GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Jehoentelaar op 15 juni 2015 - 19:25:29

Titel: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 15 juni 2015 - 19:25:29
Volgens Motorsport werkt het circuit van Imola hard om de Italiaanse Grand Prix voor het eerst sinds 1980 binnen te halen. Contractbesprekingen tussen Bernie en Co en het circuit van Monza zijn vorige maand vastgelopen, waardoor de toekomst van de Italiaanse Grand Prix op het spel staat.

Citaat van: Motorsport.comExclusive: Imola begins talks to save Italian Grand Prix
By: Franco Nugnes, Journalist
Translated by: Jonathan Noble, Formula 1 Editor
2 hours ago


Imola has begun discussions with Formula 1 supremo Bernie Ecclestone to save the Italian Grand Prix if Monza is unable to secure a fresh contract for 2017, Motorsport.com can reveal. The city's mayor, Daniele Manca, met with F1 supremo Ecclestone in London on Monday to discuss the possibility of the track getting a grand prix back. Imola has not hosted an F1 race since it held the San Marino Grand Prix in 2006, prior to a circuit revamp that took place in 2007.

Monza doubts
Monza officials met with Ecclestone in Monaco last month to try to push forward a deal, but it has become clear that discussions will not resume until the necessary finances are in place. Ecclestone has made it clear several times that he wants Monza to pay the same as other European venues to host the race after its current contract runs out next year. The prospect of losing the Italian Grand Prix has been met with intense criticism from fans, which is why Imola chiefs are now eager to push for their own solution to keep the country on the F1 calendar.

Imola ready
The meeting with Ecclestone also involved Uberto Selvatico Estense, president of Formula Imola, and Stefano Manara, president of CON.AMI. Speaking to Motorsport.com, Manca said: "We wanted to show Ecclestone how willing Imola was to get Formula 1 back – but also do our part to keep the grand prix in Italy. "We presented our plan to relaunch the circuit, outline the investments we have made and what we plan to do in the coming years with our infrastructure."

Deal possible
Although Imola has not come near being able to put a fresh F1 deal together in recent years, Manca claimed that Ecclestone was open to the idea of a 2017 return. "Bernie told us that he never wanted to go away from Imola – and he must remember that Enzo Ferrari originally asked him to organise a grand prix on our circuit. "There are issues to sort out – and one factor is obviously the economy. But Ecclestone has agreed to check the timeframe and conditions under which it would be possible to get F1 back to Imola. The target is 2017."
http://www.motorsport.com/f1/news/exclusive-imola-begins-talks-to-save-italian-grand-prix
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: 0634 op 15 juni 2015 - 19:29:34
Prima toch. Monza is een tempel. Fenomenaal om daar rond te lopen, ook als er geen race is. Maar de races op Monza zijn doorgaans matige schouwspellen. Dan maar Imola. Zo blijft Italië op de kalender en ook Imola is tamelijk, zij het minder dan Monza, historisch.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Perton op 15 juni 2015 - 19:57:47
Races in Monza zijn inderdaad niet zo heel boeiend, maar goed, Imola is zo mogelijk nog erger met al die chicanes. Dus het is mij om het even op welk circuit het is. Maar als er een keuze is tussen wel en geen Italië op de kalender, dan voor de optie waarbij Italië erbij blijft.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 19:57:54
Ik kies toch voor Monza. Het is een legendarisch circuit. Mag niet op de F1-kalender ontbreken...
Vind Imola met al die chicanes toch heel wat minder...
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 19:59:36
Kan me ook niet voorstellen dat er geen Formule 1 zal zijn in Italië.
Italië en Ferrari, daar moet de Formule 1 naar toe.

Als Bernie het niet doet denkt hij weer alleen aan de korte termijn en maakt hij de sport kapot  >:(

Vaak voert Bernie voert schijnonderhandelingen op om de circuits uit te knijpen...
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 15 juni 2015 - 21:05:14
Citaat van: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 19:57:54
Ik kies toch voor Monza. Het is een legendarisch circuit. Mag niet op de F1-kalender ontbreken...
Vind Imola met al die chicanes toch heel wat minder...
En Monza met chicanes dan? Bovendien heeft Imola wat chicanes minder en daardoor een langer recht stuk.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Arthur op 15 juni 2015 - 21:29:00
Citaat van: Jehoentelaar op 15 juni 2015 - 19:25:29
Volgens Motorsport werkt het circuit van Imola hard om de Italiaanse Grand Prix voor het eerst sinds 1980 binnen te halen. Contractbesprekingen tussen Bernie en Co en het circuit van Monza zijn vorige maand vastgelopen, waardoor de toekomst van de Italiaanse Grand Prix op het spel staat.

Citaat van: Motorsport.comExclusive: Imola begins talks to save Italian Grand Prix
By: Franco Nugnes, Journalist
Translated by: Jonathan Noble, Formula 1 Editor
2 hours ago


Imola has begun discussions with Formula 1 supremo Bernie Ecclestone to save the Italian Grand Prix if Monza is unable to secure a fresh contract for 2017, Motorsport.com can reveal. The city's mayor, Daniele Manca, met with F1 supremo Ecclestone in London on Monday to discuss the possibility of the track getting a grand prix back. Imola has not hosted an F1 race since it held the San Marino Grand Prix in 2006, prior to a circuit revamp that took place in 2007.

Monza doubts
Monza officials met with Ecclestone in Monaco last month to try to push forward a deal, but it has become clear that discussions will not resume until the necessary finances are in place. Ecclestone has made it clear several times that he wants Monza to pay the same as other European venues to host the race after its current contract runs out next year. The prospect of losing the Italian Grand Prix has been met with intense criticism from fans, which is why Imola chiefs are now eager to push for their own solution to keep the country on the F1 calendar.

Imola ready
The meeting with Ecclestone also involved Uberto Selvatico Estense, president of Formula Imola, and Stefano Manara, president of CON.AMI. Speaking to Motorsport.com, Manca said: "We wanted to show Ecclestone how willing Imola was to get Formula 1 back – but also do our part to keep the grand prix in Italy. "We presented our plan to relaunch the circuit, outline the investments we have made and what we plan to do in the coming years with our infrastructure."

Deal possible
Although Imola has not come near being able to put a fresh F1 deal together in recent years, Manca claimed that Ecclestone was open to the idea of a 2017 return. "Bernie told us that he never wanted to go away from Imola – and he must remember that Enzo Ferrari originally asked him to organise a grand prix on our circuit. "There are issues to sort out – and one factor is obviously the economy. But Ecclestone has agreed to check the timeframe and conditions under which it would be possible to get F1 back to Imola. The target is 2017."
http://www.motorsport.com/f1/news/exclusive-imola-begins-talks-to-save-italian-grand-prix

Voor het eerst sinds 1980....???
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: 0634 op 15 juni 2015 - 21:44:18
Yup. Voor het laatst werd de Italiaanse GP op Imola gehouden in 1980. Dat klopt inderdaad.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 15 juni 2015 - 21:58:20
Haha, wist dat iemand daarop zou reageren. 8)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 22:07:48
Citaat van: Matthijs op 15 juni 2015 - 21:05:14
Citaat van: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 19:57:54
Ik kies toch voor Monza. Het is een legendarisch circuit. Mag niet op de F1-kalender ontbreken...
Vind Imola met al die chicanes toch heel wat minder...
En Monza met chicanes dan? Bovendien heeft Imola wat chicanes minder en daardoor een langer recht stuk.

Monza heeft meer karakter. Imola is door de chicanes kapot gemaakt vind ik.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Miguel op 15 juni 2015 - 22:33:56
Prima, dan hoeft Monza ook niet verkracht te worden voor het grote geld van Bernie.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 15 juni 2015 - 23:13:48
Monza :)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Edwin90 op 15 juni 2015 - 23:27:31
Monza mag gewoon niet verdwijnen. Al was het alleen maar om het sentiment. Vorig jaar ben ik er geweest (http://www.gppits.net/magazine/special_pista_magica/ (http://www.gppits.net/magazine/special_pista_magica/)) buiten een raceweekend om, en de baan ademt geschiedenis. Echt fantastisch om daar te zijn. Kostbare F1 historie wat niet mag verdwijnen van de kalender.

De Grand Prix' van San Marino op Imola waren overigens ook niet altijd juweeltjes.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jozef op 16 juni 2015 - 00:11:17
Ik keek F1 sinds 2000 en nu was dat qua spanning in de races niet de beste periode, maar de GP's van San Marino waren wel de allerergste verschrikking op de hele kalender. Wat mij betreft gaan we daar dus liever niet heen.

Maar zoals Perton zei, nog liever een GP van Italië in Imola, dan helemaal geen GP van Italië. Je moet de tifosi toch ook wat gunnen.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 16 juni 2015 - 06:48:11
Citaat van: Jozef op 16 juni 2015 - 00:11:17
Ik keek F1 sinds 2000 en nu was dat qua spanning in de races niet de beste periode, maar de GP's van San Marino waren wel de allerergste verschrikking op de hele kalender. Wat mij betreft gaan we daar dus liever niet heen.

Inderdaad, nog saaier dan Hongarije en Spanje. Maar de F1 is sindsdien enorm veranderd en de traditioneel saaie races zijn dikwijks spannend (Hongarije, Bahrein) dus wie weet Imola ook wel. Daar komt bij dat het circuit ten goede is veranderd (lees minder vreselijke chicanes) dus het zou kunnen werken.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 13:36:12
Beide circuits zijn racetechnisch geen hoogstandjes. Ik vind Monza wel wat leuker qua circuit maar andere klassen komen daar een stuk beter tot hun recht. Wat dat betreft zou verhuizen naar Imola om Monza in z'n huidige staat te behouden (minus de asfaltstrook rondom Parabolica) geen gek idee zijn.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 16 juni 2015 - 13:43:48
Citaat van: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 13:36:12
Beide circuits zijn racetechnisch geen hoogstandjes.
Beide circuits zijn (noodzakelijkerwijs) verkracht door chicanes. Ik vind de meeste chicanes een gruwel, misschien met uitzondering van de eerste helft van het circuit van Canada.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 13:52:29
Zonder chicanes ga je op Monza niet ineens meer inhaalacties krijgen en Imola is zodanig smal en slingerend dat die twee knikken daar ook weinig verschil in maken.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 16 juni 2015 - 14:05:39
Monza zonder chicanes is in de huidige tijd ook gekkenwerk. Mijn probleem met chicanes in de huidige tijd (lees Tilke) dat het start-stopdingen zijn die niet alleen het ritme eruit halen, maar ook ervoor zorgen dat de voorganger weg kan rijden bij zijn achterblijver (doordat hij veel eerder op het gas kan). Chicanes verpesten close racing en close racing vind ik belangrijker dan het daadwerkelijk aantal inhaalacties.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 14:22:42
Mja, smaken verschillen. Ik heb in andere raceklassen wel een aardige reeks leuke races gezien op beide circuits, al doet Monza het wat beter doordat slipstreamen daar mogelijk is.

Overigens remt een voorganger in de regel ook eerder (wie nu over Grosjean gaat beginnen laat ik 's nachts schrikken), dus dat moet dat eerder gasgeven wel enigszins compenseren.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 16 juni 2015 - 15:07:08
Citaat van: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 14:22:42
Mja, smaken verschillen. Ik heb in andere raceklassen wel een aardige reeks leuke races gezien op beide circuits, al doet Monza het wat beter doordat slipstreamen daar mogelijk is.
Mijn betoog is ook niet dat er geen leuke races zijn op dit circuit. Vorig jaar had de F3 zeer vermakelijke races!

Citaat van: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 14:22:42
Overigens remt een voorganger in de regel ook eerder (wie nu over Grosjean gaat beginnen laat ik 's nachts schrikken), dus dat moet dat eerder gasgeven wel enigszins compenseren.
Hoe bedoel je dat? Ik bedoel dat je dankzij de chicane niet dicht achter je voorligger kan blijven, omdat je voorligger eerder (in tijd uitgedrukt) een chicane uitaccelereert. Dat geldt natuurlijk voor alle bochten, maar voor een mediumsnelle bocht veel minder dan voor een trage chicane.

Maargoed, ik verval in herhaling besef ik en bovendien is het redelijk offtopic.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 15:20:32
Monza is natuurlijk historie, als het alleen maar om spectaculiare races draait kunnen we beter 20x een GP houden op Spa.  ;)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 15:21:05
Die sluwe vos van een Ecclestone speelt het spelletje wel weer goed.  >:(
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 15:43:10
Citaat van: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 15:20:32
Monza is natuurlijk historie, als het alleen maar om spectaculiare races draait kunnen we beter 20x een GP houden op Spa.  ;)

Spa heeft ook z'n retesaaie edities gehad. Eigenlijk is er niet een circuit die consequent voor thrillers zorgt.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 16:31:43
Dat was mijn punt ook niet.  :)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Arthur op 16 juni 2015 - 18:15:10
Citaat van: Jeroen op 15 juni 2015 - 21:44:18
Yup. Voor het laatst werd de Italiaanse GP op Imola gehouden in 1980. Dat klopt inderdaad.

Okay! En wat mis ik dan klaarblijkelijk ;)

Ik lees graag mijn tekortkomingen omtrent dit circuit 8)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jozef op 16 juni 2015 - 20:02:59
Citaat van: Arthur op 16 juni 2015 - 18:15:10
Citaat van: Jeroen op 15 juni 2015 - 21:44:18
Yup. Voor het laatst werd de Italiaanse GP op Imola gehouden in 1980. Dat klopt inderdaad.

Okay! En wat mis ik dan klaarblijkelijk ;)

Ik lees graag mijn tekortkomingen omtrent dit circuit 8)

Er is wel tot 2006 een GP geweest in Imola, maar dan was het de GP van San Marino en niet de GP van Italië. In 1980 was het dus nog wel de GP van Italië in Imola. ;)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 21:41:46
Citaat van: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 16:31:43
Dat was mijn punt ook niet.  :)

Je zegt letterlijk dat als je alleen spektakel wilt je twintig keer moet racen op Spa. Wat is je punt dan wel?
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 17 juni 2015 - 12:23:54
Citaat van: Jehoentelaar op 16 juni 2015 - 21:41:46
Citaat van: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 16:31:43
Dat was mijn punt ook niet.  :)

Je zegt letterlijk dat als je alleen spektakel wilt je twintig keer moet racen op Spa. Wat is je punt dan wel?

Maar ik zeg nergens dat de races op Spa ALTIJD spectaculair zijn, dat maak jij ervan.  :)
Ik zeg alleen dat de kans op een spectaculaire race daar een van de grootste is, dus als dat een criteria is gezien eerdere reacties in dit topic, dan moet je 20x op Spa gaan racen. Dat was mijn punt.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 17 juni 2015 - 12:58:03
Ja, dat kwam dus absoluut niet naar voren in onderstaande post. No shit dat ik er wat anders van maak als jij iets totaal anders bedoelt wat je zegt.

Citaat van: Hamilton#44 op 16 juni 2015 - 15:20:32
Monza is natuurlijk historie, als het alleen maar om spectaculiare races draait kunnen we beter 20x een GP houden op Spa.  ;)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 17 juni 2015 - 15:47:12
Volgens mij is het prima duidelijk, er werd gezegd dat Monza toch alleen maar saaie races opleverde, waarop ik reageerde met dat je dan beter 20 races op Spa kan houden, dan is de kans op spectaculaire races het grootst.

Vrij duidelijk lijkt me toch?  :)
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 17 juni 2015 - 16:53:33
Volgens mij ben ik prima duidelijk, je zei eerst niks over de kans erop en komt er omdat er iemand (ik) op reageert wel ineens mee. Ben het er inhoudelijk ook mee oneens maar dat is een andere discussie.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).

Sowieso ben ik een voorstander van jaarlijks afwisselende circuits, juist omdat er zoveel circuits zijn waar je prima F1 kan rijden, maar waar dat niet kan. Oké nu ben ik geen fan van Imola, dus die hoeft wat mij betreft niet, maar ik denk dat dat wel een beetje de toekomst is van de sport.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: janke op 17 juni 2015 - 23:24:57
Imola ben ik geweest, en dat beviel prima. Zal nogal een boel verbouwd moeten worden voor de huidige F1. Brands Hatch ook geweest, dat is onderhand een mini circuit geworden. Dat verbouwen en we hebben er weer twee bij die er mogen wezen. Natuurlijk geen Monza en Siverstone, maar toch. Maar ik vind het belachelijk dat circuits met naam er niet meer zo toe doen. Zie Duitsland en Frankrijk. Money is de regel. Het hele F1 gebeuren lijkt wel de afgrond in te glijden. Jammer, maar ik lig er ook niet wakker van. Ik geniet  meer van races waar auto's een deur hebben. Is door de jaren heen alleen maar meer geworden.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: 0634 op 18 juni 2015 - 06:16:49
Jamaar, er kwam geen hond meer kijken in Duitsland. Dan houdt het een keer op. Vergelijk het met Engeland, dat puilt uit tijdens een GP weekend.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 18 juni 2015 - 08:19:13
Citaat van: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).
Op zich zou ik geen tegenstander zijn van dit scenario, maar is dit echt een oplossing voor het probleem? Het verlies dat je lijdt is inderdaad minder als je minder races organiseert, maar het fundamentele probleem van een verlieslijdende GP los je natuurlijk hier niet mee op.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Perton op 18 juni 2015 - 09:10:01
Nee ok, dat klopt. Maar da's dan ook niet de reden dat ik er voorstander van ben. Dat heeft meer te maken met het grote aanbod aan circuits.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: NielsD op 18 juni 2015 - 09:37:00
Citaat van: Matthijs op 18 juni 2015 - 08:19:13
Citaat van: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).
Op zich zou ik geen tegenstander zijn van dit scenario, maar is dit echt een oplossing voor het probleem? Het verlies dat je lijdt is inderdaad minder als je minder races organiseert, maar het fundamentele probleem van een verlieslijdende GP los je natuurlijk hier niet mee op.

Nou misschien wel. Wellicht hebben ze wel genoeg geld/sponsoren om 1 keer in de 2 jaar een GP te organiseren of wordt het nu juist aantrekkelijker voor bedrijven om mee te werken. Maar mijn idee opperde ik meer om sowieso Monza in de Formule 1 te houden vanwege de baan en de historie.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 18 juni 2015 - 10:07:49
Qua historie horen ze eigenlijk allebei op de kalender. Allebei zijn ze 'aangetast' door chicanes (die zeker bij Imola heeft gezorgd voor minder leuke races) maar ze ademen nog steeds historie.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 18 juni 2015 - 12:19:38
Citaat van: NielsD op 18 juni 2015 - 09:37:00
Citaat van: Matthijs op 18 juni 2015 - 08:19:13
Citaat van: Perton op 17 juni 2015 - 18:00:49
Citaat van: NielsD op 17 juni 2015 - 10:02:18
Waarom wisselen ze het gewoon niet af net als Hockenheim en de Nurburgring jaren gedaan hebben? Zo houd je beide fans min of meer tevreden en snijd je de kosten door de midden voor beide circuits. Ik vind Imola een fantastische baan, maar het geweldige podium op Monza is ook weer iets unieks. Het is lastig, maar het is vooral zonde dat dit geouwehoer ooit op gang is gekomen. Bevestigt weer de situatie van de Formule 1.
Geinig dat je dit zegt, want nu is er blijkaar een nieuwsbericht in de Gazzetta dat Ecclestone precies dit roept om ze af te wisselen ;).
Op zich zou ik geen tegenstander zijn van dit scenario, maar is dit echt een oplossing voor het probleem? Het verlies dat je lijdt is inderdaad minder als je minder races organiseert, maar het fundamentele probleem van een verlieslijdende GP los je natuurlijk hier niet mee op.

Nou misschien wel. Wellicht hebben ze wel genoeg geld/sponsoren om 1 keer in de 2 jaar een GP te organiseren of wordt het nu juist aantrekkelijker voor bedrijven om mee te werken. Maar mijn idee opperde ik meer om sowieso Monza in de Formule 1 te houden vanwege de baan en de historie.

Ik geloof niet dat het in de praktijk zo werkt. Door af te wisselen verminder je juist het aantal toeschouwers per GP. Ik geloof niet dat iemand die anders wel 2x naar Monza was gegaan, nu ineens in het jaar dat de GP in Imola is daar heen gaat. Zie ook Duitsland. Daarnaast heb je juist regio verdeling, mensen in de omgeving Imola denken straks, ik wacht wel een jaartje dan dat ik naar Monza ga en vice versa. Dus per GP heb je volgens mij minder mensen terwijl je wel dezelfde kosten moet maken. Je kan beter 1 vol glas hebben dan twee driekwart glazen in de geval.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 18 juni 2015 - 12:20:56
Dat afwisselen is gewoon een truc van Ecclestone om zonder al te veel reuring weer een Europese GP in een paar jaar eruit te werken ten faveure van een oliestaatje. F1 moet zijn roots niet gaan vergeten.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Maar wat wil je dan? Die tifosi zitten overal in de noordelijke helft van Italië dus die komen wel. Bovendien hebben we nu maar één race op Italiaans grondgebied dus los van verschillen in circuitcapaciteit gaat dat geen veranderingen in het aantal toeschouwers opleveren. Het is niet zo dat álle Italiaanse F1-fans in de regio Monza/Milaan wonen en er jaarlijks ook allemaal zijn.

Duitsland is al jaren een probleemkind en beide circuits zitten in financieel zwaar weer. Je kan in het land waar ze steeds minder F1-minded zijn wel vast blijven houden aan twee races maar dan help je beide circuits de verdoemenis in en dat gaat weer ten koste van de overige Duitse racerij waar het wel goed mee gaat. Juist Duitsland staat erom bekend dat het lang niet altijd alleen maar over Formule 1 gaat wat autosport betreft. Door te alterneren ontlast je beide banen van een deel van de kostenopgave van een Grand Prix. Of het een duurzame oplossing is weet ik niet, dat hangt van meer factoren af dan alleen de kosten die Bernie en co. in rekening brengen.

Er heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series en dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Fietser op 18 juni 2015 - 14:04:56
Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Er heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series en dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Zeer mee eens omtrent dat krampachtig vasthouden (en verheerlijken) van de geschiedenis. Het verleden is/was prachtig, maar het bestaan (economieën, maatschappijen, inzichten) verandert voortdurend. Dus als er in grote autosportnaties als Duitsland, Italië en Frankrijk (zoals in Nederland en Scandinavië) geen draagvlak meer is voor een GP, dan maar ergens anders boodschappen doen. Waarom niet donker Afrika. Een stratenrace door Lagos? Cool. Nigeria is booming en produceert veel olie.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 18 juni 2015 - 14:21:34
Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Maar wat wil je dan? Die tifosi zitten overal in de noordelijke helft van Italië dus die komen wel. Bovendien hebben we nu maar één race op Italiaans grondgebied dus los van verschillen in circuitcapaciteit gaat dat geen veranderingen in het aantal toeschouwers opleveren. Het is niet zo dat álle Italiaanse F1-fans in de regio Monza/Milaan wonen en er jaarlijks ook allemaal zijn.

Dat zal met afwisselen ook niet meer worden denk ik.

CitaatJe kan in het land waar ze steeds minder F1-minded zijn wel vast blijven houden aan twee races maar dan help je beide circuits de verdoemenis in en dat gaat weer ten koste van de overige Duitse racerij waar het wel goed mee gaat. Juist Duitsland staat erom bekend dat het lang niet altijd alleen maar over Formule 1 gaat wat autosport betreft. Door te alterneren ontlast je beide banen van een deel van de kostenopgave van een Grand Prix.

Volgens mij verschuif je het probleem naar van jaarlijks naar tweejaarlijks, meer niet. Het alterneren werkt volgens mij niet, dat is in de praktijk al bewezen.

CitaatOf het een duurzame oplossing is weet ik niet, dat hangt van meer factoren af dan alleen de kosten die Bernie en co. in rekening brengen.

Daarom werkt het ook niet, wat ze simpelweg doen is de kosten van het hosten van de GP aan Bernie verdelen met beide circuits. Natuurlijk, dat is een fikse besparing maar je hebt ook maar 1x in 2 jaar tijd de inkomsten van de F1 waar het toch om draait bij grote circuits. Daarnaast lopen de bezoekersaantallen sowieso al terug vanwege de krankzinnige prijzen. Daar bovenop krijg je met regiobinding te maken, dat mensen 'dan wel een jaartje overslaan als het ergens anders is, het is toch al zo duur'.

CitaatEr heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series

Er is een verschil tussen begrijpen waar je roots liggen en krampachtig vasthouden, ik juich GP's over de hele wereld toe.
Het is ook een wereldkampioenschap. Maar waarom moeten we straks drie races in de golfstaten hebben? Waarom zitten we uberhaupt in Bahrein met de mensenrechten daar? Waarom is er geen race in (het grootste continent) Afrika nu we het er toch over hebben?
Die golfstaten willen alleen maar een race omdat het in Europa populair is, dat zijn van die patsers die met geld willen smijten. F1 is een luxe artikel voor hen, meer niet, ze weten daar in het algemeen niets van racen.

Als we straks nog twee races per seizoen (west) Europa hebben gaat het echt downhill hoor met F1 in Europa en dan volgt de rest van de wereld vanzelf. F1 moet een sterke ruggegraat kwa GP's in Europa hebben, minimaal acht races van de kalender. Dan moet Bernie maar wat minder verdienen.

Citaaten dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Volgens mij wordt er gekozen naar wie de beurs van Ecclestone het meest kan vullen, zie het voorbeeld van de golfstaten, een enkele uitzondering daargelaten. Maar dat is puur voor de autofabrikanten die dat willen.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Hamilton#44 op 18 juni 2015 - 14:23:00
Citaat van: Fietser op 18 juni 2015 - 14:04:56
Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Er heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series en dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Zeer mee eens omtrent dat krampachtig vasthouden (en verheerlijken) van de geschiedenis. Het verleden is/was prachtig, maar het bestaan (economieën, maatschappijen, inzichten) verandert voortdurend. Dus als er in grote autosportnaties als Duitsland, Italië en Frankrijk (zoals in Nederland en Scandinavië) geen draagvlak meer is voor een GP, dan maar ergens anders boodschappen doen. Waarom niet donker Afrika. Een stratenrace door Lagos? Cool. Nigeria is booming en produceert veel olie.

Afrika ben ik met je eens maar er is zeker wel draagvlak voor een GP in Europese landen, het is alleen niet te betalen zonder enorme overheidssteun.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 16:05:34
Dus is er geen draagvlak voor, anders zou de overheid niet hoeven bij te springen. Basiseconomie. Reactie op je andere post volgt in een momentje.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 16:20:50
Citaat van: Hamilton#44 op 18 juni 2015 - 14:21:34
Citaat van: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 13:45:44
Maar wat wil je dan? Die tifosi zitten overal in de noordelijke helft van Italië dus die komen wel. Bovendien hebben we nu maar één race op Italiaans grondgebied dus los van verschillen in circuitcapaciteit gaat dat geen veranderingen in het aantal toeschouwers opleveren. Het is niet zo dat álle Italiaanse F1-fans in de regio Monza/Milaan wonen en er jaarlijks ook allemaal zijn.

Dat zal met afwisselen ook niet meer worden denk ik.
De discussie ging over het wel of niet minder worden van de toeloop, niet over een toename.

Citaat
CitaatJe kan in het land waar ze steeds minder F1-minded zijn wel vast blijven houden aan twee races maar dan help je beide circuits de verdoemenis in en dat gaat weer ten koste van de overige Duitse racerij waar het wel goed mee gaat. Juist Duitsland staat erom bekend dat het lang niet altijd alleen maar over Formule 1 gaat wat autosport betreft. Door te alterneren ontlast je beide banen van een deel van de kostenopgave van een Grand Prix.

Volgens mij verschuif je het probleem naar van jaarlijks naar tweejaarlijks, meer niet. Het alterneren werkt volgens mij niet, dat is in de praktijk al bewezen.
Dat is geen verschuiving van het probleem maar het verspreiden van het probleem over een groter tijdsbestek, ofwel meer tijd om de financiële klap van het organiseren van een Grand Prix op te vangen. Als je enkele tientallen miljoenen (zeer ruwe schatting) kunt verspreiden over een twee keer zo grote periode heeft dat enorme implicaties voor je begroting. Is dus erg interessant voor circuits die krap bij kas zitten maar wel graag een Grand Prix willen organiseren - helemaal als het twee circuits betreft die qua achterland in elkaars vaarwater zitten (want daar heeft het in het geval van Hockenheim en Nürburg betrekking op).

Citaat
CitaatOf het een duurzame oplossing is weet ik niet, dat hangt van meer factoren af dan alleen de kosten die Bernie en co. in rekening brengen.

Daarom werkt het ook niet, wat ze simpelweg doen is de kosten van het hosten van de GP aan Bernie verdelen met beide circuits. Natuurlijk, dat is een fikse besparing maar je hebt ook maar 1x in 2 jaar tijd de inkomsten van de F1 waar het toch om draait bij grote circuits. Daarnaast lopen de bezoekersaantallen sowieso al terug vanwege de krankzinnige prijzen. Daar bovenop krijg je met regiobinding te maken, dat mensen 'dan wel een jaartje overslaan als het ergens anders is, het is toch al zo duur'.
Zie hierboven. Verder draaien Hockenheim en Nürburg juist keihard verlies op het organiseren van een Grand Prix. Remember: beide banen verkeren in financiële problemen en hebben het moeilijk om een race te organiseren. Dat heb je niet als het winstgevend is. Dat de prijzen wat omlaag zouden kunnen ben ik met je eens maar dat probleem ligt niet bij de circuits. Op de exclusievere tickets na (VIP-arrangementen en dat soort dingen) hanteert de Formule 1 geen buitensporige prijsverhoudingen maar zijn het de circuits die een optimaal rendement willen (en moeten!) draaien willen ze de toko gezond houden. Het zijn immers nog altijd bedrijven die financieel zo goed mogelijk moeten scoren om niet te verdwijnen. Merk op dat dat vooral gaat om de Europese situatie en ik staatssteunconstructies als in de Emiraten niet hierin meeneem.

Citaat
CitaatEr heerst vaak een mening (niet bij iedereen!) dat we met z'n allen krampachtig moeten vast blijven houden aan de geschiedenis van de series

Er is een verschil tussen begrijpen waar je roots liggen en krampachtig vasthouden, ik juich GP's over de hele wereld toe.
Het is ook een wereldkampioenschap. Maar waarom moeten we straks drie races in de golfstaten hebben? Waarom zitten we uberhaupt in Bahrein met de mensenrechten daar? Waarom is er geen race in (het grootste continent) Afrika nu we het er toch over hebben?
Die golfstaten willen alleen maar een race omdat het in Europa populair is, dat zijn van die patsers die met geld willen smijten. F1 is een luxe artikel voor hen, meer niet, ze weten daar in het algemeen niets van racen.
Omdat in de golfstaten blijkbaar genoeg financieel draagvlak is voor races en in Europa niet. Dat is uiteraard een constructie waar je je twijfels bij kunt hebben (die heb ik tot op zekere hoogte ook), maar zo zit het in elkaar. Het is een spel van vraag en aanbod waarin de aantrekkelijkste combinatie wint. Als het echt alleen maar om centen zou gaan waren we allang vertrokken uit Europa, want zoals meerdere malen gezegd zijn Duitsland, Spanje en België niet de landen waarop dik wordt verdiend.

In Afrika zijn geen locaties waar de autosport voldoende leeft om een Grand Prix rendabel te krijgen en is geen geld beschikbaar om het financieel draagvlak groot genoeg te maken. Het is ook op geen enkele manier het grootste continent, maar dat terzijde.


CitaatAls we straks nog twee races per seizoen (west) Europa hebben gaat het echt downhill hoor met F1 in Europa en dan volgt de rest van de wereld vanzelf. F1 moet een sterke ruggegraat kwa GP's in Europa hebben, minimaal acht races van de kalender. Dan moet Bernie maar wat minder verdienen.
Citaaten dat de mensen die erover gaan juist alleen oog hebben voor het economische aspect. Dat is simpelweg niet waar. Er wordt al jaren een middenweg gekozen tussen opkomende economieën (in de regel ook opkomende autosportlanden) en traditionele autosportlanden (in de regel stabiele economieën).

Volgens mij wordt er gekozen naar wie de beurs van Ecclestone het meest kan vullen, zie het voorbeeld van de golfstaten, een enkele uitzondering daargelaten. Maar dat is puur voor de autofabrikanten die dat willen.

Als het gaat om een kleine elite met (te) veel geld tel ik maar een paar races: Bahrein en de Emiraten. Daar komt volgend jaar Azerbeidzjan bij en dan is het een totaal van drie op negentien à twintig races. Nou poe, wat een drama die Formule 1 en al zijn nonsens-circuits.

Overigens mijn excuses als er iets niet goed zit met de quote-tags. Graag in het vervolg niet meer de hele boel uit elkaar trekken.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: janke op 18 juni 2015 - 19:33:24
Citaat van: Jeroen op 18 juni 2015 - 06:16:49
Jamaar, er kwam geen hond meer kijken in Duitsland. Dan houdt het een keer op. Vergelijk het met Engeland, dat puilt uit tijdens een GP weekend.

Uiteraard, gelijk heb je. Maar wie is daar schuld aan?? Het is toch van de zotte dat een land waar de beste auto's vandaan komen niet in staat is om een compleet F1 raceweekend te organiseren? Het lukt mi wel met de DTM en de 24uren. Ik vind het maar vreemd. Trouwens als wat jaren geleden Silverstone niets aan de infra-structuur had gedaan was het dankzij Bernie ook einde verhaal geweest.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Maikel0230 op 18 juni 2015 - 20:11:19
Even ter informatie, Imola hoeft geen verdere verbouwingswerken meer te doen om een F1 race te organiseren. Het circuit is sinds augustus 2011 houder van een #1 homologatie van de FIA en kan daarom zonder probleem een F1 race organiseren.

CitaatIn June 2008, with most of the reconstruction work completed, The FIA gave the track a "1T" rating, meaning that an official Formula One Test can be held at the circuit; circuits require the "1" homologation to host a Formula One Grand Prix. However, as of August 2011, the track received a '1' FIA homologation rating after a recent inspection by Charlie Whiting
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Perton op 18 juni 2015 - 20:52:47
Citaat van: janke op 18 juni 2015 - 19:33:24
Citaat van: Jeroen op 18 juni 2015 - 06:16:49
Jamaar, er kwam geen hond meer kijken in Duitsland. Dan houdt het een keer op. Vergelijk het met Engeland, dat puilt uit tijdens een GP weekend.

Uiteraard, gelijk heb je. Maar wie is daar schuld aan??
Niet Bernie in ieder geval, want andere circuits in Europa bewijzen dat het ondanks de hoge toegangsprijzen nog steeds kan fans naar zich toe te trekken. Dus of Duitsland is het economische afvoerpotje van Europ (ha, dat zou wat zijn) of het probleem ligt elders.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Jehoentelaar op 18 juni 2015 - 21:03:30
Citaat van: Maikel0230 op 18 juni 2015 - 20:11:19
Even ter informatie, Imola hoeft geen verdere verbouwingswerken meer te doen om een F1 race te organiseren. Het circuit is sinds augustus 2011 houder van een #1 homologatie van de FIA en kan daarom zonder probleem een F1 race organiseren.

CitaatIn June 2008, with most of the reconstruction work completed, The FIA gave the track a "1T" rating, meaning that an official Formula One Test can be held at the circuit; circuits require the "1" homologation to host a Formula One Grand Prix. However, as of August 2011, the track received a '1' FIA homologation rating after a recent inspection by Charlie Whiting

Jup, geen probleem. Ter vergelijk: Assen en Zandvoort hebben allebei de "2" rating (februari 2015).
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: janke op 18 juni 2015 - 21:20:13
Oww, was me niet bekend. Dat is mooi , een terugkeer daaro heen heb ik wel zin in. Ik heb er in 2001 en 2005 het hele weekend genoten, en niet alleen de F1 ;) Omgeving: schitterend. Mensen, eten en drinken, net zo. Het 2001 kan ik me nog voorstellen als gisteren. Samen met mijn meissie een week daaro geweest. Ja, Imola kom maar terug. Maargoed, ieder zijn smaak/mening.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Matthijs op 19 juni 2015 - 08:34:48
Imola vind ik qua uitstraling en historie 1 van de mooiste circuits in de recente F1-geschiedenis. Toch waren de races daar vaak saai. Maar met de meest recente aanpassingen van het circuit en de totaal veranderde F1-auto's, kan het zeker een mooie race worden.
Titel: Re: Imola of Monza, waar gaan we racen?
Bericht door: Tuesday op 19 juni 2015 - 22:27:05
Imola terug zou mooi zijn natuurlijk, maar ten koste van Monza? nee, liever niet. Afwisselen zou ik mee kunnen leven, maar k weet niet of dat de oplossing is. Vooralsnog lijkt het mij nog niet veel meer dan een tactische move van Bernie. Monza mag iig niet definitief van de kalender en ik denk dat Bernie ook wel weet dat ie dan met vuur aan het spelen is. En helemaal geen Italiaanse GP is sowieso ondenkbaar natuurlijk, dus dan kom je al snel bij Imola uit.


Citaat van: wikipedia
Na de eerste Grand Prix van Italië in 1921 in Brescia werden tot op de dag van vandaag alle latere Grand Prix' van Italië (behalve in 1937, 1947, 1948 en 1980) op Monza verreden. Het circuit belichaamt, meer dan welk circuit ook, de geschiedenis van de Grand Prix-racerij met in totaal 75 verreden Grand Prix.