GP van Monaco

Gestart door Supermariobros, 20 mei 2007 - 09:27:44

« vorige - volgende »

McChouffe

Citaat van: Juan op 29 mei 2007 - 19:52:59Blijkbaar begrijpen mensen toch niet goed dat een strategie op voorhand bepaald wordt, zeker als je door de laatste kwalificatiesessie geraakt. De voorbije jaren vaak safety-cars, dus dat wil zeggen dat de teams daar rekening mee moeten houden. En dit jaar zijn de regels omtrent de safety-car fel veranderd, waardoor het moeilijk is geworden beide rijders op dezelfde strategie te zetten, laat staan in Monaco.
Stel je krijgt safety-car in de eerste stint, dan kan diegene op 1-stop bij het buitenkomen van de safety-car snel banden wisselen (want benzine mag niet totdat iedereen achter de safety-car hangt) en dan kan de 2-stopper daarna binnenkomen voor banden en benzine. Als ze beiden moeten wachten, verliest iemand te veel tijd. Misschien niet de reden, maar kan wel een uitleg zijn.

Zinnige uitleg. Alleen werd de strategie van Hamilton vroeg in de race aangepast.

Citaat van: Juan op 29 mei 2007 - 19:52:59
Hamilton maakte gisteren te veel kleine foutjes, vergde te veel van zijn banden waardoor hij met moeite zijn wagen deftig door de bochten kon krijgen en dus het tempo van Alonso na enkele ronden niet meer kon volgen. Dus als hij dat niet deed, had hij misschien wel gewonnen...

Zou dat niet eerder komen omdat de McLaren van Hamilton gewoon zwaarder was?

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Nee, want dan had hij hem in de eerste paar ronden ook niet kunnen volgen wat nu wel het geval was.

Citaat van: Tim C op 29 mei 2007 - 18:57:13
Voor u... ;)

Dit kan je toch echt niet ontkennen hoor...

Roel

Citaat van: Tim C op 28 mei 2007 - 18:31:57
Er zijn er ook nog die vinden dat de beslissing begrijpbaar is maar de typische McLaren komedie (ook wel holier then thou genoemd) nu wel passé vinden.
* Tim C steekt zijn hand op ;)

Ik ben er echt 100% van overtuigd dat Mclaren hierin eerlijk is tegenover zijn rijders. Australie 98 was een voorbeeld van eerlijkheid tov rijders: wie was er toen de snelste: Hakkinen, wie verdiende te winnen: Hakkinen, pitcommunicatie problemen manipuleerden de uitslag van de race, niet meer dan eerlijk dat Mika won.

Een ander voorbeeld van 'Mclaren teamorders' (al is dit volledig niet het juiste woord) is een race in 99 of was het nu 2000 waar MH en DC op 1 en 2 startten. Er was afgesproken, wie eerst door de bocht gaat wint de race, om de eventuele schade voor het team te beperken omdat het seizoen al redelijk gevorderd was. Een sport is een sport en willen of niet, maar overal komt tactiek bij te kijken als je aan het einde van de rit wil winnen.
Moest het nu zo zijn dat Mclarens beide coureurs oerveel punten voor hebben op de rest van het peloton, ben ik zeker dat ze mogen rijden. Maar ik vind het hypocriet van mensen om te denken dat op andere momenten ploegtactiek geen rol  mag/kan spelen.

Dat is iets anders dan een duidelijk tragere teamgenoot voorlaten.(en ik wil hier niet alleen naar Ferrari toen wijzen).
Omdat ik zoiets bij Mclaren nog nooit eerder zag(kijk naar Senna en Prost: rammen en/of winnen). ik denk niet dat RD zijn stijl over de jaren aanpast. Montoya zal toch wel de laatste geweest zijn om zich naar regeltjes te schikken? Hij kwam gewoon nooit goed genoeg in de buurt van Kimi.

Dit alles is zo goedkoop om RD voor hypocriet te nemen, wanneer daar géén tastbare bewijzen voor zijn. Hamilton raakte verschillende keren de vangrails, denk niet dat je daardoor sneller gaat rijden. Hij kan misschien af en toe wat sneller geweest zijn, maar da's toch niet genoeg om je teamgenoot te gaan bedreigen(letterlijk in Monaco!!!!) en een poging te wagen? of wel?

Ik geloof dat als Hamilton sneller is, en er niet zoals in Monaco (wat trouwens geen race/parcours is als een ander) wel sneller zou kunnen zijn, absoluut mag winnen dit jaar. en ik HOOP het, want Alonso blijft nog altijd Kwalonso...
God save Mclaren

Tim C

Citaat van Ron Dennis, ter verdediging van zijn actie gisteren en in 98.

"For example, in Australia, someone tapped into our radio and instructed Mika Hakkinen to enter the pits. He entered the pits, but I reversed that because that was unfair. That was an outside influence influencing the outcome of the race."

Moet ik hiermee lachen of wenen? En dan mag je die man niet hypocriet noemen? Komaan zeg, zet uw grijze bril eens af ::) 

(Eindelijk kan ik dat eens tegen iemand zeggen  ;D)

FerrariMan

Citaat van: Tim C op 30 mei 2007 - 00:24:14someone tapped into our radio and instructed Mika Hakkinen to enter the pits.
Shit, ze hebben me eindelijk door! Maar snel die zender weggooien...

TurboBoost

Citaat van: Roel op 29 mei 2007 - 23:01:37
Een ander voorbeeld van 'Mclaren teamorders' (al is dit volledig niet het juiste woord) is een race in 99 of was het nu 2000 waar MH en DC op 1 en 2 startten. Er was afgesproken, wie eerst door de bocht gaat wint de race, om de eventuele schade voor het team te beperken omdat het seizoen al redelijk gevorderd was. Een sport is een sport en willen of niet, maar overal komt tactiek bij te kijken als je aan het einde van de rit wil winnen.


Toch jammer dat de race dan op enkele meters / seconden beslist is. Dan kunnen we mss beter gaan dragracen met F1 wagens.

Olav18

Citaat van: Tim C op 28 mei 2007 - 18:00:49
Je zal het moeten doen met mijn herinnering en notes ;)


Of www.f1matrix.it.
http://www.insidef1.nl

F1REM: G3B (Ralph Lammertink)

Tim C

Waarbij mijn stelling bewezen wordt. Hamilton rijdt vier seconden achter Alonso bij diens in lap, loopt 3 seconden in tijdens hun eerste echte rondje tesamen en gaat dan pitten... Als hij dus echt zijn strategie had behouden...

McChouffe

Citaat van: Jasper op 28 mei 2007 - 17:41:21
Citaat van: Tim C op 28 mei 2007 - 15:51:02
Sporza? Hamilton vloog namelijk...

Edit: Even gechecked en het klopt inderdaad. Hamilton reed snelste ronde na snelste ronde nadat Alonso binnen was...

Dat is inderdaad wat ze zeiden op Sporza. Is er ergens een plaats waar je de rondetijden van elke ronde van elke rijder kan bekijken?

http://www.visionf1.com/

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Olav18

CitaatWaarbij mijn stelling bewezen wordt. Hamilton rijdt vier seconden achter Alonso bij diens in lap, loopt 3 seconden in tijdens hun eerste echte rondje tesamen en gaat dan pitten... Als hij dus echt zijn strategie had behouden...
VOlgens mij zit er één 'normaal' rondje tussen de pitstops van Hamilton en Alonso, daarin rijdt Alonso een 1.15,4 en Hamilton een 1.15,3.

Dat andere rondje zit een stuk door de pitstraat bij van Alonso, wat Hamilton daarna ook bij zijn pitstop heeft.
http://www.insidef1.nl

F1REM: G3B (Ralph Lammertink)

Tim C

#145
Nee, want da's de niet getimede lap. Drie seconden om de pitlane te verlaten is wel erg weinig...

In ieder geval, die drie tot vier andere rondjes zijn niet gereden. Dus daar kon hij sneller of trager zijn gegaan. Wie zal het zeggen? Naar mijn gevoel waren ze genoeg geweest, voor iemand anders kan dat weer anders zijn...

Olav18

Citaat van: Tim C op 30 mei 2007 - 15:15:55
Nee, want da's de niet getimede lap. Drie seconden om de pitlane te verlaten is wel erg weinig...

Waarom? Is maar een klein stukje waarschijnlijk van de pitstraat (of ligt ie misschien zelfs op het punt waar de rijders weer gas mogen geven?) en daarnaast hebben ze een kortere lijn.
http://www.insidef1.nl

F1REM: G3B (Ralph Lammertink)

Tim C

Klinkt mij zeer, zeer onrealistisch... drie seconden is bijzonder weinig...

Olav18

Even Alonso aanhouden: hij rijdt in de 25e ronde een 1.16,759 dat is het laatste complete rondje van hem voor zijn pitstop. Daarna rijdt hij zijn ronde en gaat de pits in, maakt zijn pitstop en gaat over de start-finishlijn in de pits, hij rijdt een 1.33,507. Rijdt het resterende deel van de pits en de ronde en komt over start-finish met een ronde van 1.18,537.

Wat zijn volgens jou dan de in- en outlap? Ik zeg inlap (inclusief pitstop) is de 1.33,507, outlap (inclusief stukje pitstraat) 1.18,537.
http://www.insidef1.nl

F1REM: G3B (Ralph Lammertink)

Tim C

Om even mezelf te quoten

Citaat van: Tim C op 30 mei 2007 - 15:15:55
In ieder geval, die drie tot vier andere rondjes zijn niet gereden. Dus daar kon hij sneller of trager zijn gegaan. Wie zal het zeggen? Naar mijn gevoel waren ze genoeg geweest, voor iemand anders kan dat weer anders zijn...

Who cares...