Sabotage bij Ferrari?

Gestart door FerrariMan, 25 juni 2007 - 10:08:16

« vorige - volgende »

Welke straf moet Mclaren al dan niet krijgen?

Vrijspraak
3 (10%)
Punten contructeurs op 0
9 (30%)
Punten rijders op 0
0 (0%)
Punten constructeurs en rijders op 0
5 (16.7%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008
4 (13.3%)
Mclaren moet gediskwalificeert worden voor 2008 én 2009
3 (10%)
Mclaren krijgt gewoon een (fikse) geldboete
2 (6.7%)
Andere mening
2 (6.7%)
Geen mening
2 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 28

Racerke007

CitaatIn de Belgische rechtspraak bestaat er iets als "wettelijk vermoeden" op basis van dewelke iemand kan veroordeeld worden als de indirecte bewijzen voldoende duidelijk zijn.
Aan de hand van de huidige bewijzen, enfin de zitting van de FIA was het beantwoorden van de bewuste vragenlijst.

Als in de Belgische rechtspraak Mclaren veroordeeld kan worden dan zal dat ook wel in Italië, Engeland, Frankrijk of Zwitserland kunnen. Hetgene wat Ferrari eerst in een dossier zal sterk moeten maken. Dan (waarschijnlijk na de twee rechtzaken in Italië en Engeland) hebben ze de keuze ofwel het ineens bij de FIA indienen ofwel naar een rechtbank in één van de voornoemde landen gaan.

Citaat van: damo op 26 juli 2007 - 22:49:26
Citaat van: Racerke007 op 26 juli 2007 - 22:20:46
CitaatBedrijfsspionage is sowieso strafbaar, of je er nou iets mee doet of niet.
Bedrijfsspionage is per definitie het verkrijgen van informatie over de concurrent door middel van het gebruik van illegale middelen
Nog zo'n paar home made definities en je kan bij de FIA gaan werken  :)
Niet zelf gemaakt maar afgehaald op http://www.business-intelligence.net/neth/f_a_q.htm
Aangezien dat je hier wat beter in thuis bent Damo ... heb je enkele sites waar wel relevante wetten ivm bedrijfsspionage staan?

janke

#151
Normaliter ga je voor bedrijfsspionage de bak in. Zie het wetboek van strafrecht. Ook in België. Allemaal internet dus zoek het ff op. En dit is geen "home made definitie. ;)  Maar in de F1 heersen andere wetten, blijkbaar. Ik kan me er niet druk over maken. Tenslotte zijn het de coureurs die de punten naar huis brengen.
Some things are too important to be left in the past.

David4Ever

Ik moet zeggen dat ik hier al een paar grappige uren heb doorgebracht met andere soaps maar wat er hier af en toe wordt geschreven is toch echt hilarisch.

McLaren kreeg de informatie en daarom is het dus geen spionage. Ze is wel gelezen maar niet gebruikt. Dan nog iets met voorvleugels en nu verwijst iemand naar een internetsite onder het moto: It's on the internet so it must be treu!

Nog even en ik ben rijp voor de psychiatrie! ;)

Racerke007

Citaat van: Red David op 27 juli 2007 - 00:02:18
Dan nog iets met voorvleugels en nu verwijst iemand naar een internetsite onder het moto: It's on the internet so it must be treu!

Nog even en ik ben rijp voor de psychiatrie! ;)
Dat wil ik niet zeggen, ik wil gewoon even aanhalen dat dat niet zelf verzonnen was dat ik dat van die bewuste site heb gehaald.
Allesinds hoop ik om in de nabije toekomst wat meer échte sites dan te lezen... hoewel

ik dit ook dacht:
Citaat van: Red David op 27 juli 2007 - 00:02:18
McLaren kreeg de informatie en daarom is het dus geen spionage. Ze is wel gelezen maar niet gebruikt.

janke



Nog even en ik ben rijp voor de psychiatrie! ;)
[/quote]

Jonge trek het je niet aan, naar de psygo voor wat je af en toe leest? En ook nog F1 ?? Relativeren da's een mooi woord.
Some things are too important to be left in the past.

scho0634

Citaat van: Red David op 27 juli 2007 - 00:02:18
Ik moet zeggen dat ik hier al een paar grappige uren heb doorgebracht met andere soaps maar wat er hier af en toe wordt geschreven is toch echt hilarisch.

McLaren kreeg de informatie en daarom is het dus geen spionage. Ze is wel gelezen maar niet gebruikt. Dan nog iets met voorvleugels en nu verwijst iemand naar een internetsite onder het moto: It's on the internet so it must be treu!

Nog even en ik ben rijp voor de psychiatrie! ;)

Dat laatste zal best kloppen.

Nigel Stepney heeft zich schuldig gemaakt aan bedrijfspionage. McLaren heeft op illegale wijze verkregen documentatie in bezit. Daarmee hadden ze naar de FIA of naar de politie moeten gaan. Nu hebben ze zich dus mede schuldig gemaakt aan bedrijfsspionage. Zo werkt het ook in de normale wereld. Je moet niet proberen wat krom is weer recht te lullen.

(als alles dus is bewezen wat wordt gezegd).

Supermariobros

Citaat van: Red David op 27 juli 2007 - 00:02:18
Ik moet zeggen dat ik hier al een paar grappige uren heb doorgebracht met andere soaps maar wat er hier af en toe wordt geschreven is toch echt hilarisch.

Daar ben ik het helemaal mee eens, veel reacties zouden in een andere topic (lees compleet onzinnige topic) moeten staan.

FerrariMan

#157
Is er eigenlijk iemand die eraan twijfelt dat Ferrari wel met bewijzen zal komen eens allle rechtzaken duidelijkheid geven?

Trouwens, die poll op F1.com zegt het wel helemaal. 60% is het niet eens met de uitspraak.

Uit een Engelse krant:
CitaatF1 loses all credibility with this shameful decision

By any calculation, the decision made at the FIA's headquarters in Paris yesterday was about as far from sporting fairness as it is possible to get.

Yes, the World Motor Sport Council's illogical conclusion in finding McLaren guilty of fraudulent misdeeds, yet not to punish them, helps Lewis Hamilton's quest for a wondrous world title in his rookie season.

Yes, it allows one of the most engaging seasons in recent Formula One history to run its natural course.

But for all those cosmetic reasons, there is no escaping the stench of whitewash wafting out across Paris

(...)
Let us examine Article 151c. It refers to actions of "fraudulent" behaviour "prejudicial to the interest of competition or motor sport in general".

It is a damning charge and McLaren were found in breach of it by the 26-strong Council yesterday. Why, then, were they not hit with a record fine or even docked points?

What credibility does the sport have left if it turns a blind eye to a senior member of a team, in this case chief designer Mike Coughlan, taking illegal possession of another team's private documents?

Nobody is suggesting that Coughlan was acting on team principal Ron Dennis's orders , but the Sporting Code — supposedly the bible of the sport — states that a team are responsible for the actions of their employees.
Max Mosley, chairman of yesterday's meeting, might care to consult Article 123 for verification. No wonder Ferrari turned their guns on their archrivals. Sure, they have an agenda, but their argument is watertight .

Their hand grenade of a statement said: "The fact that Mercedes were in possession of such information was discovered totally by accident and, but for this, the team would continue to have it.

"This is all the more serious as it has occurred in a sport like Formula One in which small details make all the difference.

(...)
Dennis, who arrived with his barrister Mills through the rolling maul of cameraman declaring "I'm here for the truth", was relieved at the outcome though "not totally comfortable with it".

Word is that he was increasingly nervous about his chances despite his bullish public statements.

(...)
It was some sort of vindication for an honest man, let down by one of his senior staff. For the ethics of the sport, it was anything but.

Racerke007

CitaatTrouwens, die poll op F1.com zegt het wel helemaal
Ehm ... de meerderheid vindt dat het onterecht is van de mensen die reageerden.

Overdonderend is dat wel niet: 90% of meer dat zou het 'helemaal zeggen'.

Tja, het is voor iedereen afwachten tot de 'gore' details bekend zijn.

Tim C

Waarom zou je, na al het fantaseerwerk dat je al verricht hebt, nog wachten op gore details?

Verzin er toch zelf een paar! ;)

Racerke007

Citaat van: Tim C op 27 juli 2007 - 14:08:42
Waarom zou je, na al het fantaseerwerk dat je al verricht hebt, nog wachten op gore details?
Vertel me eens wat verzonnen is?

Tim C

Om te beginnen heb je al een verhaal afgestoken over een voorvleugel waar nooit over gesproken is ;)

Racerke007

Citaat van: Tim C op 27 juli 2007 - 14:59:56
Om te beginnen heb je al een verhaal afgestoken over een voorvleugel waar nooit over gesproken is ;)

Of het nu, alweer, een cynische opmerking van jou was maakt niet uit. Door dat verhaaltje te doen (als het niet klopt corrigeer me dan) is in een klap al x-aantal pagina's van de Ferrari-bundel onbruikbaar. En daar gaat dit topic allesinds over .... over de sabotagezaak van Ferrari.
Dus wat heb ik verzonnen?

FerrariMan

#163
Jean Todt:
Citaat"That's not all: McLaren during the hearing admitted to have received secret material, and that the knowledge of this operation of espionage arrived at the top level, even to Ron Dennis, and there hasn't been any penalization. It's shameful.

Het hele artikel hier:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61172

Ik blijf erbij, McLaren krijgt enkel gratie omwille van het kampioenschap.
Zelf Flavio, die geen groot Ferrari liefhebber is snapt het niet. Misschien moet Racerke het Flavio eens allemaal gaan uitleggen?  :)

CitaatI never expected the team to be excluded at the hearing, even from a few races, after I saw Lewis Hamilton's car being lifted out of the gravel trap on Sunday and put back on the track by the marshals.

Clearly someone up there wants Lewis in the show.

As to where we go from here, McLaren will continue to sweat as Ferrari pursue their legal actions against Nigel Stepney and Mike Coughlin in England and Italy and they will be concerned about what information may come out when those two individuals are interviewed by the FIA in the future.

This spy story is not over.
Aldus James Allen van ITV.

En dan de kranten:
Citaat'By any calculation, the decision made at the FIA's headquarters in Paris yesterday was about as far from sporting fairness as it is possible to get.


'Yes, the World Motor Sport Council's illogical conclusion in finding McLaren guilty of fraudulent misdeeds, yet not to punish them, helps Lewis Hamilton's quest for a wondrous world title in his rookie season.


'Yes, it allows one of the most engaging seasons in recent Formula One history to run its natural course.


'But for all those cosmetic reasons, there is no escaping the stench of whitewash wafting out across Paris.' - Jonathan McEvoy, the Daily Mail






'The most striking thing about the dramatic events unfolding in Paris was the furious reaction by Ferrari to McLaren's unexpected let-off by the FIA's World Motor Sport Council.


'The decision not to penalise the Anglo-German team incensed Ferrari, which described the FIA's investigation and decision as "incomprehensible". The Scuderia argued that the FIA had, in effect, "legitimised dishonest behaviour in Formula 1" and that it had set "a very dangerous precedent".


'What is clear is that the Italians had been fully expecting McLaren to feel the full force of the FIA's wrath. The belief in Maranello was that the admission by McLaren that Mike Coughlan, its chief designer, had received a large dossier of secret Ferrari technical information alone made some sort of sanctions inevitable.


'From McLaren's point of view the decision reached in Paris was almost the best they could have hoped for. Under the Formula 1 rules of collective responsibility, it could have faced penalties ranging from a large fine to being thrown out of the championship.' - Ed Gorman, The Times






'After yesterday's ruling McLaren might consider they have got off lightly, despite the implied threat of action in the future. Quite the most draconian penalty ever applied by motor racing's governing body, the FIA, came midway through the 1984 season when the British Tyrrell squad was thrown out of the championship.


'This penalty is still regarded by many within the formula one community as one of the most significant miscarriages of justice the sport has seen. It came as a direct result of the fact that Tyrrell were competing with naturally aspirated engines at a time when most of the top teams had switched to more powerful, but fuel-hungry, turbocharged engines.' - Alan Henry, The Guardian






'Common sense, too rare a commodity in Formula One, prevailed in Paris yesterday when McLaren were given a conditional pardon in the Ferrari-gate affair.


'After the six-hour hearing at the headquarters of the FIA, F1's ruling body, the focus of their attention turned on sacked Ferrari engineer Nigel Stepney and McLaren chief designer Michael Coughlan, who are to be summoned to Paris to answer for their actions.


'It was right for the FIA to investigate the moment Coughlan's involvement was revealed. The FIA would argue that by doing so they were acting to protect a rival, Ferrari, from actions that may have had a detrimental impact on their championship challenge. And in formalising their investigation in such a way they were able to control future events by imposing the threat of expulsion should incriminating evidence come to light.


'Ferrari have not done too badly out of McLaren's discomfort. While their great British rivals have been fighting on two fronts, Ferrari put consecutive victories together in France and Britain. A third was on the way before rain changed the course of events at the Nurburgring.


'The playing field levels in Hungary next week.' - Kevin Garside, Telegraph

Ron Dennis, de man die graag loopt te roepen hoe eerlijk hij en zijn team wel niet zijn blijkt dus toch op de hoogte zijn geweest van de documenten. In tegenstelling tot wat hij altijd beweerde. Leuke man is dat.  :)

McChouffe

We weten allemaal al lang dat objectiviteit en FIA als water en vuur zijn. Die hele historie met de Renault-massdampers, is daar natuurlijk ook een mooi voorbeeld van. Het "vervalsen van een podiumceremonie" weegt precies ook zwaarder dan dit geval. De FIA had McLaren gemakkelijk een geldboete kunnen opleggen, dan had deze hele hetze er niet geweest. En het kampioenschap zou ook geen hinder ondervonden hebben.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.