Veranderingen 2008

Gestart door KVDracer, 12 januari 2008 - 11:02:27

« vorige - volgende »

KVDracer

Hey,
ik heb een vraagje over de veranderingen van 2008, want het begint moeilijk te worden om alles te volgen. Wat gaat er nu juist veranderen?
De elektronica die standaard gaat worden, maar dan heb ik nog iets gelezen over de versnellingsbak, die veranderd zou worden. Wat zijn deze vernaderingen dan hieraan?

alonsolover

ik denk dat ze 4 races met dezelfde versnellingsbak moeten rijden


janke

Van die flippertjes aan het stuur moeten we ook af. Ik rij zelf een M3 met die dingen maar rij meestal in de automaat modus, niks mis mee. Waarom gaan ze geen vol automatische bak in de F1 gooien. BMW/ZF heeft ereen liggen .Alleen gas geven en de rest komt vanzelf. Maar een klein beetje handwerk, dus schakelen en koppeling gebruiken is toch niets mis mee. Maar de techniek in de autoindustrie die gaat zo hard. En de F1 die test die handel, alhoewel is dat nog steeds zo. Ik zie nog steeds geen airbags, stuurbekrachtiging, park distance control, navigatie. Geintje.
Some things are too important to be left in the past.

Doefie

90% van de coureurs rijden met automatische versnellingsbakken...vind de gewone handmatige met pook wel leuker in een wagen dan automatisch.

Jasper

De automatische versnellingsbak is nochtans verboden. En versnellingspoken... hoe primitief kun je zijn?

Edit: Janke, ik geloof wel dat ze stuurbekrachtiging hebben in de F1, maar ik ben niet zeker.

janke

Ik dacht dat stuurbekrachtiging verboden was, maar kan het mis hebben. Versnellingspoken waarom zijn die primitief. Ik bedoel dan ook niet schakelen in een H patroon, maar tikkie naar achteren opschakelen en een tikkie naar voren terugschakelen. Veel racewagens gebruiken deze versnellingsbak. En in de reguliere auto's zoals de M3 en RS4 is dit standaard. Bij die van mij heb je 3 keuzes, Schakelen met de flippers, met pook en de automaat modus.De zgn. SMG-bak. Een beetje off-topic, sorry.
Some things are too important to be left in the past.

scho0634

Citaat van: Jasper op 13 januari 2008 - 02:45:28

Edit: Janke, ik geloof wel dat ze stuurbekrachtiging hebben in de F1, maar ik ben niet zeker.
Tenzij het recent verboden is, hebben ze dat inderdaad.

janke

Oké, al weer wat geleerd.
Some things are too important to be left in the past.

KVDracer

Ik zou ze toch liever terug met de versnellingspook zien rondrijden. Ik rijzelf met een M3 met manuele versnellingsbak en vind dit veel leuker dan met een automatische versnellingsbak rond te rijden, hetgeen ik ook al eens mogen proberen heb. Maar, je hebt ook wel gelijk als je steld dat, als ze rijden met manuele versnellingsbak ze primitief bezig zijn. Als ik me niet vergis hebben ze 2-3 jaar geleden met automatische versnellingsbakken rondgereden en daar vond ik absoluut niks aan. Ik dacht dat er zelfs een regel was die stelde dat er 0,2-0n3 ms tussen ieder schakelmoment moet zijn.

erikimi

Ja waarom handmatig schakelen als het automatisch kan en je zo beter kunt rijden? De tijd dat een automaat traag was ligt ver achter ons. 8)
Geniet van het leven en laat je niet leven

Jasper

Mij is het voor alle duidelijkheid niet puur te doen om de snelheid. TC vind ik ook slecht voor de F1 en maakt de sport ook sneller, maar daar gaat het nu niet om. Of je nu schakelt met klepjes aan je stuur of door een pookje aan te tikken, wat is het verschil? En die pook ziet er niet uit in een cockpit.

Doefie

Ge weet dat ik nogal nostaligsch kan doen over de "goeie ouwe tijd van het racen" he ;) Ik vind een versnellingspook gewoon wel iets hebben in een racewagen, dan weet ge tenminste dat het de coureur is die zelf rijd in plaats van dat alles geregeld wordt voor de coureur en dat hij dan inderdaad bijna zoals veel mensen denken "gewoon moet neerzitten en aan het stuurtje draaien". Formule Renault 1600 hier in België is nog met versnellingspook, zij het dan niet in H patroon maar in lijn zoals hier al eerder vermeld. Zijn vaak spannendere races dan in Formule 1 omdat de coureur op meer dingen moet letten tijdens het racen. En waarom zou het dan allemaal per se automatisch moeten gaan? De mens is verdomd lui aan het worden als men zo gaat redeneren...

Citaat van: KVDracer op 13 januari 2008 - 17:59:45Ik dacht dat er zelfs een regel was die stelde dat er 0,2-0n3 ms tussen ieder schakelmoment moet zijn.

Onder andere Renault heeft met de naadloze versnellingsbak gereden, dat ze versnellingsbak zelfs niet eens 0.2 ms nodig had om te schakelen maar 'gewoon' overging naar de volgende versnelling.

janke

Gaan we automatisch, semi-automatisch of manueel, de bak moet dit jaar 4 races heel blijven volgens mij. Div. teams hebben problemen met de betrouwbaarheid. Ook BMW. (Helaas) Maar ze hebben nog wat weken en tests de tijd.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: KVDracer op 13 januari 2008 - 17:59:45
Ik zou ze toch liever terug met de versnellingspook zien rondrijden. Ik rijzelf met een M3 met manuele versnellingsbak en vind dit veel leuker dan met een automatische versnellingsbak rond te rijden, hetgeen ik ook al eens mogen proberen heb. Maar, je hebt ook wel gelijk als je steld dat, als ze rijden met manuele versnellingsbak ze primitief bezig zijn. Als ik me niet vergis hebben ze 2-3 jaar geleden met automatische versnellingsbakken rondgereden en daar vond ik absoluut niks aan. Ik dacht dat er zelfs een regel was die stelde dat er 0,2-0n3 ms tussen ieder schakelmoment moet zijn.
Zoals je zelf zegt heb je ook de M3 met SMG gereden. Daar zijn die schakeltijden ook kort. Niet zo supersnel als bij een F1 bak maar toch. En het moet wel functioneren natuurlijk. ( Bij mij prima ) Een F1 bak gaat zo,n wat zal ik zeggen?? 1200 km mee? In de personenauto een 100.000 en meer. En je schakelt nog steeds in m.sec.
Some things are too important to be left in the past.