Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Tim C

Als dat andere team een onrechtmatig voordeel heeft gehaald uit die informatie dan is het toch niet meer dan normaal dat je voor een straf gaat in plaats van zelfs nog geen tikje op de handen...

scho0634

MAar dan zal je toch eerst moeten bewijzen dat ze er voordeel van hebben...

dami

Citaat van: red76 op 04 augustus 2007 - 00:00:04
Het is allemaal leuk en aardig en een prima stukje schrijf werk, maar Mclaren is/was in het bezit van Ferrari documenten.
Ze zijn schuldig bevonden maar worden niet gestraft. Je kan hoog springen je kan laag springen maar feit is dat ze GESTRAFT moeten worden.

Briatore eist uitsluitng van Mclaren.
Hadden ze bij Renault vorig jaar ook moeten doen met hun illegale massadempers. ;D ;D ;D

damo

Citaat van: Racerke007 op 03 augustus 2007 - 22:34:52
Voor de duidelijkheid: ik ben geen Mclaren fan of anti-Ferrari.

You got me fooled!

Citaat van: Racerke007 op 04 augustus 2007 - 00:25:51
Mike was in het bezit van ... niet Mclaren.
That's the point!!

Met alle respect voor de Mac fans maar die zilvergrijze bril af en toe eens afzetten zou wonderen doen.  Elk bedrijf is (uiteraard) verantwoordelijk voor z'n medewerkers , voor de die-hards een vb: als een boekhouder foefelt met de BTW aangifte van het bedrijf waarvoor hij werkt en de fiscus komt erop uit, denk je dan dat het bedrijf in kwestie ervanaf komt zonder boete als ze de boekhouder op non actief zetten?  Enkel in FIA land is dit zo, zelfs als het genoten voordeel gigantisch is.

Citaat van: frebe op 04 augustus 2007 - 00:43:33
Mclaren is schuldig bevonden aan het in bezit hebben van de documenten niet aan het gebruik er van, is een heel verschil en racer heeft gelijk:780 pagina's dat is eerder de inhoudstabel naar een F1 wagen ipv van de hele uitleg...
wat ik me afvraag is stel dat Mclaren weer geen straft krijgt, of Ferrari dan naar de burgelijke rechtbank gaat wat hun enige mogelijkheid is dan. Maar naar wie gaan ze dan? Als ze naar een italiaanse rechtbank gaan zal de uitspraak nooit enige geloof hebben in heel de wereld.

Ongeloofelijk wat sommigen zichzelf kunnen wijsmaken. 
1) Stepney wou wraak op Ferrari én hij had toegang tot zowat alles.  Denk je nu écht dat iemand die zelfs sabotage pogingen ondernomen heeft iets anders dan de meest geheime, belangrijke, strategische informatie die hij kon bemachtigen heeft overdragen aan Mc Laren via Coughlan???
2) Moest het over peanuts gaan zoals "de inhoudstabel naar een F1 wagen" (wat dat dan ook al moge zijn) denk je dan niet dat Mc Laren dit had voorgeschoteld aan de FIA om te bewijzen dat met die informatie geen voordeel in het kampioenschap kan bereikt worden??? 

En ja Ferrari zal alle wettelijke middelen aanwenden om Mc Laren hun verdiende straf te laten krijgen.  Een burgerijke rechtzaak gaat over de vraag of Mc Laren bedrijfsspionage heeft gepleegd of niet, uiteraard in het land waar degene die de rechtszaak in leidt z'n maatschappelijke zetel heeft.  Als de wereld niet begrijpt dat Ferrari zo'n zaak moet aanspannen in Italië is de wereld stom.  Als het verdict luidt "schuldig" zal Mc Laren moeten dokken en is het aan de FIA om alsnog Mc Laren uit de F1 te smijten.

dj Peter

Ferrari staat blijkbaar niet alleen...

--Team Renault wil dat McLaren uitgesloten wordt van het F1-kampioenschap van dit jaar. Dat standpunt heeft Flavio Briatore, de teambaas van de Franse renstal, vandaag geventileerd tegenover de Italiaanse pers.

De Italiaan was uitermate kritisch in zijn standpunten en ging zelfs zover tot het maken van beweringen dat McLaren al geruime tijd over confidentiële informatie van binnen Ferrari bezit - zelfs nog voor het seizoen van start ging.

Analyses van binnen Renault tonen volgens Briatore aan dat McLaren tijdens het winterseizoen handig gebruik zou hebben gemaakt van die informatie om de overstap van Michelin naar Bridgestone beter te kunnen verwerken.

"Het ligt voor de hand dat ze gegevens hadden over de gewichtsverdeling van Ferrari, dat gedurende bijna tien jaar Bridgestone-banden heeft gebruikt," begon Briatore zijn betoog. "Die pagina in het beruchte gestolen dossier zou genoeg geweest zijn om maanden werk te sparen en onmiddellijk een oplossing te vinden."

"Bij ons werden twee maanden verloren gegaan, in feite ook dankzij Ron Dennis: hij was de man die protesteerde tegen ons omwille van de massademper. Hij is niet de onbevlekte heilige die hij beweert te zijn via zijn verklaringen."

Volgens Briatore bestaat er geen twijfel over dat het kampioenschap van dit jaar vervalst is. "Niet enkel voor ons en Ferrari, maar voor alle andere teams," zei hij. "Er is namelijk een team dat op illegale wijze een voordeel heeft bekomen, en diefstal van intellectuele eigendom wordt nog altijd bestraft met uitsluiting."

De Italiaan verklaarde ook een protest te schrijven betreffende de standaard elektronica-eenheden (ECU) die vanaf volgend jaar moeten gebruikt worden en die ontworpen worden door McLaren en Microsoft.

"We willen die ECU niet, in de eerste plaats omdat ze niet werken op onze wagens: de wagens willen zelfs niet starten. En ten tweede, waarom zouden we onze gegevens naar McLaren moeten sturen," besloot hij.--    bron: f1club.be 

frebe

Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 14:02:40
Ferrari staat blijkbaar niet alleen...

--Team Renault wil dat McLaren uitgesloten wordt van het F1-kampioenschap van dit jaar. Dat standpunt heeft Flavio Briatore, de teambaas van de Franse renstal, vandaag geventileerd tegenover de Italiaanse pers.

De Italiaan was uitermate kritisch in zijn standpunten en ging zelfs zover tot het maken van beweringen dat McLaren al geruime tijd over confidentiële informatie van binnen Ferrari bezit - zelfs nog voor het seizoen van start ging.

Analyses van binnen Renault tonen volgens Briatore aan dat McLaren tijdens het winterseizoen handig gebruik zou hebben gemaakt van die informatie om de overstap van Michelin naar Bridgestone beter te kunnen verwerken.

"Het ligt voor de hand dat ze gegevens hadden over de gewichtsverdeling van Ferrari, dat gedurende bijna tien jaar Bridgestone-banden heeft gebruikt," begon Briatore zijn betoog. "Die pagina in het beruchte gestolen dossier zou genoeg geweest zijn om maanden werk te sparen en onmiddellijk een oplossing te vinden."

"Bij ons werden twee maanden verloren gegaan, in feite ook dankzij Ron Dennis: hij was de man die protesteerde tegen ons omwille van de massademper. Hij is niet de onbevlekte heilige die hij beweert te zijn via zijn verklaringen."

Volgens Briatore bestaat er geen twijfel over dat het kampioenschap van dit jaar vervalst is. "Niet enkel voor ons en Ferrari, maar voor alle andere teams," zei hij. "Er is namelijk een team dat op illegale wijze een voordeel heeft bekomen, en diefstal van intellectuele eigendom wordt nog altijd bestraft met uitsluiting."

De Italiaan verklaarde ook een protest te schrijven betreffende de standaard elektronica-eenheden (ECU) die vanaf volgend jaar moeten gebruikt worden en die ontworpen worden door McLaren en Microsoft.

"We willen die ECU niet, in de eerste plaats omdat ze niet werken op onze wagens: de wagens willen zelfs niet starten. En ten tweede, waarom zouden we onze gegevens naar McLaren moeten sturen," besloot hij.--    bron: f1club.be 

Vorig jaar was hij ook aan het zagen dat hij geen Bridgestonebanden wou omdat dan Ferrari een groot voordeel had en die zijn er ook gekomen ... en enige rede waarom hij Mclaren er uit wil is omdat dan het contract van Alonso direct wordt ontbonden en Alonso waarschijnlijk al een dag later een nieuw contact bij Renault ondertekend...
De rede dat Mclaren zo snel was met het aanpassen van zijn wagen is dat er in hun fabriek een van de beste simulators ter wereld staat en de beste in de F1...

dj Peter

Jaja... en ze hebben ook de beste spionnen.  ::)

Ferrari 2010

Citaat van: frebe op 04 augustus 2007 - 14:43:42

De rede dat Mclaren zo snel was met het aanpassen van zijn wagen is dat er in hun fabriek een van de beste simulators ter wereld staat en de beste in de F1...

En met een simulator maak je een hele wagen? Hahahaha, jij laat me elke post keer op keer weer lachen ;D ;D Een simulator kan handig zijn, maar daarmee ga je zo'n groot voordeel niet halen hoor. Het is net zoals een windtunnel, het kan in de tests goed zijn, maar op het circuit draait het toch steeds iets anders uit.

Overigens ben ik het met Renault eens wat betreft de ECU's, je gaat toch geen gegevens naar 1 van je concurrenten sturen?!?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McLaren_über_alles

Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 14:02:40
Ferrari staat blijkbaar niet alleen...

--Team Renault wil dat McLaren uitgesloten wordt van het F1-kampioenschap van dit jaar. Dat standpunt heeft Flavio Briatore, de teambaas van de Franse renstal, vandaag geventileerd tegenover de Italiaanse pers.

De Italiaan was uitermate kritisch in zijn standpunten en ging zelfs zover tot het maken van beweringen dat McLaren al geruime tijd over confidentiële informatie van binnen Ferrari bezit - zelfs nog voor het seizoen van start ging.

Analyses van binnen Renault tonen volgens Briatore aan dat McLaren tijdens het winterseizoen handig gebruik zou hebben gemaakt van die informatie om de overstap van Michelin naar Bridgestone beter te kunnen verwerken.

"Het ligt voor de hand dat ze gegevens hadden over de gewichtsverdeling van Ferrari, dat gedurende bijna tien jaar Bridgestone-banden heeft gebruikt," begon Briatore zijn betoog. "Die pagina in het beruchte gestolen dossier zou genoeg geweest zijn om maanden werk te sparen en onmiddellijk een oplossing te vinden."

"Bij ons werden twee maanden verloren gegaan, in feite ook dankzij Ron Dennis: hij was de man die protesteerde tegen ons omwille van de massademper. Hij is niet de onbevlekte heilige die hij beweert te zijn via zijn verklaringen."

Volgens Briatore bestaat er geen twijfel over dat het kampioenschap van dit jaar vervalst is. "Niet enkel voor ons en Ferrari, maar voor alle andere teams," zei hij. "Er is namelijk een team dat op illegale wijze een voordeel heeft bekomen, en diefstal van intellectuele eigendom wordt nog altijd bestraft met uitsluiting."

De Italiaan verklaarde ook een protest te schrijven betreffende de standaard elektronica-eenheden (ECU) die vanaf volgend jaar moeten gebruikt worden en die ontworpen worden door McLaren en Microsoft.

"We willen die ECU niet, in de eerste plaats omdat ze niet werken op onze wagens: de wagens willen zelfs niet starten. En ten tweede, waarom zouden we onze gegevens naar McLaren moeten sturen," besloot hij.--    bron: f1club.be 

Dus als ik het goed begrijp heeft Renault spionnen binnen McLaren die die info gezien hebben  :D ::)
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

dj Peter

Citaat van: 0634 op 04 augustus 2007 - 11:50:17
Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 11:13:05

En volgens mij is de schade aan Ferrari nog veel groter dan enkel het presteren van de wagen doordat er ook gegevens over bedrijfsstructuren en strategie gelekt zijn.

Zoals?
Wel,zoals ik zeg: het gaat niet over ontwerp-of afstellingsdata van de wagen, maar ook informatie over het team zelf: hoe de teamleden georganiseerd zijn,pitstopstrategie,interne nota's en afsrpaken. Maar er beginnen zich al  meer mensen tegen McLaren te keren waaronder Flavio Briatore, en ik kan de man alleen maar gelijk geven.

FerrariMan

#265
Ik had wel verwacht dat Briatore zich zou gaan mengen. Hij zal zelfs aanwezig zijn op de volgende hoorzitting.
Twijfel er maar niet aan dat deze man niet bang is om McLaren mee de dieperik in te sturen, al was het maar om zijn eigen team hoger te krijgen.
Nu valt natuurlijk nog te zien wat er al dan niet waar is van dat artikel.

Jasper

Citaat van: Schumi till infinity op 04 augustus 2007 - 09:21:25
Citaat van: Racerke007 op 04 augustus 2007 - 00:25:51
Citaat van: red76 op 04 augustus 2007 - 00:00:04
Het is allemaal leuk en aardig en een prima stukje schrijf werk, maar Mclaren is/was in het bezit van Ferrari documenten.
Ze zijn schuldig bevonden maar worden niet gestraft. Je kan hoog springen je kan laag springen maar feit is dat ze GESTRAFT moeten worden.

Mike was in het bezit van ... niet Mclaren.
That's the point!!

Begrijp je dan nog steeds niet dat je werkgever dan verantwoordelijk is als die data in het team getoond wordt? Dus McLaren. Hij heeft trouwens zelf verklaart dat hij het aan meerdere mensen binnen het team heeft laten zien. McLaren heeft hem overigens zelf naar Stephney gestuurt om te vragen om te stoppen. Dat is eigenlijk al een domme zet van McLaren, ze hadden het direct aan Ferrari moeten rapporteren. En dan kwam die nog dommere zet van Coughlan, om met nog eens 780 pagina's huiswaarts te keren...

Ik geloof overigens niets van het verhaal dat McLaren Coughlan naar Barcelona heeft gestuurt om aan STephney te vragen om de communicatie te stoppen. Als ze het hadden willen stoppen waren ze wel zo slim geweest om Ferrari in te lichten. Dat is de enige manier waarmee ze zichzelf buiten schot konden zetten.

Het belangrijkste punt van deze hele discussie staat in het vet en is onderlijnd. Zolang dit geen zekerheid is, is de hele discussie eigenlijk nutteloos.

Ferrari inlichten leek op dat moment ook misschien niet de beste optie: als je het via Stepney zelf regelt, dan komt Ferrari misschien niet eens te weten dat er ooit iets gebeurd is. Nu weten ze dat wel, en kijk wat er gebeurt...

Jasper

Citaat van: Schumi till infinity op 04 augustus 2007 - 15:07:48
En met een simulator maak je een hele wagen? Hahahaha, jij laat me elke post keer op keer weer lachen ;D ;D Een simulator kan handig zijn, maar daarmee ga je zo'n groot voordeel niet halen hoor. Het is net zoals een windtunnel, het kan in de tests goed zijn, maar op het circuit draait het toch steeds iets anders uit.

Mis... Simulators zijn net bezig met langzaam maar zeker de windtunnels te vervangen, net omdat ze realistischer zijn. Ik weet dat Ferrari één van de voortrekkers is wat simulators betreft, ik weet niet hoe dit bij McLaren zit maar het zou wel kunnen kloppen. Het probleem met windtunnels is dat je je auto alleen maar rechtdoor kan laten rijden, met simulators is dat niet het geval, en je kan ook verschillende weersomstandigheden simuleren (hoge/lage temperatuur, wel/geen zon, droog/nat, zijwind...).

Maar dat is off-topic.

Jasper

Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 15:12:51
Citaat van: 0634 op 04 augustus 2007 - 11:50:17
Citaat van: SaffierFM op 04 augustus 2007 - 11:13:05

En volgens mij is de schade aan Ferrari nog veel groter dan enkel het presteren van de wagen doordat er ook gegevens over bedrijfsstructuren en strategie gelekt zijn.

Zoals?
Wel,zoals ik zeg: het gaat niet over ontwerp-of afstellingsdata van de wagen, maar ook informatie over het team zelf: hoe de teamleden georganiseerd zijn,pitstopstrategie,interne nota's en afsrpaken. Maar er beginnen zich al  meer mensen tegen McLaren te keren waaronder Flavio Briatore, en ik kan de man alleen maar gelijk geven.

Wat voor beeld hebben jullie eigenlijk van McLaren? Een ongeregeld team zonder enige structuur, zonder mensen die onder een bepaalde hiërarchie elk hun eigen job doen en niets anders, zonder organisatie? Als ik een topteam was in de Formule 1, dan zou ik niet geïnteresseerd zijn in de structuur van een ander team en wie er welke job doet. Ik heb namelijk mijn eigen structuur en mijn eigen organisatie, daar moet ik niks aan veranderen en kan ik ook niks aan veranderen zonder het hele team ondersteboven te keren, iets waarvan je niet moet geloven dat het haalbaar is in het midden van het seizoen en op zo'n korte periode als waarover het hier gaat.

De enige informatie waar McLaren iets mee kon doen, was de informatie over de binnenkant van de wagen. Voor de buitenkant van de wagen heb je een fototoestel nodig en je hebt het. Pitstopstrategieën? Het zal daarom zijn dat Ferrari de laatste 5 races telkens een betere strategie had dan McLaren. Debriefings van na races? Euh... geen idee wat je hiermee zou kunnen doen. En oh ja, eventuele toekomstplannen van Ferrari ivm de wagen, die zijn ook nog heel interessant uiteraard.

Of er voordeel is behaald door een van deze dingen, lijkt mij gemakkelijk te bewijzen. Zolang er hier geen voordeel is uitgehaald, is een sportieve straf uit den boze, en wel omdat een eventuele eindoverwinning van Ferrari dan alle glans zou verliezen ("als McLaren niet gestraft was geweest, dan was Ferrari geen kampioen"). Met een geldstraf zou ik dan nog kunnen leven.

Als en slechts als het bewezen wordt dat McLaren voordeel heeft gehaald door een van deze dingen, dan is een sportieve straf op zijn plaats.

janke

En daarom is de nieuwe windtunnel van BMW in Hinwill bijna klaar, incl. één van de zwaarste computers in de wereld er achter. Kosten tich miljoen.
Some things are too important to be left in the past.