Vraagje over buislamp

Gestart door Ferrari 2010, 13 september 2006 - 18:50:07

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Hey, ik heb een vraagje voor de kenners. Ik heb daarstraks men blacklight aangesloten, maar toen ik aan de kabel trok ontstond er een vonk bij de transfo. Ik had alles aangesloten en de draden konden elkaar niet raken maar door het trekken aan de kabel (dom van mij, maar te laat) kwam de in en uitdraad van de transfo tegeneen. Nu is mijn vraag, wat is er kapot? De transfo, starter of buislamp? Ik veronderstel dat er met de transfo niets aan de hand is, die is tenslotte "gewoon" kortgesloten.

Ik denk dat de starter stuk is, maar van de lamp weet ik het niet, want ik vraag me af of zo'n lamp eigenlijk door zoiets kapot kan gaan.

Dus vraagje aan de kenners, wat moet ik normaal gezien allemaal vervangen?

Ik heb de lamp nog even in een andere buislamphouder gestoken, maar daar werkte ze niet. Wel is het zo dat de blacklight een dikke buislamp is en degene die zich normaal in de houder waar ik het testte bevind is een dunne. Dus ik denk dat het kan zijn dat die starter die gewoon niet aankrijgt ofzo.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

daan

Lijkt mij dat de lamp niet kapot is want die kan wel tegen een stootje, of er moet een scheur zitten ergens. De starter die gaat ook niet zomaar kapot dus ik denk dat de transformator kapot is, dat die toch iets teveel spanning heeft gehad. Maar ik weet dit niet zeker dus misschien dat een kenner hiermij bij kan verbeteren?

Ferrari 2010

Citaat van: Daan op 13 september 2006 - 19:44:33
Lijkt mij dat de lamp niet kapot is want die kan wel tegen een stootje, of er moet een scheur zitten ergens. De starter die gaat ook niet zomaar kapot dus ik denk dat de transformator kapot is, dat die toch iets teveel spanning heeft gehad. Maar ik weet dit niet zeker dus misschien dat een kenner hiermij bij kan verbeteren?
Ik zou het raar vinden als de transfo stuk is, aangezien die kortgesloten is, waardoor hij dus gewoon niets door zich heeft gekregen, maar ik ga even wachten op eimand die er effectief ervaring/kennis van heeft :D ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

daan

Tjaa je weet het nooit met die dingen he ;)

Eric

vervang eerst de starter...lukt het nog niet, vervang dan de lamp...nog steeds problemen?...vervang transfo...dus begin met het goedkoopste  ;) ;D

Martin

De meeste trafo's zijn beveiligd door een zekering. Check die ook eens.
Die dingen kosten geen drol. Anders alles even doormeten met een multimeter.

Tim C

Citaat van: Martin op 13 september 2006 - 21:06:55
Anders alles even doormeten met een multimeter.
Martin wint de prijs! ;)

Ferrari 2010

Citaat van: Eric op 13 september 2006 - 20:34:35
vervang eerst de starter...lukt het nog niet, vervang dan de lamp...nog steeds problemen?...vervang transfo...dus begin met het goedkoopste  ;) ;D
De lamp kost wel meer als de transfo ;)
Citaat van: Martin op 13 september 2006 - 21:06:55
De meeste trafo's zijn beveiligd door een zekering. Check die ook eens.
Die dingen kosten geen drol. Anders alles even doormeten met een multimeter.

Ik heb even doorgemeten, daaruit blijkt precies dat de transfo het nog wel doet, een buislamp doormeten gaat bij mijn weten niet, en de starter gaf ook niets. Het zal dus wss de de starter zijn, dat hoop ik althans,  veruit het goedkoopste :P
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Anders de lamp even uitproberen bij iemand met de zelfde maat TL. En staat er nog wel stroom op de draden uit het plafond?
Is er geen zekering gesprongen in de meterkast? Allemaal even nakijken.

Ferrari 2010

Citaat van: Martin op 14 september 2006 - 23:43:21
Anders de lamp even uitproberen bij iemand met de zelfde maat TL. En staat er nog wel stroom op de draden uit het plafond?
Is er geen zekering gesprongen in de meterkast? Allemaal even nakijken.

De draden had ik gewoon over de grond liggen op dat moment, ik had net de lamp opgehangen en heb dan de kortsluiting veroorzaakt :-[ Zekeringen zijn sowieso in orde, anders had ik hier nu geen licht. Helaas weet ik ook niemand die zon lamp heeft, is een dikke dus de gewone verlichingslampen komen niet overeen. Ik had gehoopt dat er iemand was met een kant en klaar antwoordt, maar die persoon is er precies niet :( Dus nu zal ik maar zien, beginnend bij de starter, hopelijk ligt het daar :P
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Tim C

Als het niet de starter is, niet de toevoer en niet de transfo, dan is het de lamp he...

Ferrari 2010

Citaat van: Tim C op 16 september 2006 - 12:46:00
Als het niet de starter is, niet de toevoer en niet de transfo, dan is het de lamp he...
Kon ik zelf ook opkomen hoor ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.