Heimwee.

Gestart door bogief1, 01 augustus 2006 - 00:50:25

« vorige - volgende »

bogief1

Ik zat daarjuist te kijken naar video's van de F1.
Wat waren de jaren 80-90 toch prachtig.
Niet enkel de inhaalactie's, maar ook de sfeer er rond. Shumi die de duitse vlag omhoog steekt, terwijl hij z'n overwinning viert, mensen die elkaar een lift geven.

Waarom word dit verboden? Nu is het over het algemeen maar een saaie bedoening, f1 leeft niet, maar word geleefd.
Nu zit men regels te veranderen zoals voorvleugel omhoog, groeven in banden...

Vroeger ging alles zo goed, qua inhalen, waarom dan nu niet meer?
Om de veiligheid...die kunnen ze zo toch ook creëren?
Schaf al die vleugeltjes en windgeleiders af en de snelheid gaat ook omlaag.
Hopelijk komt die tijd ooit terug.
A new chapter will begin soon: Bruno Senna

Tim C

Gewoon een jaar of vijf alle regels bevriezen zou al veel doen...

robbert

Citaat van: Tim C op 01 augustus 2006 - 01:06:29
Gewoon een jaar of vijf alle regels bevriezen zou al veel doen...

ja ipv van de motoren ;D

Kirabi

Voorin durft niemand meer risico's te nemen, achterin het veld nog wel maar de formule 1 is gewoon TE veilig geworde, geef mij maar de regels terug van 2000 ofzo, toen was het nog wat


dutje

Mijn grote bron van ergernis zijn de huidige circuits. Bijna allemaal kunstmatige, standaard circuits die geen sfeer meer uitademen. Tot in de jaren 70 hadden de meeste circuits een natuurlijke layout en elk hun eigen karakter. De lange Nordschleife, het natte en snelle Francorchamps, de duinen van Zandvoort, het slipstreamen in Monza enz.
Hermann Tilke heeft alleszins heel goed zijn best gedaan om de F1 doodsaai te maken.
Welke circuits spreken nu nog tot de verbeelding? Kijk naar Francorchamps. Alom bejubeld maar over welke secties spreekt men altijd: de Raidillion, Blanchimont, La Source. Inderdaad, de secties van het oude circuit.
De enige circuits met karakter zijn tevens de oudste van het seizoen: Monaco, Montréal, Monza, Suzuka.
De twee helft van de jaren 60 (vooral dan vanaf 1966) heb ik jammer genoeg niet bewust meegemaakt maar de jaren 70 wel. Dat waren de laatste jaren dat autosport nog echt boeiend was. Voor mij is de echte autosport geëindigd in 1977 (geen F1 meer op de Nurburgring)/1978 (einde van het oude tracé van Francorchamps). En die tijden komen nooit meer terug.

McChouffe

Citaat van: dutje op 01 augustus 2006 - 10:58:34
De enige circuits met karakter zijn tevens de oudste van het seizoen: Monaco, Montréal, Monza, Suzuka.

En wat doet de FIA ... Suzuka schrappen... ::)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

En in ruil geven ze dan nog wel Fuji... Een circuit dat de naam circuit nog maar amper waard is, niet meer dan een mislukte ovaal. Waarom? Geld zeker, zal meer opbrengein de portemonnee van mr. Bernie.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

dutje

Awel, ik weet het zo nog niet. Als ze dan toch Suzuka afschaffen heb ik precies liever Fuji dan alweer een nieuw kunstmatig circuit of zoiets als Aïda bv.
Trouwens, Fuji is serieus gemoderniseerd en een mislukte oval zou ik het toch niet noemen.
Het heeft ook zijn historie mee: in 1976 werd hier in legendarische omstandigheden het Wereldkampioenschap beslist in het voordeel van James Hunt.
Het heeft iets van de korte versie van Dijon en daar heeft zich toch één van de meest legendarische duels uit de Formule 1-geschiedenis afgespeeld.
Dus, ik geef Fuji het voordeel van de twijfel...

Ferrari 2010

Als ik me niet vergis is dit de nieuwste versie:

Ok, een mislukte ovaal is overdreven, maar een deftig circuit kan ik het ook niet noemenhoor, toch niet om met een F1 over te rijden. Een gemiddeld F1 circuit heeft ongeveer 15 bochten, Fuji amper 9, verder een aantal lange rechte stukken en je bent rond. Om te vergelijken, Hockenheim is ongeveer even lang en telt er 17.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Dan geef je een circuit met niet te veel snelle bochten en genoeg lange rechte stukken gevolgd door scherpe bochten, waar met andere woorden kan ingehaald worden, dan is het weer niet goed. ::)

Tim C

Die chicane nummer zes lijkt wel interessant.

McChouffe

Citaat van: Jasper op 01 augustus 2006 - 12:24:10
Dan geef je een circuit met niet te veel snelle bochten en genoeg lange rechte stukken gevolgd door scherpe bochten, waar met andere woorden kan ingehaald worden, dan is het weer niet goed. ::)

Tuurlijk, want Suzuka was goed. Er was, buiten misschien financieel, geen reden om te verhuizen naar Fuji. Onder de piloten is Suzuka enorm geliefd, net als Spa.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Jasper

Citaat van: Tim C op 01 augustus 2006 - 12:27:24
Die chicane nummer zes lijkt wel interessant.

Hmm, als je ervoorbij bent in het eerste stuk van die chicane, ben je er ook wel voorbij denk ik hoor. Tijd genoeg om binnendoor te komen in de eerste bocht en dan genoeg voordeel te hebben om de binnenkant van het tweede stuk te kunnen pakken lijkt me. Maar het is wel een inhaalmogelijkheid, net als bocht 1. Bocht 4 misschien, maar dan denk ik dat bocht 3 te kortbij ligt, en daar kan je niet onder de vleugel blijven hangen.

Citaat van: McChouffe op 01 augustus 2006 - 12:30:23
Citaat van: Jasper op 01 augustus 2006 - 12:24:10
Dan geef je een circuit met niet te veel snelle bochten en genoeg lange rechte stukken gevolgd door scherpe bochten, waar met andere woorden kan ingehaald worden, dan is het weer niet goed. ::)

Tuurlijk, want Suzuka was goed. Er was, buiten misschien financieel, geen reden om te verhuizen naar Fuji. Onder de piloten is Suzuka enorm geliefd, net als Spa.

Suzuka was inderdaad goed en misschien zelfs beter, maar dat blijkt voor sommigen een reden om de vervanging meteen als slecht af te doen, terwijl dit helemaal niet het geval is. Hetzelfde geldt voor Hockenheim.

Kirabi

Dat einde lijkt beetje op Nurburgring, ik zie wel welke banen volgend jaar komen, we moeten er maar mee leven


bogief1

F1 wil de eerste zijn qau technologie. Waarom gebruiken ze dan geen dieselmotoren (zie audi in le mans) of zelfs motoren op waterstof?
A new chapter will begin soon: Bruno Senna