GP van Canada

Gestart door Supermariobros, 03 juni 2007 - 09:19:06

« vorige - volgende »

scho0634

Citaat van: Tim C op 10 juni 2007 - 20:25:14
Zonder hun fout te verdedigen, waarom slechts een S&G voor Alonso en Rosberg maar zwart voor Massa en Fisico?

beetje op het randje van belachelijk niet?

Volgens mij was het enige verschil dat Alonso en Rosberg de pit ingingen en MAssa en Fisico eruit. Maar ja, ik vond een S&G al wat overdreven. Een drivethrough leek me meer voor de hand liggend. Een zwarte vlag is helemaal debiel. Er is niks gevaarlijks aan. Aan de andere kant, de heren coureurs, en de teams kennen de regels ook, en de lichten waren rood. Ook gewoon een beetje stom.

Maar al met al, wel genoten van deze race. Heerlijk. Er gebeurde vanalles vanaf het begin en een fantastisch podium. Chapeau voor Lewis, Nick en Alex.

Weet iemand trouwens wat Fernando Alonso in vredesnaam aan het doen was, daar steeds in dat gras???? ;)

Doefie

Zwarte vlag is zwarte vlag. Net zoals penalty penalty is. Het licht stond op rood, ze rijden erdoor, dus zwarte vlag. Regels zijn regels.

Waar is iedereen nu om te zeggen dat Formule 1 niet leuk meer kan zijn? Wat hebben we vandaag dan gezien?

KVDracer

Citaat van: Doefie op 10 juni 2007 - 21:22:31
Zwarte vlag is zwarte vlag. Net zoals penalty penalty is. Het licht stond op rood, ze rijden erdoor, dus zwarte vlag. Regels zijn regels.

Waar is iedereen nu om te zeggen dat Formule 1 niet leuk meer kan zijn? Wat hebben we vandaag dan gezien?

Het is juist spijtig dat we dit maar één of twee keer in een seizoen zienn. Wat hebben we de 5 races hiervoor gezien?

supersteven

dedju door dienst in de chiro slechts de laatste 20 ronden gezien.

maar mannen voor een "1 jaar oude honda" doet die  super aguri zo slecht nog niet door een mclaren van dit jaar voorbij te steken ;)
let the sunshine shine in your heart

Jasper

Citaat van: Tim C op 10 juni 2007 - 20:25:14
Zonder hun fout te verdedigen, waarom slechts een S&G voor Alonso en Rosberg maar zwart voor Massa en Fisico?

beetje op het randje van belachelijk niet?

Alonso kon kiezen tussen zonder benzine vallen en pitten. Hem dan diskwalificeren zou helemaal belachelijk zijn, ik vind het al overdreven dat hij gestraft wordt (want hij MOEST pitten).

Wat Massa en Fisico overkomen is, is net hetzelfde als JPM eens heeft voorgehad. Ik vond die straf toen belachelijk, dus vind ik het nu ook  belachelijk. Ik ken een aantal Ferrari-fans die JPM toendertijd "dom" verklaarden. Ik ben benieuwd wat ze over Massa te zeggen gaan hebben.

Tim C

Die belachelijke regel mag morgen worden afgeschaft...

Uiteindelijk is het resultaat nu wel fameus vertekent...

KVDracer

Citaat van: Jasper op 10 juni 2007 - 21:35:14
Citaat van: Tim C op 10 juni 2007 - 20:25:14
Zonder hun fout te verdedigen, waarom slechts een S&G voor Alonso en Rosberg maar zwart voor Massa en Fisico?

beetje op het randje van belachelijk niet?

Alonso kon kiezen tussen zonder benzine vallen en pitten. Hem dan diskwalificeren zou helemaal belachelijk zijn, ik vind het al overdreven dat hij gestraft wordt (want hij MOEST pitten).

Wat Massa en Fisico overkomen is, is net hetzelfde als JPM eens heeft voorgehad. Ik vond die straf toen belachelijk, dus vind ik het nu ook  belachelijk. Ik ken een aantal Ferrari-fans die JPM toendertijd "dom" verklaarden. Ik ben benieuwd wat ze over Massa te zeggen gaan hebben.

Ik vind de regel over het sluiten van de pit bij het opkomen van de SC belachelijk. Het maakt de sport nog ingewikkelder dan ze al is en heeft niet met sportiviteit of wat dan nog te maken.
Over de straf die Massa en Fisichella hebben gekregen, daarin hebben ze gelijk. Ze zetten die lichten op rood met een bedoeling. Als je gewoon op de weg door het rood licht rijdt, dan word je ook zwaar beboet of bestraft. Montoya heeft dit tijdens de GP van Amerika 2003 in Amerika voorgehad, terwijl dit de voorlaatste race was en hij samen met MS en KR nog in de running was voor het kampioenschap, maar door die straf is hij toen het kampioenschap verloren. Ferrari had Massa via de radio moeten waarschuwen voior het licht!;

Ferrari 2010

Ik begrijp toch de straffen deze race niet echt hoor. En de regels nog minder, dat rode licht, dt doet in de F1 niets aan de veiligheid, net zoals het niet mogen binnenkomen. Dan de straf van Massa en Fisico, ik vind de straf normaal. 2 jaar terug deed Montoya hetzelfde (zelfs dezelfde pitstraat ;)) en kreeg daar ook een zwarte vlag voor.

Ik begrijp echter wel dat Massa en Fisico erdoor reden, wie denkt er nu in godsnaam aan dat ze ines dat licht op rood gaan zetten tijdens de race?

Maar dan vind ik de straf van Alonso wat licht tov die van Massa. Ingaan wanneer het niet mag of uitgaan wanneer het niet mag. Wat is het verschil? Trouwens, als je er in gaat wanneer je niet mag, dan ben je er in wanneer je er niet in mag zijn en ga je er uit wanneer je er niet in mocht zijn? Is de straf tov van die van Massa dan niet wat licht? Achja, deze race had een zeer bizarre wending door de vele SC periodes.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: KVDracer op 10 juni 2007 - 21:43:33
Citaat van: Jasper op 10 juni 2007 - 21:35:14
Citaat van: Tim C op 10 juni 2007 - 20:25:14
Zonder hun fout te verdedigen, waarom slechts een S&G voor Alonso en Rosberg maar zwart voor Massa en Fisico?

beetje op het randje van belachelijk niet?

Alonso kon kiezen tussen zonder benzine vallen en pitten. Hem dan diskwalificeren zou helemaal belachelijk zijn, ik vind het al overdreven dat hij gestraft wordt (want hij MOEST pitten).

Wat Massa en Fisico overkomen is, is net hetzelfde als JPM eens heeft voorgehad. Ik vond die straf toen belachelijk, dus vind ik het nu ook  belachelijk. Ik ken een aantal Ferrari-fans die JPM toendertijd "dom" verklaarden. Ik ben benieuwd wat ze over Massa te zeggen gaan hebben.

Ik vind de regel over het sluiten van de pit bij het opkomen van de SC belachelijk. Het maakt de sport nog ingewikkelder dan ze al is en heeft niet met sportiviteit of wat dan nog te maken.
Over de straf die Massa en Fisichella hebben gekregen, daarin hebben ze gelijk. Ze zetten die lichten op rood met een bedoeling. Als je gewoon op de weg door het rood licht rijdt, dan word je ook zwaar beboet of bestraft. Montoya heeft dit tijdens de GP van Amerika 2003 in Amerika voorgehad, terwijl dit de voorlaatste race was en hij samen met MS en KR nog in de running was voor het kampioenschap, maar door die straf is hij toen het kampioenschap verloren. Ferrari had Massa via de radio moeten waarschuwen voior het licht!;

Volgens mij was dat toen in 2003 iets anders met Montoya. Door het rood rijden was iets van vorig jaar of 2 jaar geleden (in ieder geval bij McLaren).

Ik heb het even opgezocht. In 2003 is hij gewoon 6de geëindigd.
In 2004 is hij in de VS (in het midden van het seizoen) gediskwalificeerd omdat hij minder dan 15 seconden voor de start van de formatieronde zijn wagen had verlaten.
In 2005 in Canada heeft hij zwart gekregen wegens door het rood rijden.

Vulture

#84
Volgens mij kunnen de teams en rijders er zelf niet meer aan uit, al die regels zeg!
En niet te vergeten, ze veranderen elk jaar.
Een rijder moet racen, punt. Het team moet de rijder informeren over gevaren op de weg, positie, tijden enz...
Maar als alles zo onduidelijk geworden is als hedendage........

Safetycar kennen we, maar de regels daaromtrend   :o
1. Allemaal plaatsnemen achter de safetycar => OK
2. Pits is gesloten => OK (alhoewel)
3. Plots gaat de pits open => zie 2
4. Je wilt de pits uit om terug achter de safetycar aan te sluiten, maar het is rood => Zijn we aan het racen of staan we op de openbare weg? Je verliest al tijd en je plaats door achteraan de safetycar aan te sluiten, maar je krijgt er nog 'een bestraffing' bovenop omdat je de pits ingereden bent????

Verschiet je er dan van dat de teams en rijders het zelf niet meer weten? Ik zeker niet.
Het gebaar van Massa (wedden dat er een boete op komst is?  ::)) verklaart veel.....


Over de race zelf:
Na hele lange tijd eindelijk nog eens spektakel op de weg gezien, het vreselijke ongeluk van Kubica erbuiten gelaten.
Eindelijk inhalen, al zie je dat de rijders het er moeilijk mee hebben (Alonso een paar keer op het gras enz...), ze vinden te moeilijk de juiste grip.
Sato liet nog maar eens zien dat hij durft, alleen maar lof voor hem.
Ook lof voor Webber die het zo te zien erg naar zijn zin had en daar ook voor beloond werd.
Het is leuk te zien dat de mindere rijders ook potentieel hebben wanneer er wat geluk bij komt te zien, ziedaar Kovalainen en Wurz.
Raikonnen was zo goed als onzichtbaar.
Alonso deed moeite maar had problemen (?)
Hamilton, een toprijder, een van de weinig lachende/socialere/vriendelijke rijders van het veld, het zou mooi zijn om hem kampioen te zien worden dit jaar, maar laten we niet vooruitlopen op de feiten.

Op naar de US of A
Close The World, Open The Next..

Jasper

Citaat van: Schumi till infinity op 10 juni 2007 - 22:02:53
Ik begrijp toch de straffen deze race niet echt hoor. En de regels nog minder, dat rode licht, dt doet in de F1 niets aan de veiligheid, net zoals het niet mogen binnenkomen. Dan de straf van Massa en Fisico, ik vind de straf normaal. 2 jaar terug deed Montoya hetzelfde (zelfs dezelfde pitstraat ;)) en kreeg daar ook een zwarte vlag voor.

Ik begrijp echter wel dat Massa en Fisico erdoor reden, wie denkt er nu in godsnaam aan dat ze ines dat licht op rood gaan zetten tijdens de race?

Maar dan vind ik de straf van Alonso wat licht tov die van Massa. Ingaan wanneer het niet mag of uitgaan wanneer het niet mag. Wat is het verschil? Trouwens, als je er in gaat wanneer je niet mag, dan ben je er in wanneer je er niet in mag zijn en ga je er uit wanneer je er niet in mocht zijn? Is de straf tov van die van Massa dan niet wat licht? Achja, deze race had een zeer bizarre wending door de vele SC periodes.

Het gaat niet gewoon over "ingaan" en "uitgaan". Door het rood mag je niet rijden, omdat dat licht alleen maar op rood staat omdat het pak net voorbij komt. Als je dan buitenkomt, kom je in het midden van het pak terecht en dat is ten eerste niet veilig en ten tweede ga je dan gemakkelijk inhaalmanoeuvres krijgen die dan ook weer niet toegestaan zijn.

Het niet mogen pitten heeft niets met veiligheid te maken maar met het loterij-gehalte van een SC-situatie. Als je in het begin van een SC-situatie kan pitten, dan heb je door puur geluk een enorm voordeel op degenen die net gepit hebben.

Vulture

Over veiligheid gesproken:

Tijdens de safetycar periode moeten de gelapte rijders ineens het hele pak voorbij om terug achteraan aan te sluiten.


F1 zou het toppunt van de autosport moeten zijn.
In mijn ogen is het een dieptepunt geworden.
De ziel is weg, de ziel van het racen, het MOGEN racen, het KUNNEN racen.
De rijders die elkaar in de armen vallen na een race en mekaar respecteren, en terwijl ze op de grid staan heel even vriendelijk zwaaien naar de mensen thuis, eventjes lachen....
Te mooi om waar te zijn? Kijk naar WTCC, GP2, MotoGP (Rossi, Stoner, die mekaar in de armen vallen, ff lol trappen met elkaar en dit voor de camera), Superbike,....het bestaat nog, maar niet meer in de F1.
Buiten Kubica, Hamilton, Massa en Sutil zijn er maar weinigen op de grid die niet kil en stijf overkomen.

Zeg eens eerlijk
Hoeveel mensen dachten deze avond bij het aanzetten van de tv: "Eens kijken wie er vandaag vooraan het treintje gaat rijden...."

Close The World, Open The Next..

Doefie

#87
Ik zie niet in waarom men aan een rood licht zou twijfelen? Die regel geld al sinds dat men de pitstops heeft ingevoerd, dus waarom gaat men er nu opeens aan twijfelen?

Het sportief reglement van de FIA omschrijft (en ik citeer uit het Sportief Reglement van de FIA):

CitaatArtikel 40.6:
From the time at which the "SAFETY CAR DEPLOYED" message is displayed no car may enter the pit lane for the purpose of refuelling until all cars on the track have formed up in a line behind the safety car and the message "PIT LANE OPEN" is shown on the timing monitors. A ten second time penalty (see Article 16.3b) will be imposed on any driver who enters the pit lane and whose car is refuelled before the second message is shown on the timing monitors. However, any car which was in the pit entry or pit lane when the safety car was deployed will not incur a penalty.

Artikel 40.11:
Subject to the requirements of 40.6 above, whilst the safety car is in operation, competing cars may enter the pit lane, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit.

Artikel 40.12:
When the clerk of the course considers it safe to do so, and the message "LAPPED CARS MAY NOW OVERTAKE" is shown on the timing monitors, any lapped cars which were between the cars running on the lead lap at the time the safety car was deployed (and also remain in that position) will be required to pass the cars on the lead lap and the safety car. They must then proceed around the track at an appropriate speed, without overtaking, and take up position at the back of the line of cars behind the safety car.

Eric

Eeh race waarin veel gebeurde, uiteindelijk viel er nog eens iets te beleven in het Formule 1 (lees geeuw)....maar zitten we te wachten op zulke races?
Veel racen was er niet aan, het meeste van de GP gebeurde achter de safetycar.
De "nieuwe" SC rules...WTF is dat allemaal...geen mens (rijder, team) die het begreep, maar ja een rood licht is nu eenmaal niet moeilijk te begrijpen...maar wat is het ergste?  In een pitlane rijden die eigenlijk gesloten is (en in feite overeenkomt met rood licht) of het uitrijden van de pitlane onder een rood licht? In mijn ogen is de overtreding even zwaar.
Dus twee maten twee gewichten bij de FIA.

Nu ja, ik toch best genoten sinds lang van het F1.
Hamilton is de nieuwe F1 "god"....maar wat was Alonso aan het doen, krijgt mijnheer het al op zijn heupen omdat zijn teammaat beter is dan hem?
Bij Ferrari moeten ze dringend een wekker kopen en cadeau doen aan Kimi...het lijkt wel of Kimi nog in zijn winterslaap zit, de eerste keer dat ik de Fin zo slecht bezig zie in een seizoen.

Laat ons hopen dat de volgende races ook zo boeiend verlopen, maar dan wel met acties op het circuit.

FerrariMan

Ik vond het vooral dom van Ferrari dat ze Massa niet attent maken op dat licht. De piloot zit al in een situatie waar hij heel alleen zoveel te verwerken krijgt (vooral het zien van dat ongeval) en in alle chaos kan je dan dom doen en een rood licht negeren. Ferrari heeft een heel team op de muur, inclusief een 7-voudig WK met jaren ervaring. Toch kan niemand even voor de zekerheid Massa zeggen dat hij moet wachten. Dom, want Felipe had hier een mooie zaak kunnen doen en samen met Lewis uitlopen in het WK.

Alonso had het gisteren precies moeilijk. Ik denk dat de druk bij hem enorm begint te wegen. In Spanje al in de fout, hier weer. Zijn persconferenties worden ook bitsiger tov Hamilton.
Nu ineens zoveel achterkomen op Hamilton zal voor hem nog zwaarder wegen. Het feit dat hij zich laat pakken door een aguri ligt volgens mij alleen aan een probleem met de wagen.

Raikkonen...wat is me dat een triest piloot. Kan die kerel eigenlijk inhalen? Doet niks voor een race, doet niks tijdens een race en doet nog minder na een race, lijkt me. Zijn starts lijken nergens naar en hij laat zich altijd inhalen, raakt Massa ook nog eens tijdens de start. Als we Vigneron mogen geloven was Kimi ook een uur na de kwali's alweer weg van het circuit, weeral. Dit zijn misschien grote woorden van mij maar indien deze trend zich verder zet maakt Kimi het seizoen niet af voor Ferrari. Als Massa zijn race had afgemaakt dan had Kimi mentaal een nog hardere klap gekregen.

Hamilton....sterk. Ik hoop dat hij de titel kan pakken moest Massa er niet meer aan te pas komen.

Kubica, hij komt er heel goed vanaf. Het leek blijkbaar veel erger dan het was maar ik dacht toch even dat hij het niet zou overleven. En als ik juist ben dan heb ik het HANS systeem uit zijn wagen zien vliegen!

Nu op naar Indy en stiekem hoop ik op een DNF van Lewis (jaja onsportief  :)) en op winst van Massa. Al krijg ik de indruk dat het vanaf nu een grote Lewis-show gaat worden.