Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

dj Peter

Zo denk ik er ook over. Ik geloof nooit dat ze punten gaan moeten inleveren. Maar ALS daadwerkelijk bewezen wordt dat de kennis gebruikt is in de huidige wagen van McLaren mogen ze voor mijn part uit het kampioenschap worden gezet.

Racerke007

CitaatBij straf voor McLaren zal men zeggen dat de FIA voor Ferrari is en zonder straf dat McLaren voor getrokken wordt.

Tja als bewezen wordt dat er iets gebruikt is dan mag, nee moet, voor mij Mclaren eruit gegooid worden voor dit jaar. En misschien nog langer als de FIA straffen zoals aan BAR indertijd wil opleggen.

Het wordt allesinds al niet gemakkelijk... zeker nu de advocaten van Ferrari ook mee binnen zitten. Of ze ook 'mogen praten' tijdens de zitting is niet duidelijk.

??? k wordt er stil van van dit lastig dagje voor onze sport

FerrariMan

Vandaag is Ferrari's klacht gelekt, vertaald via babelfish maar duidelijk genoeg.

CitaatFrom OUR LONDON ENVOY - Coast five pounds and 40 the cent more secret document of the more secret history of Formula 1. Papal chancery of the High Court of London, fifth plan of the building Thomas More: exactly three pianerottoli over, slid the 10 July have kept the first audience of the civil suit that the Ferrari has intentato against Mike Coughlan, the former head planner of the McLaren. Enough to ask (and to pay the 5 pounds and the 40 the cent) and boy who is behind the shop, after a long search, it pulls outside faldone a brown. It is that right one: Ferrari against Coughlan. Document draft publics, not is problem; the employee stamps and here "particulars of claim", eight pages of details that explain because the Ferrari has advanced the demand for compensation you damn against the English technician. The scuderia of Maranello must supply motivations to the court; therefore it reconstructs the spy story from the beginning. It is its point of view, sure. But the interesting fact is that the document has been deposited single the 20 July. And this means that the reconstruction, beyond that on other investigative sources of the Ferrari, it is based above all on the affidavit, the affidavit of the same Coughlan. And the points of view, then, begin to be two. MCLAREN In the TROUBLES - Coughlan, is deduced from these sheets, has spoken. Eindicato details, dates and circumstances. Therefore in the demand you damn the lawyers of the sended Little horse can cite the email "from Mr. Nigel Stepney to Coughlan and that they regard some details of the Ferrari"; and to bring back the names of the McLaren leaders who "have seen the email" or other secret material and has not at all answered "destroys it". At least not endured. They are "Martin Whitmarsh", "Paddy Lowe", "Jonathan Neale" (whose names already were emerged some days before) and "Rob Taylor, the leader of the team of the designers". To the end of the story, the Ferrari advances a precise accusation: "the difference between the two scuderie in this championship therefore is tightened that it is obvious as the points in more of the McLaren is a consequence of the fact that the head of the planners was in possession of confidential material". And it quantifies a precise damage: "To lose World-wide us coast 5 million and 500 mila euro". After to have read all that and after to have felt the defense of the McLaren, today the world-wide Council of the Fia to Paris will decide if to think the guilty English team. If that is to Woking they have drawn advantage from the secrets of the Ferrari. The email - But we return to the beginning of the history. To March of this year the dangerous relation between Nigel Stepney - the former mechanical head of the Red one - and Coughlan already is begun. Stepney is angry; the relationships in company are deteriotate to you from when it has not obtained the promotion that it wished. Perhaps it has wants to be revenged. Of sure it sends an email to the friend in McLaren, in which it it reveals three burning arguments: "i) the device of the bottom of the F2007; ii) the separators of the flap of the posterior wing; iii) the techniques in order to lower the bottom ". Draft of particular is reserved you that they end straight - like law in the document-"nella case of mail of Coughlan in McLaren". And here it begins the ballet of the information, the passages of data to the inside of the English scuderia to which the today Fia it will lend particular attention. Because Coughlan "extension the relative email to the bottom to Martin Whitmarsh, chief operations officer of McLaren". Which, contrarily to how much he has said themselves till now, he does not say to destroy it it but "he suggests it to deepen the issue with Paddy Lowe, the director of the engineers". Not only: "Coughlan supplies an outline of the bottom to Mr. Lowe, than it the email with the details of the posterior wing will carry to the Fia. extension Then also: also these will be delivered to the Fia ". We are by now arrives you to the Great prize of Australia (18 March). The season of F1 is to the debut, but, like it is looked at, a lot already has happened: aMelbourne the McLaren advances a resource to the Federation in order to inquire on the Ferrari bottom. On that bases have introduced it? "She is the acquaintance of our documents classified-conclude the lawyers of Maranello - that it has concurred to advance the claim". The ENCOUNTER To BARCELONA - Until this moment they know of the existence of the "spy email" Coughlan, Whitmarsh and Lowe. But in these eight pages are told that after ilGpdi Melbourne the head of the planners "of it speaks also to Jonathan Neale, the operating director". It is the managing third party been involved McLaren. Then the dangerous relation with the "red crow" continuous Stepney. Coughlan wants to know more. From the other part it does not find resistances, indeed. Therefore "it telephones to Stepney in order to fix an encounter to Barcelona. During the conversation information ask it on the balance for the brakes used from Ferrari pilots ". The encounter happens the 28 opens them: Stepney is not limited to supply vague indications on the brakes, but "delivery true and just a design". The successive monday, arrived in office to Woking, Coughlan the extension to Rob Taylor, the head of the McLaren designers. A new personage, up to now remained to the margins. An other of the team that sapeva.Maancora not enough: because in that encounter to the port of Barcelona the delivery of famous the 780 pages of Ferrari secrets happens. The TESORETTO - After that one maxi delivery will be others sendes of minor entity. As an example, second the house of Maranello "25 May Coughlan extension at least two document pages to true Neale".Mail treasure are those 780 pages. That, unfortunately for he, "around to the 6 Coughlan june gives to the moglie to make to scannerizzare. The operation happens the 11 june in one copisteria ". And here the English engineer commits a gigantic false step. He will be just the attache' to the scanner to inform with an email the Ferrari. But this, not is written here. Instead what is written contains those pages. "All how much necessary one to design, to plan, to construct, to control, to test, to develop and to put in track one machine of F1". And that is "designs, report, technical documents relati you to the distribution of the weights, the aerodynamics, the suspensions, the change, the hydraulic system, the water systems, oil and benzine". And then "details on some aspects of the machine of 2006 and that one of 2007". But also particular managerial: from "relative documents you to transport expenses (one of the tasks of Nigel Stepney, ndr), that they could have rendered the contender in a position to estimating the amount of material carried to Large the Prizes", until "to relative information to the budgets". From which it is understood where they have been diverts the greater investments to you of the Ferrari for the next years. Insomma, a disaster to read how much writes the lawyers of the Red one. That today with these sheets to the hand they will ask a sport compensation for the "taken advantage of disadvantage scorretto from the McLaren". A great advantage like 5 million and half of euro. Revealed in a document from 5 pounds and 40 cent. Arianna Ravelli 26 July 2007

Als dat waar is dan speelt McLaren wel een heel erg dubbel spel.

janke

Als McLaren iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan, moeten ze bestraft worden. Anders kun je wetten en regels wel overboord gooien. De hele F1 is dan niet meer geloofwaardig.Maar dan is seizoen 2007 wel naar de klo.. Dus dit is een fijn dilemma voor de FIA. En volgens mij kan McLaren nog in hoger beroep gaan en eventueel naar het hoger gerechtshof.Dan is seizoen 2007 allang voorbij voordat er een uitspraak komt.
Some things are too important to be left in the past.

dj Peter

bron: F1club.be

"Een buitengewone hoorzitting van het FIA World Motor Sport Council zal zich vandaag buigen over de spionagezaak bij Ferrari waar ook McLaren een vermeend aandeel in heeft via haar hoofdontwerper Mike Coughlan.

Grond van de zaak zal zijn of Coughlan, die in het bezit werd gesteld van een 780 pagina's tellend confidentiëel Ferrari-document, deze vertrouwelijke gegevens ook daadwerkelijk heeft gedeeld met andere werknemers bij McLaren en/of dat hij ze gebruikt heeft bij de ontwikkeling van de McLaren-bolide.

Ferrari beweert in ieder geval dat McLarens voordeel in het wereldkampioenschap van dit jaar te wijten is aan het feit dat Mike Coughlan in het bezit was van de Ferrari-documenten.

"Het verschil tussen de twee teams in het wereldkampioenschap is zo klein dat het waarschijnlijk is dat het superieur aantal punten van McLaren een gevolg is van het feit dat haar hoofdontwerper deze Ferrari-documenten had," las een document van de Italiaanse renstal aan het Londense hooggerechtshof.

"Het feit dat Coughlan deze documenten had, heeft McLaren een oneerlijk voordeel gegeven. Ferrari zal op zijn minst 5,5 miljoen euro verliezen bij het niet winnen van het constructeurskampioenschap en ook verlies lijden bij de schade aan het merk Ferrari."

Volgens Ferrari is het ook niet juist dat Coughlan de enige werknemer was binnen McLaren die weet had van de documenten. De Italiaanse renstal beweert dat de vertrouwelijke gegevens op vijf momenten getoond werden aan hooggeplaatsten binnen McLaren, inclusief McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh en Paddy Lowe, de engineering director bij het team.  "



robbert

ze mogen berichten posten wat ze willen, maar ik heb ook zo'n voorgevoel dat mclaren gewoon wegkomt met een waarschuwing en een fikse geldboete, anders gaat de fia in hun eigen vingers snijden. Alhoewel ik ook vind als Mclaren echt heeft vals gespeeld en daardoor ook voordeel gehad hebben, dat ze dan zeker moeten uitgesloten worden, anders kan iedereeen zo beginnen hé

FerrariMan

#111
Citaat van: robbert op 26 juli 2007 - 11:59:56
ze mogen berichten posten wat ze willen, maar ik heb ook zo'n voorgevoel dat mclaren gewoon wegkomt met een waarschuwing en een fikse geldboete, anders gaat de fia in hun eigen vingers snijden. Alhoewel ik ook vind als Mclaren echt heeft vals gespeeld en daardoor ook voordeel gehad hebben, dat ze dan zeker moeten uitgesloten worden, anders kan iedereeen zo beginnen hé
Hoezo, in hun eigen vingers snijden??

Edit: Stepney zou dus niet alleen een mail gestuurd hebben over de flex-bodem, in totaal stuurde hij 3 mails naar Coughlan. 1 over de bodem, 1 over de flappen van de achtervleugel en één over de remmen van de Ferrari.

Edit 2:

CitaatIndeed Ferrari believe that Coughlan did not act alone - and that on at 'least five occasions', information from the stolen dossier was made known to others within Team McLaren-Mercedes, including CEO, Martin Whitmarsh and engineering director, Paddy Lowe.

robbert

Citaat van: FerrariMan op 26 juli 2007 - 12:03:30
Citaat van: robbert op 26 juli 2007 - 11:59:56
ze mogen berichten posten wat ze willen, maar ik heb ook zo'n voorgevoel dat mclaren gewoon wegkomt met een waarschuwing en een fikse geldboete, anders gaat de fia in hun eigen vingers snijden. Alhoewel ik ook vind als Mclaren echt heeft vals gespeeld en daardoor ook voordeel gehad hebben, dat ze dan zeker moeten uitgesloten worden, anders kan iedereeen zo beginnen hé
Hoezo, in hun eigen vingers snijden??

Edit: Stepney zou dus niet alleen een mail gestuurd hebben over de flex-bodem, in totaal stuurde hij 3 mails naar Coughlan. 1 over de bodem, 1 over de flappen van de achtervleugel en één over de remmen van de Ferrari.

Edit 2:

CitaatIndeed Ferrari believe that Coughlan did not act alone - and that on at 'least five occasions', information from the stolen dossier was made known to others within Team McLaren-Mercedes, including CEO, Martin Whitmarsh and engineering director, Paddy Lowe.

Als de FIA Mclaren diskwalificeert, dan zal men weer zeggen dat het seizoen te saai geworden is doordat Mclaren eruit gedonderd is en daardoor Ferrari makkelijk WK wordt.

Racerke007

CitaatHoezo, in hun eigen vingers snijden??
De FIA snijdt niet in hun eigen vingers als ze er een team of rijder uitgooien!
De FIA stelt de regels op en moet zorgen dat ze nageleeft worden.

CitaatAls de FIA Mclaren diskwalificeert, dan zal men weer zeggen dat het seizoen te saai geworden is doordat Mclaren eruit gedonderd is en daardoor Ferrari makkelijk WK wordt.
Eender hoe het uitdraait, de anti-reclame voor de sport zal er zijn.
Wat je wel kan stellen is dat 'als' de FIA Mclaren eruit gooit zoals ze bij BAR deden dat ze dan in de vingers van de FOM snijdt maar meer niet.

Hét grote ding aan die verklaring van Ferrari van gisteren is of ze deze ook in Parijs zo hard uit de doeken mogen doen.
Of ze bewijzen hebben dat bepaalde onderdelen gemaakt zijn zoals op de Ferrari of in die bundel zat. Als ze inderdaad ook e-mails zouden hebben tja dan is het zeker gebruikt geweest.
Hoewel dat van die bodems al veer eerder in de pers is verschenen. (maja k ken de datum van de mail niet)

Volgens mij komen enkel de vragen van de FIA aan bod en aansluitend (eventueel) vragen of opmerkingen van Ferrari.

De claim van 5,5 miljoen die hebben ze gedaan dat ALS Mclaren de FIA moet betalen dat ze ook iets aan Ferrari moeten. De beschuldigingen vindt ik niet mals maar we zullen het resultaat van vandaag en van de volgende 'buitengewone vergadering' moeten afwachten.

McLaren_über_alles

Citaat van: robbert op 26 juli 2007 - 13:16:38
Als de FIA Mclaren diskwalificeert, dan zal men weer zeggen dat het seizoen te saai geworden is doordat Mclaren eruit gedonderd is en daardoor Ferrari makkelijk WK wordt.

Als McLaren geschorst wordt is dat wederom een zware klap voor de F1, en heeft de rest van het seizoen totaal geen nut meer. Ferrari haalt dan op z'n een been overal de dubbel, wat nefast is voor kijkcijfers en de toeschouwersaantallen. 'K kan mij niet voorstellen dat er dan nog iemand 2 u lang naar een race gaat kijken...

Of McLaren die gegevens ECHT heeft gebruikt, of dat het enkel die ene persoon was die de info van Ferrari in z'n bezit had weet ik totaal niet. Wat mij dan wel weer opvalt is dat de McLaren totaal, maar dan ook totaal geen gelijkenissen vertoont met de Ferrari, dus lijkt het mij niet dat de wagen gebasseerd is op de Ferrari...
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

FerrariMan

En als er al een straf komt dan zal de FIA wel met iets onvoorstelbaar origineels komen.  :)

Tim C

#116
McLaren schuldig maar krijgt geen straf

De Wereld Motorsport Raad oordeelde dat McLaren onwettig in het bezit was van documenten van Ferrari maar kon zonder bewijs dat die documenten ook effectief gebruikt zijn geen straf toekennen. Als dat bewijs wel opduikt krijgt het team een hoge rekening gepresenteerd en wordt het uitgesloten uit het kampioenschap.


CitaatDe Wereld Motorsport raad kwam tot de conclusie dat Vodafone McLaren Mercedes in het bezit was van vertrouwelijke informatie van Ferrari. Het team heeft daardoor artikel 151c van de International Sporting Code geschonden.

    Er is echter onvoldoende bewijs dat deze informatie ook werd gebruikt om het FIA Formule 1 kampioenschap te beïnvloeden, daarom leggen we geen straf op.

    Als er in de toekomst wordt vastgesteld dat de informatie van Ferrari toch werd gebruikt om het kampioenschap te beïnvloeden zullen we Vodafone McLaren Mercedes opnieuw voor de WMR roepen. Het team riskeert dan een uitsluiting uit de kampioenschappen van 2007 en 2008.

    De WMR zal Mr. Stepney en Mr. Coughlan oproepen om hen te vragen waarom zij niet voor een lange periode uit de internationale motorsport zouden moeten worden verbannen. De WMR heeft het gerechtelijke departement van de FIA met deze zaak belast.


Tim C

Dat was het vorig jaar in Monaco al, toen zonder bewijs wel een straf...

bogief1

Of in Monaco en recenter Nurburgring.
Alonso en Hamilton moeten plaats maken op een Ferrari, terwijl ze een straat voorsprong hadden...
A new chapter will begin soon: Bruno Senna