Veiligheid in de F1

Gestart door Tim C, 02 juni 2006 - 10:30:06

« vorige - volgende »

Tim C

Het is keer opkeer verbazend hoe veilig F1 wagens zijn geworden. Neem nu de crash van Luca Badoer gisteren, als je de foto's bekijkt van het wrak dat ooit zijn Ferrari was doen ze je meteen denken aan die van Alex Zanardi op de Lauzitsring. Toch stapt Badoer uit de wagen alsof er niets is gebeurt.

Overmoed mag er natuurlijk nooit zijn, maar dit is toch een geweldig staaltje ingenieurswerk...

Foto's zijn hier te vinden

Ramses

Het ziet er inderdaad best een hevige crash uit, maar het verschil met Zanardi is dat de monocoque intact gebleven is, en Badoer dus uitstapt alsof hij tegen een paaltje heeft gereden.
Maar die monocoque, sterk staaltje ontwerptechniek!

McChouffe

Het mag ook wel gezegd worden dat de FIA op dit vlag goed werk levert door de hoge eisen die ze stellen voor de monocoque.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Mikacouli

Ja idd, ziet er een hevige crash uit. Maar zo waren er in het verleden genoeg. Wat ik een zeer zware crash vond is die van McNish in Japan in de Toyota in 2002 dacht ik.
Was tijdens de kwalie, echt een hevige crash. Kwam er ook heelhuids uit. Ik denk niet dat er in de toekomst nog zware breuken zullen vallen, toch niet in de F1.
Het begon al toen McLaren met carbon op de proppen kwam, sindsdien is het enkel maar blijven verbeteren. Zeker na de crash van Senna. Alhoewel hij zonder die spil door zijn vizier nog had geleefd. Er was niet zozeer veel schade aan de wagen.
Maar veiligheid staat idd op één, dan de snelheid en de betrouwbaarheid. En maar goed ook.

Tim C

Citaat van: Mikacouli op 02 juni 2006 - 14:38:03
Ik denk niet dat er in de toekomst nog zware breuken zullen vallen, toch niet in de F1.
We moeten oppassen met dat te denken...

Doefie

Citaat van: Tim C op 02 juni 2006 - 14:57:05
Citaat van: Mikacouli op 02 juni 2006 - 14:38:03
Ik denk niet dat er in de toekomst nog zware breuken zullen vallen, toch niet in de F1.
We moeten oppassen met dat te denken...

Inderdaad. Men riep het luidkeels de jaren na de dood van Senna. Tot Badoer in 1999 zijn pols brak en het weekend erna brak Zonta zijn enkel. En vier maand later brak M.Schumacher zijn been. Dan zijn ze terug de eisen gaan verzwaren, braken de wielen af en kwamen Paolo Ghislimberti en Paul Beveridge (de twee marshalls) om het leven. Villeneuve had het toen niet overleefd was het een chassis van 1995 geweest. En dan Burti in Spa-Francorchamps. Dan R.Schumacher twee keer in Indianapolis.

Het is er enorm op vooruit gegaan, maar zeg nooit nooit ;) . Na de dood van Gilles Villeneuve duurde het ook twaalf jaar dat men riep dat er niemand kon verongelukken, en toch gebeurde het (bijna meer dan eens). Laat ons hopen van niet natuurlijk.

Deadman

Maar goed, ik denk niet dat iemand weg is van een mooie crash!! Het is natuurlijk wel van belang dat niemand er iets aan overhoud. Gelukkig is dit tegenwoordig meestal wel het geval. Oftewel F1-coureurs, laat maar eens een paar auto's over de baan vliegen en ga dan samen s'avonds met zijn alle een biertje drinken op die mooie crash!!!! (mooie inhaalacties zijn natuurlijk ook al goed:D)
PIL

Ferrari 2010

Ziet er inderdaad een heftige crash uit, en de wagen heeft het ook mooi doorbracht. Maar zo hoort het ook, als je weet hoe veel geld er in die veiligheid wordt gestoken.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: Mikacouli op 02 juni 2006 - 14:38:03Ik denk niet dat er in de toekomst nog zware breuken zullen vallen, toch niet in de F1.

Hier moeten we inderdaad mee oppassen, want de snelheid zal blijven verhogen, dus moet de veiligheid ook verhoogd blijven worden!

Manuel

Er kan altijd een dodelijk ongeval gebeuren. De crash waarbij Tom Pryce en een marshall om het leven kwamen kan nu nog altijd gebeuren.
In 1977 tijdens de GP van Zuid-Afrika reed Tom Pryce met een zeer hoge snelheid een marshall aan. De marshall had een brandblusser vast en die heeft Pryce tegen zijn hoofd gekregen, de beide heren waren opslag dood.

Tim C


Juan Pablo

Citaat van: Iceman1986 op 03 juni 2006 - 19:12:11
Er kan altijd een dodelijk ongeval gebeuren. De crash waarbij Tom Pryce en een marshall om het leven kwamen kan nu nog altijd gebeuren.
In 1977 tijdens de GP van Zuid-Afrika reed Tom Pryce met een zeer hoge snelheid een marshall aan. De marshall had een brandblusser vast en die heeft Pryce tegen zijn hoofd gekregen, de beide heren waren opslag dood.

zo blijft er altijd gevaar, maar als er geen blunders door mensen word gemaakt is de dood in de F1 geen issue.

O look a bunny
(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

dj Peter

In de meeste gevallen zijn ongelukken te wijten aan menselijke fouten, soms gaat het echter ook om defecten.

Jasper

Een defect is natuurlijk ook een menselijke fout. :)

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 04 juni 2006 - 11:25:53
Een defect is natuurlijk ook een menselijke fout. :)
Niet altijd hé ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.