TT-circuit lonkt naar Champcars

Gestart door Martin, 14 augustus 2006 - 21:14:25

« vorige - volgende »

Martin

Het is nog in een heel pril stadium maar het Circuit van Assen probeert de Amerikaanse Champcar World Serie naar Drenthe te halen. Er zijn daarover reeds gesprekken gevoerd met champcarorganisator Kevin Kalkhoven die gevoelig is om zijn raceserie een aantal keren in Europa te laten rijden. Estoril in Portugal is daarvoor ook in de markt.

In Assen is men er zich van bewust dat voor de geluidsproblematiek een oplossing dient te worden gevonden indien de champcarwens doorgaat. De A1 GP-demonstratie die Jos Verstappen vandaag op het TT-circuit zal geven, is dan ook aan geluidsnormen gebonden. De trekpleister van de Rizla Racing Day zal maar een beperkt aantal rondjes vol gas kunnen rijden. Omwonenden hebben bij de provincie Drenthe al op voorhand bezwaren ingediend en een schadeclaim neergelegd. De provincie heeft die verworpen.

Harry Muermans, de sponsor van Formule 1-rijder Robert Doornsbos, heeft zijn pijlen ook op de Champcars gericht. De Limburgse zakenman steunt in die serie al de Belgische coureur Jan Heylen. Hij wil samen met ex-Formule 1-teambaas Paul Stoddart een champcarteam oprichten. "Maar niet voor Robert Doornbos. Voor hem is de Formule 1 prioriteit nummer 1."

Bron: De Telegraaf

KVDracer

Het zou wel tof zijn om die klasse eens in de lage landen te zien rijden. Er zijn dit jaar toch ook twee Nederlandse en één Belgische rijder en Muermans die eraan denkt om een team op te richten. Er is steeds meer Europese invloed te zien in de Amerikaanse klasse. Hoewel de spectakelwaarde van een Champcar race niet veel hoger ligt dan die van een F1 race, want het is er ook verdomd moeilijk in te halen.

cookie

Citaat van: KVDracer op 15 augustus 2006 - 12:17:48
Het zou wel tof zijn om die klasse eens in de lage landen te zien rijden. Er zijn dit jaar toch ook twee Nederlandse en één Belgische rijder en Muermans die eraan denkt om een team op te richten. Er is steeds meer Europese invloed te zien in de Amerikaanse klasse. Hoewel de spectakelwaarde van een Champcar race niet veel hoger ligt dan die van een F1 race, want het is er ook verdomd moeilijk in te halen.

niet waar, champcar is meestal spectaculairder dan een F1 race. Allemaal hetzelfde chassis, motor en banden. Dit seizoen zijn er mischien 2 of 3 saaiere races geweest, de andere races hadden gevechten, crashes en controversieele incidenten in overvloed (denk maar aan de laatste bocht van de laatste ronde van afgelopen zondag).
Ik zou zeker gaan kijken in Assen, wou dat een paar jaar geleden al doen toen ze op de Lausitzring reden maar dat is er toen niet van gekomen.
Volgend jaar krijgt het kampioenschap een nieuw panoz chassis, en een hoop nieuwe teams. De toekomst begint er stillaan beter uit te zien na een paar zware jaren.

Ik ben zowiezo meer liefhebber van klassen met gelijkwaardige wagens (Champcar, IRL, GP2, A1GP) dan van F1. Ik ben een die hard F1 fan maar de laatste jaren zijn de races in de andere klassen die ik noemde veel beter, met af en toe een uitschieter in de F1.

KVDracer

Citaat van: cookie op 15 augustus 2006 - 16:59:35
Citaat van: KVDracer op 15 augustus 2006 - 12:17:48
Het zou wel tof zijn om die klasse eens in de lage landen te zien rijden. Er zijn dit jaar toch ook twee Nederlandse en één Belgische rijder en Muermans die eraan denkt om een team op te richten. Er is steeds meer Europese invloed te zien in de Amerikaanse klasse. Hoewel de spectakelwaarde van een Champcar race niet veel hoger ligt dan die van een F1 race, want het is er ook verdomd moeilijk in te halen.

niet waar, champcar is meestal spectaculairder dan een F1 race. Allemaal hetzelfde chassis, motor en banden. Dit seizoen zijn er mischien 2 of 3 saaiere races geweest, de andere races hadden gevechten, crashes en controversieele incidenten in overvloed (denk maar aan de laatste bocht van de laatste ronde van afgelopen zondag).
Ik zou zeker gaan kijken in Assen, wou dat een paar jaar geleden al doen toen ze op de Lausitzring reden maar dat is er toen niet van gekomen.
Volgend jaar krijgt het kampioenschap een nieuw panoz chassis, en een hoop nieuwe teams. De toekomst begint er stillaan beter uit te zien na een paar zware jaren.

Ik ben zowiezo meer liefhebber van klassen met gelijkwaardige wagens (Champcar, IRL, GP2, A1GP) dan van F1. Ik ben een die hard F1 fan maar de laatste jaren zijn de races in de andere klassen die ik noemde veel beter, met af en toe een uitschieter in de F1.

Ik heb dit jaar al naar zoveel mogelijk races gekeken, op één of twee na. Maar zoveel meer spanning zit er niet in hoor. Deze race en vorige race waren er twee controversiele incidenten. Maar denk aan de GP van Monaco tijdens de kwalifiacties en de vrije trainingen tijdens de laatste GP en je hebt ook controversiele momenten. Maar bij de Champcars wordt ook alles gewonnen of verloren in de pits.

cookie

Citaat van: KVDracer op 15 augustus 2006 - 17:17:10

Ik heb dit jaar al naar zoveel mogelijk races gekeken, op één of twee na. Maar zoveel meer spanning zit er niet in hoor. Deze race en vorige race waren er twee controversiele incidenten. Maar denk aan de GP van Monaco tijdens de kwalifiacties en de vrije trainingen tijdens de laatste GP en je hebt ook controversiele momenten. Maar bij de Champcars wordt ook alles gewonnen of verloren in de pits.

Pit strategie hoort erbij, maar er word zeker meer ingehaald dan in de F1. Heb je Tracy door het veld zien snijden zondag, op een stratencircuit dan nog. Ik wil nu niet beweren dat Champcar beter is dan F1, zeker niet. Maar het racen is over het algemeen wel beter. Driften, extra laat remmen, push to pass button. Ik vind het prachtig doordat het zo verschilt met de F1 (terwijl de Belgische media, TV en kranten, het de "amerikaanse  F1" blijft noemen  ::) )