Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

damo

Nogmaals: hetgeen men wil bewijzen hoeft niet bewezen te worden!  Er is bewezen dat een essentiële regel is overtreden, een gepaste sancie hoort daar het gevolg van te zijn (in elk niet-corrupt systeem anyway).

't Is zoals bij doping bij wielrennen: als bewezen wordt dat je doping genomen hebt lig je eruit.  Het is echt onzinnig om de strafmaat af te laten hangen van het aantal seconden dat je ermee zou gewonnen hebben.

Punten in het constructeurskampioenschap afpakken en niet van de rijders is ook belachelijk: Alonso en Hamilton zullen er wel niks mee te maken hebben maar staan waar ze staan in de rangschikking dankzij deze onfrisse praktijken.

En of Ron Dennis er nu van weet maakt gene zak uit: hij is verantwoordelijk voor z'n team.  Anders is 't gemakkelijk: spioneer, saboteer enz. zoveel je wil maar zeg er me niks van.... yeah right.

robbert

Maak jullie geen zorgen, de zaak zal worden uitgerokken tot na het seizoen of tot volgend seizoen, en dan gaat er bekendgemaakt zijn dat Mclaren degelijk papieren had en er gebruik van gemaakt heeft, maar dan is het te laat

alonsolover

Citaat van: damo op 31 juli 2007 - 21:31:07
Nogmaals: hetgeen men wil bewijzen hoeft niet bewezen te worden!  Er is bewezen dat een essentiële regel is overtreden, een gepaste sancie hoort daar het gevolg van te zijn (in elk niet-corrupt systeem anyway).

't Is zoals bij doping bij wielrennen: als bewezen wordt dat je doping genomen hebt lig je eruit.  Het is echt onzinnig om de strafmaat af te laten hangen van het aantal seconden dat je ermee zou gewonnen hebben.

Punten in het constructeurskampioenschap afpakken en niet van de rijders is ook belachelijk: Alonso en Hamilton zullen er wel niks mee te maken hebben maar staan waar ze staan in de rangschikking dankzij deze onfrisse praktijken.

En of Ron Dennis er nu van weet maakt gene zak uit: hij is verantwoordelijk voor z'n team.  Anders is 't gemakkelijk: spioneer, saboteer enz. zoveel je wil maar zeg er me niks van.... yeah right.

Ron Dennis zijn  de piloten niet.

Waarom zouden Alonso en Hamilton de boete krijgen (al hun WK punten),
zij hebben niets met die papieren te maken het zijn de ontwerpers die moeten een boete krijgen,

scho0634

De FIA is duidelijk in zijn regelementen; de auto moet volledig in eigen beheer zijn ontworpen. Als McLaren dus gegevens van Ferrari heeft gebruikt, zijn ze strafbaar. Maar dat is, zover ik weet,  nog niet bewezen.

Natuurlijk is bedrijfsspionage ook strafbaar, maar dat is meer een zaak voor justitie dan voor de FIA.

Maar goed, ik kan me niet voorstellen dat als je de 780 bladen hebt gelezen, de gegevens totaal niet gebruikt bij jouw ontwerp. Het moet toch in je hoofd meespelen.

Racerke007

Citaat van: SaffierFM op 31 juli 2007 - 20:53:06
Citaat van: McLaren_über_alles op 31 juli 2007 - 19:41:08
Citaat van: SaffierFM op 28 juli 2007 - 15:36:11
Ik wacht op de dag dat er harde bwijzen opduiken en McLaren een serieuze straf krijgt. Geen geldboete maar uitsluiting  van deelname.
Dit gaat écht te ver. Als je dan weet dat Dennis en Todt onlangs nog overeengekomen zijn om tot een betere werkrelatie te komen,terwijl Dennis in zijn achterhoofd weet dat hij over 780 bladzijden Ferrari-know-how beschikt dan heb ik daar maar één woord voor: KLOOTZAK.

En jij hebt bewijzen dat Dennis op de hoogte was van de info die Coughlan had?

"Ik wacht op de dag dat er harde bwijzen opduiken en McLaren een serieuze straf krijgt. Geen geldboete maar uitsluiting  van deelname.
Dit gaat écht te ver. Als je dan weet dat Dennis en Todt onlangs nog overeengekomen zijn om tot een betere werkrelatie te komen,terwijl Dennis in zijn achterhoofd weet dat hij over 780 bladzijden Ferrari-know-how beschikt dan heb ik daar maar één woord voor: KLOOTZAK."

Dààr ging deze post over,over de achterbaksheid van Ron Dennis, harde bewijzen zullen er helaas niet opduiken.

Die zijn er nog steeds niet: daar is Mclaren én Max Mosley duidelijk over!
Max geeft nu aan Ferrari de kans om dit te bewijzen.
Mclaren is op dit moment nog niet op de hoogte van wat de nieuwe bewijzen zouden zijn.

Als de zaak voorkomt begin september zal ze ook weer even snel uitgestelt worden. Wat niet meer als normaal is: als je wordt beschuldigd van iets dan heb je het recht dat eerst in te kijken en te bestuderen.

Racerke007

Nu Ferrari vandaag definitief Nigel ook in een andere rechtzaak gaat aanklagen voor 'het poeder' in Monaco is het hek helemaal van de dam.

Nu Nigel nogmaals aan het roepen is dat hij erin geluist is. Hoop ik écht dat er niets met hem zal gebeuren. Hopelijk krijgt ie politiebescherming maar tja dan moet ie bewijzen van de bedreiigingen en achtervolgingen kunnen voorleggen. Zijn verhaal wil ik wel écht horen!

De raad van bestuur van Ferrari heeft vandaag trouwens in een vergadering hun volledige steun aan Jean en Luca gegeven om alle nodige vervolgingen, in naam van 'het bedrijf', in elk legaal, burgerlijk, crimineel, administratief of sportief feit, in Ialië of daarbuiten mogen doen.

Ferrari kondigt trouwens aan dat ze Mike en Trudy vervolgen voor de diefstal van documenten.

Ze gaan er nu wel hélemaal voor...

robbert

Citaat van: alonsolover op 31 juli 2007 - 22:02:36
Citaat van: damo op 31 juli 2007 - 21:31:07
Nogmaals: hetgeen men wil bewijzen hoeft niet bewezen te worden!  Er is bewezen dat een essentiële regel is overtreden, een gepaste sancie hoort daar het gevolg van te zijn (in elk niet-corrupt systeem anyway).

't Is zoals bij doping bij wielrennen: als bewezen wordt dat je doping genomen hebt lig je eruit.  Het is echt onzinnig om de strafmaat af te laten hangen van het aantal seconden dat je ermee zou gewonnen hebben.

Punten in het constructeurskampioenschap afpakken en niet van de rijders is ook belachelijk: Alonso en Hamilton zullen er wel niks mee te maken hebben maar staan waar ze staan in de rangschikking dankzij deze onfrisse praktijken.

En of Ron Dennis er nu van weet maakt gene zak uit: hij is verantwoordelijk voor z'n team.  Anders is 't gemakkelijk: spioneer, saboteer enz. zoveel je wil maar zeg er me niks van.... yeah right.

Ron Dennis zijn  de piloten niet.

Waarom zouden Alonso en Hamilton de boete krijgen (al hun WK punten),
zij hebben niets met die papieren te maken het zijn de ontwerpers die moeten een boete krijgen,



Ik vind dan raar als er een diskwalificatie is, wanneer er iets met de wagen niet reglementair is, dat de piloten ook diskwalificeert zijn. Waarom namen ze dan niet gewoon punten af van het constructeurskampioenschap??
Dat is juist hetzelfde, dus ik denk ook dat de piloten moeten bestraft worden, of die regel van diskwalificatie is ook niet meer serieus

frebe

heeft Ferrari ooit zo'n drama gemaakt toen men zag dat er informatie van Ferrari op de Toyota wagen zat ? en waarom vindt Ferrari het nodig dat ook de piloten gestraft worden, wanneer zij zelf in de eerse GP van maleisie met illegale onderdelen op de auto reden maar het toen niet meer dan normaal vonden dat het team gestraft werd maar niet de piloten want die hadden wel voordeel maar konden er niets aandoen. Waarom vinden ze het dan zo belangrijk dat nu zowel het team als de piloten gestraft worden, het is het dan toch maar om beide kampioenschappen te winnen zonder veel moeite???

red76

Citaat van: frebe op 01 augustus 2007 - 11:09:03
heeft Ferrari ooit zo'n drama gemaakt toen men zag dat er informatie van Ferrari op de Toyota wagen zat ? en waarom vindt Ferrari het nodig dat ook de piloten gestraft worden, wanneer zij zelf in de eerse GP van maleisie met illegale onderdelen op de auto reden maar het toen niet meer dan normaal vonden dat het team gestraft werd maar niet de piloten want die hadden wel voordeel maar konden er niets aandoen. Waarom vinden ze het dan zo belangrijk dat nu zowel het team als de piloten gestraft worden, het is het dan toch maar om beide kampioenschappen te winnen zonder veel moeite???

Wie heeft aangeven dat ze een illigale bodemplaat onder de auto hadden zitten?
Juist, McLaren...

Hoe wisten ze dat?

Als het verhaal andersom zou zijn zou Mclaren het zelfde willen!

frebe

Citaat van: red76 op 01 augustus 2007 - 11:43:49
Citaat van: frebe op 01 augustus 2007 - 11:09:03
heeft Ferrari ooit zo'n drama gemaakt toen men zag dat er informatie van Ferrari op de Toyota wagen zat ? en waarom vindt Ferrari het nodig dat ook de piloten gestraft worden, wanneer zij zelf in de eerse GP van maleisie met illegale onderdelen op de auto reden maar het toen niet meer dan normaal vonden dat het team gestraft werd maar niet de piloten want die hadden wel voordeel maar konden er niets aandoen. Waarom vinden ze het dan zo belangrijk dat nu zowel het team als de piloten gestraft worden, het is het dan toch maar om beide kampioenschappen te winnen zonder veel moeite???

Wie heeft aangeven dat ze een illigale bodemplaat onder de auto hadden zitten?
Juist, McLaren...

Hoe wisten ze dat?

Als het verhaal andersom zou zijn zou Mclaren het zelfde willen!

hadden ze geen illegale bodemplaat gehad, hadden ze hun auto niet moeten veranderen  ::)
en dat was de vraag niet, waarom willen ze van Toyota geen punten afpakken, oke veel punten om af te pakken zijn er niet maar toch ??? en waarom als zij illegale zaken doen moet alleen het team gestaft worden en als een ander team dat boven hen staat in beide kampioenschappen die alles moeten verliezen. ik zeg niet dat Mclaren niet hetzelfde zou eisen, maar vraag me wel af als Ferrari in beide kampioenschappen een evengrote voorsprong had als Mclaren of ze dan nog zo van hun zak zouden maken...

McLaren_über_alles

Citaat van: damo op 31 juli 2007 - 21:31:07
Nogmaals: hetgeen men wil bewijzen hoeft niet bewezen te worden!  Er is bewezen dat een essentiële regel is overtreden, een gepaste sancie hoort daar het gevolg van te zijn (in elk niet-corrupt systeem anyway).

't Is zoals bij doping bij wielrennen: als bewezen wordt dat je doping genomen hebt lig je eruit.  Het is echt onzinnig om de strafmaat af te laten hangen van het aantal seconden dat je ermee zou gewonnen hebben.

Punten in het constructeurskampioenschap afpakken en niet van de rijders is ook belachelijk: Alonso en Hamilton zullen er wel niks mee te maken hebben maar staan waar ze staan in de rangschikking dankzij deze onfrisse praktijken.

En of Ron Dennis er nu van weet maakt gene zak uit: hij is verantwoordelijk voor z'n team.  Anders is 't gemakkelijk: spioneer, saboteer enz. zoveel je wil maar zeg er me niks van.... yeah right.

De enige bewijzen die er zijn is dat die Coughlan die info in z'n huis had. Voor de rest kan men niks aantonen. Volgens mij kan McLaren helemaal niet gestraft worden volgens het reglement van de FIA, want daarvoor moeten er eerst onderdelen gebruikt worden op de McLaren die identiek zijn (of minstens gebasseerd zijn) aan die van Ferrari (regel dat elk team z'n eigen ontworpen wagen moet hebben). Het is duidelijk dat de McLaren helemaal NIET op de Ferrari trekt, dus kan de FIA niks doen. Ook moet je er rekening mee houden dat Coughlan die info veel te laat in z'n bezit had (de McLaren was al volledig af) om die zomaar toe te passen
(want je kan niet zomaar onderdelen van de andere gaan kopieren, elke auto zou toch anders reageren op die onderdelen...).

Het énige wat wel kan, is dat bepaalde aspecten (bv. gewichtsverdeling) volgend jaar wel toegepast worden bij McLaren (als we ervan uitgaan dat Coughlan niet de enige was die die info gezien heeft; want eveneens giswerk is). En zelfs dat is info waar de ingenieurs (ALS zij die info OOK bekeken hebben, want mij zeer zou verbazen) mss niks mee kunnen doen (of ze zouden hun wagen al bijna volledig moeten basseren op de Ferrari...)
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Ferrari 2010

Citaat van: alonsolover op 31 juli 2007 - 22:02:36
Waarom zouden Alonso en Hamilton de boete krijgen (al hun WK punten),
zij hebben niets met die papieren te maken het zijn de ontwerpers die moeten een boete krijgen,


Het lijkt me niet meer dan logisch dat ook de rijders punten ontnomen worden. Als je met een illegale wagen punten scoort, daar kan je als rijder niet aan doen, maar de wagen was wel illegaal. Je hebt voor je punten wel geracet, en het is dan ook erg dat je je punten verliest, maar had je zoveel punten gehad zonder dat het team die info had? Misschien wel, misschien niet. In ieder geval, als bewezen wordt dat de info gebruikt is, dan is het logisch dat de rijders (een aantal) punten verliezen. Het meest faire zou zijn van de Mac's gewoon uit alle uitslagen te schrappen en zo de punten te herzien, want dat kan een verschil in plaats en afstand tussen rijders maken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

frebe

Citaat van: Schumi till infinity op 01 augustus 2007 - 13:28:28
Citaat van: alonsolover op 31 juli 2007 - 22:02:36
Waarom zouden Alonso en Hamilton de boete krijgen (al hun WK punten),
zij hebben niets met die papieren te maken het zijn de ontwerpers die moeten een boete krijgen,


Het lijkt me niet meer dan logisch dat ook de rijders punten ontnomen worden. Als je met een illegale wagen punten scoort, daar kan je als rijder niet aan doen, maar de wagen was wel illegaal. Je hebt voor je punten wel geracet, en het is dan ook erg dat je je punten verliest, maar had je zoveel punten gehad zonder dat het team die info had? Misschien wel, misschien niet. In ieder geval, als bewezen wordt dat de info gebruikt is, dan is het logisch dat de rijders (een aantal) punten verliezen. Het meest faire zou zijn van de Mac's gewoon uit alle uitslagen te schrappen en zo de punten te herzien, want dat kan een verschil in plaats en afstand tussen rijders maken.
waarom de piloten van Mclaren wel straffen ook al konden ze niks aan doen, en die van Ferrari in Maleisie in 99 niet? als FIA de piloten van Mclaren zou straffen werken ze duidelijk met dubbele standaards en dat kunnen ze niet riskeren. Toen is Schumacher en Irvine er zonder punten verlies van afgekomen dus nu moeten Hamilton en Alonso ook niks vrezen als de FIA eerlijk is de logica volgt.

Eric

#208
Ik denk dat sommige mensen hier nog steeds op deel 1 van Stepneygate bezig zijn...namelijk is McLaren schuldig of niet?
Ondertussen zitten we al een stap verder ... McLaren is schuldig bevonden door de FIA maar krijgen geen sanctie...daar draait het nu om.

Iemand die een auto steelt en waarvan de rechter hem schuldig bevind krijgt ook zijn straf, dus McLaren verdient ook een straf...

*edit*
Ik vind ook dat de piloten niet moeten gestraft worden, neem McLaren hun constructeurspunten af en een fikse boete...

damo

Citaat van: frebe op 01 augustus 2007 - 16:52:15
Citaat van: Schumi till infinity op 01 augustus 2007 - 13:28:28
Citaat van: alonsolover op 31 juli 2007 - 22:02:36
Waarom zouden Alonso en Hamilton de boete krijgen (al hun WK punten),
zij hebben niets met die papieren te maken het zijn de ontwerpers die moeten een boete krijgen,


Het lijkt me niet meer dan logisch dat ook de rijders punten ontnomen worden. Als je met een illegale wagen punten scoort, daar kan je als rijder niet aan doen, maar de wagen was wel illegaal. Je hebt voor je punten wel geracet, en het is dan ook erg dat je je punten verliest, maar had je zoveel punten gehad zonder dat het team die info had? Misschien wel, misschien niet. In ieder geval, als bewezen wordt dat de info gebruikt is, dan is het logisch dat de rijders (een aantal) punten verliezen. Het meest faire zou zijn van de Mac's gewoon uit alle uitslagen te schrappen en zo de punten te herzien, want dat kan een verschil in plaats en afstand tussen rijders maken.
waarom de piloten van Mclaren wel straffen ook al konden ze niks aan doen, en die van Ferrari in Maleisie in 99 niet? als FIA de piloten van Mclaren zou straffen werken ze duidelijk met dubbele standaards en dat kunnen ze niet riskeren. Toen is Schumacher en Irvine er zonder punten verlies van afgekomen dus nu moeten Hamilton en Alonso ook niks vrezen als de FIA eerlijk is de logica volgt.

tja de FIA is zo inconsistent in z'n straffen (of een gebrek eraan) dat elke partij wel precedenten vindt om zijn of haar mening te onderbouwen, eerder werd Monaco 2006 al aangehaald door de Ferrari fans.

De bal kan ook teruggespeeld worden: waarom pakte de (ma)FIA constructeurspunten af van Ferrari omwille van bargeboards die maar net buiten de toleranties lagen (#mm's) en kon aangetoond worden dat die mierenneukerij nog geen duizendste per ronde verschil maakt terwijl diezelfde FIA geen punten afpakte van Renault die vorig jaar met illegale massadempers reed.  Met "legale" bargeboards was de Ferrari in Japan 1999 nog steeds de snelste, Renault had zonder massadempers een serieus dipje....