GP van Japan

Gestart door Doefie, 20 september 2007 - 13:48:21

« vorige - volgende »

Doefie

Het is nog wel een weekje, maar misschien wel eens interessant om het nieuwe circuit eens onder de loep te nemen.

Fuji in 1976-1977


Fuji zoals het er volgende week zal uitzien:


Suzuka:


Mensen met het PlayStation 2-spel Gran Turismo 4 kennen het circuit waarschijnlijk wel al, en de verschillen met het alom gevierde Suzuka zijn gigantisch. In plaats van Degner, Spoon of de 130R zal het meest interessante gedeelte nu de laatste bochtensectie zijn, bochten twaalf tot en met veertien. Weinig tot geen hoogteverschillen, een standaard Tilke-circuit zoals we er honderden hebben gezien en 20% korter dan Suzuka. De enige plaats om een inhaalmanoeuvre te plaatsen is het einde van het ellenlange rechte stuk van start-finish, of voor zij die echt durven misschien op het einde van het geknikte rechte stuk na Hairpin. In Suzuka had je wel een aantal plaatsen, zo bewezen Räikkönen en Alonso de laatste jaren.

Waarom de Formule 1 dan zo'n gevierd circuit vervangt door een flauw afkooksel ervan? Suzuka stond hoog aangeschreven bij coureurs, teams en supporters. Het was uniek in zijn stuk, de 5.807 kilometer lange strook asfalt, het enige circuit op de kalender dat in een 8-vorm was ontworpen. Maar nee. Zoals altijd draait het om, ook in dit geval, veel geld. Suzuka is het testcircuit van Honda, en dat wringt bij concurrent Toyota. En het testcircuit van Toyota is? Jawel, Fuji. Men wilt de Formule 1 aantrekkelijker maken? Met de komst van Fuji wordt het er alleen maar saaier op. We mogen al tevreden zijn dat men het circuit heeft aangepast en ze niet rijden op de layout van dertig jaar geleden.

Nee, als je het mij vraagt heeft de Formule 1 opnieuw een flater van jewelste begaan met het schrappen van Suzuka.

Ferrari 2010

In kan je post alleen maar beamen, het circuit is maar een flauw stuk asfalt. Nuja, misschien denken we daar volgende week zondag omsteeks 10u wel anders over, maar ik vrees ervoor. Inhalen lijkt me voor degenen die echt sneller zijn heel eenvoudig op de lange start finish, voor de anderen zal het inderdaad de bocht aan het einde van die rechte zijn, de anderen zijn niet geschikt. Misschien zoals je aangeeft die bocht linksonder nog, maar dat betwijfel ik, een F1 lijkt me daar niet geschikt voor. Al een chance dat ze niet meer dat oude circuit hebben, want dan zou je er met een F1 helemaal niks op kunnen beginnen, kan je ze even goed een ovaal geven...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

alonsolover

Zenden ze de Gp van Japan uit op Sporza?

Ferrari 2010

Uiteraard, op de races maken ze doorgaans geen uitzonderingen (behalve als de Paus begraven wordt).
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

DJ Arno

Dat is toch wel een heel mooi recht stukkie!! ;D Goede zaak dat het met Suzaka moet afwisselen vanaf 2010

Doefie

Citaat van: DJ Arno op 20 september 2007 - 23:38:59
Dat is toch wel een heel mooi recht stukkie!! ;D Goede zaak dat het met Suzaka moet afwisselen vanaf 2010

Aan één làng recht stuk heeft de Formule 1 niks he ;)

Citaat van: Ferrari 2007 op 20 september 2007 - 21:02:57
Uiteraard, op de races maken ze doorgaans geen uitzonderingen (behalve als de Paus begraven wordt).

Of de race op het Amerikaanse continent gereden wordt...

Ferrari 2010

Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

meatball

Van mij mochten ze in suzuka blijven racen,toch een van de betere vond ik :'(
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

TheIceman

www.weer.nl voorspelt dat het de zaterdag van de quali keihard gaat regenen in Fuji. Zelfs kans op overstromingen

Doefie

Een week op voorhand lijkt mij dat nogal serieus voorbarig :-\

alonsolover


Ferrari 2010

Inderdaad, dingen die een dag op viirhand voorspelt zijn kunnen nog fout zijn. Niets zegt uiteraard dat het fout is, langetijds weersvoorspellingen zijn niet steeds fout. Overigens duurt een dag 24h, als het 's avonds of 's morgens regend kan de kwali nog steeds op een natte of opdrogende baan worden verreden. Maar laat ons hopen op regen in de kwali, want daarmee heb je waarschijnlijk de volle 15 minuten van Q1 en Q2 volle actie.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Ze zijn blijkbaar al van gedacht verandert, al zou het barkoud gaan worden. 11 graden tijdens de kwali, 7 tijdens de race!!!!

Ferrari 2010

Straks gaat het nog sneeuwen :P

Lol, sneeuwkettingen op de F1's :) Die bandenwissel is dan ook wet puur voor de regels ;D Dan zouden we een duel tuse-sen Kimi en Heiki moeten krijgen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

bogief1

Is er een richttijd voor de rondetijd van de Gp?
A new chapter will begin soon: Bruno Senna