Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

bogief1

Als McLaren schuldig is, moeten ze gestraft worden. Dezelfde straf moet dan ook wel opgelegd worden aan Toro Rosso, Red Bull, Super Aguri en Honda.
In feite doen die hetzelfde dan, een wagen bouwen (deels) door de plannen van een ander.
Maar er zal wel niks komen, remember Toyota vs Ferrari...
A new chapter will begin soon: Bruno Senna

Tim C

Hoe merkwaardig dat was, McLaren heeft een "verleden" als het komt op een Ferrari in de regen voorbij laten ;) ;D

robbert

Voila Mclaren niet bestraft, zelfs geen geldboete. Zoals ik al zei, ze hebben van een mug een olifant gemaakt. Nu staat het vast, Mclaren en 1 van de rijders worden dit jaar wereldkampioen

janke

Ze hebben wel onwettige dokumenten, maar worden niet gestraft. Hmm. En we hebben het hier over bedrijfsspionage. Wel heel vreemd allemaal. :-\
Some things are too important to be left in the past.

damo

Degene die verwacht had dat Mc Laren zou gestraft worden is al even naïef als degene die denkt dat Mc Laren geen voordeel uit de bedrijfsspionage heeft gehaald.  Dezelfde macht van het geld dat ervoor gezorgd heeft dat de WMSC Eikelsteen's F1 inkomsten veilig stelde heeft er voor gezorgd dat Mc Laren deze schat aan informatie uiteraard niet gedumpt heeft (no offence: geen elk team zou dit gedaan hebben, zeker ook Ferrari niet).

't Is dus bewezen dat Mc Laren de info had (duidelijk tegen het reglement) en ook wel zal gebruikt hebben maar niet zodanig dat het het kampioenschap negatief beïnvloed heeft.  Da's zoals met een bebloed mes in de hand boven het lijk van uwe ergste vijand staan en een rechter treffen die u vrij spreekt en u zelfs geen straf geeft voor verboden wapendracht....

Stepney had een sleutelpositie, ga er vanuit dat die 780 blz. (als het daarbij gebleven is) de info bevatte die Ferrari het meest kon schaden / Mc Laren het meest kon helpen.  Die schat aan informatie is gelezen en de inhoudelijke kennis ervan zit nu nog steeds bij Mc Laren.   De specifieke aanpak van Ferrari op vlak van management, strategie, procedures, enz. is misschien zelfs nog waardevoller dan het technische aspect.  Ferrari is voorspelbaar geworden elke keer ze handelen cfr. hun eigen  procedures die in de afgelopen jaren steeds meer geperfectioneerd werden. 

Eén lichtpuntje: indien uit de lopende rechtzaken (met echte rechters en geen onozele marjonetten zoals bij de WMSC) blijkt dat Mc Laren er wel degelijk voordeel eruit heeft gehaald krijgen ze alsnog de straf die nu al verdienen.  Hiermee geeft de FIA zichzelf handig uitstel, het zal nog jaren duren eer daar een vonnis kan verwacht worden.  Als de FIA in 2010 Mc Laren schrapt van de tabellen uit 2007 en 2008 zal niemand er nog van wakker liggen maar zijn de Eikelsteen's centen wel binnen.

Voor mij is het kampioenschap 2007 en 2008 al beslist: ongeacht met hoeveel punten voorsprong Mc Laren uiteindelijk wint Ferrari is moreel kampioen.

FerrariMan

#125
Citaat van: Tim C op 26 juli 2007 - 16:32:55
Dat was het vorig jaar in Monaco al, toen zonder bewijs wel een straf...
Dit ergert mij ook mateloos.
De eerste die ooit nog durft beweren dat de FIA Ferrari voortrekt krijgt van mij een welgemeende....

McLaren heeft maandenlang gegevens van Ferrari en krijgt zelfs geen geldboete.
Ze worden schuldig bevonden en toch gaan ze vrijuit.

Vanaf nu mag dus elk team gegevens van andere teams verkrijgen zolang ze er maar voor zorgen
dat niemand kan bewijzen dat ze gebruikt zijn.  ::)

dj Peter

#126
Mijn respect voor Dennis is nog lager gezakt dan het al was.
In het verleden was hij altijd de eerste om de legaliteit van een nieuw ontwerp of uitvinding van  Ferrari in twijfel te trekken... maar de man gaat nu wel vrijuit in een zaak die de hele autosport belachelijk maakt.
Het feit dat zij -al dan niet voorlopig- vrijuit gaan is enkel en alleen maar om het circus van Bernie draaiende te houden.
Gerechtigheid, wat is dat ?

Racerke007

Het is een vreemd vonnis maar Ferrari wind er geen doekjes om: ze zullen in het gerecht in Italië en Engeland er alles aan doen om hun gelijk te krijgen. Wanener ergens een rechter hen gelijk geeft dan kunnen ze weer naar de FIA enzoverder. DAT is pas schadelijk voor de sport. Ok, je kan wel zeggen dan heeft Bernie zijn geld van 07 en 08 maar dan kan de sport in 10 kapot zijn en dan zit ie er ook mee. Voor Bernie hebben ze het niet gedaan. Er is gewoon geen bewijs op dit moment.
Ik vermoed nog steeds dat Mclaren onschuldig is, want de moordvergelijking van Damo is niet volledig de situatie hier.
Op dit moment zijn ook nog niet alle details vrijgegeven maar er is een verschil tussen informatie op de fabriek hebben of thuis.

Allesinds wacht ik niet de rechtzaken naar Mclaren af maar deze tegen Nigel en Mike: daar kunnen veel details uitkomen die al veel duidelijk maken.

Citaat van: FerrariMan op 26 juli 2007 - 17:58:28
De eerste die ooit nog durft beweren dat de FIA Ferrari voortrekt krijgt van mij een welgemeende....
Ehm, omdat een concurent van Ferrari volgens jou voorgetrokken wordt wil nog niet zeggen dat Ferrari voorgetrokken mocht/mag worden.

Citaat van: FerrariMan op 26 juli 2007 - 17:58:28
Vanaf nu mag dus elk team gegevens van andere teams verkrijgen zolang ze er maar voor zorgen
dat niemand kan bewijzen dat ze gebruikt zijn.  ::)
Tja als je met de auto te snel rijdt op de autostrade en niet geflitst wordt moet je daarom als moordenaar of racer beschouwd worden?

FerrariMan

#128
CitaatThe Ferrari team have labelled as "incomprehensible" that the FIA has decided not to punish McLaren despite finding them guilty of possession of unauthorised documents.

The FIA said after the Paris hearing that there was insufficient evidence to prove McLaren had benefited from leaked Ferrari data found at the home of their chief designer Mike Coughlan.

The governing body said, however, that McLaren were guilty of having breached article 151c of the International Sporting Code.

"Ferrari notes that Vodafone McLaren Mercedes has been found guilty by the FIA World Council," said the Italian team in a statement.

"It therefore finds it incomprehensible that violating the fundamental principle of sporting honesty does not have, as a logical and inevitable consequence, the application of a sanction. Today's decision legitimises dishonest behaviour in Formula One and sets a very serious precedent.

"In fact, the decision of the World Council signifies that possession, knowledge at the very highest level and use of highly confidential information acquired in an illicit manner and the acquiring of confidential information over the course of several months, represent violations that do not carry any punishment.

"The fact that Vodafone McLaren Mercedes was in possession of such information was discovered totally by accident and, but for this, the team would continue to have it. This is all the more serious as it has occurred in a sport like Formula One in which small details make all the difference.

"Ferrari feels this is highly prejudicial to the credibility of the sport. It will continue with the legal action already under way within the Italian criminal justice system and in the civil court in England."

En deze is gewoon hilarisch:
CitaatSaint Max's Epistle to the Maranellons, Ch.1

Brothers and Sisters,

for ten years now my ministers and I in the Ferrari Intervention Agency have toiled along with you against your battles with the Bald One and his Silver Demons. We have also smoted the cheating Hondan's and the Symonites and their mass dampers.

But lo my children, the blessed Michael has left you and our Lord and Master and his beloved Slavica can no longer schew their blessings upon you.

A new prince has risen in the land of the Bald One and the Silver Demons, and our Lord and Master revealed to us his wish in a new vision.

'Max O beloved

thou shalt turn thy face from Maranello and support the new prince,

Lo even when the numpty rests in the gravel trap, thou shalt send a metal angel and deliver him verily back to the track,

Lo even when the Bald One shall steal the Maranellons secrets from their tabernacle, THOU SHALT NOT SMITE HIM,

for verily the Bald One and the new prince are blessed to me,

and my love for the Maranellons is no more'


O Maranellons accept the word of thy Lord and Master.

Even though thy elders Wiggy Luca and little Jean may cry,

Even though the fire water drinking Finn and the little munchkin may wail and lament,
;D

scho0634

Vreemd dat je wel schuldig wordt bevonden maar niet wordt bestraft. Maar dat was wel te verwachten. Al denk ik zelf niet dat ze McLaren daadwerkelijk willen bevoordelen. Ik denk dat ze, als de situatie omgekeerd was geweest, Ferrari ook hadden laten gaan.

Maar goed, of ze nou geprofiteerd hebben van de gegevens van Ferrari of niet, McLaren had direct nadat ze de papieren onder ogen kregen naar de FIA moeten stappen en de documenten moeten afgeven. Dat had alle schijn van fraude vermeden. Nu blijft het een vreemde zaak.

Overigens zie ik weinig overeenkomsten met Monaco vorig jaar, maar dat kan aan mij liggen.

supersteven

waar is de gerechigheid.

dit is nog even erg als de gp malesië 99 toen Ferarri werd betrapt op illegale bargeboards en toch werd vrijgesproken.

o ja Ferrari heeft toegeven dat er ze foute bargeboards hebben gemaakt
let the sunshine shine in your heart

damo

Zelfs bij een "lagere" sport als het wielrennen is er meer zin voor eerlijkheid te vinden : nog voor het resultaat van het B-staal van 1 rijder gekend is stapt tot twee maal toe een hele ploeg uit de Tour.  Ook zeer veel geld mee gemoeid evenwel reactie van de teams zelf zonder interferrentie van FIA-achtige maffia.

Dus beste Ron, als je dit leest : BOL 'EM

Op www.formula1.com loopt een poll over dat je aldanniet akkoord gaat met de uitspraak door de FIA.

Racerke007

CitaatOverigens zie ik weinig overeenkomsten met Monaco vorig jaar, maar dat kan aan mij liggen.
Dat ligt aan de voorkeur van Tim, meer niet...  :-X

CitaatIk denk dat ze, als de situatie omgekeerd was geweest, Ferrari ook hadden laten gaan.
Op zo'n moment als dit kan je niet anders.
Ferrari zou opgelucht zijn geweest en de tegenstanders laaiend: hetzelfde als nu maar dan omgekeerd.

Enkel de woorden van Ferrari van gisteren en vandaag baren mij zorgen... . De tijd zal uitwijzen hoe het afloopt.  :-\

scho0634

Waarom baart dat jou zorgen, dan?

dj Peter

Citaat van: Racerke007 op 26 juli 2007 - 21:15:12
CitaatOverigens zie ik weinig overeenkomsten met Monaco vorig jaar, maar dat kan aan mij liggen.
Dat ligt aan de voorkeur van Tim, meer niet...  :-X

CitaatIk denk dat ze, als de situatie omgekeerd was geweest, Ferrari ook hadden laten gaan.
Op zo'n moment als dit kan je niet anders.
Ferrari zou opgelucht zijn geweest en de tegenstanders laaiend: hetzelfde als nu maar dan omgekeerd.

Enkel de woorden van Ferrari van gisteren en vandaag baren mij zorgen... . De tijd zal uitwijzen hoe het afloopt.  :-\
Zorgen??  Wees maar gerust dat Ferrari het  hier niet bij laat, en geef ze eens ongelijk?