Poll
Vraag:
Wat vind je ervan dat stratencircuits in de hedendaagse Formule 1 wat in onbruik geraakt zijn?
Optie 1: Goede zaak, een F1-wagen is sowieso toch niet bedoeld om op de openbare weg mee te rijden.
stemmen: 6
Optie 2: Jammer, want een race op een stratencircuit heeft toch altijd iets speciaals.
stemmen: 24
In het verleden werden er regelmatig Formule 1-races op stratencircuits gereden: Adelaide, Detroit, Phoenix, Long Beach, Las Vegas, Dallas... In de huidige F1 is dit fenomeen echter wat in onbruik geraakt. Als we Melbourne (vanwege zijn opzet en zijn snelle karakter geen echt 'typisch' stratencircuit) even buiten beschouwing laten, is Monaco de enige dergelijke race die nog op de kalender overblijft. Wat vind je hiervan?
Een stratencircuit is inderdaad iets speciaals...van mij mogen er meer komen, op voorwaarde dat ze voldoen aan de veiligheid.
Nog een andere voorwaarde waar het moet aan voldoen is dat er geracet kan worden...inhalen dus. :wink:
Citaat van: ericEen stratencircuit is inderdaad iets speciaals...van mij mogen er meer komen, op voorwaarde dat ze voldoen aan de veiligheid.
Nog een andere voorwaarde waar het moet aan voldoen is dat er geracet kan worden...inhalen dus. :wink:
Volledig mee eens, stratencircuits moeten kunnen, maar hier zijn enorm veel veiligheidsvoorschriften voor nodig, en in het huidige formule 1 is dit bijna onhaalbaar(o.a. snelheid), jammer maar ik vrees dat de stratencircuits zullen verdwijnen :(
Ik ga akoord met wat eerder is vermeld, het is leuk, maar de veiligheid mag niet in het gedrang komen.
Leuk zo'n stratencircuit waar de rijder zich geen enkel foutje kan permitteren. Wordt het kaf van het koren gescheiden. Alleen gaat het treintje rijden worden vrees ik als ze onder de huidige configuratie op zo'n stratencircuit gaan racen. :cry: Geef die F1's terug slicks, minder downforce door kleinere vleugels en je hebt inhaalmogelijkheden genoeg. Reglement aanpassen en terug wat meer stratencircuits, ik ben hier volledig voor te vinden !!! :D :D :D
Ja, meer stratencircuits.
Spa is trouwens toch gedeeltelijk een stratencircuit?
Meer stratencircuits, maar er moet kunnen ingehaald worden en het moet toch redelijk veilig zijn. Monaco is daar nu het tegenvoorbeeld van, maar er zijn circuits genoeg die wel aan de vereisten voldoen.
Citaat van: unknownMeer stratencircuits, maar er moet kunnen ingehaald worden en het moet toch redelijk veilig zijn. Monaco is daar nu het tegenvoorbeeld van, maar er zijn circuits genoeg die wel aan de vereisten voldoen.
inhalen moet zeker mogelijk zijn, maar dan mopet je al op de snelweg gaan racen, en die is op veel plaatsen in een zeer slechte staat. hobbels elke seconde, terug opgevulde stukken die kapot waren gereden. Voor een race kan je geen weg nemen waar regelmatig vrachtwagens over rijden, en het moet vlak zijn.
Er moeten er mee komen. Ik ben grote fan van Adelaide, Detroit en Surfers Paradise en ik vind dat de Formule 1 die eens (terug) zouden moeten proberen. Adelaide is veilig en er kan ingehaald worden (is in het verleden al bewezen). Detroit is een beetje het Amerikaanse Monaco, qua stratencircuit dan, en Surfers Paradise heeft in de CART al bewezen veilig te zijn ondanks de zware massacrash in 2002...
Citaat van: JasperSpa is trouwens toch gedeeltelijk een stratencircuit?
Was een gedeeltelijk stratencircuit. Nu is het een permanent circuit, zodat er aan de KACB en de FIA aan het circuit kunnen werken. Anders was het allemaal voor de gemeente(n) en de Waalse overheid.
Nu ook nog, maar in mindere mate.
Montréal was ook een gedeeltelijk stratencircuit...
Moogt ge dan niet meer over de start-finish van de 24 uren en het stuk na de Eau Rouge rijden ? :cry: Vroeger mocht dat wel. Is al wel 10 jaar geleden.
Citaat van: Schumi 2002Citaat van: unknownMeer stratencircuits, maar er moet kunnen ingehaald worden en het moet toch redelijk veilig zijn. Monaco is daar nu het tegenvoorbeeld van, maar er zijn circuits genoeg die wel aan de vereisten voldoen.
inhalen moet zeker mogelijk zijn, maar dan mopet je al op de snelweg gaan racen, en die is op veel plaatsen in een zeer slechte staat. hobbels elke seconde, terug opgevulde stukken die kapot waren gereden. Voor een race kan je geen weg nemen waar regelmatig vrachtwagens over rijden, en het moet vlak zijn.
Zoals Doefie zegt, Surfers' Paradise, heel breed en veilig. Daar kunt ge me gemak inhalen, zonder dat het een snelweg is. :wink:
Een stratencircuit is iets speciaals. Maar niet meer geschikt voor de huidige generatie F1-wagens. Je kan nergens inhalen.
Laat ze nu racen op vliegvelden. Dat lijkt me leuker. Enorm brede banen, met verschillende racelijnen. In de CART is er zo een circuit. Spectakel gegarandeerd!
Citaat van: JVAEen stratencircuit is iets speciaals. Maar niet meer geschikt voor de huidige generatie F1-wagens. Je kan nergens inhalen.
Laat ze nu racen op vliegvelden. Dat lijkt me leuker. Enorm brede banen, met verschillende racelijnen. In de CART is er zo een circuit. Spectakel gegarandeerd!
Silverstone was vroeger een vliegveld, maar daar zie je niks meer van natuurlijk.
Maar vliegvelden zijn idd interessant, die worden ook extreem goed onderhouden.
Er moeten zeker meer stratencircuits komen!! Adelaide,Long beach, Toronto,... :)
Tegenwoordig zijn alle circuits dezelfde saaie boel, 4 km lang, overal dezelfde stereotiepe bochtjes, amper rechte stukken, tribunes op tientallen meters van de baan vandaan, hekken van 10 meter hoog...pff.
De veiligheid voor de rijders is alleszins geen issue.Met de CART rijden ze toch ook op stratencircuits en die wagens zijn ook niet zo sterk als de F1 bolides. De laatste dode in de CART is trouwens ook al ff geleden (99 Moore denk ik).
Laar maar komen die stratencircuits of mss is een oval (met ferme banking) :)
greets Gilles
Van mij mogen ze ook meer stratencircuits invoeren, maar dan ook race circuits en geen circuits zoals Monaco of Hongarije. En als ze de snelheden naar beneden willen halen, hier in België zijn genoegvluchtheuvels te vinden.
Citaat van: JVAEen stratencircuit is iets speciaals. Maar niet meer geschikt voor de huidige generatie F1-wagens. Je kan nergens inhalen.
Laat ze nu racen op vliegvelden. Dat lijkt me leuker. Enorm brede banen, met verschillende racelijnen. In de CART is er zo een circuit. Spectakel gegarandeerd!
Goed punt! Altijd schitterende races op Cleveland. Ook zeer veilig, aangezien de uitloopzones gigantisch zijn en geheel vlak. Je kunt als toeschouwer ook het hele circuit zien.
Toch zou ik wat meer stratencircuits niet erg vinden, mits ze veilig zijn. Adelaide was een mooi circuit, ook Surfers Paradise mag er wezen.
Citaat van: MrF1Citaat van: JVAEen stratencircuit is iets speciaals. Maar niet meer geschikt voor de huidige generatie F1-wagens. Je kan nergens inhalen.
Laat ze nu racen op vliegvelden. Dat lijkt me leuker. Enorm brede banen, met verschillende racelijnen. In de CART is er zo een circuit. Spectakel gegarandeerd!
Goed punt! Altijd schitterende races op Cleveland. Ook zeer veilig, aangezien de uitloopzones gigantisch zijn en geheel vlak. Je kunt als toeschouwer ook het hele circuit zien.
Toch zou ik wat meer stratencircuits niet erg vinden, mits ze veilig zijn. Adelaide was een mooi circuit, ook Surfers Paradise mag er wezen.
Surfers paradise mag er zeker wezen, ik heb deze al veel geracet op de play station en er zijn zeker genoeg inhaalmogelijkheden. Vliegvelden zijn ook wel goed, maar niet elke luchthaven gaat zomaar 3 dagen een baan afsluiten hoor.
De race in Las Vegas indertijd werd zelfs gehouden op de parking van het casino 'Caesar's Palace', ook iets vrij speciaals...
Een stratencircuit heeft idd iets speciaal.Een stratencircuit zoals Vancouver zou wel cool zijn. Dat is heel wel héél smalletjes. :lol:
Citaat van: LenderEen stratencircuit heeft idd iets speciaal.Een stratencircuit zoals Vancouver zou wel cool zijn. Dat is heel wel héél smalletjes. :lol:
En na de opwarmronde liggen er al 3 coureurs uit. Na 5 ronden Safety Car liggen er terug 3 uit. Dat was leuk.
Citaat van: Schumi 2002Surfers paradise mag er zeker wezen, ik heb deze al veel geracet op de play station en er zijn zeker genoeg inhaalmogelijkheden. Vliegvelden zijn ook wel goed, maar niet elke luchthaven gaat zomaar 3 dagen een baan afsluiten hoor.
Tja, op u PlaySation rijdt ge tegen 350km/uur frontaal de betonnen muur in. Eventjes terug op de baan kaatsten en op u dooi gemak naar de pits rijden. Niet echt realistisch...
Vliegvelden: ok, maar dan geen internationale. Als ge hier in Zaventem een race gaat organiseren en de boel 3 dagen plat legt, zullen er denk ik véél toeristen op straat komen wegens "ongehoorde activiteiten" of zoiets :? . Vroeger deden ze da veel, o.a. het circuit van Zeltweg of zoals al gezegt nu nog Cleveland...
ik haat stratencircuits. monaco doet me denken aan slotracen met twintig wagentjes op een slotje... alleen in de pit zijn er twee slotjes
kortom : liever niet dus!
Citaat van: DoefieF1Citaat van: LenderEen stratencircuit heeft idd iets speciaal.Een stratencircuit zoals Vancouver zou wel cool zijn. Dat is heel wel héél smalletjes. :lol:
En na de opwarmronde liggen er al 3 coureurs uit. Na 5 ronden Safety Car liggen er terug 3 uit. Dat was leuk.
Citaat van: Schumi 2002Surfers paradise mag er zeker wezen, ik heb deze al veel geracet op de play station en er zijn zeker genoeg inhaalmogelijkheden. Vliegvelden zijn ook wel goed, maar niet elke luchthaven gaat zomaar 3 dagen een baan afsluiten hoor.
Tja, op u PlaySation rijdt ge tegen 350km/uur frontaal de betonnen muur in. Eventjes terug op de baan kaatsten en op u dooi gemak naar de pits rijden. Niet echt realistisch...
Vliegvelden: ok, maar dan geen internationale. Als ge hier in Zaventem een race gaat organiseren en de boel 3 dagen plat legt, zullen er denk ik véél toeristen op straat komen wegens "ongehoorde activiteiten" of zoiets :? . Vroeger deden ze da veel, o.a. het circuit van Zeltweg of zoals al gezegt nu nog Cleveland...
Er is natuurlijk wel enige nuance. Waar Cleveland een vliegveld is waar ze op racen, zijn Silverstone en Zeltweg eerder racecircuits waar occasioneel nog een vliegtuig landde. Idem om Francorchamps een stratencircuit te noemen: is eerder een race-omloop die toevallig ook gebruikt wordt als openbare weg in plaats van omgekeerd. Bij het begrip 'stratencircuit' denk ik eerder aan een hobbelig stuk stadscentrum vol putten en riooldeksels dat voor enkele dagen per jaar wordt afgesloten om er F1-wagens op te laten rijden...
Citaat van: IVY440Moogt ge dan niet meer over de start-finish van de 24 uren en het stuk na de Eau Rouge rijden ? :cry: Vroeger mocht dat wel. Is al wel 10 jaar geleden.
Ge moogt da nu nog, maar ge moet ervoor betale. Om enkele rondjes op het volledige circuit te rijden...
Citaat van: DoefieF1Citaat van: IVY440Moogt ge dan niet meer over de start-finish van de 24 uren en het stuk na de Eau Rouge rijden ? :cry: Vroeger mocht dat wel. Is al wel 10 jaar geleden.
Ge moogt da nu nog, maar ge moet ervoor betale. Om enkele rondjes op het volledige circuit te rijden...
Ik heb er 2 jaar geleden nog over gereden, s/f f1, door la Source, alleen niet meer door eau rouge, maar het rechte stuk ook, het sneeuwde zelf, bus stop en het rechte stuk ervoor ook trouwens
Citaat van: DoefieF1
Vliegvelden: ok, maar dan geen internationale. Als ge hier in Zaventem een race gaat organiseren en de boel 3 dagen plat legt, zullen er denk ik véél toeristen op straat komen wegens "ongehoorde activiteiten" of zoiets :? . Vroeger deden ze da veel, o.a. het circuit van Zeltweg of zoals al gezegt nu nog Cleveland...
ge kunt mischien afspreken met de vakbonden dat ge het tijdens hun stakingen kunt organizeren :wink:
heb overtijd eens ergens gehoord dat bernie een race op een stratencircuit wel eens wilde verwezenlijken, dat lijkt me ook wel iets....