opinie: is dit dan die Raikkonen?

Gestart door masta, 26 mei 2007 - 09:17:36

« vorige - volgende »

masta

Vlaamse en Nederlandse lezers waarderen wellicht enorm dat f1pits.net eigen werk brengt en niet louter het nieuws van de dag herkauwt zoals vele andere sites. Daarom zijn opiniestukken en analyses ook echte meerwaarden. Keep up the good work! Toch vind ik het moeilijk veel meerwaarde te vinden in "opinie: is dit dan die Raikkonen?" Misschien had Tim C. te hoge verwachtingen van Kimi Raikkonen, onderschat hij de snelheid van de McLaren of onderschat hij de kwalificatiesnelheid van Feleipe Massa. Of een combinatie van de 3 voorgaanden.

Met wagens waarmee inhalen zowat onmogelijk is geworden, is het moeilijk om een wagen als de McLaren in raceritme voorbij te gaan. Zeker wanneer FA en LH vaak even zwaar geladen staan als de Ferrari's. Massa, die de wagen nog steeds veel beter kent, en bovendien steeds snel is gebleken in kwali, maakt inmiddels ook niet meer de fouten die hem in zijn Sauberperiode enkele nicknames bezorgden.

Zoals Richard Barnes onlangs schreeft, "het is een delicaat evenwicht". De top 4 ligt strak bij elkaar. De minste uitschieter of tegenslag verstoort de pikorde zoals we die nu zien in de tussenstand. Een mechanisch defect, een raceincident, driver error of een totale offday volstaat om de strijd voor de titel een totaal andere wending te geven. Nu de McLaren betrouwbaarder lijkt dan de Ferrari, moet KR zich afvragen of er een vloek op hem rust. Wat Kimi in Barcelona overkwam, is een opdoffer. Ik vind het dan ook begrijpelijk voor Kimi om niet langer dan nodig rond te hangen, terwijl de GP voorafging aan een testweek op datzelfde circuit, en wanneer het euvel perfect gekend is. Met slechts enkele raceronden gereden, is een debrief van de race een kwestie van enkele woordenwissels. Ik zou het dan ook niet ongehoord durven noemen. Kimi speelt geen commedie of spelletjes. Een sms'je naar de winnaar en ploegmaat volstond.

Kortom, Tim, ik vind je wat kort door de bocht gaan. De concurrentie is hevig. Sinds zijn debuutjaar bij Sauber weten we allemaal uit welk hout Kimi gesneden is. Alleen in Australie kon Kimi zijn eigen race rijden. Wat we hem kunnen aantijgen is dat hij vaak een té conservatieve racestrategie hanteert en ge-outkwalified wordt door zijn teammaat. Wil hij meedoen voor de titel, dan moet hij race na race op de eerste startrij staan. Volgens mij ligt alleen daar de sleutel tot zijn falen of succes in 2007.

Tim C

#1
Ik waardeer de commentaar maar ik denk dat je het punt van het opiniestuk mist. Ik zeg op verschillende momenten dat de snelheid weldegelijk aanwezig is maar dat er een gebrek aan inzet lijkt te zijn dat hem parten kan spelen in de loop van het seizoen.

Dat is het grote verschil tussen de Fin en de man die hij vervangt. De inzet en de wil om dat beetje extra te gaan. Wanneer je kijkt naar de manier waarop hij de start mist van de GP van Maleisië en wanneer hij enkele momenten later meteen zijn herstart mist. Of hoe hij aan een gezapig tempo rond lijkt te rijden...

Ik zie in zijn prestaties geen inzet (en sta daar niet alleen), maar daarom is het ook een opiniestuk en geen analyse. Daarin kan je niet te kort door de bocht gaan...

dj Peter

Teveel mensen zien Raikkonen als de "vervanger" van Michael Schumacher en verwachten van Kimi dat hij dezelfde prestaties neerzet zoals Der Meister deed in het verleden maar: Kimi is Michael niet, hij is een ander mens met zijn kwaliteiten en tekortkomingen.
Ik vind dan ook de titel "Is dit dan die Raikkonen?"  verkeerd gekozen. Het lijkt wel of die jongen plots geen F1-auto meer kan besturen.
We weten allemaal dat Kimi niet de man is om een team op sleeptouw te nemen en te motiveren zoals Michael dat deed , en iedereen weet ook dat er geen tweede Michael Schumacher bestaat dus hou aub op met de fin met de grond gelijk te maken.
Van mij krijgt Kimi alle steun en ik blijf geloven dat hij kampioen kan worden.

Jasper

Ik spreek nu in Tim zijn plaats en ik kan er dus naast zitten wat dit betreft, maar volgens mij heb jij het punt nog meer gemist. Tim zegt duidelijk dat de snelheid er wel is bij Kimi. Dus niet dat "die jongen plots geen F1-auto meer kan besturen". Tim geeft een gefundeerde kritiek waarin hij zegt dat Kimi wel snel is, maar niet genoeg gemotiveerd lijkt. Dat is iets heel anders dan "de Fin met de grond gelijk maken".

bogief1

Kimi is altijd al een koele geweest, daarvoor is z'n motivatie niet minder geworden denk ik.
Z'n prestatie's vind ik (nog) niet tegenvallen.
Australië wint hij ondanks een probleem die hij mee neemt naar de volgende GP. Hij kon daar niet voluit gaan door de betrouwbaarheid die tevens de GP van Spanje verknoeide.
Weeral betrouwbaarheid dus, de enige fout die ik hem tot nu toe zien maken heb was de kwali van Monaco
A new chapter will begin soon: Bruno Senna

Tim C

Het gaat ook niet over fouten maken. Het lijkt mij dat hij ongeinspireerd rondrijdt, en dat die cavalier seul houding hem daar niet bij helpt.

Maw, zoals Jasper zegt ;)

masta

Citaat van: Jasper op 26 mei 2007 - 16:28:27
Tim geeft een gefundeerde kritiek waarin hij zegt dat Kimi wel snel is, maar niet genoeg gemotiveerd lijkt. Dat is iets heel anders dan "de Fin met de grond gelijk maken".
inderdaad 'lijkt'. Ik zie geen motivering, behalve dan de vaststelling dat velen wellicht meer hadden verwacht van zijn eerste vier wedstrijden. Mezelf incluis. Al vind ik het nog wat vroeg in het seizoen om een verdict op te maken op basis van vaststellingen die gebaseerd zijn op waarnemingen vanuit ons afstandelijk toeschouwers standpunt. Ik vind het geen slechte opinie, maar alleen wat té ponnerend en té dwingend gezien de voorlopige indrukken. Ik deel je mening, maar dat is daarom niet de kapstok om een opinie aan op te hangen, ook al is het dan erg goed geschreven.

Citaat van: Tim C op 26 mei 2007 - 14:24:37
Ik zie in zijn prestaties geen inzet (en sta daar niet alleen), maar daarom is het ook een opiniestuk en geen analyse. Daarin kan je niet te kort door de bocht gaan...
Mmm... als redacteur van een vooraanstaande f1site heb je toch ergens je expertise te vrijwaren. Ik vind het toch kort door de bocht gaan. Geen nood, Tim. Je doet met mijn commentaar wat je wil. Ik wilde het alleen even meegeven. Toegegeven, een analyse doe je louter op basis van feiten. Neemt niet weg dat de logische prefixen voor een opinie evenzeer kant én wal moeten raken. In dit geval vond ik je arsenaal aan argumenten wat beperkt. Nogmaals, ik deel je mening, maar ook ik moet het in deze stellen met vermoedens, aanvoelens en indrukken.

bmwracing

is dit de kimi?ja het is dan ook wel zijn eerste jaar bij ferrari en ja ik denk dat michael schumacher ook wel een jaartje nodig had om echt uit te blinken.dus ik zeg kimi zal er wel staan  :)

Tim C

#8
Ik zal met de rest van het seizoen in het vooruitzicht een poging doen om mijn volgende opiniestukken te vrijwaren van ongefundeerde, of misschien niet voldoende geargumenteerde, meningen die door gebruik te willen maken van een taalgebruik met het oog op voldoende klaarheid een deficiënt veroorzaken op de inhoud. Kortom, met een gevoel van waardering neem ik kennis van de opbouwende deskundige beoordeling van ambtgenoot en hoop dat mijn toekomstig werk meer in de smaak valt. ;)


Edit: Typo...

Jasper

Citaat van: Tim C op 26 mei 2007 - 19:41:42Edit: Typo...

;D ;D ;D ;D

In combinatie met de rest van je post is dit een erg droge opmerking. :P

meatball

Ik vrees dat kimi er vooral problemen mee heeft dat hij nu een echt snellere ploeggenoot heeft
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

masta

Citaat van: meatball op 27 mei 2007 - 08:26:29
Ik vrees dat kimi er vooral problemen mee heeft dat hij nu een echt snellere ploeggenoot heeft
klopt. Dat moet een pijnlijke vaststelling zijn. Dat Massa heel snel was, wisten we al, maar nu blijkt hij ook nog zijn hoofd erbij te houden tijdens de races. Hij maakt verrassend weinig fouten dit seizoen, tenzij dan die uitschuiver in Sepang.
Toch schat ik Kimi Raikkonen nog steeds in als de betere van de twee, al kan ik dat voorlopig niet echt ondersteunen met resultaten. Wachten op Canada wellicht.

meatball

Citaat van: masta op 27 mei 2007 - 09:05:51
Citaat van: meatball op 27 mei 2007 - 08:26:29
Ik vrees dat kimi er vooral problemen mee heeft dat hij nu een echt snellere ploeggenoot heeft
klopt. Dat moet een pijnlijke vaststelling zijn. Dat Massa heel snel was, wisten we al, maar nu blijkt hij ook nog zijn hoofd erbij te houden tijdens de races. Hij maakt verrassend weinig fouten dit seizoen, tenzij dan die uitschuiver in Sepang.
Toch schat ik Kimi Raikkonen nog steeds in als de betere van de twee, al kan ik dat voorlopig niet echt ondersteunen met resultaten. Wachten op Canada wellicht.

Vandaag was hij in elk geval zeker weer niet beter dan Massa
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Hamilton MASTER

Kimi is de Anthony van den Borre van het Formule 1.
Talent zat maar soms een beetje laconiek.. ?



Tim C

Citaat van: Hamilton MASTER op 27 mei 2007 - 22:26:03
Kimi is de Anthony van den Borre van het Formule 1.
Talent zat maar soms een beetje laconiek.. ?
Zegt de man die vroeger Kovalainen Raikkonen Master noemde ;)