De toekomst van de F1

Gestart door Jasper, 21 oktober 2008 - 13:51:10

« vorige - volgende »

NDCGN

Citaat van: Jasper op 30 oktober 2008 - 11:45:06
Ik denk dat de teams wel iets verzinnen waardoor KERS volledig losgekoppeld kan worden in geval van defect.
en andersom, in geval van een defecte motor kunnen ze nog verder rijden op hun KERS motortje ;)

sloggerke

Die vergelijking van JASPER met een dynamo was eigenlijk goed!
Het enige verschil is eigenlijk dat bij een dynamo het lampje van je feits direct gaat branden. Bij KERS slaat het systeem de energie op, zodat je deze kan gebruiken wanneer je wil. (Maximum 400 kilojoule per ronde, ofwel 80 pk gedurende 7 seconden.)
Het opslaan van die energie gebeurt met lithium ION-batterijen.

Verder heeft het niets te maken met de remmen zelf of het warm worden van de remmen. Het is dus helemaal geen warmte die omgezet wordt in energie.
Het heet worden van die carbon remmen (waardoor die zo gloeien) is enkel "verloren" energie. Het is kinetische of "bewegingsenergie" (wrijvingsenergie zo je wil) die omgezet wordt in hitte. Daar zijn die auto's niets mee. Ze krijgen het amper gekoeld!
Dus proberen ze een deel van die kinetische energie te recupereren/hergebruiken door KERS. (Kinetic Energy RECOVERY System)

Die electrische machine (die dus de energie zal recupereren/opvangen en doorgeven aan de batterijen) wordt geplaatst tussen versnellingsbak en diffrentieel. (aandrijfas) Heeft dus (nogmaals) niets met de remmen te maken, wel met "het remmen" zelf. Deze remmen worden "geholpen" door het KERS-systeem (een extra weerstand) en zullen dus iets minder heet worden.

Je kan ook opteren voor een vliegwiel (vb.Honda). Dat vliegwiel staat dan tussen de motor en de versnellingsbak zelf.
Een F1 motor haalt (gelimiteerd!) tot 19.000 toeren. Dat vliegwiel, dat rechtstreeks is verbonden met het vliegwiel van de motor, kan tot vier maal zoveel toeren halen. Dus 76.000 toeren per minuut! Door magnetische lagers wordt dit toerental/energie lang bewaard. Het voordeel van een vliegwiel zou zijn dat je geen batterijen meer nodig hebt. Het nadeel zou zijn dat het de energie minder lang kan opslaan. (Al zou een, overigens Nederlandse universiteit, daar iets op gevonden hebben).
In feite hoeft de opslag van de energie ook niet lang te duren. Ze moeten het toch kunnen gebruiken in dezelfde ronde...

Rijden zonder KERS gaat dus perfect, weliswaar met een "ballast" van ongeveer 6 kg. (electrisch systeem voor recuperatie of vliegwiel en batterijen)
Rijden met KERS alleen gaat dus maar heel even. (Want geen voeding meer aan het systeem.)

Ik kan niet wachten tot het maart 2009 is!



Ferrari 2010

Wat ik me ook afvraag: een crash, wat dan? De kans dat de batterijen het chassis gaan raken is reëel, met ellektrische schokken voor de marschals tot gevolg. Zien we volgend jaar telkens eerst iemand met een startkabel naar de wagen lopen en de wagen verbinden met een metalen paal in de grond? :) En alle rijder springen dan uit huin wagen, kwestie van niet én de grond én de wagen te raken :P
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

_Makke_

Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 07:53:56
Wat ik me ook afvraag: een crash, wat dan? De kans dat de batterijen het chassis gaan raken is reëel, met ellektrische schokken voor de marschals tot gevolg.

Marshall's dragen toch handschoenen? Klien kreeg niet de schok die zijn monteur wel kreeg, doordat hij handschoenen droeg. Dus dat zal wel geen probleem zijn.

Ferrari 2010

Citaat van: _Makke_ op 31 oktober 2008 - 09:51:34
Citaat van: Ferrari 2008 op 31 oktober 2008 - 07:53:56
Wat ik me ook afvraag: een crash, wat dan? De kans dat de batterijen het chassis gaan raken is reëel, met ellektrische schokken voor de marschals tot gevolg.

Marshall's dragen toch handschoenen? Klien kreeg niet de schok die zijn monteur wel kreeg, doordat hij handschoenen droeg. Dus dat zal wel geen probleem zijn.
Klien kreeg geen schok omdat hij in de wagen zat en dus geen contact had met de grond. Het is zoals hoogspanningskabels, je mag daar gerust aan gaan hangen (wel lekker hoog :P), maar als je daarnaast de grond of een andere kabel aanraakt, is je leven voorbij ;)
En niet elke handschoen zorgt ervoor dat je geen schokken krijgt, ik denk niet dat de huidige handschoenen zullen volstaan. Het zou me niet verbazen moest men een aarding gaan voorzien van de handschoenen naar de zool van de schoenen. Handschoenen volstaan echt niet tegen een schok, tenzij je ze van rubber maakt ofzo :) En zelfs dan blijft het risico bestaan dat je met iets anders dan je handen eerst de wagen raakt.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.