laat de constructeur in jouw nr boven komen!

Gestart door Karre, 30 juli 2007 - 21:55:59

« vorige - volgende »

Tim C

Je kijkt er ook niet recht op. De camera staat schuin zoals je kan zien aan de antennes

Karre


janke

Citaat van: Tim C op 31 juli 2007 - 17:13:52
Je kijkt er ook niet recht op. De camera staat schuin zoals je kan zien aan de antennes
Maar hier is toch links iets krom of afgebroken.
Some things are too important to be left in the past.

janke

Some things are too important to be left in the past.

Racerke007

Citaat van: red76 op 31 juli 2007 - 16:10:25
Citaat van: Racerke007 op 31 juli 2007 - 15:18:09
Citaathet buitenste wiel iets meer draait dan het binnenste

Nog nooit bij stilgestaan.
Feit is dat het binnenste wiel meer slijtage heeft. Maar voor jouw opmerking moet ik wat 'data' van de travel van de banden afzonderlijk bekijken... .

Is dat zo!? ???

Door de centrifugale kracht komt er meer druk op de buitenste band te staan.

:-[ Ik was te snel met typen ... het buitenste wiel heeft inderdaad het meeste slijtage. Ik was even afgeleid en had het niet nagelezen.  :-[

Racerke007

Citaat van: Karre op 31 juli 2007 - 16:36:35
allemaal goed en wel (geloof me ik leer hier veel bij) maar hoe verklaart dat dan dat als de piloot aan het stuurtje draait dat het 1e wiel scherper draait dan het andere?

Wat noem jij het eerste wiel?
Het lijkt dat het buitenste wiel telkens iets meer draait.
Maar of dat écht zo is dat moet ik even testen: kan ik nl moeilijk geloven.

Jasper

Dat het buitenste wiel scherper draait, zou me verbazen, het binnenste wiel maakt namelijk net een scherpere bocht dan het buitenste en zou dus meer moeten insturen.

Citaat van: Racerke007 op 31 juli 2007 - 12:24:48Of het een probleem is dat dat wiel van de grond komt ... ik weet het niet: niet echt eigenlijk.
Dit is alvast niet uniek aan Formule 1 of formulewagens ... .

Natuurlijk is het een probleem, als er minder gewicht op een band rust, dan geeft die minder grip, en als de band van de grond komt is de grip natuurlijk volledig weg. Niet echt wenselijk als je net zoveel mogelijk mechanische grip wil. :)

Citaat van: Racerke007 op 31 juli 2007 - 12:24:48Oplossing zou zijn de speling van het wiel kleiner te maken. (door anti-rollbars en ophanging)
Gevolg: je kan niet meer over de kerbs rijden: als je vering niet meegeeft dan wordt je wagen omhooggetilt en verlies je grip en controle: gevolg is minder snelheid en zoveel mogelijk kerbs vermijden.

Daarom is dit één van de compromissen die je moet maken wanneer je zo snel mogelijk een rondje wilt rijden. Als de nerveusheid door het vrije wiel te groot is en snelheid verloren gaat dan past men het aan dat dit minder voorkomt.

Hier klopt ergens iets niet aan, denk ik. De oplossing van het probleem is de speling van het wiel groter te maken, zodat de wagen zelf wel wat kantelt, maar de wielen gewoon op het asfalt blijven. Hierdoor kan je ook de kerbs wel beter nemen, aangezien je wielen toch tegen de baan plakken terwijl de wagen zelf hobbelt. Maar een zachte vering heeft ook negatieve effecten, die ik al heb uitgelegd (naar beneden duiken en naar omhoog trekken van de neus bij het remmen/accelereren).

Racerke007

Citaat van: Jasper op 31 juli 2007 - 22:04:34
Citaat van: Racerke007 op 31 juli 2007 - 12:24:48Of het een probleem is dat dat wiel van de grond komt ... ik weet het niet: niet echt eigenlijk.
Dit is alvast niet uniek aan Formule 1 of formulewagens ... .
Natuurlijk is het een probleem, als er minder gewicht op een band rust, dan geeft die minder grip, en als de band van de grond komt is de grip natuurlijk volledig weg. Niet echt wenselijk als je net zoveel mogelijk mechanische grip wil. :)
Het is geen probleem doordat dit een gevolg is van andere compromissen die je maakt.

Citaat van: Jasper op 31 juli 2007 - 22:04:34
Citaat van: Racerke007 op 31 juli 2007 - 12:24:48Oplossing zou zijn de speling van het wiel kleiner te maken. (door anti-rollbars en ophanging)
Gevolg: je kan niet meer over de kerbs rijden: als je vering niet meegeeft dan wordt je wagen omhooggetilt en verlies je grip en controle: gevolg is minder snelheid en zoveel mogelijk kerbs vermijden.

Daarom is dit één van de compromissen die je moet maken wanneer je zo snel mogelijk een rondje wilt rijden. Als de nerveusheid door het vrije wiel te groot is en snelheid verloren gaat dan past men het aan dat dit minder voorkomt.
Hier klopt ergens iets niet aan, denk ik. De oplossing van het probleem is de speling van het wiel groter te maken, zodat de wagen zelf wel wat kantelt, maar de wielen gewoon op het asfalt blijven. Hierdoor kan je ook de kerbs wel beter nemen, aangezien je wielen toch tegen de baan plakken terwijl de wagen zelf hobbelt. Maar een zachte vering heeft ook negatieve effecten, die ik al heb uitgelegd (naar beneden duiken en naar omhoog trekken van de neus bij het remmen/accelereren).
Als je de wagen nog zachter gaat afstellen dan gaat hij idd algemeen nerveuzer worden.
Als je de wagen stijver gaat maken dan zal het wiel de grond wel nog raken maar kan je onmogelijk over oneffenheden rijden. (zoals kerbs)
Je kan je wagen zo perfect afstellen dat de wielen ten alle tijde het asfalt raken maar dan gaat de rondetijd gewoon trager worden door verlies op andere plaatsen op het circuit.

Karre


janke

Citaat van: Racerke007 op 31 juli 2007 - 18:24:40
Citaat van: Karre op 31 juli 2007 - 16:36:35
allemaal goed en wel (geloof me ik leer hier veel bij) maar hoe verklaart dat dan dat als de piloot aan het stuurtje draait dat het 1e wiel scherper draait dan het andere?

Wat noem jij het eerste wiel?
Het lijkt dat het buitenste wiel telkens iets meer draait.
Maar of dat écht zo is dat moet ik even testen: kan ik nl moeilijk geloven.
Zoals Jasper het ook zegt (en wat ik ook al zei bij een eerdere post), heeft het binnenste wiel meer uitslag. Zou hij dezelfde uitslag hebben als het buitenste wiel,  wil bij het insturen de auto rechtdoor gaan (onderstuur) En dat wil een coureur natuurlijk niet graag hebben.Niemand wil dat als chauffeur. Trouwens Racerke heb je die test al gedaan? Is niet zo moeilijk hoor. Pak je auto ga naar een parkeerplaats, draai een volledige ronde en je zult zien dat het binnenste wiel een kleinere cirkel beschrijf dan het buitenste. Conclusie: Het buitenste wiel draait meer rond.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Het gaat helemaal niet over het ronddraaien, het gaat over de stuurbeweging.

janke

Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Als je een bocht neemt, dan moet je zo aan je stuur draaien he? Wel, die stuurbeweging dus. ;)

Maar ik denk dat ik snap wat je moet weten. Wat Karre bedoelde: als je bijvoorbeeld een bocht naar rechts neemt, dat het linkervoorwiel dan harder naar rechts stuurt dan het rechtervoorwiel. Dat zou ik dus niet logisch vinden: het rechterwiel moet een scherpere bocht nemen en zou dus verder moeten insturen.

janke

Citaat van: Jasper op 01 augustus 2007 - 21:30:19
Als je een bocht neemt, dan moet je zo aan je stuur draaien he? Wel, die stuurbeweging dus. ;)

Maar ik denk dat ik snap wat je moet weten. Wat Karre bedoelde: als je bijvoorbeeld een bocht naar rechts neemt, dat het linkervoorwiel dan harder naar rechts stuurt dan het rechtervoorwiel. Dat zou ik dus niet logisch vinden: het rechterwiel moet een scherpere bocht nemen en zou dus verder moeten insturen.
Als je nou mijn post goed leest staat het daar ook zo.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Als jij zegt dat het buitenste wiel meer ronddraait, en het dan in vorige posts nog heel de tijd over differentiëlen hebt en zo, dan ging ik ervan uit dat jij het aantal (voorwaartse) omwentelingen van het wiel bedoelde, dus met andere woorden de snelheid van het wiel en niets met hoe scherp het wiel stuurt. ;)