van vorig jaar was dan ook terecht.
ja inderdaad. Ze waren ook in de testen snel, maar hebben dan geen enkele overwinning behaald en hadden zelfs moeite met redbull om een podiumplaats te halen. Redbull toont ook niet zo snel, maar ik geef ze meer kans om de strijd aan te gaan met mercedes dan ferrari hoor
Citaat van: robbert op 08 maart 2017 - 13:12:47
Citaat van: Matthijs op 08 maart 2017 - 07:05:26
Vergeet niet dat Vettel vorig jaar Melbourne ook 'gewoon' had moeten winnen maar hij had pech met de SC. Het optimisme van vorig jaar was dan ook terecht.
ja inderdaad. Ze waren ook in de testen snel, maar hebben dan geen enkele overwinning behaald en hadden zelfs moeite met redbull om een podiumplaats te halen. Redbull toont ook niet zo snel, maar ik geef ze meer kans om de strijd aan te gaan met mercedes dan ferrari hoor
Dat kan best. In 2016 had Ferrari echt wel een degelijk auto aan het begin van het seizoen die dicht aanleunde bij Mercedes, maar het potentieel en de ontwikkeling ervan draaide al snel in de soep. Daar kwam nog eens bij dat drie potentiële overwinning weggegooid werden door tactisch geklungel op de pitsmuur.
Dit seizoen is het nog maar raden naar de kansen van Ferrari. Alles oogt althans veel mooier als vorig jaar. Al hadden ze vandaag wel hun slechtste dag van deze alle tests tot nu toe.
Je kan het nooit echt weten met dit team, de slapende reus van de F1. Ik geef op dit moment beide teams eigenlijk wel 50/50 kans om Mercedes het moeilijk te maken.
We shall see come Melbourne.
Citaat van: Matthijs op 08 maart 2017 - 07:05:26
Vergeet niet dat Vettel vorig jaar Melbourne ook 'gewoon' had moeten winnen maar hij had pech met de SC. Het optimisme van vorig jaar was dan ook terecht.
zoals je hier goed kunt zien verschilt optimisme ook per persoon. Als je sport volgt en een favoriet hebt moet je nooit bij voorbaat al de handdoek in de ring gooien. Wat mij betreft is optimisme dus altijd terecht al kan een beetje realisme natuurlijk ook geen kwaad ;)
Citaat van: Tuesday op 09 maart 2017 - 08:37:57
Citaat van: Matthijs op 08 maart 2017 - 07:05:26
Vergeet niet dat Vettel vorig jaar Melbourne ook 'gewoon' had moeten winnen maar hij had pech met de SC. Het optimisme van vorig jaar was dan ook terecht.
zoals je hier goed kunt zien verschilt optimisme ook per persoon. Als je sport volgt en een favoriet hebt moet je nooit bij voorbaat al de handdoek in de ring gooien. Wat mij betreft is optimisme dus altijd terecht al kan een beetje realisme natuurlijk ook geen kwaad ;)
Nou inderdaad! Maar Ferrari zal op dit moment optimistischer zijn dan McLaren (lees Honda) en dat is ook realistisch! :)
Citaat van: jandeboer op 07 maart 2017 - 17:30:34
Nee maar ik dacht dat we hier goeie formule 1 dingen deelde. Heb er verder niks mee te maken.
Dat sowieso. Misschien kun je je ff voorstellen in het voorsteltopic? :)
Welkom hier iig!
Citaat van: Matthijs op 08 maart 2017 - 07:09:16
Citaat van: Fietser op 07 maart 2017 - 11:52:04
Citaat van: Matthijs op 07 maart 2017 - 09:20:43
Als ik eerlijk ben is dat geen beste statistiek (maar dat bedoelde Jozef natuurlijk ook). Jouw verhaal gaat alleen op als alle drie de opties even groot zouden zijn. Maar dat weet je niet. Het blijft dus giswerk. Het enige dat je weet is dat Mercedes een zeer sterke indruk achterlaat in de wintertests.
Tuurlijk blijft het giswerk. En natuurlijk is het moeilijk hard te maken dat alle drie de opties even groot zijn. Maar aangezien iedereen zich lijkt te focussen op 'het inhalen' van Mercedes, is enige uitvergroting van 'een mogelijk uitlopen' van de wereldkampioen wel zo verfrissend. Althans dan vind ik. Niets zo saai als alle neuzen in 1 richting.
Overigens ben ik de eerste om toe te geven dat ik eerder een simplisticus dan een geweldig statisticus ben. Maar heeft iemand anders misschien een betere kansenberekening voorhanden? Ben heel benieuwd.
Statistieken laten zien dat na bijna elke grote regelverandering een ander team kampioen wordt. Dat is ook kansberekening. Wat het gaat worden weet ik niet, maar ik hoop op een strijd tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull.
Ik hoop met je mee, Matthijs.
hallo mensen ! lange tijd niet gekeken op dit forum... kleine update vanuit de Ferrari box...
Vettel reed voor de pauze de snelste tijd...een 1.19.024
Vettel kwam met 229 kilometer per uur over start en finish. Normaal gesproken ligt de snelheid bijna zestig kilometer per uur hoger. dus hij had nog ruim 1.5 seconden sneller kunnen zijn met zijn snelste tijd...
Citaat van: Leroy op 09 maart 2017 - 14:06:17
hallo mensen ! lange tijd niet gekeken op dit forum... kleine update vanuit de Ferrari box...
Vettel reed voor de pauze de snelste tijd...een 1.19.024
Vettel kwam met 229 kilometer per uur over start en finish. Normaal gesproken ligt de snelheid bijna zestig kilometer per uur hoger. dus hij had nog ruim 1.5 seconden sneller kunnen zijn met zijn snelste tijd...
De beste sectortijden bij elkaar opgeteld leveren een 1:18.666 op dus die anderhalve seconde lijkt me ruim overdreven.
Edit: ik geloof best dat het uiteindelijk anderhalve seconde sneller kan, maar niet dat Vettel in zijn rondje anderhalve seconde heeft laten liggen vanochtend.
KARUN CHANDHOK: Been to see cars at Turn 3, 4 and 5 now. The Ferrari and Mercedes are in a class of their own. I find it really interesting that the Mercedes looks to have much less rake than the Red Bull or Force India who have traditionally had the higher rear ride height, but also less than the Ferrari. They're obviously still generating the front downforce somehow. At turn 5 it's clear that the driveability and traction from the Merc is still the gold standard though.
Citaat van: Jozef op 09 maart 2017 - 15:34:18
KARUN CHANDHOK: Been to see cars at Turn 3, 4 and 5 now. The Ferrari and Mercedes are in a class of their own. I find it really interesting that the Mercedes looks to have much less rake than the Red Bull or Force India who have traditionally had the higher rear ride height, but also less than the Ferrari. They're obviously still generating the front downforce somehow. At turn 5 it's clear that the driveability and traction from the Merc is still the gold standard though.
moet wel bij vermeld worden dat dat op basis van de middagsessie was, waarin Ferrari bezig was met een racesimulatie.
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.
Citaat van: Mickey op 09 maart 2017 - 21:17:06
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.
In hun longruns zijn ze vrij sterk maar in de 'hotlaps' niet. Dat kan ook betekenen dat ze altijd met veel benzine rijden, dan de hybride systemen niet volledig zijn opgeladen of dat ze zelden met verse banden rijden. Het kan van alles zijn, we zien het pas in Melbourne. Ferrari en Mercedes zijn sterk maar waar Red Bull staat weet ik nog steeds niet.
Citaat van: Mickey op 09 maart 2017 - 21:17:06
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.
http://www.gppits.net/nieuws/ricciardo_verwacht_competitieve_red_bull/ (http://www.gppits.net/nieuws/ricciardo_verwacht_competitieve_red_bull/)
Riccardo geeft het zelf aan, Ferrari voor nu voor Red Bull.
Citaat van: Matthijs op 09 maart 2017 - 21:26:45
Citaat van: Mickey op 09 maart 2017 - 21:17:06
Dus is het vrij safe om te stellen dat het Mercedes, Ferrari en op enige afstand Red Bull zal zijn? Tenzij ze bij Red Bull de kaarten tegen de borst houden, maar omdat ik nog nergens echt competitieve ronden van ze heb gezien, vrees ik het eerste.
In hun longruns zijn ze vrij sterk maar in de 'hotlaps' niet. Dat kan ook betekenen dat ze altijd met veel benzine rijden, dan de hybride systemen niet volledig zijn opgeladen of dat ze zelden met verse banden rijden. Het kan van alles zijn, we zien het pas in Melbourne. Ferrari en Mercedes zijn sterk maar waar Red Bull staat weet ik nog steeds niet.
Ook de long runs van Ferrari zien er toch nog een stuk beter uit dan die van Red Bull, in mijn ogen. We weten inderdaad niet hoe hard ze er allemaal voor gaan, maar als Ferrari en Red Bull op een gegeven moment tegelijkertijd een race-simulatie doen en de Ferrari is 2.5 seconde sneller, dan zal er in ieder geval wel iets uit af te leiden zijn.
In Melbourne wordt het verschil natuurlijk veel minder dan 2.5 seconde per ronde, maar ik denk nu toch echt dat Ferrari sterker aan het seizoen begint dan Red Bull. Is het genoeg om Mercedes te verslaan? Daar durf ik niet categoriek nee tegen zeggen.
Citaat van: Jozef op 09 maart 2017 - 23:30:55Ook de long runs van Ferrari zien er toch nog een stuk beter uit dan die van Red Bull, in mijn ogen. We weten inderdaad niet hoe hard ze er allemaal voor gaan, maar als Ferrari en Red Bull op een gegeven moment tegelijkertijd een race-simulatie doen en de Ferrari is 2.5 seconde sneller, dan zal er in ieder geval wel iets uit af te leiden zijn.
Ik zag Ricciardo gisteren een lange stint rijden (minimaal 10 ronden) op soft met rondetijden van 24 rond 24 half, af en toe een 23 hoog. Hoeveel sneller was Vettel dan? De tijden van de racesimulatie weet ik niet, maar als Ferrari dan een keer 2,5 seconden sneller was, dan reed Ricciardo niet voluit.
Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 08:16:13
Citaat van: Jozef op 09 maart 2017 - 23:30:55Ook de long runs van Ferrari zien er toch nog een stuk beter uit dan die van Red Bull, in mijn ogen. We weten inderdaad niet hoe hard ze er allemaal voor gaan, maar als Ferrari en Red Bull op een gegeven moment tegelijkertijd een race-simulatie doen en de Ferrari is 2.5 seconde sneller, dan zal er in ieder geval wel iets uit af te leiden zijn.
Ik zag Ricciardo gisteren een lange stint rijden (minimaal 10 ronden) op soft met rondetijden van 24 rond 24 half, af en toe een 23 hoog. Hoeveel sneller was Vettel dan? De tijden van de racesimulatie weet ik niet, maar als Ferrari dan een keer 2,5 seconden sneller was, dan reed Ricciardo niet voluit.
gezien de problemen bij Renault (oplossing daarvoor komt pas in Melbourne volgens mij) lijkt het mij idd ook waarschijnlijk dat Ricciardo niet voluit kon gaan. Het verschil werd aangehaald in het liveblog van Autosport (kun je eventueel nog teruglezen), Ricciardo en Vettel begonnen vrijwel gelijk aan een race simulatie. Er waren wel verschillen in compounds, maar qua hoeveelheidbenzine zal/kan er niet veel verschil zijn geweest.
Okee, ik zal eens kijken op Autosport. Ik kwam trouwens alvast dit tegen:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/128442/top-three-teams-more-than-1s-clear-of-pack (http://www.autosport.com/news/report.php/id/128442/top-three-teams-more-than-1s-clear-of-pack)
De top 3 zou dus duidelijk sneller zijn dan de rest. Dit zijn (niet) toevallig de teams die vorig jaar als enige met de nieuwe banden en de mulecar hebben mogen testen. Is dat toeval? Of ligt de verklaring uitsluitend bij kunde en geld?
Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 10:55:44
Okee, ik zal eens kijken op Autosport. Ik kwam trouwens alvast dit tegen:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/128442/top-three-teams-more-than-1s-clear-of-pack (http://www.autosport.com/news/report.php/id/128442/top-three-teams-more-than-1s-clear-of-pack)
De top 3 zou dus duidelijk sneller zijn dan de rest. Dit zijn (niet) toevallig de teams die vorig jaar als enige met de nieuwe banden en de mulecar hebben mogen testen. Is dat toeval? Of ligt de verklaring uitsluitend bij kunde en geld?
wil het ook wel ff voor je opzoeken hoor, ik weet nl ongeveer waar het staat. Wat betreft dat 2e, dat zal zeker een voordeeltje zijn, maar denk dat het verder toch vooral geld en kunde is. En het feit dat zij konden testen had waarschijnlijk ook al met geld te maken ;)
Over de eerste stint, op gelijke banden:
15:07 Ricciardo and Vettel pit on the same lap. Vettel's gone two laps longer on softs than the Red Bull.
15:28 During the first stint, with both on soft tyres, Vettel averaged 1m25.1s over 14 laps. Plus, he spent two laps tucked up behind Kvyat. Ricciardo averaged 1m26.3s over 12 laps. Advantage Ferrari so far.
Tijdens de tweede stint ging Vettel er wat harder tegenaan terwijl Ricciardo zijn snelheid aanhield:
15:19 Three 1m24.0s from Vettel, three 1m26.0s from Ricciardo. How good are these boys?
15:24 Such has been the pace difference between Vettel and Ricciardo on this second stint that the two cars started the stint nose-to-tail and now Vettel crosses the line with Ricciardo not even in sight heading into Turn 13.
Deze stint werd prompt afgebroken door een rode vlag veroorzaakt dor Kvyat. Maar het ging niet alleen over rondetijden, ook over het gedrag van de auto:
15:00 Ricciardo's using a lot more road than Vettel on the exit of Turn 13. It means he has to work that little bit harder than the Ferrari driver to haul it back across for Turn 14.
15:18 The Ferrari just looks so much easier to thread through Turn 13 and into the chicane. Ricciardo's making it much more of an 'S' – and that was the case before he took on a harder compound of tyre than Vettel.
Dank je Jozef!
Maar vervolgens reed Ricciardo een uurtje later:
Citaat16:36 Ricciardo pits in the Red Bull. He managed 25 flying laps on the soft tyres – very impressive. His average wasn't bad either – 1m24.5s.
En McLaren is vanmorgen alweer 2x stil gevallen. Wat een aanfluiting...
Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 13:01:45
Dank je Jozef!
Maar vervolgens reed Ricciardo een uurtje later:
Citaat16:36 Ricciardo pits in the Red Bull. He managed 25 flying laps on the soft tyres – very impressive. His average wasn't bad either – 1m24.5s.
maar dat was een stint die geen onderdeel was van een complete racesimulatie. Dus moet je gaan gokken welk deel van de race er werd nagebootst.
ja maar vorig seizoen was ferrari ook sneller dan mercedes en redbull tijdens het testen, maar tijdens het seizoen hebben ze geen enkele overwinning behaald. Het kan dit keer mss anders zijn, maar het blijft natuurlijk testen é.
Het zou idd goed zijn voor het kampioenschap dat ferrari kan strijden met mercedes, maar ik denk dat het redbull zal zijn
Citaat van: robbert op 10 maart 2017 - 13:28:53
ja maar vorig seizoen was ferrari ook sneller dan mercedes en redbull tijdens het testen, maar tijdens het seizoen hebben ze geen enkele overwinning behaald. Het kan dit keer mss anders zijn, maar het blijft natuurlijk testen é.
Het zou idd goed zijn voor het kampioenschap dat ferrari kan strijden met mercedes, maar ik denk dat het redbull zal zijn
Klopt helemaal, maar:
1. In het begin van 2016 was Ferrari ook daadwerkelijk sterk (sterker dan in de tweede helft van het seizoen en veel sterker dan Red Bull), dus de wintertests lieten toen een vrij realistisch beeld zien.
2. Vorig jaar in de wintertests was Ferrari niet zó indrukwekkend dan nu
Hoe competitief Ferrari nu echt is weten we niet, maar dat ze er boven verwachting goed voorstaan lijkt me wel duidelijk. Nu nog de vraag: wordt het een seizoen à la 2016 of à la Brawn 2009?
Citaat van: Matthijs op 10 maart 2017 - 13:50:35
Citaat van: robbert op 10 maart 2017 - 13:28:53
ja maar vorig seizoen was ferrari ook sneller dan mercedes en redbull tijdens het testen, maar tijdens het seizoen hebben ze geen enkele overwinning behaald. Het kan dit keer mss anders zijn, maar het blijft natuurlijk testen é.
Het zou idd goed zijn voor het kampioenschap dat ferrari kan strijden met mercedes, maar ik denk dat het redbull zal zijn
Klopt helemaal, maar:
1. In het begin van 2016 was Ferrari ook daadwerkelijk sterk (sterker dan in de tweede helft van het seizoen en veel sterker dan Red Bull), dus de wintertests lieten toen een vrij realistisch beeld zien.
2. Vorig jaar in de wintertests was Ferrari niet zó indrukwekkend dan nu
Hoe competitief Ferrari nu echt is weten we niet, maar dat ze er boven verwachting goed voorstaan lijkt me wel duidelijk. Nu nog de vraag: wordt het een seizoen à la 2016 of à la Brawn 2009?
ik denk a la 2016. Redbull zal zeker nog verbeteren, en mercedes toont ook nog niet hun ware snelheid. De motor is nog altijd de beste hoor
http://www.thisisf1.com/2017/03/15/secret-reliability-issue-revealed-mercedes-had-crankshaft-trouble-in-test/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A%20thisisf1%2FRLEU%20(ThisisF1.com) (http://www.thisisf1.com/2017/03/15/secret-reliability-issue-revealed-mercedes-had-crankshaft-trouble-in-test/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A%20thisisf1%2FRLEU%20(ThisisF1.com))
Kennelijk konden Bottas en Hamilton nog niet pushen door een probleem.
Leuk bericht weer, want dat brengt het hele circus weer in de war. Is het waar en hoe veel sneller kan iedereen nog. ;D.