GPForum.eu

Autosport => Formule 1 - geschiedenis => Topic gestart door: Kootje op 01 augustus 2011 - 17:51:38

Titel: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 01 augustus 2011 - 17:51:38
Het lijkt mij wel leuk om circuits te bespreken.
Niet zozeer de daar verreden races (al mag dat ook) maar meer de baan zelf.
Wat maakte dat bewuste circuit nou juist zo mooi ,of juist niet ??

Hier alvast wat info over de circuits die tot nu toe gebruikt zijn voor officiele GP's.
Ennuh .... heb ook nog 'n linkje naar 'n leuke site over dit topic:
http://www.circuitsofthepast.nl/index.html *

In totaal zijn er op 68 verschillende circuits een Grands Prix verreden. De eerste Grand Prix was de Grand Prix van Groot-Brittannië 1950, dit was op het circuit van Silverstone. Het langste circuit waar ooit een Formule 1 Grand Prix is verreden, was het circuit van Pescara (25 km) in 1957. Één van de bekendste circuits is de Nürburgring Nordschleife (22 km), hier werd tussen 1951 en 1976 de Grand Prix van Duitsland verreden.

Met 59 keer is het Autodromo Nazionale Monza het circuit waar de meeste Grands Prix in de Formule 1 zijn verreden. Alleen in 1980 werd daar niet de Grote Prijs van Italië georganiseerd, maar op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in Imola.

De circuits:

A1 Ring - GP Oostenrijk  --  Adelaide Street Circuit - GP Australië  --  Ain-Diab - GP Marokko  --  Aintree - GP Groot-Brittannië  --  Albert Park - GP Australië --  AVUS - GP Duitsland  --  Bahrein International Circuit  ( Manamah ) - GP Bahrein  --  Circuito da Boavista - GP Portugal  --  Brands Hatch - GP Groot-Brittannië en GP Europa  --  Circuit Bremgarten - GP Zwitserland  --  Buddh International Circuit - GP India --  Bugatti Circuit  ( Le Mans ) - GP Frankrijk  --  Caesar's Palace - GP Caesars Palace  -- Circuit de Catalunya  ( Montmeló/Barçelona ) - GP Spanje --  Circuit Charade  ( Clermont-Ferrand ) - GP Frankrijk  --  Detroit Street Circuit - GP Detroit  --  Dijon-Prenois - GP Frankrijk en GP Zwitserland  --  Donington Park - GP Europa  --  Autodromo Enzo e Dino Ferrari  ( Imola )- GP San Marino en GP Italië  --  Autódromo do Estoril - GP Portugal  --  Fair Park - GP Dallas  --  Fuji Speedway - GP Japan  --  Circuit Gilles Villeneuve  ( Isle the notre dame ) - GP Canada  --  Autódromo Hermanos Rodriguez - GP Mexico  --  Hockenheimring - GP Duitsland  -- Hungaroring - GP Hongarije  --  Indianapolis Motor Speedway - Indianapolis 500 en GP Verenigde Staten  --  Indianapolis F1 Circuit - GP Verenigde Staten  -- Istanbul Park -  GP Turkije --  Autódromo Internacional Nelson Piquet  ( Jacarepaguá ) - GP Brazilië  --  Circuito Permanente Del Jarama - GP Spanje  --  Circuito Permanente de Jerez  ( Jerez de la Frontera ) - GP Spanje en GP Europa  -- Autódromo José Carlos Pace  ( Interlagos ) - GP Brazilië --  Korean International Circuit  ( Yeongam ) - GP Zuid Korea --  Kyalami - GP Zuid-Afrika  --  Long Beach Street Circuit - GP Verenigde Staten  --  Circuit de Nevers Magny-Cours - GP Frankrijk  --  Marina Bay Street Circuit - GP Singapore --  Monsanto Park - GP Portugal  -- Circuit de Monaco - GP Monaco  --  Montjuïc Circuit - GP Spanje  --  Mont-Tremblant - GP Canada  -- Autodromo Nazionale Monza - GP Italië  --  Mosport International Raceway - GP Canada  --  Nivelles-Baulers Circuit - GP België  -- Nürburgring GP-Parcours - GP Duitsland ,GP Europa en GP Luxemburg  --  Nürburgring Nordschleife - GP Duitsland  --  Autodromo Oscar Alfredo Galvez - GP Argentinië  --  Österreichring - GP Oostenrijk  --  Circuit Paul Ricard - GP Frankrijk  --  Pedralbes Circuit - GP van Spanje  --  Pescara Circuit  - GP Pescara  --  Phoenix Street Circuit - GP Verenigde Staten  --  Prince George Circuit - GP Zuid-Afrika  --  Reims-Gueux - GP Frankrijk  --  Riverside International Raceway - GP Verenigde Staten  --  Rouen-Les-Essarts - GP Frankrijk  --  Scandinavian Raceway  ( Anderstorp ) - GP Zweden  --  Sebring International Raceway - GP Verenigde Staten  --  Sepang International Circuit - GP Maleisië  --  Shanghai International Circuit - GP China  -- Circuit Silverstone - GP Groot-Brittannië  -- Spa-Francorchamps - GP België -- Suzuka Circuit - GP Japan  --  Tanaka International Circuit  ( Aida ) - GP Pacific  -- Valencia Street Circuit - GP Europa --  Watkins Glen - GP Verenigde Staten  --  Yas Marina Circuit - GP Abu Dhabi  --  Circuit Park Zandvoort - GP Nederland  --  Zeltweg - GPOostenrijk  --  Circuit Zolder - GP België

dikgedrukte circuits staan op de kalender van 2011

In de toekomst komen daar sowieso nog 2 circuits bij.
Het nog naamloze circuit in Sotsji - Rusland en het Circuit of the Americas in Austin Texas

*met dank aan 'n redactielid - sorry ,weet niet meer wie  :-[
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: 0634 op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: gloudiesaurus op 01 augustus 2011 - 23:18:13
En een hele hoop vergane glorie  :) Dat vind ik altijd wel leuk om te zien, de overblijfselen van die oude F1 - banen.

Ik vond zelf Argentinië altijd nog wel leuk (een vergeten baan), zeker ook omdat mijn favoriet Jos Verstappen daar altijd zo lekker hard ging.

En ik vind het nog altijd jammer dat we geen race meer hebben in Zuid Afrika, een race in Afrika zou dat land continent ook een kleine boost geven.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 02 augustus 2011 - 17:29:04
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Uiteraard.
Het zijn nu eenmaal alle circuits waar de F1 sinds 1950 geweest is.

Maar je hebt gelijk ,sommige banen zijn/waren te treurig voor woorden.
Die banen in Detroit ,Vegas en Phoenix bijvoorbeeld.
Niet zo gek dat de F1 nooit echt aangeslagen is in de states.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 02 augustus 2011 - 17:35:02
Citaat van: gloudiesaurus op 01 augustus 2011 - 23:18:13
En een hele hoop vergane glorie  :) Dat vind ik altijd wel leuk om te zien, de overblijfselen van die oude F1 - banen.

Inderdaad ja.
Daarom vind ik die site Circuits of the past ook zo leuk.

Citaat
Ik vond zelf Argentinië altijd nog wel leuk (een vergeten baan), zeker ook omdat mijn favoriet Jos Verstappen daar altijd zo lekker hard ging.

Zeker 'n mooi baantje.
Maar ook z'n Mexicaanse evenknie Hermano Rodriguez vond ik altijd schitterend.
Vooral die parabolica achtige bocht vond ik altijd machtig om te zien.

Citaat
En ik vind het nog altijd jammer dat we geen race meer hebben in Zuid Afrika, een race in Afrika zou dat land continent ook een kleine boost geven.

Dat zou men Bernie eigenlijk moeten verplichten.
Zonder race(s) op het Afrikaanse continent is het geen volledig WK.
Een terugkeer van Kyalami zou ik dan ook toejuichen.
Het circuit Prince George in Oost Londen (als het nog bestaat) ken ik niet iig.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: gloudiesaurus op 02 augustus 2011 - 20:52:28
Laatste wat ik gehoord heb over Kyalmi is dat het redelijk vervallen is... laatste keer wat de Formule 1 erop reed was ook alweer in 1993...
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 02 augustus 2011 - 20:55:37
Dat geloof ik direct.
Maar aangezien er toch plannen zijn om Zuid Afrika weer op de kalender te krijgen .... ???

Dan zie ik ze toch liever dat geld steken in 'n modernisatie en evt aanpassing van Kyalami ,dan in het aanleggen van 'n nieuw (straten)circuit in Kaapstad.  :-\
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: gloudiesaurus op 02 augustus 2011 - 22:02:06
Stratencircuit in Kaapstad zie ik ook niet zo zitten. Vorig jaar heeft Zuid Afrika enorm veel geïnvesteerd in het WK, die stadions staan nu leeg. Een investering in een F1 - circuit zou niet misstaan denk ik...
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: SDG op 03 augustus 2011 - 09:03:46
Citaat van: gloudiesaurus op 02 augustus 2011 - 20:52:28
Laatste wat ik gehoord heb over Kyalmi is dat het redelijk vervallen is... laatste keer wat de Formule 1 erop reed was ook alweer in 1993...

Kyalami, is dat nadien niet omgedoopt tot Gauteng? Twee jaar geleden reed de A1 daar nog een race.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: SDG op 03 augustus 2011 - 09:18:09
Citaat van: Kootje op 02 augustus 2011 - 17:29:04
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Uiteraard.
Het zijn nu eenmaal alle circuits waar de F1 sinds 1950 geweest is.

Maar je hebt gelijk ,sommige banen zijn/waren te treurig voor woorden.
Die banen in Detroit ,Vegas en Phoenix bijvoorbeeld.
Niet zo gek dat de F1 nooit echt aangeslagen is in de states.

Detroit vond ik eerlijk gezegd nog zo beroerd niet, daar zijn nog een paar leuke races gereden. Vooral de editie van 1986 - gewonnen door Senna - was mooi om zien.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 03 augustus 2011 - 17:22:44
Citaat van: SDG op 03 augustus 2011 - 09:03:46
Citaat van: gloudiesaurus op 02 augustus 2011 - 20:52:28
Laatste wat ik gehoord heb over Kyalmi is dat het redelijk vervallen is... laatste keer wat de Formule 1 erop reed was ook alweer in 1993...

Kyalami, is dat nadien niet omgedoopt tot Gauteng? Twee jaar geleden reed de A1 daar nog een race.
Nope.
Het circuit heet nog steeds Kyalami.
De naam Gauteng komt van de provincie waarin het circuit zich bevindt.

Citaat van: SDG op 03 augustus 2011 - 09:18:09
Citaat van: Kootje op 02 augustus 2011 - 17:29:04
Citaat van: Jeroen op 01 augustus 2011 - 22:07:26
Staat ook een hoop troep tussen hoor... F1-onwaardige banen.
Uiteraard.
Het zijn nu eenmaal alle circuits waar de F1 sinds 1950 geweest is.

Maar je hebt gelijk ,sommige banen zijn/waren te treurig voor woorden.
Die banen in Detroit ,Vegas en Phoenix bijvoorbeeld.
Niet zo gek dat de F1 nooit echt aangeslagen is in de states.

Detroit vond ik eerlijk gezegd nog zo beroerd niet, daar zijn nog een paar leuke races gereden. Vooral de editie van 1986 - gewonnen door Senna - was mooi om zien.
Moet eerlijk zeggen dat ik 't me niet meer kan herinneren.
Maar wat me nog bijstaat van de Amerikaanse GP's in die tijd ,was het niet veel soeps.
Eigenlijk konden alleen Watkins Glen en Long Beach mij bekoren.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: SDG op 03 augustus 2011 - 17:56:52
Citaat van: Kootje op 03 augustus 2011 - 17:22:44
Moet eerlijk zeggen dat ik 't me niet meer kan herinneren.
Maar wat me nog bijstaat van de Amerikaanse GP's in die tijd ,was het niet veel soeps.
Eigenlijk konden alleen Watkins Glen en Long Beach mij bekoren.

http://www.youtube.com/watch?v=26_88nUVkf0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=JGJ6R8r3IYo&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=rrGvgMr68jQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=M02K-UJEOo4&feature=related
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Gerard op 04 augustus 2011 - 14:45:02
Ik heb wel iets met Adalaide, Australie..
Dat was de allereerste GP die ik echt keek als F1 fan
1994.... Schumacher en Hill die letterlijk VECHTEN om elke meter asfalt...

Verder zijn er een helboel circuits die ik toch leuk vond, ondankds dat er veel gezegd werd dat er boutGP's gereden werden..
Hongarije, altijd spanning en spectakel..
A1 Ring (nu Red Bull Ring)
Altijd die regen die over de berg kwam overdrijven waar niemand op gerekend had..

Magny Cours... Mooie gevechten gezien in de hairpin na het lange rechte stuk achter op het circuit...

Als ik dat vergelijk met baantjes als Valencia, is de F1 hard achteruit gegaan!
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 04 augustus 2011 - 18:38:51
Zeker.

Magny Cours vond ik ook altijd fantastisch.
Die "Adelaide ??" hairpin gaf altijd spektakel doordat er meerdere lijnen mogelijk waren.
Van dat soort bochten kan die Tilke nog wat leren.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: 0634 op 05 augustus 2011 - 09:19:13
Magny-Cours? Hmm... vond ik weinig aan.

De hairpin was aardig maar voor de rest was er weinig te beleven. Dat is extra teleurstellend omdat ze al die bochten hebben afgekeken van andere banen. Op zich is dat een mooi concept en kan je dan een heel mooi circuit ontwerpen, maar in Magny-Cours hebben ze wat mij betreft de verkeerde bochten gejat.
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: SDG op 05 augustus 2011 - 12:52:09
Citaat van: Jeroen op 05 augustus 2011 - 09:19:13
Magny-Cours? Hmm... vond ik weinig aan.

De hairpin was aardig maar voor de rest was er weinig te beleven. Dat is extra teleurstellend omdat ze al die bochten hebben afgekeken van andere banen. Op zich is dat een mooi concept en kan je dan een heel mooi circuit ontwerpen, maar in Magny-Cours hebben ze wat mij betreft de verkeerde bochten gejat.

Als bezoeker viel er buiten de Grand Prix op Magny-Cours bovendien eigenlijk ook geen ruk te beleven, zoals dat circuit zo 'in the middle of nowhere' lag. Dat speelt dan weer in het voordeel van stratencircuits of omlopen vlakbij een grote stad (bv. Monza, Barcelona) of in een toeristische regio (A1-Ring, Paul Ricard).
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: SDG op 05 augustus 2011 - 13:00:42
Citaat van: Gerard op 04 augustus 2011 - 14:45:02
Ik heb wel iets met Adalaide, Australie..
Dat was de allereerste GP die ik echt keek als F1 fan
1994.... Schumacher en Hill die letterlijk VECHTEN om elke meter asfalt...

Adelaide wordt nu nog steeds gebruikt in de V8 Supercars, in een ingekorte versie. Ze slaan daar gewoon een straatje vroeger rechtsaf in, zodat ze halverwege het lange rechte stuk (de Brabham Straight) weer op de oude omloop komen:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Adelaide_(long_route).svg
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 05 augustus 2011 - 15:12:03
Citaat van: Jeroen op 05 augustus 2011 - 09:19:13
Magny-Cours? Hmm... vond ik weinig aan.

De hairpin was aardig maar voor de rest was er weinig te beleven. Dat is extra teleurstellend omdat ze al die bochten hebben afgekeken van andere banen. Op zich is dat een mooi concept en kan je dan een heel mooi circuit ontwerpen, maar in Magny-Cours hebben ze wat mij betreft de verkeerde bochten gejat.
Och .... de volledige eerste sector vond ik altijd wel oke.
Daarna is het idd chicane rechtsaf ,chicane rechtsaf en meer van dat saaie spul.
Toch genoot ik wel altijd van de Franse GP.

Citaat van: SDG op 05 augustus 2011 - 12:52:09
Als bezoeker viel er buiten de Grand Prix op Magny-Cours bovendien eigenlijk ook geen ruk te beleven, zoals dat circuit zo 'in the middle of nowhere' lag. Dat speelt dan weer in het voordeel van stratencircuits of omlopen vlakbij een grote stad (bv. Monza, Barcelona) of in een toeristische regio (A1-Ring, Paul Ricard).

Maar daar heb je als tv kijker dan weer geen last van.  ;)
Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Franky R. op 15 augustus 2011 - 01:28:24
Mijn absolute favoriet onder de circuits was toch het oude Hockenheim...Heb er zelf op gereden, toen bekend werd dat men het ging verbouwen verkrachten naar het huidige omloop.


Gewoon schitterend en knetterhard de bossen in, waarna je ballen zowat tegen je maag aan knalden bij het naderen van de eerste chicane...ppfff...een mooie 'mind-game' zoals Wurz het circuit ooit omschreef. Kan er alleen maar mee eens zijn.


Mexico-city was ook erg berucht...Ik kan mij de enorm lange hogesnelheidsbochten nog goed herinneren. En het gehobbel en gebobbel over de baan. Intergalos is een biljartlaken vergeleken met het oude Mexicaanse circuit! Kijk hoe de ophanging op zijn donder krijgt en ook Senna zit niet echt lekker 'stil'...
http://www.youtube.com/watch?v=TrfE4dBtJ44&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=TrfE4dBtJ44&feature=related)


Adelaide, de F1 had daar nooit weg moeten gaan. Het had wel wat weg van Phoenix, maar dan een stuk sneller.


A1 Ring / Zeltweg, ook een tof circuit. Lekker raggen tussen de bergen. De eerste bocht na de start/finish was gewoon blind! Je zag pas iets als je al boven was... :P
http://www.youtube.com/watch?v=Ni5WzvSaVeA&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=Ni5WzvSaVeA&feature=related)




Nurburgring....Moet ik dat nog uitleggen?



Titel: Re: De circuits van toen en nu
Bericht door: Kootje op 15 augustus 2011 - 09:36:32
Citaat van: Franky R. op 15 augustus 2011 - 01:28:24
Mijn absolute favoriet onder de circuits was toch het oude Hockenheim...Heb er zelf op gereden, toen bekend werd dat men het ging verbouwen verkrachten naar het huidige omloop.

Gewoon schitterend en knetterhard de bossen in, waarna je ballen zowat tegen je maag aan knalden bij het naderen van de eerste chicane...ppfff...een mooie 'mind-game' zoals Wurz het circuit ooit omschreef. Kan er alleen maar mee eens zijn.
Citaat
Om er zelf te rijden ,dat moet fantstisch geweest zijn.
Toch ..... om naar te kijken was het nooit een van mijn favo's.
Doordat de rechte stukken zoooo lang waren en de snelheidsverschillen tussen de teams er ook toen al waren ,zag je eigenlijk maar zelden mooie gevechten.
En dat is juist waarom ik F1 kijk.

CitaatMexico-city was ook erg berucht...Ik kan mij de enorm lange hogesnelheidsbochten nog goed herinneren. En het gehobbel en gebobbel over de baan. Intergalos is een biljartlaken vergeleken met het oude Mexicaanse circuit! Kijk hoe de ophanging op zijn donder krijgt en ook Senna zit niet echt lekker 'stil'...
http://www.youtube.com/watch?v=TrfE4dBtJ44&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=TrfE4dBtJ44&feature=related)
Thanx voor het filmpje.
Mexico kon altijd op mijn waardering rekenen.

CitaatAdelaide, de F1 had daar nooit weg moeten gaan. Het had wel wat weg van Phoenix, maar dan een stuk sneller.
Tsja ..... aan de ene kant was dat doodzonde.
Ook ik heb zitten vloeken toen bekend werd dat daar geen F1 meer gereden ging worden.
Toch hebben ze met Melbourne 'n waardige opvolger in huis gehaald ,waardoor de rollen nu omgedraaid zijn.
Ik zou nu juist balen als ze Melbourne weer verruilen voor Adelaide.

CitaatA1 Ring / Zeltweg, ook een tof circuit. Lekker raggen tussen de bergen. De eerste bocht na de start/finish was gewoon blind! Je zag pas iets als je al boven was... :P
http://www.youtube.com/watch?v=Ni5WzvSaVeA&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=Ni5WzvSaVeA&feature=related)
Favoriet bij iedereen denk ik.
Begrijp ook niet dat Bernie dit soort banen van de kalender gooit.
Aan alle kanten straalt deze baan autosporthistorie uit.
Gelukkig lijkt Bernie met de komst van nieuwe eigenaar Red Bull toch weer te overwegen de Oostenrijkse GP nieuw leven in te blazen.
Ik zeg : DOEN !!!

CitaatNurburgring....Moet ik dat nog uitleggen?
Ja .... doe is  ;)

Nee .... heeft geen uitleg nodig.
Zelfs de huidige baan (die eigenlijk niet eens in de schaduw van de Nordschleife mag liggen) is 'n lust voor 't oog.