F1-verbeteringen

Gestart door scho0634, 29 april 2007 - 01:20:48

« vorige - volgende »

dj Peter

#180
Volgens mij is het de bedoeling dat de luchtstroom achterin de frontwing (onder de neus) omhooggestuwd wordt, door het "gat" in de neus gaat, en op die manier meer neerwaartse druk uitoefend op de voorkant van de auto.

http://images.gpupdate.net/large/97047.jpg

Ik heb totaal geen kaas gegeten van aerodynamica, maar dat is mijn visie.

Zou Ferrari het idee van het "gat" in de neus niet opgepikt hebben van die Pininfarina Sigma die ik zojuist nog gepost heb ?

http://www.madle.org/pmsigmamodel.jpg

Tim C

Kan je er rekening mee houden dat er geen foto's van een andere site op het forum mogen worden geplaatst.
http://www.f1pits.net/forum/index.php?topic=9846.0

Karre

de modificatie van Ferrari doet mij denken aan de ferrari 312 b2 waar Jacky Ickx nog mee heeft geracet in 1971. Daar werd de lucht wel door de top van de neus ingezogen in plaats van onderaan, maar de plaats waar de lucht er weer uitkwam was ongeveer ook waar die er nu uitkomt. of ze het zelfde principe ondersteunen weet ik wel niet  :D


supersteven

als daardoor de motorbevriezing wordt stopgezet, mij goed

edit wat ben ik aan het zeggen vrije motorontwikkeling en de motorenbouwers mogen zelf kiezen of ze het kerssysteem al dan niet toepassen
let the sunshine shine in your heart

Ferrari 2010

Allemaal goed en wel, maar wat gaan we zien, op de rechte lijn gaan de rijders haasje-over spelen, inhalen vergemakkelijken? Wanneer de achterste zen knop in drukt doet de voorste dat gewoon ook en we zijn terug bij af... Trouwens, waarom de winst eruit weeral limiteren? Laat de teams nu toch zelf eens proberen zo veel mogelijk energie te winnen uit whatever.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: Ferrari 2008 op 15 april 2008 - 22:51:13
Ik dacht nu net dat deze gaten bij Ferrari zouden samen dienst doen met het gat voorin de neus, maar nu zie ik dat dat gat er in die neus net niet in zit:
http://images.gpupdate.net/large/97047.jpg
Nu snap ik het nut écht niet mee :-\

Er zit geen gat meer aan de voorkant van de neus, maar als ik het goed heb zit er wel een gat aan de onderkant van de neus. Een deel van de luchtstroom onder de neus wordt dus door de neus gehaald om boven de wagen verder te gaan.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 17 april 2008 - 16:56:40
Citaat van: Ferrari 2008 op 15 april 2008 - 22:51:13
Ik dacht nu net dat deze gaten bij Ferrari zouden samen dienst doen met het gat voorin de neus, maar nu zie ik dat dat gat er in die neus net niet in zit:
http://images.gpupdate.net/large/97047.jpg
Nu snap ik het nut écht niet mee :-\

Er zit geen gat meer aan de voorkant van de neus, maar als ik het goed heb zit er wel een gat aan de onderkant van de neus. Een deel van de luchtstroom onder de neus wordt dus door de neus gehaald om boven de wagen verder te gaan.
hmm, zo, maar dan is er zoals je al zei weinig verschil met het verlagen van de neus...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=32&nid=7288

Toch een beetje een merkwaardig verhaal, vind ik. Dat van die starts was me wel opgevallen, maar ik zocht daar niets achter. Nog steeds eigenlijk niet, maar toch...

Ferrari 2010

Volgens mij willen goede starts niet veel meer zeggen, een start hangt tegenwoordig nog veel meer af van de piloot. Launch control is weg, dus een start hangt af van hoe diep een rijder zen voet induwt (plat zullen ze hem nu niet meer stampen veronderstel ik), dus valt het moeilijk te vergelijken.  En zelfs als hun motor is verbeterd door de aanpassingen:

"McLaren verving slechts enkele onderdelen, Renault de zuigers, kleppen en lagers en Ferrari de zuigers, oliepomp en het systeem – onder meer de smeersels – voor de oliecirculatie. Mogelijk werken de neveneffecten voordelig. "

De Ferrari was begin verleden jaar niet bepaald de betrouwbaarste wagen, niet verwonderlijk misschien dat ze dingen aanpassen. Het is niet omdat ze de laatste races geen motoren meer opbliezen, dat de wagen volledig ok was, als ze hetgeen ze vroegen van de motor iets terug schroefden, kan je nog steeds punten sprokkelen.
Maar dan nog, smeersels zijn geen onderdeel hé, lijkt mij althans :-\ De pomp is ook maar een pomp en de zuigers, zijn maar zuigers hé ... Dat zijn geen fundamentele aanpassingen aan de structuur van de wagen lijkt mij althans...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Het gaat niet over de wagen, het gaat over de motor. Natuurlijk zijn zuigers en pompen fundamentele onderdelen van een motor, dat is juist waar een motor uit bestaat.

En als het goed uitkomt, worden twee dubbelzeges op rij wel heel gemakkelijk afgedaan als "punten sprokkelen"...

scho0634

Zonder te zeggen dat ze frauderen, vond ik de start vorige keer inderdaad opvallend. Volgens mij leek het erop dat Alonso namelijk een uitstekende start had, en toch ging Massa er eenvoudig langs. Maar goed, waar dat aan ligt weet ik ook niet.

Goed opletten morgen  8)

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 10 mei 2008 - 14:23:52
Het gaat niet over de wagen, het gaat over de motor. Natuurlijk zijn zuigers en pompen fundamentele onderdelen van een motor, dat is juist waar een motor uit bestaat.

En als het goed uitkomt, worden twee dubbelzeges op rij wel heel gemakkelijk afgedaan als "punten sprokkelen"...
Ik zeg bergens dat het geen fundamentele onderdelen zijn, ik zeg enkel dat ik niet zie dat je wanneer je die onderdelen vervangt, je een fundamenteel verschil kan gaan maken ;) Een zuiger is een zuiger, al wat je daar bij mijn weten aan kan doen is ze steviger maken. Enfin, misschien rijkt mijn kennis gewoon niet ver genoeg hé, maar ik zie het niet ;) Achja, Ferrari doet het weer eens even goed en men begint weer redenen te zoeken, het went :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Dat was ook zo toen McLaren, Williams of Benetton domineerde.

Overigens denk ik dat er heel veel teams niet altijd even eerlijk te werk gaan, maar dit er zijde.

McChouffe

Het toch toch maar de onzinnigheid van de FIA regels aan.
De betrouwbaarheid mag beter, maar als er als bijeffect een verbetering is van de prestaties is, kan je terug opnieuw beginnen.
Kostenbesparing? Yeah right...

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.