Verkiezingen 2006

Gestart door Supermariobros, 02 oktober 2006 - 21:16:32

« vorige - volgende »

Zou jij gaan stemmen als het niet verplicht was?

Ja
14 (66.7%)
Nee
7 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 17

razzle_dazzle

Ik durf zelfs beweren dat jongeren vaak meer af weten van de diverse programma's van de partijen dan de ouderen. Tot een tiental jaar geleden werd er op een bekend gezicht of de katholieken gestemd (CVP), tegenwoordig hebben de mensen een bredere keuze omdat ze via internet en de media uitvoerig worden toegelicht over de goede en negatieve punten.

Een verhoging van de minimumleeftijd zou trouwens een stap terug in de tijd zijn! Indien we op 18 jaar verantwoordelijk worden gesteld voor onze daden, moeten we ook het recht hebben om mee te kunnen werken aan de uitbouw van een betere maatschappij. Hoe? Dat bepaalt iedereen min of meer zelf door zijn keuze te maken op 8 oktober.

Ik ben wel benieuwd wat de opkomst van die "NEE"-lijst zal teweeg brengen in Antwerpen. Het is alleszins een poging om extreem rechts te kunnen afstoppen. Alleen vrees ik dat vele politici en andersdenkenden de aanhangers van het Vlaams Belang onderschatten! Politicologen hebben al meermaals aangehaald dat het VB een erg trouwe en vaak hoger opgeleide achterban heeft!

Patrick Janssens heeft mij na al die jaren nog steeds niet kunnen overtuigen van zijn bekwaamheid als politicus...ik vrees het ergste.

Doefie

Citaat van: Tim C op 05 oktober 2006 - 16:54:19
Mijn beste, ik kan u verzekeren dat ik op 18 al wel genoeg wist om te stemmen. Je kan trouwens er vanuit gaan dat iemand die niks geeft om politiek op 18 er ook niks om zal geven op 25, of 36, of wat dan ook.

Stemrecht lost dat probleem op.

Ik twijfel der niet aan dat er 18-jarigen zijn die de poltiek kennen. Het is gewoon zo in het algemeen als ge rondvraagt op school dat 9/10 leerlingen niks van politiek kennen en automatisch antwoorden "het Vlaams Blok" omdat ze niet beter weten. En het is niet per se dat als het je op 18 niet interesseert dat dat u ganse leven blijft he.

Citaat van: Razzle_dazzle op 05 oktober 2006 - 17:45:55Een verhoging van de minimumleeftijd zou trouwens een stap terug in de tijd zijn! Indien we op 18 jaar verantwoordelijk worden gesteld voor onze daden, moeten we ook het recht hebben om mee te kunnen werken aan de uitbouw van een betere maatschappij. Hoe? Dat bepaalt iedereen min of meer zelf door zijn keuze te maken op 8 oktober.

Welke jongere heeft er tegenwoordig op 18 al verantwoordelijkheidsgevoel ? Ja er zijn altijd die het wel hebben, maar er zijn er heel veel die totaal geen volwassen instelling hebben en begot niet beseffen wat ze doen en welke gevolgen dat heeft naar de toekomst toe. De meesten zitten op de schoolbanken als een hoop bloemzakken zonder enige interesse in iets of wat, naast computerspelletjes of een skateboard. De gedachte dat die ooit het land moeten besturen is deprimerend.

McChouffe

Citaat van: Doefie op 07 oktober 2006 - 13:11:19
Ik twijfel der niet aan dat er 18-jarigen zijn die de poltiek kennen. Het is gewoon zo in het algemeen als ge rondvraagt op school dat 9/10 leerlingen niks van politiek kennen en automatisch antwoorden "het Vlaams Blok" omdat ze niet beter weten. En het is niet per se dat als het je op 18 niet interesseert dat dat u ganse leven blijft he.

Dat was bij mij op school toch niet het geval, 9/10 lijkt me dan ook sterk overdreven.

CitaatDe meesten zitten op de schoolbanken als een hoop bloemzakken zonder enige interesse in iets of wat, naast computerspelletjes of een skateboard. De gedachte dat die ooit het land moeten besturen is deprimerend.

Zo denkt volgens mij elke generatie over de vorige.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Tim C

Als je verantwoordelijk kan worden gesteld op 18, dan moet je ook mee kunnen beslissen op 18. En dan zijn er nog een aantal leefttijden die omhoog moeten, dan denk ik bvb aan het rijbewijs.

Als je trouwens gaat rondvragen bij de mensen krijg je ook "negen op de tien" die zeggen dat het hen niet interesseert. Ik vind het een bijzonder zwak argument. Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat "de jeugd" - als je het ze wil noemen - niet rechtser of linkser stemt dan "de oude garde". Ze stemmen hetzelfde...

Schumi nr1

Ik denk dat de jeugd vooral stemt zoals hun ouders dat doen. Dat ze dezelfde politieke gedachten hebben, ze zijn er dan ook mee opgegroeid. Er zijn natuurlijk steeds uitzonderingen.

Mikacouli

politiek interesseert me maar weinig dus nee, ik zou niet gaan moest het niet verplicht zijn. En zeker niet voor de gemeenteverkiezingen. Daar ken ik toch geen enkel van in onze gemeente. ???

razzle_dazzle

En stel nu dat er leefstijdsverhoging van het stemrecht zou komen...denk je dat zoiets dan niet als een rode lap op een stier gaat werken? Iedereen weet dat het VB zich in een slachtofferrol nestelt en iedereen weet dat het een succesformule is. Jij zou iemand van 18 wel verantwoordelijk stellen voor een misdaad, maar je zou hem de kans niet geven om mee te beslissen over welk beleid gevoerd moet worden. Stel u voor dat je een superboete krijgt wegens overdreven snelheid...zou jij dan niet pissig zijn dat je de kans niet hebt gekregen om die superboetes tegen te houden?

Ik ben akkoord dat het merendeel van ons land te weinig over politiek weet, ze hebben geen basiskennis...ze kennen het programma van de partij waarvoor ze stemmen niet, het interesseert hen vaak niet. Maar ze zijn er wel om hun ongenoegen te uiten als crisis X of Y uitbreekt en de partij die dan het hardste roept, krijgt de meeste stemmen.

De katholieken zijn jarenlang aan de macht geweest door de invloed van de kerk, de liberalen waren voor het rijkere volk dat zich van het pleps wou afscheiden en de SP was er voor de arbeidsklasse...door alle interne verschuivingen en door alle veranderingen in de idealen van de partijen is er van die verhouding echter geen sprake meer. Grote boosdoener? de opkomst van extreem rechts, het ondemocratische cordon, maar vooral het verliezen van het gevoel of het wel zin heeft om te gaan stemmen...de coalities en voorakkoorden zijn toch al besloten. Onze nationale regering is een mix van idealen die ooit tegen mekaar indruisten, maar nu verplicht zijn samen te werken...

Doefie

Citaat van: Tim C op 07 oktober 2006 - 14:32:48
Als je verantwoordelijk kan worden gesteld op 18, dan moet je ook mee kunnen beslissen op 18. En dan zijn er nog een aantal leefttijden die omhoog moeten, dan denk ik bvb aan het rijbewijs.

Als je trouwens gaat rondvragen bij de mensen krijg je ook "negen op de tien" die zeggen dat het hen niet interesseert. Ik vind het een bijzonder zwak argument. Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat "de jeugd" - als je het ze wil noemen - niet rechtser of linkser stemt dan "de oude garde". Ze stemmen hetzelfde...

OK, 9/10 is wat overdreven. Maar samen met de stemplicht ben ik ook voorstander van het rijbewijs omhoog te trekken (ja ik ben er ook 18 en ja ik heb mijn rijbewijs intussen ook al).

Citaat van: Razzle_dazzle op 07 oktober 2006 - 18:18:17En stel nu dat er leefstijdsverhoging van het stemrecht zou komen...denk je dat zoiets dan niet als een rode lap op een stier gaat werken? Iedereen weet dat het VB zich in een slachtofferrol nestelt en iedereen weet dat het een succesformule is. Jij zou iemand van 18 wel verantwoordelijk stellen voor een misdaad, maar je zou hem de kans niet geven om mee te beslissen over welk beleid gevoerd moet worden. Stel u voor dat je een superboete krijgt wegens overdreven snelheid...zou jij dan niet pissig zijn dat je de kans niet hebt gekregen om die superboetes tegen te houden?

Pissig wel, maar dan moet ge kunnen toegeven dat ge te snel reed. Of gewoon niet sneller rijden dan toegelaten. Een openbare weg is geen racecircuit.;)

Tim C

Citaat van: Doefie op 07 oktober 2006 - 23:44:34
OK, 9/10 is wat overdreven. Maar samen met de stemplicht ben ik ook voorstander van het rijbewijs omhoog te trekken (ja ik ben er ook 18 en ja ik heb mijn rijbewijs intussen ook al).
Leuk, dan moeten we meteen ook de leerplicht verhogen want we kunnen niet verwachten dat iemand die niet in staat is verantwoordelijk te zijn, dat die met werk om kan. Ik kan zo nog een héle tijd doorgaan...

Supermariobros

Niet vergeten te gaan stemmen hé mannekes, of ge moogt 250 euro boete betalen.

The REAL BUTTON Freak

Is al gebeurd, ik heb toch op mezelf gestemd

Schumi nr1

Mijn "plicht" is ook vervult.

razzle_dazzle

Die van mij ook...dan kan ik nu eindelijk m'n bedje inkruipen...slaapwel  ;).

Tim C

Een uur geleden heb ik ook mijn vaderlandse plicht afgewerkt.

Tim C

Ieper, er worden nog mensen geboren in Ieper die nooit van hun leven "ne neger" van dichtbij zullen zien, maar toch verdubbelt het belang daar.  ::)