De Waalse grap

Gestart door Doefie, 15 december 2006 - 01:39:07

« vorige - volgende »

Tim C

Vergeet meneer De Crem niet...

Vanmorgen las ik in De Standaard hoe dit moet noemen: "een Deweverke doen". Een goed idee dat achteraf toch niet zo goed blijkt te zijn.

Ferrari 2010

Citaat van: Martin op 15 december 2006 - 12:16:16
Sluit je dan maar aan bij Nederland. Dan heb je zeker geen last meer van die Walen.
En wij hebben een leuke kroonprins en prinses.

En waarom bij Nederland? Kunnen we beter bij Duitsland gaan, dan kunnen wij zeggen dat we veel rijders in de F1 hebben, en hebben we ook meer kans op goede sponsors om de vlamingen hoger te laten geraken. :P
Neen, als het er ooit al komt dat België voorbij is, laat dan vlaanderen gewoon alleen blijven, ik denk dat dit best voordelig zou zijn voor de vlamingen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

KVDracer

Ik zit het al van enkele jaren geleden te zeggen dat ik het wel zie zitten om Vlaanderen samen met Nederland door te gaan en Brussel en Wallonië bij Frankrijk. Woon ik net tegen de grens  :P

Martin, om op uw vraag te kunnen antwoorden moet je denk ik heel verteruggaan in de tijd. Maar ze noemen het ook het vlaams landsgedeelte, je hebt de vlaamse leeuw, de vlaamse feestdag. Maar waarom ze het nu Vlaanderen en niet Vlaamderen hebben genoemd wet ik niet, mss omdat het niet klonk. Het verschil gaat al terug tot voor 1300 zie ik net op internet. Maar ik denk niet dat er iemand u een zinnig kan op geven.

Doefie

Een Vlaming is liefhebber van Ming-vazen  ;D

Wel als ge Vlaning in 't dialect uitspreekt krijgt ge ook een klank als "Vloaming", vandaar dus waarschijnlijk, wetende dat men vroeger enkel dialect sprak en geen gezever als "standaard Nederlands" bestond. Is de meest logische uitleg volgens mij.

Jasper

Citaat van: KVDracer op 16 december 2006 - 13:43:55Martin, om op uw vraag te kunnen antwoorden moet je denk ik heel verteruggaan in de tijd. Maar ze noemen het ook het vlaams landsgedeelte, je hebt de vlaamse leeuw, de vlaamse feestdag. Maar waarom ze het nu Vlaanderen en niet Vlaamderen hebben genoemd wet ik niet, mss omdat het niet klonk. Het verschil gaat al terug tot voor 1300 zie ik net op internet. Maar ik denk niet dat er iemand u een zinnig kan op geven.

Volgens mij is de originele stam van het woord ook "Vlaam". Aangezien "Vlaamderen" bijna onuitspreekbaar is, is dit "Vlaanderen" geworden.

Mijn mening over het Vlaams-Waals conflict: als al die mensen die zich daarmee bezig houden, zich eens zouden concentreren op de eenmaking van Europa, dan zouden we er al veel en veel beter voorstaan. ::)

Martin

Dank voor deze uitleg.
Vergeet niet mee te doen aan de KerstKwis.

Doefie

Stam van het woord? Vlaanderen is een zelfstandig naamwoord he. Er is ook geen stam van "huis" of "stoel" ofzo....

De eerste vermeldingen van het Graafschap Vlaanderen komen er pas in de 9de eeuw na Christus, tijdens het Verdrag van Verdun (843). Vlaanderen zou zijn afgeleid (zoals zoveel) van het Latijn, pagus Flandricus ofzoiets (dacht ik). Dat betekent iets in de zin als 'moerassig gebied'. Flandricus --> Flandre (Franse benaming) --> Vlaanderen. Vergeef mij enige foute benaming, ben het boek kwijt waar het in stond.

Tim C

Doefie je vergeet de kerstkwis aan je antwoord toe te voegen ;)

Eric

effe anders bekijken...

Wij moeten als Belgen vreemdelingen aanvaarden, anders zijn we racist....maar Walen mogen we gerust aan de kant schuiven...

Wat zit de wereld raar in elkaar... ??? :

kenny

Citaat van: Jasper op 16 december 2006 - 21:38:03
Citaat van: KVDracer op 16 december 2006 - 13:43:55Martin, om op uw vraag te kunnen antwoorden moet je denk ik heel verteruggaan in de tijd. Maar ze noemen het ook het vlaams landsgedeelte, je hebt de vlaamse leeuw, de vlaamse feestdag. Maar waarom ze het nu Vlaanderen en niet Vlaamderen hebben genoemd wet ik niet, mss omdat het niet klonk. Het verschil gaat al terug tot voor 1300 zie ik net op internet. Maar ik denk niet dat er iemand u een zinnig kan op geven.

Volgens mij is de originele stam van het woord ook "Vlaam". Aangezien "Vlaamderen" bijna onuitspreekbaar is, is dit "Vlaanderen" geworden.

En qua taal is het ook 'VlaaMs' en niet vlaans, misschien komt het daar wel van...
we spreken vlaams, dus we zijn vlamingen, en wonen in het bijna onuitspreekbare vlaamderen (hehe...)

Jasper

Citaat van: Doefie op 17 december 2006 - 02:28:48
Stam van het woord? Vlaanderen is een zelfstandig naamwoord he. Er is ook geen stam van "huis" of "stoel" ofzo....

De eerste vermeldingen van het Graafschap Vlaanderen komen er pas in de 9de eeuw na Christus, tijdens het Verdrag van Verdun (843). Vlaanderen zou zijn afgeleid (zoals zoveel) van het Latijn, pagus Flandricus ofzoiets (dacht ik). Dat betekent iets in de zin als 'moerassig gebied'. Flandricus --> Flandre (Franse benaming) --> Vlaanderen. Vergeef mij enige foute benaming, ben het boek kwijt waar het in stond.

Elk woord heeft een etymologische stam.

Ik heb eens wat gegoogled naar de etymologie van Vlaanderen. Een mooi samenvatting vind je op dit forum dat ik tegenkwam. Kort gezegd komt Vlaanderen dus van Oud-Noorse, Germaanse, Deense, [vul zelf in], woorden als flaum, flamme, ... Met een m in de oorspronkelijke stam. Er waren dus inderdaad eerst de Vlamingen en dan pas Vlaanderen (m voor d wordt n).

Doefie

Klinkt logischer ... Zat ik er toch niet ver af met mijn Latijn en moeras  ;D

Citaat van: Eric op 18 december 2006 - 13:37:49
effe anders bekijken...

Wij moeten als Belgen vreemdelingen aanvaarden, anders zijn we racist....maar Walen mogen we gerust aan de kant schuiven...

Wat zit de wereld raar in elkaar... ??? :

Hebt ge de Waalse pers al is over de Vlamingen bezig gehoord ? ;) Daar worden alle Vlamingen voorgesteld als een bende extremisten die niks liever willen dan van de Walen af te geraken. In hun uitzending werd het nog maar is duidelijk; álle clichés die de Walen over de Vlamingen hebben zijn daarin naar voor gekomen, en de meeste beelden kwamen dan van ... jawel, het Vlaams Belang. En het Vlaams Zangfeest (of zoiets, heb er nog nooit van gehoord ;D).

McChouffe

Citaat van: Doefie op 18 december 2006 - 18:37:40
Klinkt logischer ... Zat ik er toch niet ver af met mijn Latijn en moeras  ;D

Citaat van: Eric op 18 december 2006 - 13:37:49
effe anders bekijken...

Wij moeten als Belgen vreemdelingen aanvaarden, anders zijn we racist....maar Walen mogen we gerust aan de kant schuiven...

Wat zit de wereld raar in elkaar... ??? :

Hebt ge de Waalse pers al is over de Vlamingen bezig gehoord ? ;)

Dus omdat de Waalse pers slecht schrijft over Vlaanderen, zijn ineens alle Walen slecht?

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

razzle_dazzle

Vlaamse bekrompenheid...oh ironie  ::).

In een niet zo ver verleden vochten Brabanders, Antwerpenaren en Vloamingen nog een stevig baddertje uit...had je toen tegen een brabander gezegd dat hij een Vlaming was, hakte hij je in mootjes. Ik als Limburger was toen zelfs ne Waal...prinsbisdom Luik.

Bestaan Belgen of Vlamingen uberhaupt?


Martin

Iedereen bedankt voor de duidelijke uitleg.