De Waalse grap

Gestart door Doefie, 15 december 2006 - 01:39:07

« vorige - volgende »

dj Peter

#60
Citaat van: supersteven op 25 december 2006 - 00:08:20
prachtige uitleg Jasper

En nu wat we te verliezen hebben als we België splitsen

De ardennen zo'n prachtige natuur en heel geschikt voor kampplaatsen die je in vlaanderen nauwelijks hebt

De Ardennen zijn idd prachtig, maar die lopen heus niet weg hoor,dan ga je toch gewoon naar het buitenland op kamp.

De geschiedenis van de industriëling en sociale beweging van België die in Wallonië veel heviger is

Wat heb je daaraan als vlaming zijnde ?

het mooiste motorcross en autocircuit ter wereld met name Namen en Spa-Francorchamps

OK, dan is't gedaan met de "GP van Belgie" maar wtf, dan heeft het maar een andere naam. En Namen of Spa zullen geen kilometer verder gaan liggen.En voo rmij zijn er echt wel belangrijker zaken dan een motocross of F1-race

Meer dan de helft van personen die degelijk iets bewezen hebben in de wereld in plaats van die wannabe-bv's van na een tv-programma.

Hier begrijp ik je niet goed,of heb je het over mensen als een Justine Henin,die met haar kapitaal naar Monaco vlucht om belastingen te ontduiken ? ( geen nood,zo'n mensen hebben we ook in Vlaanderen)

en dat is dat

Voor mij HOEFT Vlaanderen  niet onafhankelijk te worden, want ik besef maar al te goed dat wij op één van de beste plaatsen ter wereld zitten, mét of zonder  de Walen erbij.
Als Belgie splitst, dan zij het maar zo. Blijft Belgie bestaan? Ook goed.


Vrolijk Kerstfeest .

Ferrari 2010

Als men nu gewoon Vlaanderen en Wallonië eens FINANCIEEL onafhankelijk maakt. Dus elk deel heeft zijn geld en al de rest van splitsen is niet nodig. Dan is 90% van degenen die nu willen splitsen al helemaal content.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.

dj Peter

Citaat van: Jasper op 25 december 2006 - 13:27:28
Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.
juist ja  ::)

Doefie

Citaat van: Jasper op 25 december 2006 - 13:27:28
Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.

Waarom zouden het egoïsten zijn? De geschiedenis heeft ook getoont dat onafhankelijkheid niks met egoïsme te maken heeft.

Trouwens, als ge toch zo graag naar de geschiedenis grijpt als punt om België samen te houden, weet ge ook dat België zowieso al een ongeluk is.

The REAL BUTTON Freak

België is geen ongeluk maar een gefbriceerde staat om als buffer te dienen tussen Duitsland, Nederland en Frankrijk.

Lees u geschiedenis boekskes maar eens na.

Jasper

Citaat van: Doefie op 25 december 2006 - 22:54:50
Citaat van: Jasper op 25 december 2006 - 13:27:28
Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.

Waarom zouden het egoïsten zijn? De geschiedenis heeft ook getoont dat onafhankelijkheid niks met egoïsme te maken heeft.

Trouwens, als ge toch zo graag naar de geschiedenis grijpt als punt om België samen te houden, weet ge ook dat België zowieso al een ongeluk is.

Dit was een reactie op wat Schumi zei. Het is hem blijkbaar niet zozeer te doen om een groot uitgevallen zwarte kat ("de vlaamse leeuw") maar wel om het geld. Gebaseerd op egoïsme dus.

Ik grijp ook niet naar de geschiedenis als punt om België samen te houden. Ik grijp terug naar de geschiedenis om een meer genuanceerde kijk te geven op de financiële stroom van Vlaanderen naar Wallonië. Want voor velen is die per definitie slecht, maar dat ligt meestal aan het niet kennen van reden en oorsprong ervan.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 26 december 2006 - 16:57:52
Citaat van: Doefie op 25 december 2006 - 22:54:50
Citaat van: Jasper op 25 december 2006 - 13:27:28
Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.

Waarom zouden het egoïsten zijn? De geschiedenis heeft ook getoont dat onafhankelijkheid niks met egoïsme te maken heeft.

Trouwens, als ge toch zo graag naar de geschiedenis grijpt als punt om België samen te houden, weet ge ook dat België zowieso al een ongeluk is.

Dit was een reactie op wat Schumi zei. Het is hem blijkbaar niet zozeer te doen om een groot uitgevallen zwarte kat ("de vlaamse leeuw") maar wel om het geld. Gebaseerd op egoïsme dus.
Mijn uitleg is inderdaad gebaseerd op egoïsme, ja, dat geef ik graag toe. Maar is het ook niet zo? Als mens moet je soms egoïstisch zijn, en aan jezelf denken. Er wordt vaak gezegd dat je aan de anderen eerst moet denken, maar zo ga je niet ver komen hoor ;) Ik wil niet zeggen dat je niet aan de anderen mag denken, maar je moet het niet altijd!

Maar om even naar het egoïsme waar we het nu over hebben terug te gaan. Ik stel het even extreem voor, voor de duidelijkheid. Stel dat Vlaanderen finaciëel onafhankelijk zou zijn, hoeveel btw zouden we dan nog moeten betalen? 15% ofzo (extreem voorgesteld hé) Alle taksen op lonen nog wat omhoog. Resultaat: iedereen is 5% rijker, iedereen kan elk jaar gemiddeld 500€ meer uitgeven. Lijkt je misschien op het eerste zicht niets hé, maar met 500€ meer kan de gemiddelde mens véél ruimer gaan leven hoor ;). En dat is dus de denkpiste waar je egoïsme aan overhoudt...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Ik denk dat je egoisme je een beetje verblind ;)

McChouffe

Citaat van: Schumi till infinity op 26 december 2006 - 19:27:00
Citaat van: Jasper op 26 december 2006 - 16:57:52
Citaat van: Doefie op 25 december 2006 - 22:54:50
Citaat van: Jasper op 25 december 2006 - 13:27:28
Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.

Waarom zouden het egoïsten zijn? De geschiedenis heeft ook getoont dat onafhankelijkheid niks met egoïsme te maken heeft.

Trouwens, als ge toch zo graag naar de geschiedenis grijpt als punt om België samen te houden, weet ge ook dat België zowieso al een ongeluk is.

Dit was een reactie op wat Schumi zei. Het is hem blijkbaar niet zozeer te doen om een groot uitgevallen zwarte kat ("de vlaamse leeuw") maar wel om het geld. Gebaseerd op egoïsme dus.
Mijn uitleg is inderdaad gebaseerd op egoïsme, ja, dat geef ik graag toe. Maar is het ook niet zo? Als mens moet je soms egoïstisch zijn, en aan jezelf denken. Er wordt vaak gezegd dat je aan de anderen eerst moet denken, maar zo ga je niet ver komen hoor ;) Ik wil niet zeggen dat je niet aan de anderen mag denken, maar je moet het niet altijd!

Het is door John F. Nash wiskundig bewezen dat egoïsme niet de beste manier is  ;)

CitaatMaar om even naar het egoïsme waar we het nu over hebben terug te gaan. Ik stel het even extreem voor, voor de duidelijkheid. Stel dat Vlaanderen finaciëel onafhankelijk zou zijn, hoeveel btw zouden we dan nog moeten betalen? 15% ofzo (extreem voorgesteld hé) Alle taksen op lonen nog wat omhoog. Resultaat: iedereen is 5% rijker, iedereen kan elk jaar gemiddeld 500€ meer uitgeven. Lijkt je misschien op het eerste zicht niets hé, maar met 500€ meer kan de gemiddelde mens véél ruimer gaan leven hoor ;). En dat is dus de denkpiste waar je egoïsme aan overhoudt...

Geloof je nu zelf echt dat de BTW ook maar 1 cent zal dalen? En de taksen op loon nog hoger? Ze zijn nog niet hoog genoeg...

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Citaat van: McChouffe op 27 december 2006 - 00:44:40
Citaat van: Schumi till infinity op 26 december 2006 - 19:27:00
Citaat van: Jasper op 26 december 2006 - 16:57:52
Citaat van: Doefie op 25 december 2006 - 22:54:50
Citaat van: Jasper op 25 december 2006 - 13:27:28
Citaat van: McChouffe op 22 december 2006 - 23:31:45
"Vlaanderen onafhankelijk" is voor mij eigenlijk alleen maar gebaseerd op egoïsme, niks meer, niks minder.

Waarom zouden het egoïsten zijn? De geschiedenis heeft ook getoont dat onafhankelijkheid niks met egoïsme te maken heeft.

Trouwens, als ge toch zo graag naar de geschiedenis grijpt als punt om België samen te houden, weet ge ook dat België zowieso al een ongeluk is.

Dit was een reactie op wat Schumi zei. Het is hem blijkbaar niet zozeer te doen om een groot uitgevallen zwarte kat ("de vlaamse leeuw") maar wel om het geld. Gebaseerd op egoïsme dus.
Mijn uitleg is inderdaad gebaseerd op egoïsme, ja, dat geef ik graag toe. Maar is het ook niet zo? Als mens moet je soms egoïstisch zijn, en aan jezelf denken. Er wordt vaak gezegd dat je aan de anderen eerst moet denken, maar zo ga je niet ver komen hoor ;) Ik wil niet zeggen dat je niet aan de anderen mag denken, maar je moet het niet altijd!

Het is door John F. Nash wiskundig bewezen dat egoïsme niet de beste manier is  ;)

CitaatMaar om even naar het egoïsme waar we het nu over hebben terug te gaan. Ik stel het even extreem voor, voor de duidelijkheid. Stel dat Vlaanderen finaciëel onafhankelijk zou zijn, hoeveel btw zouden we dan nog moeten betalen? 15% ofzo (extreem voorgesteld hé) Alle taksen op lonen nog wat omhoog. Resultaat: iedereen is 5% rijker, iedereen kan elk jaar gemiddeld 500€ meer uitgeven. Lijkt je misschien op het eerste zicht niets hé, maar met 500€ meer kan de gemiddelde mens véél ruimer gaan leven hoor ;). En dat is dus de denkpiste waar je egoïsme aan overhoudt...

Geloof je nu zelf echt dat de BTW ook maar 1 cent zal dalen? En de taksen op loon nog hoger? Ze zijn nog niet hoog genoeg...
Dat hoger was een typfout, moest omlaag zijn, mijn excuses daarvoor. :-[ En ik zeg nergens dat ik geloof dat de BTW maar iets zal dalen. Ik leg gewoon even de manier van denken uit van 90% van de mensen die vlaanderen onafhankelijk willen ;) En dat egoïsme niet altijd de beste manier is, daar ben ik het helemaal met je eens. Zeker in dit geval lijkt het me niet de beste manier. In sommige zaken wel maar daar gaat het nu niet om uiteraard ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Citaat van: The REAL Freak op 26 december 2006 - 09:56:43
België is geen ongeluk maar een gefbriceerde staat om als buffer te dienen tussen Duitsland, Nederland en Frankrijk.

Lees u geschiedenis boekskes maar eens na.

Bufferstaten: 1815. Bufferstaat Verenigd Koninkrijk der Nederlanden: 1815. België: 1830. Klein verschil, niet ?

Sorry, als ik het zo lees kent gij u vaderlandse geschiedenis niet eens. België is op zich nooit een bufferstaat geweest. Het Congres van Wenen (18 september 1814 - 9 juni 1815) beslisten Engeland, Pruisen, Oostenrijk-Hongarije en Rusland over de hertekening van Europa. Daarbij werd Frankrijk teruggebracht naar de staatsgrenzen van 1790, die van voor de Napoleonistische oorlogen dus. Het grondgebied van België behoorde toen bij Frankrijk (= geen België) maar werd tijdens het Congres van Wenen bij Nederland gevoegd, en werd het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Geen België.
De vier groten (Engeland, Pruisen, Oostenrijk-Hongarije en Rusland) maakten een verbond om elke nationalistische opstand in Europa de kop in te drukken. Nu hadden ze natuurlijk de pech dat er zowel in Pruisen als in Brussel (en ook Griekenland) een opstand was... dus besloten ze maar om die in Pruisen te gaan aanvallen, omdat die als belangrijk werd aanzien. Nadien zouden de troepen naar Brussel reizen. De opstandige Brusselaars kregen het Nederlandse leger tegen zich en gingen even de hulp van Frankrijk inroepen. Er zijn amper vijf "Belgen" gestorven (bij wijze van spreken). Om oorlog te voorkomen trokken de Nederlanders zich terug. Uiteindelijk, met veel tegenzin, gingen de grote vier landen en Frankrijk akkoord om België onafhankelijk te houden, op voorwaarde zich neutraal te houden. De grootste druk voor de onafhankelijkheid kwam van Frankrijk, die zo een bufferstaat zag verzwakken en een kans om België terug te annexeren, wat ze ook bijna deden in 1860.

Conclusie: had de opstand in Pruisen er niet geweest was de opstand in Brussel ook onderdrukt en spraken we nu nog van Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, of spraken we nog altijd Frans.

Jasper

Dat laatste is de grootste tegenstelling die je kunt tegenkomen. Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en toch Frans spreken. De periode 1815-1830 was het beste dat de Nederlandstaligen in Vlaanderen ooit overkomen is. Koning Willem II (uiteraard zelf Nederlandstalig) voerde een harde taalpolitiek en zorgde onder andere voor Nederlandstalig onderwijs.

In 1830 zijn we dat allemaal kwijtgespeeld omdat de Franstaligen toen de opstand in Brussel zijn gestart. Het gevolg kennen we, alles inclusief het onderwijs en het gerecht werd terug Franstalig omdat zowel de katholieke Kerk als de burgerij Franstalig was.

Het is daarom dat ik het ook wel zie zitten om het huidige Vlaanderen bij Nederland aan te sluiten. Al ben ik er nooit van overtuigd geweest dat cultuur van extreem belang is voor een volk, kunnen we op cultureel vlak nog heel wat leren van Nederland.

McChouffe

Citaat van: Jasper op 27 december 2006 - 14:16:23
Al ben ik er nooit van overtuigd geweest dat cultuur van extreem belang is voor een volk

Waarom niet? Er bestaat geen volk zonder cultuur, hoe primitief ook. Er bestaat geen bedrijf zonder cultuur, zelfs geen gezin zonder cultuur. Ik ben net van mening dat cultuur extreem belangrijk is voor een volk, en dat zie je maar al te goed als er iemand aan die cultuur probeert te raken.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ramses

Ik lees veel halve waarheden over de geschiedenis van België hier

Ik raad hen aan om "Een geschiedenis van België" van Marc Reynebeau te lezen.