F1-verbeteringen

Gestart door scho0634, 29 april 2007 - 01:20:48

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 17 augustus 2007 - 21:03:46
Inderdaad, and the point is...?
Dat het toelaten weinig nut heeft, aangezien lucht die door die vleugeltjes gezuiverd wordt, toch direct daarna weer vervuild wordt. Dus waarom zouden ze niet verboden mogen worden?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Lol, werkt de F1 nu al zo dat alles moet verboden als het niet bijdraagt tot het creëren van propere lucht? ::)

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 17 augustus 2007 - 23:13:06
Lol, werkt de F1 nu al zo dat alles moet verboden als het niet bijdraagt tot het creëren van propere lucht? ::)
Er staat in mijn zin 'mogen', en niet 'moeten'. Je moet men woorden niet veranderen ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Het gaat al een half topic lang over "moeten ze verboden worden of niet?". ::)

Racerke007

Citaat van: Ferrari 2007 op 17 augustus 2007 - 21:21:27
Citaat van: Jasper op 17 augustus 2007 - 21:03:46
Inderdaad, and the point is...?
Dat het toelaten weinig nut heeft, aangezien lucht die door die vleugeltjes gezuiverd wordt, toch direct daarna weer vervuild wordt. Dus waarom zouden ze niet verboden mogen worden?

::) :-\ ;D

ok ... wat ik reeds zei: die flapjes op sommige plaatsen mogen er gerust vanaf.
Zoals net voor de sidepods aan de bovenkant van de cockpit
De bargeboards kan je niet zomaar verbieden, deze geleiden ook een constantere luchtstroom naar de difuser waardoor de stabiliteit beter is én de wagen sneller door de bochten kan.
Alles boven de sidepods mag weg  ;)

scho0634


Racerke007

 ;D ;D

Die is al lang overbodig met alle hulpmiddeltjes.
Dat maakt de F1 ook een technologisch hoogstaande sport!!

scho0634

Daar gaan we weer:

Citaat
FIA wil aerodynamische ontwikkeling beperken
Hoogste tijd om maatregelen te nemen, zegt Mosley


[07-12] In alle berichtgeving rond spionage sneeuwt het snel onder, maar Max Mosley heeft een aantal maatregelen voorgesteld met betrekking tot de aerodynamica. Hij wil de ontwikkeling hiervan afremmen.


Mosley zet hoog in.FIA-voorzitter Mosley wil de teams 'tegen zichzelf in bescherming nemen' door de sport goedkoper te maken. Dit doel hoopt hij te bereiken door enkele beperkende maatregelen in te voeren.

Vooral op het gebied van het gebruik van windtunnels en computational fluid dynamic testing (beter bekend onder de noemer CFD) moeten teams anders gaan werken. In plaats van drie ploegendiensten die ervoor zorgen dat het werk 24/7 doorgaat, een principe dat sommige renstallen hanteren, mogen teams nog maar één windtunnel gebruiken. Vijf keer acht uur in de week.

Om te voorkomen dat de teams het geld dat daarmee wordt bespaard uitgeven aan aerodynamische simulaties (CFD), voert Mosley ook hierop een restrictie in. Dit is de bedoeling althans. Hetzelfde geldt voor rechtelijntests. Deze maatregelen en andere voorstellen worden 11 januari besproken tijdens een vergadering met de teambazen. Daarna wordt in maart een gedetailleerd voorstel aan de WMSC voorgelegd.

,,Wij denken dat dit allemaal realistische maatregelen zijn", vertelt Mosley in gesprek met onze Engelse medewerker Adam Cooper. ,,Het is hard nodig om een deel van de uitgaven onder controle te krijgen. Teams praten over 1:1 windtunnels, bouwen supercomputer na supercomputer. Als we dit niet in de hand houden, verliezen we op termijn een aantal renstallen."

Hoewel bepaalde teams die al flink geïnvesteerd hebben in hun aerodynamische faciliteiten ongetwijfeld niet blij zullen zijn met Mosleys voorstellen, legt de FIA-voorzitter de nadruk vooral op de positieve bijval die hij krijgt. ,,We hebben er hevig over gediscussieerd. Ferrari steunt de voorstellen, net als een paar andere teams."

Bovendien stelt Mosley zich redelijk extreem op met het oog op de onderhandelingen die nog volgen; anders bereikt hij sowieso niets.

De voorstellen zijn als volgt:

* Teams mogen niet meer dan één windtunnel gebruiken
* Lucht moet verplaatst worden onder atmosferische druk
* Maximale windsnelheid vijftig meter per seconde
* Modelgrootte 60 %
* Niet meer dan één model testen per run
* Maximaal het equivalent van vijftien runs per acht uur per dag op vijf dagen in de week voor Formule 1-doeleinden. Tunnel mag op andere tijden verhuurd worden
* Aerodynamische tests mogen alleen plaatsvinden in windtunnels op gereduceerde schaal of op door de FIA goedgekeurde testcircuits. Verdere afspraken volgens het testakkoord
* Op volle schaal specifiek de aerodynamica testen wordt gereduceerd tot vijf dagen per jaar
* Er worden restricties doorgevoerd om te voorkomen dat de investeringen in windtunnels worden overgeheveld naar CFD
* Het aantal teamleden dat zich per renstal met CFD mag bezighouden wordt vastgelegd op een nader te bepalen aantal
* CFD-computersystemen worden dusdanig gekarakteriseerd om een limiet te stellen aan de hardware, maar groei wordt toegestaan op jaar-bij-jaarbasis om ontwikkeling van de hardware dan wel de software mogelijk te maken

Andere restricties worden toegepast op Rig Testing (testen op een soort rollende vloer), ontwerp en productie, ophanging en remmen, hydraulische systemen, bodywork, gewichtsverdeling, testen op het circuit en het aanwezige personeel tijdens Grand Prix-weekends.

Ik wordt vaak zo moe van die man. Zal die 'snachts als hij naast zijn vrouw ligt nou al die briljante ingevingen krijgen? Of zal hij er daadwerkelijk over nagedacht hebben?

http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=32&nid=6689

Ferrari 2010

Waarvoor is dit in godsnaam nodig? Ok, kosten besparen en de kleinere teams laten bijbenen, maar is het niet logisch dat er steeds betere teams en slechtere teams zullen zijn? Overigens, teams hebben hier de afgelopen jaren zwaar in geïnvesteerd (sommige teams hebben zelfs 2 windtunnels als ik me niet vergis) en nu gaat hij het aan banden leggen? Daar hadden ze dan maar enkele decenia eerder aan moeten denken, bij de opkomst van de windtunnels.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: 0634 op 08 december 2007 - 09:22:38
Daar gaan we weer:

Citaat
FIA wil aerodynamische ontwikkeling beperken
Hoogste tijd om maatregelen te nemen, zegt Mosley


[07-12] In alle berichtgeving rond spionage sneeuwt het snel onder, maar Max Mosley heeft een aantal maatregelen voorgesteld met betrekking tot de aerodynamica. Hij wil de ontwikkeling hiervan afremmen.


Mosley zet hoog in.FIA-voorzitter Mosley wil de teams 'tegen zichzelf in bescherming nemen' door de sport goedkoper te maken. Dit doel hoopt hij te bereiken door enkele beperkende maatregelen in te voeren.

Vooral op het gebied van het gebruik van windtunnels en computational fluid dynamic testing (beter bekend onder de noemer CFD) moeten teams anders gaan werken. In plaats van drie ploegendiensten die ervoor zorgen dat het werk 24/7 doorgaat, een principe dat sommige renstallen hanteren, mogen teams nog maar één windtunnel gebruiken. Vijf keer acht uur in de week.

Om te voorkomen dat de teams het geld dat daarmee wordt bespaard uitgeven aan aerodynamische simulaties (CFD), voert Mosley ook hierop een restrictie in. Dit is de bedoeling althans. Hetzelfde geldt voor rechtelijntests. Deze maatregelen en andere voorstellen worden 11 januari besproken tijdens een vergadering met de teambazen. Daarna wordt in maart een gedetailleerd voorstel aan de WMSC voorgelegd.

,,Wij denken dat dit allemaal realistische maatregelen zijn", vertelt Mosley in gesprek met onze Engelse medewerker Adam Cooper. ,,Het is hard nodig om een deel van de uitgaven onder controle te krijgen. Teams praten over 1:1 windtunnels, bouwen supercomputer na supercomputer. Als we dit niet in de hand houden, verliezen we op termijn een aantal renstallen."

Hoewel bepaalde teams die al flink geïnvesteerd hebben in hun aerodynamische faciliteiten ongetwijfeld niet blij zullen zijn met Mosleys voorstellen, legt de FIA-voorzitter de nadruk vooral op de positieve bijval die hij krijgt. ,,We hebben er hevig over gediscussieerd. Ferrari steunt de voorstellen, net als een paar andere teams."

Bovendien stelt Mosley zich redelijk extreem op met het oog op de onderhandelingen die nog volgen; anders bereikt hij sowieso niets.

De voorstellen zijn als volgt:

* Teams mogen niet meer dan één windtunnel gebruiken
* Lucht moet verplaatst worden onder atmosferische druk
* Maximale windsnelheid vijftig meter per seconde
* Modelgrootte 60 %
* Niet meer dan één model testen per run
* Maximaal het equivalent van vijftien runs per acht uur per dag op vijf dagen in de week voor Formule 1-doeleinden. Tunnel mag op andere tijden verhuurd worden
* Aerodynamische tests mogen alleen plaatsvinden in windtunnels op gereduceerde schaal of op door de FIA goedgekeurde testcircuits. Verdere afspraken volgens het testakkoord
* Op volle schaal specifiek de aerodynamica testen wordt gereduceerd tot vijf dagen per jaar
* Er worden restricties doorgevoerd om te voorkomen dat de investeringen in windtunnels worden overgeheveld naar CFD
* Het aantal teamleden dat zich per renstal met CFD mag bezighouden wordt vastgelegd op een nader te bepalen aantal
* CFD-computersystemen worden dusdanig gekarakteriseerd om een limiet te stellen aan de hardware, maar groei wordt toegestaan op jaar-bij-jaarbasis om ontwikkeling van de hardware dan wel de software mogelijk te maken

Andere restricties worden toegepast op Rig Testing (testen op een soort rollende vloer), ontwerp en productie, ophanging en remmen, hydraulische systemen, bodywork, gewichtsverdeling, testen op het circuit en het aanwezige personeel tijdens Grand Prix-weekends.

Ik wordt vaak zo moe van die man. Zal die 'snachts als hij naast zijn vrouw ligt nou al die briljante ingevingen krijgen? Of zal hij er daadwerkelijk over nagedacht hebben?

http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=32&nid=6689

Wij ook! http://www.f1pits.net/magazine/hoe_een_sport_kapotmaken_in_3_stappen/ ;)

scho0634

Tja Jasper, dat heb je goed geschreven.

Het is toch werkelijk verschrikkelijk. Zometeen stappen de topontwerpers en de motorenfabrikanten maar over op een andere raceklasse waar ze wel de vrijheid hebben om high tech ontwikkelingen na te streven.


supersteven

naar nul jaar moet het. nul jaar zeg ik u
let the sunshine shine in your heart

Ferrari 2010

Das al een hele verbetering!
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: supersteven op 13 januari 2008 - 22:22:07
naar nul jaar moet het. nul jaar zeg ik u
Daar heb je gelijk in, maar ik ben al blij dat het gehalveerd is!