Christijan Albers is een smerige en vuile rijder

Gestart door QMaverick, 17 februari 2007 - 18:08:18

« vorige - volgende »

janke

#135
Natuurlijk, ik waardeer ieders mening. Daar is dit forum toch voor om je mening te plaatsen. Ik val toch ook niemand aan. En ja ik ben BMW fan en BMW monteur en rij een M3. Maar ik ben wel realist om te zeggen dat BMW-Sauber nog een lange weg te gaan hebben wat betreft tegengas geven aan Ferrari en McLaren. Maar die dan ook als vulling te beschouwen is wel heel kort door de bocht. Nogmaals ik heb het over Spyker en in mindere mate STR. Over de rest heb ik toch niks gezegt? Maar de tijd zal het leren, wat de toekomst van Spyker is. Zowel F1 als Spyker Cars.IK gun ze het allerbeste, maar ik zie het niet zitten. Hier een bericht uit Managment Scope over Spyker.De Scopist

Spykerhard onderuit

Verwar een jongensdroom niet met massasuccessen. De aanhoudende problemen rondom sportwagenbedrijf Spyker lijken een typisch voorbeeld van ondoordacht ondernemersmachismo.

Oud-accountant Victor Muller, een van de oprichters, had beter moeten luisteren naar zijn rekenmachine. Dure auto's moet je goedkoop en bescheiden maken, want anders duik je snel de rode cijfers in.
Deze paradoxale ondernemingstrategie is nog niet gevolgd bij de racewagenfabriek uit Zeewolde. Muller wil een nieuw Ferrari-imperium bouwen, maar hij vergeet dat de wereld is veranderd. Toen Enzo Ferrari 60 jaar geleden in het Noord-Italiaanse Modena begon met het bouwen van luxe-wagens had hij een kleine, maar loyale afzetmarkt van oude en nieuwe rijken in het toen nog welvarende Po-gebied.
Vervolg het artikel

Het begon met een paar racewagens, die al gauw successen boekten in Formule 1 races en de 24 uur van Le Mans.

Spyker streeft dezelfde doelstellingen na. Toch zijn er een paar verschillen. Formule 1 successen van het team blijven al een tijdje uit. De grindbak is tot nu toe een van de favoriete bestemmingen van de Spyker-coureurs. De Spyker-pr wil niet echt op gang komen. Een groots aangekondigde publiciteitsstunt met de alcoholische recidiviste Paris Hilton wekte recent al de lachlust op van de financiële pers. Afgelopen weekend raakten Spyker-watchers niet uitgegrinnikt toen coureur Christian Albers met een slang op de racewagen uit de pitstop vertrok. Het amateurisme op de circuits is symbolisch voor de bedrijfsvoering. Ook financieel regeert de chaostheorie. De onderneming blijkt moeilijk te financieren. De cashflow is wankel, evenals de winst (8 ton winst op een omzet van 36 miljoen). ABN AMRO heeft zich al teruggetrokken uit het hachelijke avontuur. Dat is niet vreemd als je een dure fabriek financiert die jaarlijks vele honderden luxewagentjes van de band moet laten lopen om rendabel te zijn. Minder auto's afleveren is vragen om moeilijkheden. Hoofddesigner Maarten de Bruin, die liever op bescheiden wijze vanuit de ouderlijke garage het merk wilde opbouwen, is inmiddels voor zichzelf begonnen met een concurrerende autolijn.

Oprichter Victor Muller, een tamelijk eigenwijs heerschap, is inmiddels door de aandeelhouders en investeerders uit de onderneming verwijderd, nadat bleek dat zijn alles of niets strategie tot op heden tot niets heeft geleid. De koers van de onderneming is het laatste half jaar (meting: begin juli) gehalveerd en stemmen gaan op om de beursnotering zelfs op te geven.

Was dit niet te voorzien? Als je de jaarverslagen van Ferrari leest, is de les: als je dure auto's produceert, moet je ze ook duur verkopen. Zie Ferrari. De omzet van deze Italiaanse luxewagens was over 2006 bijna 1,5 miljard euro. De revenuen stroomden binnen door de verkoop van 5808 verkochte Ferrari's. Gemiddelde opbrengst, inclusief toys for boys prullaria: 2,5 miljoen euro per auto. En dan nog is de nettowinstmarge niet veel beter dan bij een gemiddelde uitgeverij: iets boven de 12 %. Vergeet niet dat elk jaar ook nog eens bijna 10% van de omzet gereserveerd moet worden voor nieuwe ontwikkelingen.

Bij Spyker zijn de kosten ongeveer even hoog, maar is de prijs per verkochte auto een stuk lager: 500.000 euro. Spyker heeft een Maserati-probleempje. Deze andere Fiat-producent voor luxebolides presenteerde over 2006 rode cijfers. Waarom? Het racespul was té goedkoop. Van Maserati's werden er bijna net zoveel verkocht als Ferrari's. Een verschil: Ferrari's boekte drie keer zoveel omzet per auto. Victor Muller moet zijn prijzen opschroeven en zich terugtrekken in een aftandse schuur met high tech monteurs. Weinig kosten, hoge marges! Het gebrek aan cashflow is een gevaar voor de onderneming, constateert hij zelf in het jaarverslag. Soms kunnen boekhouders beter niet ondernemen.

Some things are too important to be left in the past.

scho0634

Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 13:15:43
Natuurlijk, ik waardeer ieders mening. Daar is dit forum toch voor om je mening te plaatsen. Ik val toch ook niemand aan.

Zeg ik ook niet. Dit is gewoon een eerlijke discussie, he ;)

janke

Helemaal met je eens. Ik heb in ieder geval respect voor ieders mening. Maar op deze site kun je discussies hebben op een normale toon, en dat is op andere site's wel eens anders.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 13:15:43Natuurlijk, ik waardeer ieders mening. Daar is dit forum toch voor om je mening te plaatsen. Ik val toch ook niemand aan. En ja ik ben BMW fan en BMW monteur en rij een M3. Maar ik ben wel realist om te zeggen dat BMW-Sauber nog een lange weg te gaan hebben wat betreft tegengas geven aan Ferrari en McLaren. Maar die dan ook als vulling te beschouwen is wel heel kort door de bocht. Nogmaals ik heb het over Spyker en in mindere mate STR. Over de rest heb ik toch niks gezegt?

Wie gaat er hier kort door de bocht? Ik noem niemand veldvulling. Ik zeg dat jij BMW ook veldvulling zou moeten noemen als je consequent zou zijn. Ik zeg dat als reactie hierop:

Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 10:00:35Als je naar de uitslag van Silverstone kijkt inderdaad 3 teams. De rest werd op 1 en meer ronden gereden. En die 3 zullen de rest van het seizoen ook de dienst blijven uitmaken.

Want BMW maakt de dienst niet uit, BMW rijdt ergens ver achter McLaren en Ferrari, behalve in het geval dat één van die twee teams eens pech of problemen zou hebben.

janke



Want BMW maakt de dienst niet uit, BMW rijdt ergens ver achter McLaren en Ferrari, behalve in het geval dat één van die twee teams eens pech of problemen zou hebben.
[/quote]

Je bent toch niet de races vergeten waar Massa en Alonso niet voorbij de BMW kwamen.En niks pech of problemen, maar puur op snelheid.Dat ze zelf een bocht missen of een verkeerde uitrem actie doen doet daar niks aan af. Dat ze achter Ferrari en McLaren rijden op dit moment en nog een lange weg voor zich hebben heb ik zelf al gezegt.Zo realistisch ben ik wel. Maar voor hun 2de jaar vind ik dat ze het zéér goed doen. Daar kan Toyota en Honda nog iets van leren. Oja, en Spyker ook.
Some things are too important to be left in the past.

Jasper

Niks pech of problemen? Alonso die in Q3 niet kan rijden wegens mechanische problemen, Massa bij wie de motor uitvalt net voor de start, geen problemen?

janke

Toen Massa en Alonso door hun stuurfouten (Alonso zelfs een paar keer in dezelfde bocht) achter de BMW kwamen en er niet meer voorbij konden heeft toch niks met pech en problemen te maken lijkt me.
Some things are too important to be left in the past.

Tim C

Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 16:09:37
Toen Massa en Alonso door hun stuurfouten (Alonso zelfs een paar keer in dezelfde bocht) achter de BMW kwamen en er niet meer voorbij konden heeft toch niks met pech en problemen te maken lijkt me.
Nee, inderdaad eerder met slechte regels die inhalen onmogelijk maken ;)

janke

Laten we het daar dan maar op houden, Tim. ;)
Some things are too important to be left in the past.

tazpas

Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 13:15:43
De revenuen stroomden binnen door de verkoop van 5808 verkochte Ferrari's. Gemiddelde opbrengst, inclusief toys for boys prullaria: 2,5 miljoen euro per auto. En dan nog is de nettowinstmarge niet veel beter dan bij een gemiddelde uitgeverij: iets boven de 12 %.

2.5 miljoen euro per auto? Ik weet niet waar je dit artikel gehaald hebt maar mijn Ferrari kost minder dan de winst die ze erop hebben?  ;D

Ferrari 2010

Citaat van: tazpas op 16 juli 2007 - 16:53:41
Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 13:15:43
De revenuen stroomden binnen door de verkoop van 5808 verkochte Ferrari's. Gemiddelde opbrengst, inclusief toys for boys prullaria: 2,5 miljoen euro per auto. En dan nog is de nettowinstmarge niet veel beter dan bij een gemiddelde uitgeverij: iets boven de 12 %.

2.5 miljoen euro per auto? Ik weet niet waar je dit artikel gehaald hebt maar mijn Ferrari kost minder dan de winst die ze erop hebben?  ;D
2,5 miljoen euro per wagen is echt wel héél veel, dat zijn 2 Bugatti Veyrons! Ik denk dat Janke hier een beetje foute info raadpleegt ;D
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

#146
Komt van de site Management Scope.Staat er bij. Kun je het hele artikel lezen. Maar als je 1,5 miljard omzet deelt door 5800 zit je aan de 2,5 miljoen.
Maar Ferrari krijgt ook stinkend rijke verzamelaars die speciale uitvoeringen laten bouwen. Dat staat er ook bij: gemiddelde opbrengst incl. toys for boys prullaria.
Zoals deze bijv. De Ferrari 575 GTZ/Zagato, in opdracht van een Japanse verzamelaar gebouwd, geheel compleet met de hand.En die horen ook bij de omzet van Ferrari.En deze is niet de enigste denk ik. En de racewagens (geen F1) die ze voor het circuit verkopen aan particuliere teams zullen denk ik , ook wel bij de omzet horen, anders is 2,5 mln wel veel ja. En ruim 5800 auto's bouwen in het zéér luxe sportwagensegment dat zal Spyker denk ik wel nooit halen. Een week of 6 geleden in Zeewolde geweest, en zegge en schrijve waren ze er 3 aan het afbouwen. Dan doet een stukje verder op Donkervoort het beter. Maar dat is natuurlijk wel een héél ander segment.

Foto van Autoblog.
Some things are too important to be left in the past.

Ferrari 2010

Citaat van: janke op 17 juli 2007 - 16:18:36
Komt van de site Management Scope.Staat er bij. Kun je het hele artikel lezen. Maar als je 1,5 miljard omzet deelt door 5800 zit je aan de 2,5 miljoen.
Maar Ferrari krijgt ook stinkend rijke verzamelaars die speciale uitvoeringen laten bouwen. Dat staat er ook bij: gemiddelde opbrengst incl. toys for boys prullaria.
Zoals deze bijv. De Ferrari 575 GTZ/Zagato, in opdracht van een Japanse verzamelaar gebouwd, geheel compleet met de hand.En die horen ook bij de omzet van Ferrari.En deze is niet de enigste denk ik. En de racewagens (geen F1) die ze voor het circuit verkopen aan particuliere teams zullen denk ik , ook wel bij de omzet horen, anders is 2,5 mln wel veel ja. En ruim 5800 auto's bouwen in het zéér luxe sportwagensegment dat zal Spyker denk ik wel nooit halen. Een week of 6 geleden in Zeewolde geweest, en zegge en schrijve waren ze er 3 aan het afbouwen. Dan doet een stukje verder op Donkervoort het beter. Maar dat is natuurlijk wel een héél ander segment.

Foto van Autoblog.
Mja, kveronderstel dat de grootste bedragen dan wel naar de autosportteams gaat, speciale motoren, carosserie, .. Dat kan idd wel hoog oplopen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

janke

#148
Citaat van: tazpas op 16 juli 2007 - 16:53:41
Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 13:15:43
De revenuen stroomden binnen door de verkoop van 5808 verkochte Ferrari's. Gemiddelde opbrengst, inclusief toys for boys prullaria: 2,5 miljoen euro per auto. En dan nog is de nettowinstmarge niet veel beter dan bij een gemiddelde uitgeverij: iets boven de 12 %.

2.5 miljoen euro per auto? Ik weet niet waar je dit artikel gehaald hebt maar mijn Ferrari kost minder dan de winst die ze erop hebben?  ;D

Als je een Ferrari hebt, wat vooreen .Mag ik dat weten? Ik heb wat met snelle sportauto's en het is mijn vak. Zoals je  gelezen hebt(een stukkie terug) ben ik monteur bij BMW. Zelf rij ik een M3 van nog geen/of al bijna 4 jaar oud. Maar dat artikel heb ik niet gehaald, maar komt van een betrouwbare management site. ;)
Some things are too important to be left in the past.

tazpas

Citaat van: janke op 17 juli 2007 - 18:27:19
Citaat van: tazpas op 16 juli 2007 - 16:53:41
Citaat van: janke op 15 juli 2007 - 13:15:43
De revenuen stroomden binnen door de verkoop van 5808 verkochte Ferrari's. Gemiddelde opbrengst, inclusief toys for boys prullaria: 2,5 miljoen euro per auto. En dan nog is de nettowinstmarge niet veel beter dan bij een gemiddelde uitgeverij: iets boven de 12 %.

2.5 miljoen euro per auto? Ik weet niet waar je dit artikel gehaald hebt maar mijn Ferrari kost minder dan de winst die ze erop hebben?  ;D

Als je een Ferrari hebt, wat vooreen .Mag ik dat weten? Ik heb wat met snelle sportauto's en het is mijn vak. Zoals je  gelezen hebt(een stukkie terug) ben ik monteur bij BMW. Zelf rij ik een M3 van nog geen/of al bijna 4 jaar oud. Maar dat artikel heb ik niet gehaald, maar komt van een betrouwbare management site. ;)

Lol. Was een grap natuurlijk...ik rijd met een VW Passat. Maar ik weet dat een Ferrari zo tussen de 150.000 en 1.000.000 euro kost en om daar 2.5 miljoen euro winst op te maken vond ik iets grappigs. Een Ferrari om te racen wordt waarschijnlijk niet in bij Ferrari zelf gemaakt. Worden getuned door een renstal. Dus die maken de winst op raceFerrari's. Het zal een typfoutje zijn zeker? 0.25 miljoen euro klinkt realistischer maar ik kan het compleet mis hebben. Excuses daarvoor.