Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

FerrariMan

Citaat van: McChouffe op 15 september 2007 - 09:11:36
Citaat van: SaffierFM op 15 september 2007 - 08:50:39
Citaat van: robbert op 15 september 2007 - 04:32:19
Ik vind dat Alonso ook moest gestraft worden, hij was erbij betrokken, maar ja de FIA denkt aan zijn centen hé. Belachelijk. Mclaren gaat nu nog voor de rest van het seizoen voordeel halen van die spionagezaken. Ze weten toch hoe de wagen in elkaar zit en wat ze allemaal gebruiken, ze weten nl alles van Ferrari en dat is ook bewezen. En toch hebben ze maar een lichte straf. Wat zou er gebeuren moest een ander team, een kleiner team ontdekt geweest zijn van spionage???

Daar ben ik het helemaal mee eens.  Alonso haalt voordeel uit de gestolen informatie van Ferrari, wat zelfs bewezen is,maar hij gaat vrijuit. Onbegrijopelijk.Maar het e-mailverkeer tussen de piloten en testrijder hebben dan ook weer bijgedragen aan de bewijslast.

Ik vraag me eigenlijk af wat Lewis ervan wist. En of het nog een staartje krijgt indien er ergens bewijs opduikt dat Hamilton er weet van had, maar niks heeft gezegd.
Indien dat bewijs zo opduiken wees maar zeker dat Lewis hier niks van zal merken. Toch niet zolang hij meedoet voor een titel.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 14 september 2007 - 22:40:38
Citaat van: Ferrari 2007 op 14 september 2007 - 14:20:15
Eigenlijk niet, want ze zijn gediskwalificeerd voor dit seizoen, dus zouden ze normaal gezien ook geen prijzengeld kunnen verdienen. Hun straf is dus in feite enkel de diskwalificatie en die paar miljoenen die ze normaal niet aan prijzengeld zouden hebben gehad. Ze komen er bijzonder goed vanaf! De FIA heeft gisteren al dan niet bewust gewoon zijn sport gered van een straf, want dit is de naam straf niet echt waardig. Enfin, het is natuurlijk te zien hoe zwaar het bewijsmateriaal is, maar ik veronderstel dat ze daarmee veel verder hadden kunnen komen.

:)

Laten we het erop houden dat McLaren 100 miljoen kwijt is, als je uit de 8u wiskunde komt, moet je dat toch wel kunnen bedenken. En ja, alles wat er is gebeurd is effe een constructeurstitel afpakken, hoezo straf?


Uiteraard zijn ze 100 miljoen kwijt en de titel winnaar van het kampioenschap. Maar als dat alles is voor toch wel zwaar valsspelen (dat kan je na het zien van het bewijs toch moeilijk nog ontkennen, niet?), dan komen ze er toch verdomd goed vanaf hé. Ze halen hier een groot voordeel uit, het heeft hen wel 100 miljoen gekost maar hoe lang had het misschien nog geduurd voor ze hier zelf achter waren gekomen? Hoeveel prijzengeld hadden ze er misschien nog mee kunnen ontlopen?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Ik denk dat velen hier denken dat McLaren 10 miljoen betaalt in plaats van 100 miljoen. Het is moeilijk om je zulke grote bedragen voor te stellen, maar 100 miljoen is echt wel schijteveel hoor!!!

Ferrari 2010

Het is een bedrag dat de gewone mens in zen leven alles behalve bij elkaar krijgt, iedereen weet wel dat dat veel is hoor ;) Maar McLaren heeft geen schulden, en goede sponsors. Ik ben er zeker van dat het weinig tot geen invloed zou hebben op hun prestaties.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

damo

Citaat van: Jasper op 15 september 2007 - 16:33:58
Ik denk dat velen hier denken dat McLaren 10 miljoen betaalt in plaats van 100 miljoen. Het is moeilijk om je zulke grote bedragen voor te stellen, maar 100 miljoen is echt wel schijteveel hoor!!!

Voor jou is het misschien moeilijk om je bij 100 miljoen iets voor te stellen, wat je zoal kan kopen voor 100 miljoen of dat 100 miljoen "schijteveel" is of niet is evenwel niet relevant.  Net zoals velen hier maak je de fout om het bedrag in absolute termen te beoordelen.  Je moet het relatief beoordelen:
- tegenover de gepleegde feiten
- tegenover de straf die ze hadden moeten krijgen (2 jaar uitsluiting)
- tegenover de omzet die Mc Laren draait
- tegenover de know how die ze nu voor 100 miljoen kregen en nog hebben, waar ze op een legale manier anders ook miljoenen en misschien jaren voor nodig hadden om ze zelf op te bouwen.
- tegenover de financiële situatie (inkomsten o.b.v. punten, sponsoring,..) die Mc Laren dit jaar en volgende jaren hadden gehad moest heel deze affaire niet had plaats gevonden
- ...

begrijp je 't?

McLaren_über_alles

Citaat van: damo op 15 september 2007 - 17:00:29
Citaat van: Jasper op 15 september 2007 - 16:33:58
Ik denk dat velen hier denken dat McLaren 10 miljoen betaalt in plaats van 100 miljoen. Het is moeilijk om je zulke grote bedragen voor te stellen, maar 100 miljoen is echt wel schijteveel hoor!!!

Voor jou is het misschien moeilijk om je bij 100 miljoen iets voor te stellen, wat je zoal kan kopen voor 100 miljoen of dat 100 miljoen "schijteveel" is of niet is evenwel niet relevant.  Net zoals velen hier maak je de fout om het bedrag in absolute termen te beoordelen.  Je moet het relatief beoordelen:
- tegenover de gepleegde feiten
- tegenover de straf die ze hadden moeten krijgen (2 jaar uitsluiting)
- tegenover de omzet die Mc Laren draait
- tegenover de know how die ze nu voor 100 miljoen kregen en nog hebben, waar ze op een legale manier anders ook miljoenen en misschien jaren voor nodig hadden om ze zelf op te bouwen.
- tegenover de financiële situatie (inkomsten o.b.v. punten, sponsoring,..) die Mc Laren dit jaar en volgende jaren hadden gehad moest heel deze affaire niet had plaats gevonden
- ...

begrijp je 't?

Sportief is de straf idd niet overdreven zwaar, maar financieel is dit een énome klap natuurlijk. Ik las dat McLaren vorig seizoen 5 miljoen dollar winst maakte, dus dan nog missen ze 95 miljoen op hun budget voor volgend jaar hé... 95 die ze anders nuttig konden gebruiken, moeten ze nu als het ware in de vuilbak gooien. Je moet ook rekening houden dat ze énorm veel vaste kosten hebben, waardoor het een aantal jaar zal duren vooralleer ze dit bedrag volledig hebben terug betaald (en die jaren zitten ze dan telkens met een ferme afbetaling).

Hoe dan ook, de straf kon idd een stuk strenger geweest zijn. Maar ik denk dat de FIA toch rekening hield met een aantal verzachtende omstandigen als:
- De McLaren-top was niet op de hoogte (of daar zijn alleszins geen bewijzen van)
- De info werd hen zelf toegereikt. Had de McLaren-top zelf actief alles eraan gedaan om info van Ferrari in handen te krijgen (bv. Ferrari leden omkopen, eventueel privé dedectieves aanstellen) dan hadden ze er natuurlijk een aantal jaar niet bij geweest...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Tim C

Ik denk dat de FIA ondertussen wel heeft duidelijk gemaakt dat vooral het gebrek aan twijfel om die informatie te gebruiken dat argument onzinnig heeft gemaakt...

Jasper

Citaat van: damo op 15 september 2007 - 17:00:29
Je moet het relatief beoordelen:
- tegenover de straf die ze hadden moeten krijgen (2 jaar uitsluiting)

Moeten krijgen? Van wie dan?

Citaat- tegenover de omzet die Mc Laren draait

Dit is volledig irrelevant, iedereen moet voor dezelfde feiten dezelfde boete betalen, hoeveel geld hij ook heeft.

Citaat- tegenover de financiële situatie (inkomsten o.b.v. punten, sponsoring,..) die Mc Laren dit jaar en volgende jaren hadden gehad moest heel deze affaire niet had plaats gevonden

Dat was zeker geen 100 miljoen geweest. Waarmee ik niet zeg dat McLaren minder dan 100 miljoen moet betalen, want ze hebben ook schade toegebracht aan de sport, maar als je nu om een nog hogere straf vraagt, dan ben je niet meer dan een jonge leeuw die bloed ruikt.

FerrariMan

#623
CitaatAs qualifying prepared to take place at Spa Francorchamps, a new row was brewing between Ron Dennis and FIA President Max Mosley.

While speaking to reporters about the espionage affair at the Belgian circuit, Mosley praised Fernando Alonso for blowing the whistle about incriminating emails.

The Briton's account did not match up with that of McLaren boss Dennis, who on Friday said he was in fact the source of the tip-off.

Mosley said he received a phone call from Dennis before the Hungarian GP following the now widely reported argument with Alonso.

Dennis told Mosley that the Spaniard was 'threatening' to take incriminating evidence to the FIA.

"And then Ron said, 'But there isn't any information'," Mosley told reporters.

"(He said): '(It's) a completely empty threat. There's no information, there's nothing to come out'. "

Mosley said he then wrote a letter to Alonso and the other McLaren drivers, and Alonso replied with the emails.

Dennis reacted to Mosley's comments by denying that he lied to the FIA.

"I put my integrity above everything," the McLaren boss said in an interview with ITV.
To the news agency Reuters, however, he admitted that his relationship with Alonso is far from cosy.

Dennis said: "My job is to win the world championship. My job isn't for people to love and hug me."

CitaatFernando Alonso at Spa Francorchamps denied reports that emails stored on his laptop led directly to McLaren's $100 million fine and championship exclusion.

Widespread reports late on Friday said the espionage saga was re-fired following a furious row between the Spaniard and McLaren's Ron Dennis in Hungary.

As they argued about the qualifying pit stop incident, Alonso is believed to have threatened to take the incriminating spy emails to the FIA if Dennis did not give him either number one status or release him from his contract.

Dennis pre-empted the reigning world champion by calling the governing body himself.

Alonso was quoted as saying by the Spanish newspaper As: "I do not believe that the (FIA's) decision was taken only because of this.

CitaatWorld champion Fernando Alonso says he is not concerned about the possibility of losing the support of his McLaren team in the remainder of the season.

FIA president Max Mosley confirmed today that Ron Dennis had told him after the Hungarian Grand Prix that Alonso had "threatened" the McLaren team boss with giving the governing body information concerning McLaren's involvement in the spying affair.

Dennis's call to Mosley, which subsequently led to McLaren's exclusion from the constructors' championship and a record US$100 million fine, was triggered by the row between Alonso and Dennis after qualifying in Hungary.

Mosley told ITV on Saturday: "On the morning of the Hungarian Grand Prix, Ron rang me and he said, 'I've just had Alonso in the motorhome and he says he's got information and he's threatening to give it to the Federation.'"

Best triest dat zo'n persoon zich 2voudige wereldkampioen F1 mag noemen.
Als ik Dennis was had ik hem dit weekend naar huis gestuurd. Maarja, blijkt dat Dennis zelf een even grote hypocriet is.

Nu gaat toch wel echt alle 'dirt' bij McLaren naar boven komen drijven vrees ik.

frebe

het is zoals Ron zei: ik ben teambaas om te winnen niet om vrienden te maken en te knuffelen. momenteel heeft hij de beste wagen en beste piloten en dat heb je nodig om te winnen...

robbert

ze mogen gewoon geld gebruiken, van hun overwinningen van dit jaar, dus niet van hun budget. Ron Dennis heeft zelf toegegeven dat het niet veel is die boete. Ik heb ergens gelezen dat dat dan maar uitkomt op maximum 40 miljoen euro, en als de mclarens nog winnen dit jaar kan dit alleen maar verminderen, dus zo zwaar is die niet >:(

scho0634

Citaat van: FerrariMan op 15 september 2007 - 19:32:16

Best triest dat zo'n persoon zich 2voudige wereldkampioen F1 mag noemen.
Als ik Dennis was had ik hem dit weekend naar huis gestuurd. Maarja, blijkt dat Dennis zelf een even grote hypocriet is.


Het is triest dat  dit allemaal gebeurt.Dat McLaren zo'n enorme fraude heeft gepleegd. Overigens hoor ik niets meer over de daadwerkelijke aanstichter van al deze ellende Nigel Stepney. Ron Dennis, Mike Coughlan, De la Rosa, Alonso, allemaal niet netjes gehandeld. Maar volgens mij is de rancuneuze Stepney degene geweest die het meest schuldig is aan alles. Maar zijn naam valt nooit meer.

Ron Dennis gaat Alonso nooit naar huis sturen. Dat wil FA juist, kan ie makkelijker onder zijn contract uit.

Citaat van: FerrariMan op 15 september 2007 - 19:32:16

Nu gaat toch wel echt alle 'dirt' bij McLaren naar boven komen drijven vrees ik.

Nou, ik hoop dat er niet nog meer dirt naar buiten komt. Nu krijgen we alweer het verhaal dat Renault McLaren techologie heeft gebruikt. Ik hoop niet dat er een hele beerput van frauduleuze praktijken naar boven komt.

Citaat van: robbert op 16 september 2007 - 04:11:44
ze mogen gewoon geld gebruiken, van hun overwinningen van dit jaar, dus niet van hun budget. Ron Dennis heeft zelf toegegeven dat het niet veel is die boete. Ik heb ergens gelezen dat dat dan maar uitkomt op maximum 40 miljoen euro, en als de mclarens nog winnen dit jaar kan dit alleen maar verminderen, dus zo zwaar is die niet >:(

Ondertussen vind iedereen in de F1, inclusief Ferrari dat niet in beroep gaat, dat McLaren zeer zwaar gestraft is. Alleen hier schijnen een aantal mensen dat niet te vinden. Waar en wanneer precies heeft Ron Dennis gezegd dat hij de straf niet zo zwaar vind? 


Ferrari 2010

Het was Ferrari, en dat hebben ze zelf zo gezegd, er hoofdzakelijk om te doen dat de waarheid volledig bovenkwam EN dat McLaren gestraft werd. Niemand kan ontkennen dat McLaren zwaar gestraft is, dus waarom zou Ferrari nog in beroep gaan. De enige vraag rest, is het hele team zwaar genoeg gestraft? Eigenlijk zijn die 2 spanjaarden, eigenlijk toch wel de grote 2 sleutelfiguren te noemen, allesbehalve gestraft. Het is moeilijk om DLR te straffen zonder zen superlicentie af te nemen, maar ze hadden wel alle WK punten van het rijderskampioenschap ook kunnen afnemen. Oké, dat had jammer geweest voor Hamilton, omdat hij zou moeten boeten voor de acties van zijn 2voudige wereldkampioen teamgenoot. Maar eerlijk is eerlijk, zoals Massa al zei, als je iets met een illegale dingen behaalt, moet je datgene wat je behaalt hebt weer afstaan. Zie naar Honda enkele seizoenen terug, zo hoort het.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

En Hamilton wist van niks? ???

De straffen zijn vnml gericht op het team, niet op de rijders. Dat is waar. Maar vind jij dan dat ieder lid van McLaren die op de hoogte was individueel gestraft had moeten worden? Want dan heb je het niet alleen over Alonso of De La Rosa, maar waarschijnlijk over tientallen mensen. Om nog maar niet te spreken over Coughlan. Of de aanstichter van alles Nigel Stepney, al is die niet van McLaren. Nee, de Ferrari fans richten zich op Alonso.

Op zich niet netjes wat hij heeft gedaan, maar zouden wij het allemaal niet doen? Deze mogelijkheid kwam op zijn pad. Hij maakte er misbruik van. Tja, ik vind dat nogal wat anders dan wat Stepney heeft gedaan, maar daar kraait geen haan meer naar. Al zeg ik er meteen bij dat ik Alonso zeker niet vrijpleit.

Ferrari 2010

Neen, niet iedereen individueel straffen, gewoon iedereen straffen en geen domme amnestieactie uitvoeren. Dennis is er zelf mee naar Mosley gestapt en Mosley zag er een mooie kans om zijn kampioenschap te redden.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.