Vroeger was alles beter?

Gestart door webberonpole, 16 april 2008 - 11:37:42

« vorige - volgende »

webberonpole

De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

Nu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.

Eric

alles beter is veel gezegd, op gebied van veiligheid kan je alleen maar spreken van verbetering.
F1 is altijd de koninginneklasse geweest van de autosport, maar zoals het nu gaat gaan ze degraderen tot nar van de autosport, de regels zijn zo verandert dat het nog weinig met "echte" autosport te maken heeft.
Als we nu naar een GP kijken moet je eigenlijk niet de race uit te kijken, de kans is groot dat het eindresultaat al na de eerste pitstop bekend is, terwiijl het vroeger spannender was tot het eind van een GP.

F1 is een miljardenbussines geworden en bussines krijgt prioriteit boven de sport, dankzij deze evolutie zit je nu opgeschept met een sport die veel te duur is geworden om live te gaan zien, waar voor je geld krijg je ook al niet.
Piloten en teams worden beshermd dan de nationale bank, vroeger kon je bij wijze van spreken in de pitlane lopen zonder dat er iemand opkeek.

F1 heeft door de jaren heen veel aan charme ingeboet en zo te zien moeten we geen verbetering verwachten.

btw: Kimi en Hamilton rijden in een ander tijdperk, persoonlijk schat ik Kimi iets hoger in als Mika, Kimi geeft minder snel op dan Mika... ;)

McLaren_über_alles

Citaat van: webberonpole op 16 april 2008 - 11:37:42
De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

Nu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.

In het eerste deel kan ik u perfect volgen, maar op het einde maak je toch plots een rare gedachtegang. Elke generatie heeft z'n toppers, en ik zie niet in waarom de huidige toppers plots een klasse minder zouden zijn dan die van vorige generaties...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Ferrari 2010

Citaat van: McLaren_über_alles op 17 april 2008 - 12:41:02
Citaat van: webberonpole op 16 april 2008 - 11:37:42
De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

Nu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.

In het eerste deel kan ik u perfect volgen, maar op het einde maak je toch plots een rare gedachtegang. Elke generatie heeft z'n toppers, en ik zie niet in waarom de huidige toppers plots een klasse minder zouden zijn dan die van vorige generaties...
Ik denk dat hij er vooral op doelt dat de duels die destijds uitgevochten werden tussen de toppers, er nu niet meer zijn ;) Alles gebeurt naast de race, dat kan zijn in de pits of door de kwali, maar echt spannende duels in de race, zelden...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

Citaat van: webberonpole op 16 april 2008 - 11:37:42
De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

Nu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.
Ik ben het wel met je eens dat het vroeger leuker was en spannender, niet omdat de couereus hun leven konden verliezen, maar omdat de auto's veel moeilijker te besturen waren. Teams hadden volgens mij ook veel meer vrijheid in het ontwikkelen van snufjes. Persoonlijk vind ik Senna of Prost een van de laatste echte WKs. Dat waren nog eens autos. Geen tierelatijntjes die aan de auto hingen voor extra downforce.
Vond de jaren 80 eigenlijk het leukste(ok ik kijk ze nu pas, maar man wat geniet ik elke keer van die races van Senna in de Lotus Of Keke in de Williams of die gave Mclarens van Prost en Lauda.
Trotse vader van Rosalie(L)

Wizard

Citaat van: Burorri op 17 april 2008 - 13:48:48
Persoonlijk vind ik Senna of Prost een van de laatste echte WKs. Dat waren nog eens autos. Geen tierelatijntjes die aan de auto hingen voor extra downforce.

Dan heb je het natuurlijk niet over de laatst behaalde titel van Prost. ;)




Wizard

Citaat van: Burorri op 17 april 2008 - 13:48:48
maar omdat de auto's veel moeilijker te besturen waren.

Dat weet ik nog zo net niet. In het kort: Anno 2008 hebben de wagens veel minder downforce dan voorheen en inhalen is moeilijker dan ooit door wat jij noemt tierelantijntjes aan de bolides die zorgen voor verstoorde lucht achter de wagens.




Wizard

Citaat van: webberonpole op 16 april 2008 - 11:37:42
De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

De charme van de sport, zeg maar.

CitaatNu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.

Nou dat weet ik zo net nog niet. In het voortraject is weinig veranderd, dus denk dat "dezelfde" racers nog binnenkomen.

Formule 1 is even kort door de bocht genomen te commerciëel geworden. Geld belangen zijn groter dan puurheid van het racen.
Is het niet spannend? Dan pompt de FIA er wel kunstmatige spanning in. Alles voor het geld. Deze theorie kun je overal op loslaten wat F1 betreft.

scho0634

Citaat van: Wizard op 17 april 2008 - 17:15:39
Citaat van: Burorri op 17 april 2008 - 13:48:48
maar omdat de auto's veel moeilijker te besturen waren.

Dat weet ik nog zo net niet. In het kort: Anno 2008 hebben de wagens veel minder downforce dan voorheen en inhalen is moeilijker dan ooit door wat jij noemt tierelantijntjes aan de bolides die zorgen voor verstoorde lucht achter de wagens.

Daardoor is het inhalen moeilijker. Het rijden was toen, zonder bijvoorbeeld stuurbekrachtiging en met een gewone versnellingsbak, wel lastiger.

Wizard

Dat wel, alleen het totaalpakket genomen....geen idee.

Jasper

Citaat van: Wizard op 17 april 2008 - 17:15:39Anno 2008 hebben de wagens veel minder downforce dan voorheen

Excuseer? :D

Doefie

Goh, een discussie die al vaak gevoerd is. Was het verleden zoveel beter? Nu zeggen ze het, tien jaar geleden zeiden ze dat, twintig jaar geleden, enz.

Citaat van: Wizard op 17 april 2008 - 17:15:39Anno 2008 hebben de wagens veel minder downforce dan voorheen
Wagens hebben juist méér downforce dan vroeger, anders zouden ze zo snel niet door de bochten geraken. Wat men vroeger voornamelijk probeerde te creëeren (of hoe ge dat woord ook moogt schrijven) was mechanische grip, tegenwoordig wilt men blijkbaar alleen maar aërodynamische grip hebben. Tot diep in de jaren '80 kon je nog relatief 'makkelijk' de wagen naar de pits sturen zonder al te veel te verliezen, geef nu een tikje aan de voorvleugel en ge gaat als een slak over de weg.

Jasper

Het is niet dat ze alleen maar aerodynamische grip willen hebben, het is meer dat er op het vlak van mechanische grip niet veel ruimte meer is voor verbetering, terwijl er aerodynamisch bijna elke maand weer vooruitgang wordt geboekt.

Eén oorzaak van het gebrek aan mechanische grip is natuurlijk het verbieden van de slicks. Maar voor de rest weet ik het niet, ik zou niet weten waar een team zo maar ineens meer mechanische grip zou moeten vinden. Dat heeft volgens mij te maken met de ophanging en met gewichtsverdeling, maar mechanische grip is een concept dat ik niet zo goed begrijp.

webberonpole

Citaat van: Wizard op 17 april 2008 - 17:19:22
Citaat van: webberonpole op 16 april 2008 - 11:37:42
De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

De charme van de sport, zeg maar.

CitaatNu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.

Nou dat weet ik zo net nog niet. In het voortraject is weinig veranderd, dus denk dat "dezelfde" racers nog binnenkomen.

Formule 1 is even kort door de bocht genomen te commerciëel geworden. Geld belangen zijn groter dan puurheid van het racen.
Is het niet spannend? Dan pompt de FIA er wel kunstmatige spanning in. Alles voor het geld. Deze theorie kun je overal op loslaten wat F1 betreft.

De commercie wint het overal. In bijna alle sporten begint het door te dringen. Zo snel mogelijk geld verdienen. En al die toekomstige snufjes, bergen geld en veiligheid nemen de charme af. Het wordt een commerciele wereld opzich waar de fans door hekken heen mee mogen kijken

Ferrari 2010

Citaat van: webberonpole op 18 april 2008 - 11:19:39
Citaat van: Wizard op 17 april 2008 - 17:19:22
Citaat van: webberonpole op 16 april 2008 - 11:37:42
De Formule 1 verandert extreem snel. Alles moet veilig, minder snel en spannender. Dingen die moeilijk samen gaan. Je kan zeggen dat de romantiek een beetje vervaagt. Een Formule 1 coureur was een held die met gevaar voor eigen leven zijn team naar de overwinning bracht.

De charme van de sport, zeg maar.

CitaatNu is alles zo veilig dat tegen een muur aanrijden je een kneuzing of schrammetje oplevert. Hamilton en Raikonnen zijn snel maar toch geen Senna en Prost, geen Hakkinen en Schumacher. Maarja, dat mogen we misschien ook helemaal niet verwachten.

Nou dat weet ik zo net nog niet. In het voortraject is weinig veranderd, dus denk dat "dezelfde" racers nog binnenkomen.

Formule 1 is even kort door de bocht genomen te commerciëel geworden. Geld belangen zijn groter dan puurheid van het racen.
Is het niet spannend? Dan pompt de FIA er wel kunstmatige spanning in. Alles voor het geld. Deze theorie kun je overal op loslaten wat F1 betreft.

De commercie wint het overal. In bijna alle sporten begint het door te dringen. Zo snel mogelijk geld verdienen. En al die toekomstige snufjes, bergen geld en veiligheid nemen de charme af. Het wordt een commerciele wereld opzich waar de fans door hekken heen mee mogen kijken
Als je nu alles in tegenwoordige tijd zet dan klopt je tekst ;) Wat jij denkt dat het gaat worden, is het volgens mij al.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.