Roken

Gestart door Martin, 25 maart 2006 - 10:56:41

« vorige - volgende »

Rook je?

Ja
Nee
Soms
Gestopt

Hamilton MASTER

Ik denk wel dat de mensen die roken weten hoeveel geld ze hebben uitgegeven aan hun deugddoende en dure verslaving.

Het probleem bestaat eruit dat het stoppen heel erg moeilijk is. Sommige mensen kunnen van 1 dag op de andere stoppen, andere mensen niet.

Als je wil stoppen, moet je wel onmiddellijk stoppen. Zeggen dat je dat ene pakje nog oprookt en nadien stopt is larie.  Je moet echt direct dat pakje weggooien en niet aan de verleiding toegeven. Er zijn heel veel centra waar je naartoe kan, je kan ook hulp vragen aan je huisarts.

Maar er zijn dus een paar vereisten om te stoppen:
- Je moet gemotiveerd zijn
- Je moet onmiddellijk stoppen
- Je moet duidelijk weten wat het stoppen inhoudt
- Je moet op voorhand weten dat de 3de week de zwaarste week is

Dit zijn een paar tips,  hou je hieraan en je hebt meer kans om te stoppen.
Ik ga mensen die roken niet veroordelen, maar ik zou wél voorstellen om eens te zoeken naar foto's van rokers-longen en stof-longen.



Hamilton MASTER

DE GEZONDE LONG



DE ROKERSLONG





Martin

Die foto's heb ik vaker gezien en komen binnenkort ook op de pakjes sigaretten te staan.
Maar dat stopt me niet, net zoals het kostenplaatje. Bezine is ook duur maar ik verkoop mijn auto ook niet. Ik hou iedere maand nog genoeg over. Dus daar laat ik het niet voor.
En weet je, als ik het nou vies zou vinden is het een ander verhaal.
Maar ik geniet nog steeds van ieder shaggie. Op mijn werk rook ik niet meer op mijn kantoor waar ook niet rokers zitten, maar in een keuken met een goed afzuigsysteem.
Als ik weet dat mijn jongste broer komt rook ik thuis ook een week niet in de huiskamer en ventileer dan nog meer dan normaal. Thuis rook ik nooit in de lift. In een restaurant zo min mogelijk op een plek waar roken is toegstaan, anders ga ik even naar buiten.
Ik hou dus wel degelijk rekening met de niet rokers. Bij vrienden niet roken rook ik ook niet. Ik weet dat het andere mensen kan storen. Maar zelf kan ik het niet laten.
Wat me wel stoort is dat mensen die jaren hebben gerookt en gestopt zijn nu ineens de moraalridder gaan uithangen. Het stinkt. >:( >:(
Toen ik nog in Veenendaal werkte had ik een collega die was gestopt en jaren had gerookt was het net andersom, hij vond het heerlijk als ik een sigaret opstak. De geur vond hij nog steeds lekker. Ja, zo kan het ook.


McChouffe

Citaat van: Juan op 27 maart 2006 - 20:19:56Iedereen die rookt moet trouwens eens de rekening maken van hoeveel geld hij al die jaren al in de lucht heeft geblazen, denk je niet dat je daar veel interessantere dingen had mee kunnen doen?

Dat geldt ook voor drinken, maar ik zal er mijn bier niet voor laten.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

jw83

waar ga je tegenwoordig niet dood aan.., je leest van de vreemste onderzoeken wat kankerverwekkend is.

de kans dat je in het verkeer omkomt is ook aanwezig. Dus geniet van je leven. (met een sigaret dus ;D )

oja ik raak met geen vinger een marlboro aan. Nee geef mij maar WEST  8)

Rippie

Aldus JW, de schoorsteen  :D

Zelf heb ik een hekel aan gerook. Nooit een sigaret aangeraakt. Alles gaat er naar stinken. Na het uitgaan ruikt alles naar de rook, dat terwijl ik zelf dus niet rook. Ben daarom wel blij dat het tegenwoordig verboden is in openbare ruimten. Zou toch wel eens fijn zijn, uit de kroeg komen zonder een rookgeur om je heen...
Formerly known as MrF1 ;)

De geschiedenis is het heden, gezien door de toekomst

Bruno

Citaat van: Rippie op 28 maart 2006 - 11:44:17
Aldus JW, de schoorsteen  :D

Zelf heb ik een hekel aan gerook. Nooit een sigaret aangeraakt. Alles gaat er naar stinken. Na het uitgaan ruikt alles naar de rook, dat terwijl ik zelf dus niet rook. Ben daarom wel blij dat het tegenwoordig verboden is in openbare ruimten. Zou toch wel eens fijn zijn, uit de kroeg komen zonder een rookgeur om je heen...

Idem hierzo!

Wel een bedenking, ik vind dat je in bepaalde ruimtes waar je als gewone mens regelmatig ns moet zijn best het roken mag verbieden. Ik heb het dan over winkels, openbare kantoren of de gewone werkruimtes. Maar een cafébaas, restaurantuitbater of dergelijke moet zelf kunnen uitmaken of er in zijn zaak wel of niet gerookt mag worden. Of hij er zelf een gedeeltelijke plek voor vrijhoudt is ook goed.
Bij mij is het gewoon zo dat ik een hekel heb aan sommige rokers hun gedrag: in het rookvrije gedeelte komen zitten, zien dat er geen asbak is, er 1 gaan halen aan de toog en dan rustig zitten paffen en vies kijken als je er een opmerking over maakt. Als de baas dan ook nog eens "vergeet" om die mens erop te wijzen dat het niet mag is voor mij de maat vol. Heb zo trouwens al eens mijn eten laten staan omdat het "weer eens van dat" was. We rekenden toen netjes hetgeen we al geconsumeerd hadden af, toen de baas vroeg om al het bestelde te betalen of hij zou de politie erbij halen maakte ik gewoon de opmerking dat hij dan meer kosten zou hebben want hij liet zomaar toe dat er rokers in een niet-rokerszone zaten. Lijkt misschien niet zo mooi van me maar had hij gewoon tegen die klant gezegd dat het niet kon was er geen probleem, wij waren trouwens niet de enige die het zonder gevolg aan hem gemeld hadden. "Ja ik weet het" en schouderophalend en een wegwerpgebaar makend terug achter de toog...

Als we nu ergens gaan eten of op cafebezoek gaan kijken we op voorhand of er een rookvrije zone is en of die gerespecteerd word, is dat niet zo dan zoeken we gewoon verder. We hebben op die manier al wel meermaals gewoon terug naar huis gereden en daar met de vrienden gezellig wat gekokkereld. en weet je wat? Het was meestal nog leuker én goedkoper dan ergens gaan eten.

-----<
O O
-(_)-Ooo--- Bruno

Doefie

Citaat van: Bruno op 28 maart 2006 - 12:00:50
Citaat van: Rippie op 28 maart 2006 - 11:44:17
Aldus JW, de schoorsteen  :D

Zelf heb ik een hekel aan gerook. Nooit een sigaret aangeraakt. Alles gaat er naar stinken. Na het uitgaan ruikt alles naar de rook, dat terwijl ik zelf dus niet rook. Ben daarom wel blij dat het tegenwoordig verboden is in openbare ruimten. Zou toch wel eens fijn zijn, uit de kroeg komen zonder een rookgeur om je heen...

Idem hierzo!

Wel een bedenking, ik vind dat je in bepaalde ruimtes waar je als gewone mens regelmatig ns moet zijn best het roken mag verbieden. Ik heb het dan over winkels, openbare kantoren of de gewone werkruimtes. Maar een cafébaas, restaurantuitbater of dergelijke moet zelf kunnen uitmaken of er in zijn zaak wel of niet gerookt mag worden. Of hij er zelf een gedeeltelijke plek voor vrijhoudt is ook goed.
Bij mij is het gewoon zo dat ik een hekel heb aan sommige rokers hun gedrag: in het rookvrije gedeelte komen zitten, zien dat er geen asbak is, er 1 gaan halen aan de toog en dan rustig zitten paffen en vies kijken als je er een opmerking over maakt. Als de baas dan ook nog eens "vergeet" om die mens erop te wijzen dat het niet mag is voor mij de maat vol. Heb zo trouwens al eens mijn eten laten staan omdat het "weer eens van dat" was. We rekenden toen netjes hetgeen we al geconsumeerd hadden af, toen de baas vroeg om al het bestelde te betalen of hij zou de politie erbij halen maakte ik gewoon de opmerking dat hij dan meer kosten zou hebben want hij liet zomaar toe dat er rokers in een niet-rokerszone zaten. Lijkt misschien niet zo mooi van me maar had hij gewoon tegen die klant gezegd dat het niet kon was er geen probleem, wij waren trouwens niet de enige die het zonder gevolg aan hem gemeld hadden. "Ja ik weet het" en schouderophalend en een wegwerpgebaar makend terug achter de toog...

Als we nu ergens gaan eten of op cafebezoek gaan kijken we op voorhand of er een rookvrije zone is en of die gerespecteerd word, is dat niet zo dan zoeken we gewoon verder. We hebben op die manier al wel meermaals gewoon terug naar huis gereden en daar met de vrienden gezellig wat gekokkereld. en weet je wat? Het was meestal nog leuker én goedkoper dan ergens gaan eten.

Is ook gezellig, ik zit liever thuis dan op café ... ik ga dan ook nooit naar een café. Enkel het jeugdhuis hier, maar daar heb ik gewoon zoveel bekende gezichten zitten dat ik het mij niet kan laten. Mensen daar respecteren het ook als ik vraag om de andere kant op te roken zodat ik die rook niet in mijn gezicht krijg.

Nuja, op café moet de cafébaas zelf kunnen beslissen, maar vanaf het moment dat er eten wordt geserveerd (heb ik het niet over een klein zakje chips of nootjes of dergelijke) moet het voor mij verboden worden. De rook mengt zich met het eten en smakelijk is anders he ;)

Alan Blues

Ik ben twee weekends geleden effe binnengewipt op een fuif in The Basement, en ik moet zeggen dat ik het, als roker, ook moeilijk kreeg met de rook die er hing....

Wat rookvrije café's en restaurants betreft vraag ik me toch af waarom ze de eigenaars niet zelf laten beslissen om het rookvrij te maken of niet. Voor restaurants begrijp ik dat ze het rookvrij zouden maken, ik zou er niets op tegen hebben zolang er maar een ruimte is of een afdak waar ik na het eten mijn sigaretje kan doempen.

Maar café's zouden het zelf moeten beslissen. Ik vind de betutteling van de regering al ver genoeg gaan. Wat is de volgende stap? In alle concertzalen en disco's geluidsbegrenzers plaatsen omdat te veel lawaai slecht is voor onze oren? Iedereen op tram en bus verplichten een mondmasker aan te doen? Je zou een ziekte kunnen krijgen...  ::) ::)

Doefie

Citaat van: Alan Blues op 28 maart 2006 - 14:20:46
Ik ben twee weekends geleden effe binnengewipt op een fuif in The Basement, en ik moet zeggen dat ik het, als roker, ook moeilijk kreeg met de rook die er hing....

Aha, de Afrika-fuif ? Dan heb ik u gemist :(
Ik moet wel zeggen, we hebben 4 grote afzuigsystemen in het dak, maar die kunnen ook niet meer doen dan het maximum dat ze aankunnen...

Alan Blues

Citaat van: Doefie op 28 maart 2006 - 15:13:34
Citaat van: Alan Blues op 28 maart 2006 - 14:20:46
Ik ben twee weekends geleden effe binnengewipt op een fuif in The Basement, en ik moet zeggen dat ik het, als roker, ook moeilijk kreeg met de rook die er hing....

Aha, de Afrika-fuif ? Dan heb ik u gemist :(
Ik moet wel zeggen, we hebben 4 grote afzuigsystemen in het dak, maar die kunnen ook niet meer doen dan het maximum dat ze aankunnen...

Ik weet niet of het de Afrika-Fuif was. De namen van de artiesten en de nummers werden geprojecteerd op een scherm. Enfin, ik ben er niet echt heel lang gebleven. We waren gaan bowlen en ik was stikkapot. We zijn effe binnengewipt op de fuif om dat te zeggen aan Sumet en daar enkele pinten mee te drinken... Hij had er blijkbaar wel al genoeg op...  ;D ;D ;D

jw83

Citaat van: Rippie op 28 maart 2006 - 11:44:17
Aldus JW, de schoorsteen  :D

Zelf heb ik een hekel aan gerook. Nooit een sigaret aangeraakt. Alles gaat er naar stinken. Na het uitgaan ruikt alles naar de rook, dat terwijl ik zelf dus niet rook. Ben daarom wel blij dat het tegenwoordig verboden is in openbare ruimten. Zou toch wel eens fijn zijn, uit de kroeg komen zonder een rookgeur om je heen...

dan ga je maar niet naar een kroeg als het je irriteerd.

Het stinkt ook als ik een hagenees zie

daan

Hmm, doe mij die eerste longen maar :P

jw83

Citaat van: Daan op 28 maart 2006 - 16:32:49
Hmm, doe mij die eerste longen maar :P

mijn opa is overleden aan longkanker, maar heeft nooit gerookt.  wat dat betreft hoeft die 1e long helemaal niet zo onschuldig gezond te zijn.


Scuderia Ferrari

Ik rook niet meer als in verslaafd. Maar af en toe pak ik wel een sigaar als ik tijdens het pokeren aan de whisky zit te nappen :P