Jachtseizoen van start

Gestart door Supermariobros, 14 oktober 2006 - 09:49:41

« vorige - volgende »

Jagen:

Voor
5 (31.3%)
Tegen
11 (68.8%)

Totaal aantal stemmen: 14

Supermariobros

Vandaag gaat het jachtseizoen van start, de jagers kunnen hun hart van steen weer bovenhalen en op zoek gaan naar weerloze dieren om ze dan droogweg af te knallen. Het is een hobby, maar hoe kan iemand voor zijn plezier met zijn geweer weerloze dieren afknallen?

Ik kan er met mijn verstand niet bij, maar ik ben dan ook een dierenvriend. Niet ver van bij ons is er een bos en de jagers gooien eten voor de fazanten, die vervolgens tevoorschijn komen en de rest hoef ik niet meer te vertellen.

Persoonlijk vind ik dat ze de situatie eens moesten omdraaien, dan eens zien hoe plezant het jagen dan nog zal zijn.

Ben je een voor -of tegenstander van jagen en hoe denk jij erover?


FerrariMan

Jagen voor de sport, fout.

Jagen ivm voedsel en dergelijke, de natuur.

Jasper

Dit is een ethisch discussieonderwerp. Het argument dat de mens vlees nodig heeft wordt door de wetenschap onderuit gehaald aangezien er meer dan voldoende vegetarische vervangingsproducten beschikbaar zijn die meestal zelfs gezonder zijn dan vlees. Als er vegetariërs zijn die dikwijls ziek worden e.d. dan is dat omdat ze niet gezond leven, maar niet omdat ze geen vlees eten.

Het argument dat jagen in onze natuur zit staat ook zeer zwak. Kannibalisme zit bij vele "primitieve" stammen nog in hun natuur. Maar daarmee is het kannibalisme nog niet goedgepraat. De link naar het jagen is gewoon het doortrekken van een lijn.

Zowel het eten van vlees als het jagen vallen dus eigenlijk niet echt goed te praten. Toch ben ik, voor alle duidelijkheid, ook geen vegetariër. Een simpele biefstuk, reerug, eendenborst, het zijn allemaal overheerlijke stukken vlees. Maar eigenlijk is het dus fout.

Tim C


Jasper

Ik heb argumenten gegeven waarom het fout is. Geef dan tegenargumenten, dan kunnen we eens kijken. :)

Tim C

Vlees is lekker!

Ik blijf hier mooi uit, mijn punt was dat vlees is goed/slecht is een persoonlijke mening en dus niet goed of slecht...

Jasper

Ik weet niet of dat wel een persoonlijke mening is. Als je het puur op de feiten bekijkt, dan kan je zien dat vele vegetarische producten gezonder zijn dan vlees. Dat maakt vlees niet slecht, maar wel minder goed dan die producten. ;)

En vlees is inderdaad lekker, dat zeg ik ook, maar eigenlijk is dat op zich maar magertjes als argument om het eten van vlees te verantwoorden.

Rippie

Jagen is fout. We hebben het niet nodig om te overleven. Het jagen is puur voor het plezier van het jagen. Ook het jagen "om de wildstand in stand te houden" vind ik onzin. Als er teveel dieren van een bepaalde soort zijn, lost de natuur dat vanzelf op.

Het eten van vlees staat trouwens totaal los van deze discussie wat mij betreft.

Over het omdraaien van de situatie, in Zweden zijn ze daar al mee begonnen...  :D

CitaatAan het begin van het jachtseizoen op elanden in Zweden, zijn drie elandjagers door schoten om het leven gekomen. De politie tast nog in het duister over de achtergrond, meldden Zweedse media donderdag.

Midden deze week werden in het district Västra Götaland op nog geen honderd meter van elkaar de lijken van twee jagers aangetroffen. De politie sluit niet uit dat een van hen de ander doodschoot en daarna de hand aan zichzelf sloeg. Maandag was een dode jager gevonden in de regio Halland.
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Rippie

Citaat van: Jasper op 14 oktober 2006 - 17:45:54
Ik weet niet of dat wel een persoonlijke mening is. Als je het puur op de feiten bekijkt, dan kan je zien dat vele vegetarische producten gezonder zijn dan vlees. Dat maakt vlees niet slecht, maar wel minder goed dan die producten. ;)
Het ligt er maar net aan welk onderzoek je gebruikt om je argumenten kracht bij te zetten. De ene keer blijkt uit onderzoek dat vlees eten gezond is, de andere keer blijkt juist het tegenovergestelde. Dat is vaak met onderzoeken die handelen over voedsel en het effect daarvan op het lichaam.
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Jasper

Dat is waar. Maar het is wel zo met alle onderzoeken eigenlijk. Voedingsonderzoeken worden dikwijls via-via gefinancierd door de voedingsindustrie, net als een onderzoek over de nood aan één of andere oorlog soms via-via wordt gefinancierd door een wapenfabrikant.

Het enige dat je dan kan doen is een voorbeeld nemen dat je met je eigen ogen ziet. Ik ken een jongen die nu 10 jaar is en al een jaar of 4 vegetariër. In die 4 jaar is hij geloof ik éénmaal ziek geweest (was toen wel vrij serieus, maar kom), terwijl dat meestal een leeftijd is waar kinderen 1 of 2 keer per jaar iets oppikken. Zijn ouders letten erg hard op zijn voeding en voorzien dus voldoende vleesvervangers. Dus dat is voor mij toch een reden om te geloven dat het zonder vlees ook kan, en zelfs beter dan de gemiddelde vleeseter.

Rippie

Citaat van: Jasper op 14 oktober 2006 - 17:56:46
Dat is waar. Maar het is wel zo met alle onderzoeken eigenlijk. Voedingsonderzoeken worden dikwijls via-via gefinancierd door de voedingsindustrie, net als een onderzoek over de nood aan één of andere oorlog soms via-via wordt gefinancierd door een wapenfabrikant.

Het enige dat je dan kan doen is een voorbeeld nemen dat je met je eigen ogen ziet. Ik ken een jongen die nu 10 jaar is en al een jaar of 4 vegetariër. In die 4 jaar is hij geloof ik éénmaal ziek geweest (was toen wel vrij serieus, maar kom), terwijl dat meestal een leeftijd is waar kinderen 1 of 2 keer per jaar iets oppikken. Zijn ouders letten erg hard op zijn voeding en voorzien dus voldoende vleesvervangers. Dus dat is voor mij toch een reden om te geloven dat het zonder vlees ook kan, en zelfs beter dan de gemiddelde vleeseter.

Dus je baseert je bewering op slechts één individueel geval?  ;)
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Jasper

Nee, ik baseer mijn mening op een wetenschappelijk onderzoek en ik staaf ze met een geval dat ik met mijn eigen ogen heb gezien. Trouwens, het feit dat er een vegetarische jongen is die perfect gezond is, wil sowieso zeggen dat het KAN dat je gezond bent zonder vlees, niet?

razzle_dazzle

Tja dit is nogal een delicate kwestie, ik ben tegen jagen, maar als  fervente vleeseter heb ik eigenlijk het recht niet om die mensen met de vinger te wijzen.

We kunnen ook allemaal zonder auto, dat konden we 100 jaar geleden ook, toch blijven we de natuur vervuilen...

Jasper

De auto en andere technologieën hebben de mensheid al meer mensenlevens opgeleverd dan gekost. De jacht heeft de mensheid al heel veel mensenlevens opgeleverd, maar de mensheid kan het tegenwoordig ook zonder vlees aan. Ik speel gewoon de advocaat van de duivel hoor, ik eet ook graag vlees, maar als je erover nadenkt levert het enkele zeer terechte vragen op.

Ik heb trouwens niet gestemd in de poll omdat ik eigenlijk wel tegen jacht ben, maar net als Razzle_Dazzle eigenlijk het recht niet heb om jagers met de vinger te wijzen. Tenzij ze het voor de "lol" doen.

Supermariobros

Citaat van: Rippie op 14 oktober 2006 - 17:46:36
Jagen is fout. We hebben het niet nodig om te overleven. Het jagen is puur voor het plezier van het jagen. Ook het jagen "om de wildstand in stand te houden" vind ik onzin. Als er teveel dieren van een bepaalde soort zijn, lost de natuur dat vanzelf op.
Over

Zo denk ik er ook over.

Citaat van: Jasper op 14 oktober 2006 - 20:38:36
Ik heb trouwens niet gestemd in de poll omdat ik eigenlijk wel tegen jacht ben, maar net als Razzle_Dazzle eigenlijk het recht niet heb om jagers met de vinger te wijzen. Tenzij ze het voor de "lol" doen.

Ik ben er zeker van dat 90% of meer zelfs het voor hun plezier doen, als hobby dus. Dat kan je gewoonweg niet goedkeuren. Achter ons waren ze gisteren ook aan het jagen en heb ze ook efkes op ons domein zien lopen, wat als ze onze kat doodschieten die buiten loopt? Bewijs dat dan maar eens dat ze op privaat gebied liepen.