Euthanasie

Gestart door Supermariobros, 18 maart 2008 - 10:17:22

« vorige - volgende »

Supermariobros

Het Franse gerecht heeft gisteren een aanvraag tot euthanasie verworpen. Een 52- jarige vrouw had dit aangevraagd omdat ze aan een ongeneeslijke tumor aan het gezicht lijdt en aan hevige pijn lijdt. In Frankrijk is euthanasie immers verboden.



Hoe denken jullie hierover?

Supermariobros

Over euthanasie kan er flink gediscussieerd worden. Euthanasie wordt omschreven als "het op hun eigen verzoek bewust doen eindigen van het leven van patiƫnten die ondraaglijk en uitzichtloos lijden". In bovenstaand voorbeeld wordt aan alle voorwaarden voldaan. Enig probleem: euthanasie is verboden in het land.

Dan kan je je afvragen moet er een uitzondering gemaakt worden of moet de vrouw naar een ander land uitkijken? Moeilijke discussie lijkt me, want als er een uitzondering gemaakt wordt, waar trek je dan de grens?

Raikkie

Ik snap niet dat die vrouw nog geen zelfmoord heeft gepleegd als ze echt zo afziet en zo graag dood wil.

Maar een euthanasieverbod vind ik ook maar niks. Dieren geeft men toch ook een spuitje als ze te hard afzien? Er moet natuurlijk wel goed gecontroleerd worden enzo, maar als iemand echt niet meer wil/kan leven, waarom dan maar laten lijden?

Bart VD

Net zoals je niet zomaar iemand kan omleggen, vind ik dat je niet zomaar iemand tegen zijn goesting kunt laten leven.  Als er dan 1 ding is waarop het zelfbeschikkingsrecht van toepassing zou moeten zijn, is het toch wel het eigen leven, zeker.  Iemand tegen zijn zin laten verdergaan met ondraaglijke pijnen is niet anders dan iemand actief folteren.
This space for rent

meatball

Citaat van: Bart VD op 18 maart 2008 - 12:51:36
Net zoals je niet zomaar iemand kan omleggen, vind ik dat je niet zomaar iemand tegen zijn goesting kunt laten leven.  Als er dan 1 ding is waarop het zelfbeschikkingsrecht van toepassing zou moeten zijn, is het toch wel het eigen leven, zeker.  Iemand tegen zijn zin laten verdergaan met ondraaglijke pijnen is niet anders dan iemand actief folteren.
Voledig mee eens
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Ferrari 2010

Citaat van: Bart VD op 18 maart 2008 - 12:51:36
Net zoals je niet zomaar iemand kan omleggen, vind ik dat je niet zomaar iemand tegen zijn goesting kunt laten leven.  Als er dan 1 ding is waarop het zelfbeschikkingsrecht van toepassing zou moeten zijn, is het toch wel het eigen leven, zeker.  Iemand tegen zijn zin laten verdergaan met ondraaglijke pijnen is niet anders dan iemand actief folteren.
Ik vind niet dat je zomaar direct euthanasie mag kunnen plegen omdat je het niet meer ziet zitten, ik denk dat er dan heel veel vroegtijdig een eind aan hun leven maken op een moment dat ze het even niet meer zien zitten. Maar in het geval van deze vrouw vind ik het een schande dat ze geen euthanasie mag plegen, ik hoop dat ze in Zwitserland wel toestemming krijgt (ze was volgens de radio van plan om nu daar euthanasie aan te vragen). Zoals eerder gesuggereerd, als euthanasie niet toegestaan is zou ik in zo'n geval ook zelfmoord plegen, maar ik veronderstel dat ze op een iets zuiverdere manier wilt heen gaan.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

FerrariMan

Het is wel heel snel gezegd, 'dan zou ik zelfmoord plegen', maar ik betwijfel het ten zeerste of je dat wel met zoveel gemak zou doen.

Ferrari 2010

Citaat van: FerrariMan op 19 maart 2008 - 09:34:51
Het is wel heel snel gezegd, 'dan zou ik zelfmoord plegen', maar ik betwijfel het ten zeerste of je dat wel met zoveel gemak zou doen.

Daar heb je gelijk in, zo was mijn zin ook niet bedoelt. Maar ik zou in ieder geval gemakkelijker naar zelfmoord gaan neigen. Persoonlijk vind ik zelfmoord een verkeerde manier om het leven te beƫindigen, maar ik zou er in zo'n situatie wel aan denken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.


Doefie

Naar vermoeden dus zelfmoord omdat euthanasie geweigerd werd.