Nachtraces

Gestart door Jasper, 14 maart 2007 - 16:17:49

« vorige - volgende »

Jasper

Wat zouden jullie ervan vinden als er één of meer nachtraces zouden gereden worden in de Formule 1? Super, goed voor één keer, schandalig, onveilig, vervuilend?

Ik denk zelf dat het vooral afhangt van het circuit waar je op rijdt. In Singapore bijvoorbeeld, spreekt men van een stratenrace in het donker. Het voordeel hiervan ten opzichte van een nachtrace in bijvoorbeeld Albert Park, Melbourne, is dat die straten sowieso al tot op een redelijk niveau verlicht zijn. Nog extra verlichting aanbrengen is dus minder vervuilend voor dan wanneer je een plaats verlicht die normaal volledig donker is (ik weet het, Albert Park wordt ook als stratencircuit beschouwd, maar dit ligt niet in het midden van de stad en is ook maar gedeeltelijk een stratencircuit).

Anderzijds heb je een ander probleem met een nachtrace in het midden van de stad: nachtlawaai. Nu kan je het zo belachelijk vinden als je wil, een stadsvolk zal NOOIT zomaar laten gebeuren dat er in het midden van de nacht 2 uur lang een gebulder van je welste onder hun deur geraasd komt - we zijn tenslotte niet allemaal F1-fans.

Ook heb ik vragen bij het nut van een nachtrace. F1 probeert al jarenlang een veilige sport te zijn. Rijden in het donker is géén maatregel die daartoe bijdraagt, en Max Mosley zal er dan ook niet voor staan springen. Als hij de veiligheid hoog wil houden, dan moet hij zorgen voor een goede verlichting, met andere woorden, zelfs 's nachts zullen de circuits zo goed verlicht moeten zijn, dat je het verschil met het daglicht bijna niet merkt (vergelijk met een voetbalstadion, waar je ook pas ziet dat het nacht is als je naar boven kijkt).

Maar wat denken jullie daar nu precies van?

KVDracer

Ik zou zelf niets tegen een nachtrace hebben. In Amerika experimenteren ze er al enkele jaren mee en ik denk wel dat je dit veilig genoeg kunt doen, zolang de elektriciteit niet uitvalt natuurlijkn zoals ikzelf al in een kartrace heb meegemaakt,...
Maar ik wil niet dat ze het in Albert Park gaan doen. Dit vind ik nu juist één van de toffe aspecten aan deze GP. Snachts opstaan, iedereen slaapt nog, buiten is het nog donker, stil,.. Ze mogen het altijd doen in Maleisië. Ik zou het zelf wel eens graag zien, zo'n nachtrace.

McChouffe

Wat is eigenlijk het nut van een nachtrace? Wat draagt een nachtrace bij aan F1? Volgens mij absoluut niks. Ik zie er absoluut geen meerwaarde in. Wat niet wil zeggen dat ze het niet eens kunnen proberen, ik kan mij altijd vergissen.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

KVDracer

Citaat van: McChouffe op 14 maart 2007 - 23:28:06
Wat is eigenlijk het nut van een nachtrace? Wat draagt een nachtrace bij aan F1? Volgens mij absoluut niks. Ik zie er absoluut geen meerwaarde in. Wat niet wil zeggen dat ze het niet eens kunnen proberen, ik kan mij altijd vergissen.

Bijdrage = niks

Nut= doordat ze het ginder snachts verrijden en het hier dan dag is, moeten de mensen er niet midden in de nacht voor opstaan en zal het meer F1 kijkers hebbben. Ik vind dit juist het toffe om midden in de nacht op te staan, maar er denken er daar blijkbaar anders over, de niet echte fans.

ivan_

tzou leuk zijn zo'n nachtrace op de f1 kalender, als ik mocht kiezen zou ik de gp van amerika ;)

Alan Blues

Wat gaan ze nog uitvinden? F1 races in twee richtingen?  ::)

KVDracer

Citaat van: Alan Blues op 15 maart 2007 - 17:08:40
Wat gaan ze nog uitvinden? F1 races in twee richtingen?  ::)

De eerste twaalf in de kwali tegewijzerszin, dan laatste twaalf wijzerzin  :D

Doefie

Citaat van: KVDracer op 15 maart 2007 - 17:49:48
Citaat van: Alan Blues op 15 maart 2007 - 17:08:40
Wat gaan ze nog uitvinden? F1 races in twee richtingen?  ::)

De eerste twaalf in de kwali tegewijzerszin, dan laatste twaalf wijzerzin  :D

Hehe geweldig idee ;D Om ter 't eerst elkaar uitwijken... de niet-Engelse coureurs houden rechts van de baan, de Engelse coureurs links van de baan. Gaat vonken geven (letterlijk en figuurlijk ;D)

Alan Blues

Ja, of eens een snelweg afzetten. De GP van Europa. Starten op de Brusselse Ring en eindigen in Madrid. Pitstop in Dijon en dan verder 'panchen' tot Madrid... Ik zie ze al door de peage's rijden... :)

KVDracer

Citaat van: Alan Blues op 16 maart 2007 - 15:26:01
Ja, of eens een snelweg afzetten. De GP van Europa. Starten op de Brusselse Ring en eindigen in Madrid. Pitstop in Dijon en dan verder 'panchen' tot Madrid... Ik zie ze al door de peage's rijden... :)

Geen slecht idee, de Gumball met F1 wagens  :)

McChouffe

Citaat van: KVDracer op 15 maart 2007 - 09:17:48Bijdrage = niks

Nut= doordat ze het ginder snachts verrijden en het hier dan dag is, moeten de mensen er niet midden in de nacht voor opstaan en zal het meer F1 kijkers hebbben. Ik vind dit juist het toffe om midden in de nacht op te staan, maar er denken er daar blijkbaar anders over, de niet echte fans.

Als Bernie F1 echt een mondiale sport wil maken maken nachtraces quasi niets uit qua kijkers. De extra kijkers hier zijn de kijkers die ze ter plekke verliezen omdat het daar dan wel nacht is.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

meatball

Weer een dom idee,iedereen die echt wil zien kijkt toch eender welk uur.
En de rest zal ook overdag niet kijken als ze toevallig iets aan de hand hebben of het is goed weer,enz.
Dus laat het zoals het is dat heeft toch iets zo vroeg naar een race kijken
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

damlaren

als een paar nachtraces willen doen moet dat in Amerika en 3 in europa want die Australiers moeten altijd in de nacht opstaan

Jasper

Amerika is wel het laatste continent waar ze dat gaan doen. Dan moeten wij ook voor die races rond 4u 's morgens uit ons bed, maar dan wel te verstaan op maandagochtend. Dat gaat Bernie nooit doen.

Eric

Citaat van: Alan Blues op 15 maart 2007 - 17:08:40
Wat gaan ze nog uitvinden? F1 races in twee richtingen?  ::)

endurance races?
de 1000km van Spa?
24h van Duitsland?

;D