Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

janke

Some things are too important to be left in the past.

janke

Citaat van: Jasper op 04 augustus 2007 - 17:42:31
Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 15:12:51
Citaat van: 0634 op 04 augustus 2007 - 11:50:17
Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 11:13:05

En volgens mij is de schade aan Ferrari nog veel groter dan enkel het presteren van de wagen doordat er ook gegevens over bedrijfsstructuren en strategie gelekt zijn.

Zoals?
Wel,zoals ik zeg: het gaat niet over ontwerp-of afstellingsdata van de wagen, maar ook informatie over het team zelf: hoe de teamleden georganiseerd zijn,pitstopstrategie,interne nota's en afsrpaken. Maar er beginnen zich al  meer mensen tegen McLaren te keren waaronder Flavio Briatore, en ik kan de man alleen maar gelijk geven.

Wat voor beeld hebben jullie eigenlijk van McLaren? Een ongeregeld team zonder enige structuur, zonder mensen die onder een bepaalde hiërarchie elk hun eigen job doen en niets anders, zonder organisatie? Als ik een topteam was in de Formule 1, dan zou ik niet geïnteresseerd zijn in de structuur van een ander team en wie er welke job doet. Ik heb namelijk mijn eigen structuur en mijn eigen organisatie, daar moet ik niks aan veranderen en kan ik ook niks aan veranderen zonder het hele team ondersteboven te keren, iets waarvan je niet moet geloven dat het haalbaar is in het midden van het seizoen en op zo'n korte periode als waarover het hier gaat.

De enige informatie waar McLaren iets mee kon doen, was de informatie over de binnenkant van de wagen. Voor de buitenkant van de wagen heb je een fototoestel nodig en je hebt het. Pitstopstrategieën? Het zal daarom zijn dat Ferrari de laatste 5 races telkens een betere strategie had dan McLaren. Debriefings van na races? Euh... geen idee wat je hiermee zou kunnen doen. En oh ja, eventuele toekomstplannen van Ferrari ivm de wagen, die zijn ook nog heel interessant uiteraard.

Of er voordeel is behaald door een van deze dingen, lijkt mij gemakkelijk te bewijzen. Zolang er hier geen voordeel is uitgehaald, is een sportieve straf uit den boze, en wel omdat een eventuele eindoverwinning van Ferrari dan alle glans zou verliezen ("als McLaren niet gestraft was geweest, dan was Ferrari geen kampioen"). Met een geldstraf zou ik dan nog kunnen leven.

Als en slechts als het bewezen wordt dat McLaren voordeel heeft gehaald door een van deze dingen, dan is een sportieve straf op zijn plaats.

Die structuur was vandaag bij Ferrari ff weg. Maar je praat hier over bedrijfsspionage en terecht dat ze naar de rechter gaan. En of McLaren van die info gebruik heeft gemaakt of niet. Is de F1 zo anders als een bedrijfscultuur, nee toch. Stelen is boeten, en voor spionage staat celstraf en een boel geld. En kom niet met de verhalen aan dat Dennis hier niks van wist, bullshit.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Bullshit omdat het bewezen is dat Dennis ervan wist, of omdat jij denkt dat het bullshit is of niet wil geloven dat het zo is?

damo

Citaat van: Jasper op 04 augustus 2007 - 21:27:21
Bullshit omdat het bewezen is dat Dennis ervan wist, of omdat jij denkt dat het bullshit is of niet wil geloven dat het zo is?

Bullshit omdat iedereen met een IQ van meer dan 50 gewoonweg weet dat Dennis het wist, zo ook Flavio Briatiore:
"Dennis says he's immaculate, but it's hard to believe him. No, I don't believe in his good faith. In a team everyone knows everything. Especially if the dossier - let's call it that - in question is at that level.
Briatore also said he hoped the main suspects in the affair - ex-Ferrari engineer Nigel Stepney and McLaren's suspended chief designer Mike Coughlan - would be banned from Formula One, to set an example for the future.
All the team managers should say that in F1 there's no more room for them (Coughlan and Stepney)," Briatore said. "And it's an extremely serious thing that Coughlan hasn't yet been fired by McLaren."

En nog eens: er hoeft helemaal niks bewezen te worden, zelfs als het bewezen wordt dat Dennis er alles van wist komen mensen als jij weer af met iets nieuws om te bewijzen: van bewijs van voordeel, bewijs dat dat voordeel het kampioenschap heeft beïnvloed, bewijs van hoeveel het kampioenschap juist werd beïnvloed tot en met bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat  >:(



scho0634

Leuk en aardig die meningen van anderen, maar ik denk niet dat wij Briatore serieus moeten nemen.

Ferrari 2010

Citaat van: damo op 04 augustus 2007 - 22:26:59
Bullshit omdat iedereen met een IQ van meer dan 50 gewoonweg weet dat Dennis het wist, zo ook Flavio Briatiore:
Heeft Flavio dan een IQ? ;)

Wat je daar in het vet onderlijnde Jasper, sja, als ik me niet vergis heeft Coughlan zelf toh verklaart dat hij het aan meerdere teamleden heeft laten zien, die allen vroegen het te vernietigen. Ik weet niet meer zeker of dat door die teamleden bevestigd is, maar die zullen wel hun bek moeten houden van het team. Welja, Coughlan vernietigde de gegevens, maar was wel zo slim om er eerst een copietje van te laten maken. Hoewel, achteraf gezien, slim?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 04 augustus 2007 - 17:23:56
Ferrari inlichten leek op dat moment ook misschien niet de beste optie: als je het via Stepney zelf regelt, dan komt Ferrari misschien niet eens te weten dat er ooit iets gebeurd is. Nu weten ze dat wel, en kijk wat er gebeurt...

Mja, daar heb je gelijk in, maar dan is toch een logische vraag: is het risico dat ze daarmee nemen niet te groot? ZIj voinden blijkbaar van niet, maar ik denk dat het toch voeg of laat zou uitkomen. Bijvoorbeeld bij hun overstap naar Honda of waar dan ook.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: damo op 04 augustus 2007 - 22:26:59
Citaat van: Jasper op 04 augustus 2007 - 21:27:21
Bullshit omdat het bewezen is dat Dennis ervan wist, of omdat jij denkt dat het bullshit is of niet wil geloven dat het zo is?

Bullshit omdat iedereen met een IQ van meer dan 50 gewoonweg weet dat Dennis het wist, zo ook Flavio Briatiore:
"Dennis says he's immaculate, but it's hard to believe him. No, I don't believe in his good faith. In a team everyone knows everything. Especially if the dossier - let's call it that - in question is at that level.
Briatore also said he hoped the main suspects in the affair - ex-Ferrari engineer Nigel Stepney and McLaren's suspended chief designer Mike Coughlan - would be banned from Formula One, to set an example for the future.
All the team managers should say that in F1 there's no more room for them (Coughlan and Stepney)," Briatore said. "And it's an extremely serious thing that Coughlan hasn't yet been fired by McLaren."

En nog eens: er hoeft helemaal niks bewezen te worden, zelfs als het bewezen wordt dat Dennis er alles van wist komen mensen als jij weer af met iets nieuws om te bewijzen: van bewijs van voordeel, bewijs dat dat voordeel het kampioenschap heeft beïnvloed, bewijs van hoeveel het kampioenschap juist werd beïnvloed tot en met bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat  >:(

Je mag zeggen wat je wil, in een hedendaags rechtssysteem geldt nog altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is. Een vermoedelijke kans van 90% dat je schuldig bent is dan NIET genoeg om een team 2 seizoenen uit de F1 te verbannen.

FerrariMan

Citaat van: Jasper op 05 augustus 2007 - 12:03:42
Citaat van: damo op 04 augustus 2007 - 22:26:59
Citaat van: Jasper op 04 augustus 2007 - 21:27:21
Bullshit omdat het bewezen is dat Dennis ervan wist, of omdat jij denkt dat het bullshit is of niet wil geloven dat het zo is?

Bullshit omdat iedereen met een IQ van meer dan 50 gewoonweg weet dat Dennis het wist, zo ook Flavio Briatiore:
"Dennis says he's immaculate, but it's hard to believe him. No, I don't believe in his good faith. In a team everyone knows everything. Especially if the dossier - let's call it that - in question is at that level.
Briatore also said he hoped the main suspects in the affair - ex-Ferrari engineer Nigel Stepney and McLaren's suspended chief designer Mike Coughlan - would be banned from Formula One, to set an example for the future.
All the team managers should say that in F1 there's no more room for them (Coughlan and Stepney)," Briatore said. "And it's an extremely serious thing that Coughlan hasn't yet been fired by McLaren."

En nog eens: er hoeft helemaal niks bewezen te worden, zelfs als het bewezen wordt dat Dennis er alles van wist komen mensen als jij weer af met iets nieuws om te bewijzen: van bewijs van voordeel, bewijs dat dat voordeel het kampioenschap heeft beïnvloed, bewijs van hoeveel het kampioenschap juist werd beïnvloed tot en met bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat  >:(

Je mag zeggen wat je wil, in een hedendaags rechtssysteem geldt nog altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is. Een vermoedelijke kans van 90% dat je schuldig bent is dan NIET genoeg om een team 2 seizoenen uit de F1 te verbannen.
Volgens mij gaat dat wel niet op voor een sport. Ik bedoel maar, de FIA mag volgens mij op basis van vermoeden handelen. Zie Monaco 2006.

damo

Citaat van: Jasper op 05 augustus 2007 - 12:03:42
Citaat van: damo op 04 augustus 2007 - 22:26:59
Citaat van: Jasper op 04 augustus 2007 - 21:27:21
Bullshit omdat het bewezen is dat Dennis ervan wist, of omdat jij denkt dat het bullshit is of niet wil geloven dat het zo is?

Bullshit omdat iedereen met een IQ van meer dan 50 gewoonweg weet dat Dennis het wist, zo ook Flavio Briatiore:
"Dennis says he's immaculate, but it's hard to believe him. No, I don't believe in his good faith. In a team everyone knows everything. Especially if the dossier - let's call it that - in question is at that level.
Briatore also said he hoped the main suspects in the affair - ex-Ferrari engineer Nigel Stepney and McLaren's suspended chief designer Mike Coughlan - would be banned from Formula One, to set an example for the future.
All the team managers should say that in F1 there's no more room for them (Coughlan and Stepney)," Briatore said. "And it's an extremely serious thing that Coughlan hasn't yet been fired by McLaren."

En nog eens: er hoeft helemaal niks bewezen te worden, zelfs als het bewezen wordt dat Dennis er alles van wist komen mensen als jij weer af met iets nieuws om te bewijzen: van bewijs van voordeel, bewijs dat dat voordeel het kampioenschap heeft beïnvloed, bewijs van hoeveel het kampioenschap juist werd beïnvloed tot en met bewijzen dat Sinterklaas niet bestaat  >:(

Je mag zeggen wat je wil, in een hedendaags rechtssysteem geldt nog altijd dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is. Een vermoedelijke kans van 90% dat je schuldig bent is dan NIET genoeg om een team 2 seizoenen uit de F1 te verbannen.

Lees jij soms andere posts?  Blijkbaar niet want dan had je gelezen dat er in de rechtspraak ook iets bestaat als een wettelijk of gegrond vermoeden.  "Bewijs" is trouwens een vage term, wat voor de ene een bewijs is is het voor de andere niet. 
Feit is dat de FIA het bewezen acht dat Mc Laren een inbreuk pleegde op art. 151c.  Bij mijn weten staat er in het regelement geen artikel dat stelt dat je illegaal verkregen informatie van een concurrent niet mag gebruiken of dat het teamhoofd niet op de hoogte mag zijn van gefoefel.  Deze artikels zijn ook niet nodig omdat art. 151c eraan vooraf gaat.  Met andere woorden: inbreuk op art. 151c = uitsluiting.  Wat jij en anderen doen is aan een nochtans duidelijk artikel bijkomende voorwaarden stellen, hetgeen juridisch absolute nonsens is.  Hopelijk begrijp je 't nu.

McChouffe

Wat Briatore hierover zegt kan me niet schelen. Uitsluiting voor McLaren resulteert in meer FIA-geld voor Renault. Of dachten jullie nu echt dat die man het ging opnemen voor Ferrari?

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Niet voor Ferrari, niet voor McLaren, maar gewoon voor zichzelf. Ik vind het vooral grappig hoe velen Briatore altijd afschieten behalve nu. :)

Racerke007

Even een laatste keer om te herhalen aangezien er geen andere feiten zijn.

- Mclaren is nog steeds onschuldig
- Als Mclaren door het 'vermoeden' in een gewoon rechtsysteem veroordeeld zal worden dan kan deze rechtbank Mclaren niet deklasseren: sportief heeft de FIA de touwtjes in handen

Verder is het grappig hoe men denkt te weten dat ik voor Mclaren ben. Geloof me vrij, ik heb geen voorkeur voor  Mclaren  of voor een ander team!
Wel is het frappant hoe Ferrari-lovers er zaken blijven bijhalen om maar gelijk te halen.

Hoe kan Mclaren het dossier van ... blz op hun huidige auto gebruikt hebben als ze het zo laat gekregen hebben. Ah nee wacht, Mclaren had het niet: het lag bij Mike thuis. Ach ja het wordt interessant om te zien met wat voor modder Ferrari gaat gooien. Het doel heiligt de middelen.

Nogmaals: als blijkt dat er gewerkt is met de gegevens van Ferrari dan moet er een straf komen!

red76

Citaat van: Racerke007 op 06 augustus 2007 - 09:58:56
Even een laatste keer om te herhalen aangezien er geen andere feiten zijn.

- Mclaren is nog steeds onschuldig
- Als Mclaren door het 'vermoeden' in een gewoon rechtsysteem veroordeeld zal worden dan kan deze rechtbank Mclaren niet deklasseren: sportief heeft de FIA de touwtjes in handen

Verder is het grappig hoe men denkt te weten dat ik voor Mclaren ben. Geloof me vrij, ik heb geen voorkeur voor  Mclaren  of voor een ander team!
Wel is het frappant hoe Ferrari-lovers er zaken blijven bijhalen om maar gelijk te halen.

Hoe kan Mclaren het dossier van ... blz op hun huidige auto gebruikt hebben als ze het zo laat gekregen hebben. Ah nee wacht, Mclaren had het niet: het lag bij Mike thuis. Ach ja het wordt interessant om te zien met wat voor modder Ferrari gaat gooien. Het doel heiligt de middelen.

Nogmaals: als blijkt dat er gewerkt is met de gegevens van Ferrari dan moet er een straf komen!

Bij de eerste zin ga je al de fout in!
Mclaren is schuldig maar krijgt geen straf. ;)

Ike Racing

Citaat van: Jasper op 05 augustus 2007 - 22:53:38
Niet voor Ferrari, niet voor McLaren, maar gewoon voor zichzelf. Ik vind het vooral grappig hoe velen Briatore altijd afschieten behalve nu. :)
Je hebt gelijk. Briatore zit alleen op de kap van McLaren voor zijn persoonlijk voordeel.
Buiten het feit dat Alonso zijn kontrakt zou kunnen verbreken indien McLaren gediskwalificieerd wordt, is er ook het financiële vordeel dat zijn team 1 plaats opschuift indien een team voor hem uitvalt. Ik zou zijn reaktie graag gezien als de situatie was zoals vorig jaar, Renault 1 en McLaren 3. Waarschijnlijk dat hij dan niet zo hard zou roepen. ;D