PC vraagje

Gestart door FerrariMan, 31 juli 2006 - 17:09:10

« vorige - volgende »

FerrariMan

Onlangs is mijn amd athlon xp 2600+ cpu bezweken aan de hitte, nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe processor die op mijn huidig moederbord past. Gezien ik zeker wil zijn dat hij past vraag ik het hier maar even.

Het moederbord dat ik gebruik is het asus N7S8X-X model, maar ik kom er niet goed aan uit welk socket type dat nu is. Ik weet dat het socket A is maar waar ik mijn onderdelen bestel heb ik enkel keuze uit AMD socket 754, AMD socket 939, AMD socket AM2, INTEL socket 478 en INTEL socket 775.

Ik neem aan dat de 2600+ niet meer verkrijgbaar zal zijn gezien ouderdom maar iets in de 3000 reeks lijkt mij ideaal.

Iemand een idee?

McChouffe

Socket A (ook wel Socket 462) bestaat niet meer. De laatste die je daarvoor kon kopen was de XP3200+. Je gaat goed mogen zoeken om daar nog een processor voor te vinden. Je kan misschien eens proberen een tweedehandse te vinden op Vraag&Aanbod bij Tweakers.net.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

FerrariMan

En heb je een idee wat kwa prijs/kwaliteit (amd) ideaal is en waarmee ik terug op dezelfde spoor zit als met mijn 2600? Het geheugen moet natuurlijk wel recupereerbaar zijn... :)

McChouffe

Citaat van: FerrariMan op 31 juli 2006 - 17:38:53
En heb je een idee wat kwa prijs/kwaliteit (amd) ideaal is en waarmee ik terug op dezelfde spoor zit als met mijn 2600? Het geheugen moet natuurlijk wel recupereerbaar zijn... :)

Je bedoelt dan een nieuw moederbord en processor?

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

FerrariMan

#4
Citaat van: McChouffe op 31 juli 2006 - 18:42:36
Citaat van: FerrariMan op 31 juli 2006 - 17:38:53
En heb je een idee wat kwa prijs/kwaliteit (amd) ideaal is en waarmee ik terug op dezelfde spoor zit als met mijn 2600? Het geheugen moet natuurlijk wel recupereerbaar zijn... :)

Je bedoelt dan een nieuw moederbord en processor?
Inderdaad.. Liefst een moederbord met onboard sound, lan en vga en hetzelfde type memory...

Ik dacht aan een mobo van asus of gigabyte?

McChouffe

Citaat van: FerrariMan op 31 juli 2006 - 19:01:11
Citaat van: McChouffe op 31 juli 2006 - 18:42:36
Citaat van: FerrariMan op 31 juli 2006 - 17:38:53
En heb je een idee wat kwa prijs/kwaliteit (amd) ideaal is en waarmee ik terug op dezelfde spoor zit als met mijn 2600? Het geheugen moet natuurlijk wel recupereerbaar zijn... :)

Je bedoelt dan een nieuw moederbord en processor?
Inderdaad.. Liefst een moederbord met onboard sound, lan en vga en hetzelfde type memory...

Ik dacht aan een mobo van asus of gigabyte?

Asus maakt goeie moederborden (heb zelf de A7V333), maar de service is om te huilen. Ik wacht al 3,5 jaar op een antwoord op een e-mail. Met gigabyte heb ik geen ervaring.
Socket 939 wordt binnenkort ook opgedoekt door AMD (http://tweakers.net/nieuws/43438/AMD-stopt-productie-Socket-939-cpus.html) net als socket 754, socket AM2 en S1 zijn nieuw. Ik weet niet of je in die nieuwe moederborden nog terecht kan met je geheugen, aangezien ze (AM2 en S1), denk ik, beide gebruik maken van DDR2. Ik weet ook niet of die dingen nog een AGP-poort hebben, dus mogelijk moet je ook een upgrade doen van je grafische kaart.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

FerrariMan

Na lang nadenken (een halve dag ;)) ben ik tot de conclusie gekomen dat het beter is om te investeren in een degelijke notebook en later pas het mobo en cpu te vervangen. Vooral omdat ik al heel lang met het idee loop om een laptop aan te schaffen, gezien de extra mogelijkheden binnenshuis en daarbuiten.

Keuze is gevallen op een Pavilion in de 5100 reeks. Vanavond normaalgezien binnen.