Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - pieterbakker

#1
.

Porsche 911 van Caresani (NL) wint op Dijon Prenois

De Porsche 911's van de Nederlandse rijders Caresani, Kooy en Melse bleken al gauw de kers op de taart tijdens de Trophées Historiques de Bourgogne op Dijon Prenois 9-12 oct.'08. Met gecontroleerde powerslides werden de Porsches de hoek om gedreven, daarbij zoveel mogelijk gebruik makend van de beperkte grip van hun Dunlop Vintage banden. Het enthousiasme waarmee gereden werd, sloeg daarom al snel over op het Franse publiek, wat deze kunsten, gezien hun uitbundige reacties, bijzonder wist te waarderen.

Goede reclame voor de Nederlandse historische autosport!

.
#2
.

Morgan domineert de GP Classic op Zandvoort (NL)

Alhoewel de Morgan's twee van de drie races in de FISC EuroTour races tijdens de Grand Prix Classic in het weekeinde van 13-14 september op het circuit van Zandvoort (NL) wonnen, werd de derde race gewonnen door een AH Sprite en wel met de kleinst mogelijke marge van slechts 0.021 sec.

Drie verschillende winnaars waren het resultaat van een prachtig weekend met vriendschappelijke, maar competitieve races. Terwijl de vrije trainingen op de vrijdag nog in de regen verreden werden, knapte het weer per dag op. zaterdag was de baan nog slechts vochtig en zondag was de zon reeds vroeg op om die dag de hemel nooit meer te verlaten.

In de eerste race van het weekeinde eindigden twee Morgans op het podium. De lightweight  roadster van Roger Whiteside (UK) op de eerste plaats, tweede, de open AH Sprite van Hans Dullaert (NL) en derde kwam Leigh Sebba (UK) in zijn Morgan +8. Whiteside won met een marge van 4.780 sec, terwijl Sebba 10 sec  achter Dullaert eindigde.

Whiteside, die in de tweede race nu van pole vertrok, zag zijn spiegels gevuld met de twee Sprites van Dullaert en Mark Dols (NL). De baan was vochtig en zijn banden nog koud, waardoor de auto in de Renault bocht wijd liep en in de grintbak belandde, om nooit meer terug te keren in de race. Desalniettemin konden de Sprites de Morgan +8 van Sebba niet van een overwinning afhouden. Deze werd gevolgd door Dullaert en Pieter Bakker (NL), die in zijn AH 'Monza' Sprite aansluiting had kunnen vinden.

Sebba, die daardoor in de derde race van pole vertrok, verloor zijn voordeel meteen al in de Tarzan bocht. Dullaert en Bakker vochten het nu zij aan zij uit, waarbij Bakker het voordeel pas in de vijfde bocht (Scheivlak) naar zich toe kon trekken. Een dubieuze 'drive through' penalty betekende het einde voor Bakker, die de pret nu aan Dullaert, Sebba en Dols moest laten. Dullaert won uiteindelijk met een kleinst voorstelbare marge van 0,021 sec, Sebba werd nu tweede en Dols op afstand derde.

Het volgende evenement is de  Trophées Historiques de Bourgogne op Dijon Prenois (F) tijdens het weekeinde van 9-12 october

.
#3
.

MG Competitons Europe  -  een nieuw idee

De MG Competitions Holland die volgens haar website "het Britse automerk als sportwagen doet herleven, fair and close racing biedt en de onderlinge saamhorigheid onder de coureurs bevordert" heeft nu een Europese tegenhanger, nl. de MG Competitions Europe.

Deze serie trekt al 15 jaar door Europa, maar heeft onlangs zijn presentatie drastisch veranderd. Pieter Bakker, de organisator van de serie vertelde: "Met de introductie van onze nieuwe "Legendary Circuits" serie, die zich - in plaats van op auto's - alleen nog op legendarische GP circuits baseert, hebben we een nieuwe en unieke serie. Omdat de MG Midget al sinds jaar en dag meerijdt, lag het voor de hand om in de nieuwe opzet ook de MGa, MGb, MG bgt, MGc en bestaande afgeleide modellen te willen homologeren."

De keuze van circuits beperkt zich tot het summum van historische GP circuits, zoals o.a. Clermont Ferrand (Charade), Dijon Prenois, Le Mans, Monza, Nordschleife, Pau Ville, Paul Ricard, Spa Francorchamps en Zandvoort. De Nordschleife, het 24km lange circuit in de Duitse Eifel, is de spil én het hoogtepunt van de serie. Hier wordt in juli 2009 maar liefst 4 1/2 uur rijtijd geboden, waaronder één 100km race én een 30 min. sprint race.

Meer informatie over deze nieuwe serie vindt u op www.mg-competitions.eu

De serie rijdt in oktober '08 mee in het programma van de Trophées Historiques de Bourgogne op het circuit Dijon Prenois in Frankrijk. Pieter Bakker: "Het ligt voor de hand om het jaar zuidelijk af te willen sluiten. In deze periode van het jaar loop je daar nog rond in je korte broek en ook 's avonds kun je nog lekker buiten zijn. Midden in de Bourgogne streek gelegen, is dit ook een mooie kans om ter plaatse wat mooie wijnen in te kopen voor de komende feestdagen."

.
#4
.

FISC EuroTour – Grand Prix Classic Zandvoort

De Historische Auto Ren Club organiseert op 12-14 september, alweer voor de 3e keer haar Grand Prix Classic op het historische GP Circuit van Zandvoort .

De Morgan Sports Car Club Holland, heeft dit evenement aangegrepen om het eerste lustrum van haar 'Classic Section' te vieren. In het kader hiervan wordt daarom, samen met de FISC EuroTour en de Power Torque Morgan Challenge (UK), een Euromeet georganiseerd. Een ideale manier om de hele range van vroege 4 cil. modellen tot de latere 6 en 8 cil. modellen, incl. de lightweights, in één startveld te presenteren.

Omdat een breed scala aan GT's, saloons en toerwagens voor dit spektakel in mag schrijven, wordt een kleurrijk en competitief veld verwacht, dat garant zal staan voor een geslaagd evenement.

Bezoekers komen royaal aan hun trekken, want zaterdag zal het totale veld één kwalificatie en één race afwerken, terwijl zondag nog eens twéé races verreden worden.

Voor gedetailleerde informatie; http://www.fisc-eurotour.org/Zandvoort-GP-Circuit.html

Natuurlijk zijn er, naast de FISC EuroTour, nog meer series te bewonderen, zoals de MG Competitions Holland, de Duitse Triumph Competition, het NKHTGT, Historic Monoposto Racing, Alfa Romeo Challenge,  Porsche 944 Basic Cup en het Youngtimer Touring Car Championship.

.
#5


Voor de resultaten, foto's en video klik [www.fisc-eurotour.org] http://www.fisc-eurotour.org/Nordschleife-08-report.html


MELSE TRIOMFEERT OP DE NORDSCHLEIFE

De Nederlander Hank Melse heeft met zijn Porsche 911 de door de Nederlandse FISC EuroTour georganiseerde 10th Eifel Mountains Classic op de Nürburgring – Nordschleife weten te winnen.

De zaterdagmorgen training was vochtig, met een snel opdrogende baan. Uiteindelijk was het Melse, die zijn 2ltr Porsche 911 uit 1965 op de pole zette met een tijd van 11:16.171, op een halve seconde gevold door Bakker (NL) in zijn AH 'Monza' Sprite uit 1959. Derde was de Engelse Caterham 7 Classic rijder Graeme Smith direct gevolgd door Peter van Hoepen (NL) in zijn indrukwekkende Chevrolet Stingray. Van Hoepen, die onlangs nog de RMU Spa Classic volledig naar zijn hand te wist te zetten, moest op de Nordschleife beslist zijn meerdere erkennen. Omdat hij hier nog nooit geweest was, had hij geen andere keus, dan de meer ervaren rijders – in de kleinere auto's - te volgen. Hans Dullaert (NL) in zijn open Lenham Midget werd 5e en Fred Corporaal (NL) in zijn uit 1958 stammende Alfa Romeo Giulietta SV werd 6e.

Rond het middaguur werd het startveld op passende wijze en door een Mini 7 pacecar naar de startlijn begeleid. Bij het doven van de rode lichten, maakte Van Hoepen goed gebruik van het enorme koppel van zijn motor en katapulteerde zichzelf naar de kop van het veld. Melse maakte echter in de eerste haarspeldbocht meteen handig gebruik van zijn mindere massa. Doordat hij de bocht krapper kon nemen, nam hij meteen de leiding weer in handen, om deze nooit meer af te staan. De lichtere auto stelde hem in staat om een comfortabele leiding op te bouwen. Op het 3,5km lange rechte eind wist van Hoepen weer in te lopen, maar kwam telkens nét te kort. Dit spel herhaalde zich ronde na ronde, waardoor Melse zijn debuutrace in de FISC EuroTour – Legendary Circuits Series direct wist te winnen.

De tweede groep Smith en Dullaert, volgde op afstand, waarbij Dullaert de snellere Caterham 7 Classic nooit uit het oog verloor, maar uiteindelijk zijn betere circuit kennis toch niet wist te verzilveren.

Stijn Bauland (NL) in zijn AH Frogeye, kwam van een 8e startplaats en wist elke ronde wel een plaatsje op te schuiven. Uiteindelijk finishte hij als 5e, met Corporaal in zijn schaduw.

Het volgende evenement is de Grand Prix Classic op Zandvoort tijdens het weekeinde van 12-14 september.