Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

robbert

Wat is nu een geldboete voor Mclaren. Als zij een geldboete krijgen en geen punten kwijt zijn voor spionage, dan zullen er nog veel teams zijn die er aan zullen riskeren hoor. Ze betalen dan gewoon een boete en ze mogen blijven rijden met de info van andere teams

scho0634

Citaat van: robbert op 09 september 2007 - 01:19:00
Wat is nu een geldboete voor Mclaren. Als zij een geldboete krijgen en geen punten kwijt zijn voor spionage, dan zullen er nog veel teams zijn die er aan zullen riskeren hoor. Ze betalen dan gewoon een boete en ze mogen blijven rijden met de info van andere teams

Die geldboete was voor iets anders.

Voor het spionage verhaal zullen ze er, naar ik mag hopen, niet vanaf komen met 50000 euro boete als ze schuldig worden bevonden.

robbert

Citaat van: 0634 op 09 september 2007 - 08:24:50
Citaat van: robbert op 09 september 2007 - 01:19:00
Wat is nu een geldboete voor Mclaren. Als zij een geldboete krijgen en geen punten kwijt zijn voor spionage, dan zullen er nog veel teams zijn die er aan zullen riskeren hoor. Ze betalen dan gewoon een boete en ze mogen blijven rijden met de info van andere teams

Die geldboete was voor iets anders.

Voor het spionage verhaal zullen ze er, naar ik mag hopen, niet vanaf komen met 50000 euro boete als ze schuldig worden bevonden.

Ja maar dat zit wel bij de mogelijkheden hoor, die geldboete. Dus ik vrees dat ze een geldboete zullen krijgen

frebe

http://www.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/070909155931.shtml
Citaat
"Inside the paddock we can't fathom how, previously, two Toyota F1 employees can be handed prison sentences for industrial espionage using Ferrari software, yet the FIA was not interested in getting involved, and how Colin Kolles from Spyker could walk down the pit lane with a drawing from rival Toro Rosso presented as evidence of cloned cars, yet the FIA took no action,"

het is om niemand op te jagen, maar wel is om over na te denken ...

robbert

Ik vermoed weer een dubbel van Mclaren. Aangezien ze vrijuit zullen gaan met een gewone geldboete en zo mogen blijven rijden met de gegevens van Ferrari

Ferrari 2010

Mja, dat van Colin Kolles is in feite verwaarloosbaar hé, iedereen kan een wagen natekenen, die wagens zijn vrij bezichtbaar en fotografeerbaar, de buitenkant kent iedereen en is dus helemaal geen geheim.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Inderdaad, en dat op een stukje papier waar toevallig het ontwikkelingsnummer van het stuk staat, met het logo van RBR en alle andere informatie die er naar verwijst ;)

Allemaal toeval ;)

Wat  er bij Spyker gebeurde was hetzelfde als wat er bij de flexivloer gebeurde. Een "whistleblower" bracht een probleem aan het licht, de FIA moedigt dat aan... ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Tim C op 10 september 2007 - 12:29:51
Inderdaad, en dat op een stukje papier waar toevallig het ontwikkelingsnummer van het stuk staat, met het logo van RBR en alle andere informatie die er naar verwijst ;)

Allemaal toeval ;)

Sorry, maar die gegevens wist ik niet hé :) Kan Red Bull het hen niet zelf gegeven hebben, om duidelijk te maken dat het niet hetzelfde is?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Racerke007

#398
Citaat van: 0634 op 08 september 2007 - 19:23:36
Citaat van: Tim C op 08 september 2007 - 18:46:19
Citaat van: 0634 op 08 september 2007 - 18:07:48
Citaat van: Tim C op 08 september 2007 - 17:22:20
Een hogere boete dan 50.000 dollar. Wees eerlijk, hoeveel verschil maakt 50.000 dollar op het budget van McLaren?

Oh ja natuurlijk, omdat ze veel geld hebben moeten ze een hogere boete krijgen

Wat voor rechtspraak is dat? Moeten voortaan verkeerboetes ook aangepast worden aan het salaris van de overtreder? Onzinnig argument.


Ik denk dat mijn punt was dat een boete van 50.000 dollar belachelijk is voor het inzetten van materiaal dat je niet mocht inzetten. Wanneer je in het voetbal een speler inzet die je nog niet mocht opstellen verlies je die wedstrijd met 5-0. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat een diskwalificatie een juiste straf is, maar 50.000 is zelfs nog geen terechtwijzing...

Of dat nu bij McLaren is of bij Spyker kan me niet schelen. In tegenstelling tot wat jij blijkbaar denkt is mijn mening toch net wat genuanceerder. ::)

Dan snap ik niet wat jouw verwijzing naar het budget ermee te maken heeft ???.

Je moet het wel in zijn proporties zien; het onderdeel was nog niet door de FIA getest, maar was wel degelijk legaal. Slordig, onnodig en dom van McLaren, maar een McLaren heeft er geen (illegaal) voordeel van gehad. Zo erg is het allemaal dus niet en een geldboete lijkt mij niet verkeerd. Over de hoogte van die som kunnen we eeuwig twisten maar de hoogte van een budget staat er verder los van.

Ehm ... even een vraagje aan Tim: wat is dan een correctere straf?
Als ik, hoe ik jouw redenering moet volgen, dan moet Spyker in eenzelfde geval 100 € betalen en Toyota 1000000 €
Uiteraard zal je dat niet bedoelen maar hoe dan wel?
En hoe wil je de 'factor' dan gebruiken: afhankelijk van het aantal werknemers, bedrag dat van sponsors komt, omzet van het team ... ???

Citaat van: 0634 op 09 september 2007 - 08:24:50
Citaat van: robbert op 09 september 2007 - 01:19:00
Wat is nu een geldboete voor Mclaren. Als zij een geldboete krijgen en geen punten kwijt zijn voor spionage, dan zullen er nog veel teams zijn die er aan zullen riskeren hoor. Ze betalen dan gewoon een boete en ze mogen blijven rijden met de info van andere teams

Die geldboete was voor iets anders.

::) ::) Inderdaad ... we moeten dringend terug ontopic  ;)


Edit: het is perfect mogelijk om twee dingen in één post te zetten ::)

Tim C

Citaat van: Ferrari 2007 op 10 september 2007 - 12:48:13
Sorry, maar die gegevens wist ik niet hé :) Kan Red Bull het hen niet zelf gegeven hebben, om duidelijk te maken dat het niet hetzelfde is?
Iemand bij Red Bull heeft hen dat doorgespeeld, net zoals Stepney de flexivloer aan het licht bracht bij McLaren. Dat noemt men "whistleblowing", een Nederlands woord vind ik er niet voor maar het komt erop neer dat je een wanpraktijk aan het licht brengt. De FIA moedigt dat aan, het is natuurlijk iets totaal anders dan 780 bladzijden aan informatie doorspelen.

Racerke007

CitaatEdit: het is perfect mogelijk om twee dingen in één post te zetten   

« Laatste verandering: Vandaag om 15:00:52 door Tim C » 

::) ::) ::)

Ok maar ...
Citaatwat is dan een correctere straf?

Racerke007

Citaat van: supersteven op 10 september 2007 - 18:16:32
mclaren zal niet aan de start geraken omdat de flikken klaar staan  ;)

lol de Belgische flikken ... nu ben ik zelfs vrij zeker dat ze aan de start zullen verschijnen  ;)

nible

Laten we nu eens met cijfers overzicht scheppen over wat iedereen zijn mening ongeveer is...

Jasper

Van diskwalificatie in 2009 is nog nergens iets gezegd hoor...

Raicouli

Ik verwacht een geldboete met toch een serieus aantal nullen en een pak constructeurspunten. Ze op nul zetten is een beetje drastisch denk ik. Het zal alleszins niet makkelijk zijn van Ferrari om te bewijzen in hoeverre ze het gestolen materiaal gebruikt hebben.
Wat er ook beslist wordt, het is zeker iets wat het ganse seizoen heeft overschaduwd. En dus niet goed voor de sport.
F1REM G3g