Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

TheIceman

De telegraaf meldt dat McLaren waarschijnlijk in beroep gaat. Wie weet wordt de straf dan wel hoger.

damo

Citaat van: Jasper op 13 september 2007 - 20:49:37
Waarom de punten van de rijders niet worden geschrapt: Kimi en Massa rijden ook rond met Ferrari-data. Het rijderskampioenschap gaat over de rijders, niet over de wagen. Zolang de wagen legaal is (wat de McLaren nog altijd wel is, alleen is hij misschien illegaal ontworpen), moeten de rijders hun punten behouden.

De redeneringen worden steeds zieker...



damo

Citaat van: McLaren_über_alles op 13 september 2007 - 23:18:50
Citaat van: Ferrari 2007 op 13 september 2007 - 23:08:39
De andere ingenieurs hadden er naar het schijnt geen weet van, maar De la Rosa en Alonso duidelijk wel, dus er was meer mee gebeurd.

Verklaring McLaren:

CitaatHet belangrijkste is dat we dit weekend, de rest van het seizoen en elk seizoen kunnen gaan racen. Dit wil zeggen dat onze rijders verder kunnen strijden om het wereldkampioenschap. Na de zitting vandaag te hebben bijgewoond, aanvaard ik echter niet dat we verdienen om op deze manier te worden bestraft.

Het bewijs dat vandaag aan de FIA is gegeven door onze rijders, ingenieurs en personeel, laat duidelijk zien dat we niets van de gelekte informatie hebben gebruikt om een competitievoordeel te verkrijgen.

In de pers en op de zitting van vandaag is veel gezegd over e-mails en tekstberichten van en naar onze rijders. De Wereldmotorsportraad heeft verklaringen ontvangen van Fernando Alonso, Lewis Hamilton en Pedre de la Rosa die categorisch zeggen dat er geen informatie van Ferrari is gebruikt door McLaren en dat ze geen vertrouwelijke informatie aan het team hebben doorgespeeld.

Het volledige ingenieursteam, meer dan 140 mensen, heeft verklaringen afgelegd bij de FIA, om te bevestigen dat ze de informatie van Ferrari nooit ontvangen of gebruikt hebben.

Wij hebben nooit ontkend dat één van onze werknemers de informatie van Ferrari thuis in zijn persoonlijke bezit had. De vraag is: werd deze informatie gebruikt door McLaren? Dit is niet het geval en is vandaag niet bewezen.

Er wordt ons ook voortdurend gevraagd: als McLaren de informatie niet gebruikte, waarom hebben Stepney en Coughlan dan al deze data over Ferrari verzameld? Daarover kunnen we alleen maar speculeren, aangezien noch Coughlan, noch Stepney vandaag bewijs hebben aangevoerd op de zitting. We weten echter wel dat ze allebei werk zochten bij andere teams, zoals reeds bevestigd door zowel Honda als Toyota.

Er zal geen enkel probleemn zijn voor het seizoen 2008: op geen enkel moment hebben wij eender welk intellectueel eigendom van eender welk ander team gebruikt.

We hebben de beste rijders en de beste wagens en we zijn van plan het Wereldkampioenschap te winnen.

Dus blijkbaar wist zo goed als niemand binnen het team iets af van die info. Heb vanmorgen ook die volledige verklaring van Coughlan gelezen (je weet natuurlijk ook niet wat er van waar is), maar het blijkt toch dat McLarende info aan de FIA heeft doorgegeven die Stepney gaf over de illegale bodemplaat en zo. (de klokkenluider zoals men het bij McLaren zei). En daarna heeft men bij McLaren nieuwe beveiling op hun interne systeem gezet zodat zeker niks meer van Ferrari kon gemaild worden binnen het team.
Dus blijkbaar gaat het hier om twee ontevreden werknemers die info uitwisselden en bij hun hielden en is er met die info zo goed als niks gebeurd. Dan is het natuurlijk een veel te zware sanctie en eigenlijk ook een ferme overroepen zaak in het algemeen...

Ah dus als gans Mc Laren zegt dat ze die info niet gebruikt hebben zal het wel zo zijn he?  Eigenlijk te onozel om op te reageren

damo

"I (Ron Dennis) jokingly asked [Mercedes motorsport director] Norbert [Haug] if he was going to chip in half, but we haven't really come to a conclusion on that negotiation."

Als ze er zelf al om kunnen lachen....

Om de netto balans van de boete te begroten zou je moeten weten waar Mc Laren had gestaan zonder die info van Ferrari en hoe lang ze nog van dit voordeel kunnen genieten. 
Van die 100 Mio gaat dus het prijzengeld af, dit prijzengeld hebben ze voor een deel illegaal bekomen, prijzengeld dat Ferrari toekwam maar nu niet kan investeren (ten voordele van Mc Laren).  Bovendien zal het voordeel dat Mc Laren uit die info heeft gehaald er ook nog na 2007 zijn, zij het in steeds afnemende mate maar hierdoor zal ook na 2007 prijzengeld opgehaald worden (opnieuw ten nadele van Ferrari) door deze illegale praktijken.

Als je het dus in globaliteit bekijkt wordt die 100 Mio dus wel degelijk een pak minder.  Mc Laren draait tussen de 450 en de 500$ per jaar, de impact zal vloelbaar blijven maar 't was hen waarschijnlijk destijds het risico waard.  De kans was immers groot dat dit nooit was uitgekomen en de opbrengsten zijn enorm.  Gelukkig staat de dollar historisch laag tov zowel de euro en het pond....


Ferrari 2010

Citaat van: McLaren_über_alles op 13 september 2007 - 23:18:50
Dus blijkbaar wist zo goed als niemand binnen het team iets af van die info. Heb vanmorgen ook die volledige verklaring van Coughlan gelezen (je weet natuurlijk ook niet wat er van waar is), maar het blijkt toch dat McLarende info aan de FIA heeft doorgegeven die Stepney gaf over de illegale bodemplaat en zo. (de klokkenluider zoals men het bij McLaren zei). En daarna heeft men bij McLaren nieuwe beveiling op hun interne systeem gezet zodat zeker niks meer van Ferrari kon gemaild worden binnen het team.
Dus blijkbaar gaat het hier om twee ontevreden werknemers die info uitwisselden en bij hun hielden en is er met die info zo goed als niks gebeurd. Dan is het natuurlijk een veel te zware sanctie en eigenlijk ook een ferme overroepen zaak in het algemeen...
Als Alonso heeft verklaart dat hij nergens weet van heeft enzo, dan vraag ik me af wat er in godsnaam in die mail stond. Als die mail er betrekking tot had dan heeft er toch iets zinnigs ingestaan waaruit je kan opmaken dat er info in het team is gekomen?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

FerrariMan

Citaat van: Hamilton MASTER op 13 september 2007 - 23:13:44
Wat een belachelijke k*tzaak is dit nu...

Sinds wanneer wordt je veroordeeld voor iets waar geen bewijzen voor zijn?
Akkoord er is info uitgewisseld maar er is nergens duidelijk gemaakt of McLaren de top hier echt iets van wist.

Ook is nooit bewezen dat die zaken bij Ferrari gehaald werden, gebruikt zijn voor de wagen van McLaren.
McLaren zegt uitdrukkelijk van niet nadat ze hebben ingezien wat er van info was uitgelekt bij Ferrari.

Ik vind het een belachelijke uitspraak door 2 zaken:

1) Beschuldigingen gebaseerd op: " wat als, en als... dan ... "
2) Als je iemand écht wil beschuldigen, is 100 miljoen en geen team-punten een belachelijk lage straf.

De FIA heeft zich wederom belachelijk gemaakt...
Wel heel straf dat jij je al kan uitspreken over de bewijzen die men gisteren voorlegde gezien die pas vandaag publiek worden gemaak.

Supermariobros

Het is allemaal de schuld van Ferrari  :D ;D :D ;D :D ;D

Hamilton MASTER

Citaat van: FerrariMan op 14 september 2007 - 09:07:25
Citaat van: Hamilton MASTER op 13 september 2007 - 23:13:44
Wat een belachelijke k*tzaak is dit nu...

Sinds wanneer wordt je veroordeeld voor iets waar geen bewijzen voor zijn?
Akkoord er is info uitgewisseld maar er is nergens duidelijk gemaakt of McLaren de top hier echt iets van wist.

Ook is nooit bewezen dat die zaken bij Ferrari gehaald werden, gebruikt zijn voor de wagen van McLaren.
McLaren zegt uitdrukkelijk van niet nadat ze hebben ingezien wat er van info was uitgelekt bij Ferrari.

Ik vind het een belachelijke uitspraak door 2 zaken:

1) Beschuldigingen gebaseerd op: " wat als, en als... dan ... "
2) Als je iemand écht wil beschuldigen, is 100 miljoen en geen team-punten een belachelijk lage straf.

De FIA heeft zich wederom belachelijk gemaakt...
Wel heel straf dat jij je al kan uitspreken over de bewijzen die men gisteren voorlegde gezien die pas vandaag publiek worden gemaak.


Citaat van persbericht van McLaren:
"Het volledige ingenieursteam, meer dan 140 mensen, heeft verklaringen afgelegd bij de FIA, om te bevestigen dat ze de informatie van Ferrari nooit ontvangen of gebruikt hebben.

Wij hebben nooit ontkend dat één van onze werknemers de informatie van Ferrari thuis in zijn persoonlijke bezit had. De vraag is: werd deze informatie gebruikt door McLaren? Dit is niet het geval en is vandaag niet bewezen."

Ik zuig dit niet uit m'n duim hoor...



damo

Citaat van: Hamilton MASTER op 14 september 2007 - 10:30:59
Citaat van persbericht van McLaren:
"Het volledige ingenieursteam, meer dan 140 mensen, heeft verklaringen afgelegd bij de FIA, om te bevestigen dat ze de informatie van Ferrari nooit ontvangen of gebruikt hebben.

Wij hebben nooit ontkend dat één van onze werknemers de informatie van Ferrari thuis in zijn persoonlijke bezit had. De vraag is: werd deze informatie gebruikt door McLaren? Dit is niet het geval en is vandaag niet bewezen."

Ik zuig dit niet uit m'n duim hoor...

Jij niet maar Mc Laren wel.
Ferrari zal die 166 blz. bewijslast ook wel uit hun duim gezogen hebben zeker? 
Wees gerust: de FIA heeft nog grotere oogkleppen op dan de ergste Macfans hier, als ze ook maar ergens de bewijzen hadden kunnen minimaliseren zullen ze het wel gedaan hebben.  Ze hebben een evenwicht gezocht tussen een rechtvaardige straf en de belangen van de sport, per definitie wil dit dus zeggen dat de straf te licht is. 

red76

Citaat van: Ferrari 2007 op 14 september 2007 - 08:52:04
Citaat van: McLaren_über_alles op 13 september 2007 - 23:18:50
Dus blijkbaar wist zo goed als niemand binnen het team iets af van die info. Heb vanmorgen ook die volledige verklaring van Coughlan gelezen (je weet natuurlijk ook niet wat er van waar is), maar het blijkt toch dat McLarende info aan de FIA heeft doorgegeven die Stepney gaf over de illegale bodemplaat en zo. (de klokkenluider zoals men het bij McLaren zei). En daarna heeft men bij McLaren nieuwe beveiling op hun interne systeem gezet zodat zeker niks meer van Ferrari kon gemaild worden binnen het team.
Dus blijkbaar gaat het hier om twee ontevreden werknemers die info uitwisselden en bij hun hielden en is er met die info zo goed als niks gebeurd. Dan is het natuurlijk een veel te zware sanctie en eigenlijk ook een ferme overroepen zaak in het algemeen...
Als Alonso heeft verklaart dat hij nergens weet van heeft enzo, dan vraag ik me af wat er in godsnaam in die mail stond. Als die mail er betrekking tot had dan heeft er toch iets zinnigs ingestaan waaruit je kan opmaken dat er info in het team is gekomen?

Over dat mail gebeuren, ik heb ergens gelezen dat het een verzinsel was van een Italiaanse journalist. ???

frebe

Citaat van: red76 op 14 september 2007 - 11:12:50
Citaat van: Ferrari 2007 op 14 september 2007 - 08:52:04
Citaat van: McLaren_über_alles op 13 september 2007 - 23:18:50
Dus blijkbaar wist zo goed als niemand binnen het team iets af van die info. Heb vanmorgen ook die volledige verklaring van Coughlan gelezen (je weet natuurlijk ook niet wat er van waar is), maar het blijkt toch dat McLarende info aan de FIA heeft doorgegeven die Stepney gaf over de illegale bodemplaat en zo. (de klokkenluider zoals men het bij McLaren zei). En daarna heeft men bij McLaren nieuwe beveiling op hun interne systeem gezet zodat zeker niks meer van Ferrari kon gemaild worden binnen het team.
Dus blijkbaar gaat het hier om twee ontevreden werknemers die info uitwisselden en bij hun hielden en is er met die info zo goed als niks gebeurd. Dan is het natuurlijk een veel te zware sanctie en eigenlijk ook een ferme overroepen zaak in het algemeen...
Als Alonso heeft verklaart dat hij nergens weet van heeft enzo, dan vraag ik me af wat er in godsnaam in die mail stond. Als die mail er betrekking tot had dan heeft er toch iets zinnigs ingestaan waaruit je kan opmaken dat er info in het team is gekomen?

Over dat mail gebeuren, ik heb ergens gelezen dat het een verzinsel was van een Italiaanse journalist. ???

idd, hij had geen mails gelezen maar dat zelf uit zijn duim gezogen om zijn krant beter te doen verkopen en toen dat uitkwam was hij gefrustreerd dat mensen hem vuil bekeken ...

damo

Citaat van: frebe op 14 september 2007 - 11:21:33
Citaat van: red76 op 14 september 2007 - 11:12:50
Citaat van: Ferrari 2007 op 14 september 2007 - 08:52:04
Citaat van: McLaren_über_alles op 13 september 2007 - 23:18:50
Dus blijkbaar wist zo goed als niemand binnen het team iets af van die info. Heb vanmorgen ook die volledige verklaring van Coughlan gelezen (je weet natuurlijk ook niet wat er van waar is), maar het blijkt toch dat McLarende info aan de FIA heeft doorgegeven die Stepney gaf over de illegale bodemplaat en zo. (de klokkenluider zoals men het bij McLaren zei). En daarna heeft men bij McLaren nieuwe beveiling op hun interne systeem gezet zodat zeker niks meer van Ferrari kon gemaild worden binnen het team.
Dus blijkbaar gaat het hier om twee ontevreden werknemers die info uitwisselden en bij hun hielden en is er met die info zo goed als niks gebeurd. Dan is het natuurlijk een veel te zware sanctie en eigenlijk ook een ferme overroepen zaak in het algemeen...
Als Alonso heeft verklaart dat hij nergens weet van heeft enzo, dan vraag ik me af wat er in godsnaam in die mail stond. Als die mail er betrekking tot had dan heeft er toch iets zinnigs ingestaan waaruit je kan opmaken dat er info in het team is gekomen?

Over dat mail gebeuren, ik heb ergens gelezen dat het een verzinsel was van een Italiaanse journalist. ???

idd, hij had geen mails gelezen maar dat zelf uit zijn duim gezogen om zijn krant beter te doen verkopen en toen dat uitkwam was hij gefrustreerd dat mensen hem vuil bekeken ...

Kleine nuance: het feit dat er emails tussen FA en PDLR aan de FIA werden overgemaakt waarvan kan afgeleid worden dat Ferrari informatie effectief werd gebuikt (ik dacht over set up en remballans) is niet verzonnen, de journalist heeft de zogenaamde citaten verzonnen.  Dus wat erin staat is niet verzonnen, hoe het erin staat wel.

FerrariMan

Citaat van: Hamilton MASTER op 14 september 2007 - 10:30:59
Citaat van: FerrariMan op 14 september 2007 - 09:07:25
Citaat van: Hamilton MASTER op 13 september 2007 - 23:13:44
Wat een belachelijke k*tzaak is dit nu...

Sinds wanneer wordt je veroordeeld voor iets waar geen bewijzen voor zijn?
Akkoord er is info uitgewisseld maar er is nergens duidelijk gemaakt of McLaren de top hier echt iets van wist.

Ook is nooit bewezen dat die zaken bij Ferrari gehaald werden, gebruikt zijn voor de wagen van McLaren.
McLaren zegt uitdrukkelijk van niet nadat ze hebben ingezien wat er van info was uitgelekt bij Ferrari.

Ik vind het een belachelijke uitspraak door 2 zaken:

1) Beschuldigingen gebaseerd op: " wat als, en als... dan ... "
2) Als je iemand écht wil beschuldigen, is 100 miljoen en geen team-punten een belachelijk lage straf.

De FIA heeft zich wederom belachelijk gemaakt...
Wel heel straf dat jij je al kan uitspreken over de bewijzen die men gisteren voorlegde gezien die pas vandaag publiek worden gemaak.


Citaat van persbericht van McLaren:
"Het volledige ingenieursteam, meer dan 140 mensen, heeft verklaringen afgelegd bij de FIA, om te bevestigen dat ze de informatie van Ferrari nooit ontvangen of gebruikt hebben.

Wij hebben nooit ontkend dat één van onze werknemers de informatie van Ferrari thuis in zijn persoonlijke bezit had. De vraag is: werd deze informatie gebruikt door McLaren? Dit is niet het geval en is vandaag niet bewezen."

Ik zuig dit niet uit m'n duim hoor...
Zou je niet eerst eens afwachten wat de FIA nu precies tegen hun gebruikt heeft? Natuurlijk gaat McLaren hun eigen verdediging goedpraten...

FerrariMan

Citaat van: frebe op 14 september 2007 - 11:21:33
Citaat van: red76 op 14 september 2007 - 11:12:50
Citaat van: Ferrari 2007 op 14 september 2007 - 08:52:04
Citaat van: McLaren_über_alles op 13 september 2007 - 23:18:50
Dus blijkbaar wist zo goed als niemand binnen het team iets af van die info. Heb vanmorgen ook die volledige verklaring van Coughlan gelezen (je weet natuurlijk ook niet wat er van waar is), maar het blijkt toch dat McLarende info aan de FIA heeft doorgegeven die Stepney gaf over de illegale bodemplaat en zo. (de klokkenluider zoals men het bij McLaren zei). En daarna heeft men bij McLaren nieuwe beveiling op hun interne systeem gezet zodat zeker niks meer van Ferrari kon gemaild worden binnen het team.
Dus blijkbaar gaat het hier om twee ontevreden werknemers die info uitwisselden en bij hun hielden en is er met die info zo goed als niks gebeurd. Dan is het natuurlijk een veel te zware sanctie en eigenlijk ook een ferme overroepen zaak in het algemeen...
Als Alonso heeft verklaart dat hij nergens weet van heeft enzo, dan vraag ik me af wat er in godsnaam in die mail stond. Als die mail er betrekking tot had dan heeft er toch iets zinnigs ingestaan waaruit je kan opmaken dat er info in het team is gekomen?

Over dat mail gebeuren, ik heb ergens gelezen dat het een verzinsel was van een Italiaanse journalist. ???

idd, hij had geen mails gelezen maar dat zelf uit zijn duim gezogen om zijn krant beter te doen verkopen en toen dat uitkwam was hij gefrustreerd dat mensen hem vuil bekeken ...
Sommigen mogen toch dringend eens het nieuws beter volgen. De mails zijn een feit. De inhoud, die in publicatie kwam in de Italiaanse kranten, was een interpretatie van wat er 'gezegd' zou kunnen zijn.

frebe

http://www.autosport.com/news/report.php/id/62339
zoals ik gisteren al verschillende keer wilde duidelijk maken dat Mclaren niet de volle 100 mijloen zal moeten betalen. zoals het nu staat met de punten moeten ze nog maar rond de 31 mijloen betalen, en met alle "punten" die ze dit jaar nog bij elkaar rijden zal die boeten alleen maar omlaag gaan.