Roken

Gestart door Martin, 25 maart 2006 - 10:56:41

« vorige - volgende »

Rook je?

Ja
Nee
Soms
Gestopt

Martin

Roken in Schotse cafés mag vanaf zondag niet meer. In Europa gelden overal verschillende regels. In sommige landen geldt een totaal rookverbod, andere landen peinzen er niet over maatregelen in te voeren. Hieronder volgt een overzicht van antitabaksmaatregelen in Europa.

BELGIE: Vanaf 1 januari 2007 mag in restaurants alleen nog maar gerookt worden in afgesloten ruimtes. Roken mag dan nog wel in cafés. Een jaar eerder verbood de overheid roken op werkplekken. Sinds oktober 2005 staan op de sigarettenpakjes waarschuwingsteksten en foto's.

CYPRUS: Roken is verboden in openbare ruimten, restaurants en openbaar vervoer. Ook in auto's waar kinderen onder de zestien jaar zitten, mag niet gerookt worden.

DENEMARKEN: Roken is verboden op scholen en in overheidsgebouwen. Het is daarnaast mogelijk voor horecaondernemers om roken in hun pand te verbieden.

DUITSLAND: De overheid maakt een aanzet tot het opstellen van regels over roken op de werkplek. Verder mag in Duitsland vrijwel overal gerookt worden.

ESTLAND: Dit land kent een totaal rookverbod, met uitzondering van de horeca. Op plekken waar een rookverbod geldt, mag wel gerookt worden in afgesloten rookruimtes. In het openbaar vervoer mag niet gerookt worden, inclusief de taxi's.

FINLAND: In openbare ruimtes en op werkplekken mag niet gerookt worden. In restaurants en bars gelden restricties voor rokers. De overheid wil de horeca in juni 2007 compleet rookvrij hebben.

FRANKRIJK: Een wetsontwerp om roken te verbieden op werkplekken en in openbare gelegenheden werd in november 2005 weggestemd. Wel zijn er sinds 1992 regels voor roken op het werk en publieke plekken. Die worden echter lang niet altijd nageleefd.

GRIEKENLAND: Op de meeste openbare plaatsen geldt een rookverbod. In het openbaar vervoer is roken volledig in de ban gedaan.

GROOT-BRITTANNIE:

Engeland: Vanaf half 2007 mag in openbare ruimtes, waaronder werkplekken, restaurants en bars, niet meer gerookt worden.

Noord-Ierland: In april 2007 gaat hier een rookverbod in voor openbare plaatsen, inclusief de horeca.

Schotland: Vanaf zondag 26 maart 2006 mag op openbare plekken, inclusief de horeca, niet meer gerookt worden. Ook mag geen gebruik gemaakt worden van rookruimtes.

Wales: Een commissie werkt aan een voorstel om over een aantal jaren roken in openbare ruimtes geheel te verbieden.

HONGARIJE: Werknemers die roken moeten zorgen dat niet-rokers geen schade ondervinden van de rook. In het bijzijn van kinderen mag niet worden gerookt. In ziekenhuizen en kinderdagverblijven geldt ook een rookverbod. Op scholen en andere werkplekken kan roken in de ban gedaan worden als de meerderheid van de werknemers het daarmee eens is.

IERLAND: Dit land voerde in maart 2004 een rookverbod in voor alle werkplekken, inclusief pubs en horecagelegenheden. Ook mag geen gebruik gemaakt worden van rookruimtes. In overheidsgebouwen, bioscopen, theaters en het openbaar vervoer gold al langer een rookverbod. Wie toch rookt, kan een boete krijgen. Alleen in psychiatrische ziekenhuizen, gevangenissen en hotelkamers mogen mensen roken.

ITALIE: Sinds begin 2005 geldt een rookverbod voor openbare gelegenheden, inclusief restaurants en bars. Mensen die de regels overtreden, kunnen een boete krijgen van 275 euro. Bedrijven die toestaan dat werknemers of klanten roken, kunnen een geldstraf krijgen oplopend tot 2000 euro.

LETLAND: In de gezondheidszorg en het onderwijs is roken verboden. Ook in overheidsgebouwen, kantoren, theaters en bioscopen mag niet gerookt worden, hoewel daar wel rookruimtes mogen zijn.

LITOUWEN: Op 1 januari 2008 mag, als het parlement de wet goedkeurt, in Litouwen niet meer gerookt worden op publieke plekken. De nieuwe regels zouden dan ook gaan gelden voor de horeca. Tot die tijd zijn er op veel plaatsen rookvrije zones ingericht.

LUXEMBURG: Dit land denkt na over antitabaksmaatregelen, maar heeft vooralsnog geen concrete plannen.

MALTA: Sinds september 2004 mag op openbare plaatsen, inclusief de horeca, niet meer gerookt worden. Er zijn strenge voorschriften voor de bouw van rookhokken. Wie de regels overtreedt, moet rekening houden met een boete van 250 euro.

NEDERLAND: Ons land kent een algeheel rookverbod op werkplekken, met uitzondering van de horeca. Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) heeft met de branche een stappenplan afgesproken. Daarbij is tot 2009 geen rookverbod voor de horeca voorzien. Een kroeg in Groningen is op eigen initiatief rookvrij gaan werken.

NOORWEGEN: In navolging van Ierland voert Noorwegen in juni 2004 een rookverbod in voor horecagelegenheden. Het land wilde het verbod invoeren op 1 januari, maar stelde dit uit zodat de Noren niet in de vrieskou aan het rookverbod hoefden te wennen. Ook op andere werkplekken mag niet gerookt worden, hoewel daar wel rookhokken geplaatst mogen worden.

OOSTENRIJK: In onder meer openbare gebouwen, scholen en universiteiten mag niet gerookt worden. Er zijn nog geen regels voor roken op het werk en in de horeca.

POLEN: Roken in openbare gelegenheden is verboden. In de horeca kunnen rokers nog wel terecht.

PORTUGAL: Het rookverbod geldt voor werkplekken en openbare ruimten. Roken in het openbaar vervoer en in taxi's mag alleen als de rit langer duurt dan een uur.

SLOVENIE: In openbare ruimtes zijn rookzones ingericht, met uitzondering van restaurants. In ziekenhuizen en scholen geldt een totaal rookverbod.

SLOWAKIJE: Op werkplekken waar niet-rokers werken, mag niet gerookt worden. Op plekken waar voedsel geserveerd wordt, geldt een strikt rookverbod.

SPANJE: Sinds 1 januari 2006 mag op werkplekken niet meer gerookt worden. Ook hier is voor de horeca een uitzondering gemaakt. Ondernemers die roken toch toestaan, kunnen een boete krijgen van 10.000 euro. De rokers zelf moeten rekening houden met een geldstraf tot 600 euro.

TSJECHIE: In het openbaar vervoer, bij haltes, in scholen en openbare gebouwen mag niet worden gerookt. Roken in restaurants is 'in principe' verboden. Door die formulering zijn de regels echter onduidelijk, waardoor toch nog gerookt wordt.

VATICAAN: Sinds 1 juli 2002 geldt in vrijwel alle gebouwen in het Vaticaan een rookverbod. Wel zijn er rookruimtes voor mensen die niet van de rookwaren af kunnen blijven.

ZWEDEN: Roken is in Zweden sinds 1993 verboden, maar voor hotels, restaurants, bars en gevangenissen gold een uitzondering. Sinds juni 2005 is er een algeheel rookverbod. Wel mag in rookhokken gerookt worden.

ZWITSERLAND: Op sommige plekken geldt plaatselijke regelgeving waardoor niet gerookt mag worden. Landelijk gezien zijn geen antitabaksmaatregelen genomen.

In California, USA, mag je niet eens meer op het strand roken.
Ik ga maar naar Zwirserland verhuizen.



schumi4ever

Mij maakt het allemaal nie uit, ik rook toch niet.
En ik hoop dat mijn kinderen verstandig genoeg zullen zijn om er ook niet aan te beginnen.
Mijn vent rookt wel en ergert zich blauw als hij ergens niet mag roken maar op mijn sympathie moet hij dan  niet rekenen, dan zeg ik gewoon : je moet maar stoppen :)

Doefie

Roken is op openbare plaatsen (treinen) hier ook verboden hoor.

Nu ja, voor mij is het goed vermits ik toch niet tegen de geur van sigaretten kan en het op zich zelfmoord op lange termijn is. Ik heb nog nooit een sigaret aangeraakt en ga het ook zo behouden, heb er totaal geen behoefte aan om mijn leven te vergooien (toch niet op die manier).

Jasper

Ik heb ook nog nooit een sigaret aangeraakt en ben er trots op.

En zoals zo vaak is men in Scandinavië, in dit geval vooral in Zweden, weer 15 jaar voor op ons. Als ik ooit zou besluiten om in het buitenland te gaan wonen, dan staat Zweden toch op de eerste plaats in mijn lijstje, gevolgd door Noorwegen...

Supermariobros

Ik rook niet en heb er zeker geen spijt van. Roken is nu iets waar geen voordelen aan verbonden zijn, maar alleen maar nadelen.

Ik rook nu niet, morgen niet en nooit niet.  :)

Martin

Als je binnenkort hier niets meer van mij leest ben ik overleden aan longkanker.
Ik rook al meer dan 30 jaar en stoppen heeft nu geen zin meer. Mijn longen moeten een lange asfaltweg zijn. Het eerste wat ik 's morgens doe is een shaggie opsteken en voor ik naar bed ga is een peuk uitdrukken.

razzle_dazzle

Ze kunnen er niet streng genoeg op zijn  : ).

daan

Citaat van: Supermariobros op 25 maart 2006 - 17:49:13
Ik rook niet en heb er zeker geen spijt van. Roken is nu iets waar geen voordelen aan verbonden zijn, maar alleen maar nadelen.

Ik rook nu niet, morgen niet en nooit niet.  :)
dat is best vaak ;)

Doefie

Citaat van: Daan op 25 maart 2006 - 18:25:41
Citaat van: Supermariobros op 25 maart 2006 - 17:49:13
Ik rook niet en heb er zeker geen spijt van. Roken is nu iets waar geen voordelen aan verbonden zijn, maar alleen maar nadelen.

Ik rook nu niet, morgen niet en nooit niet.  :)
dat is best vaak ;)

Vlaamse uitdrukkingen he ;)

razzle_dazzle

Ik ben overigens al geminderd met roken, alleen in het weekend bezondig ik me nog aan de vuiligheid.

Martin

Citaat van: Razzle_dazzle op 25 maart 2006 - 18:30:43
Ik ben overigens al geminderd met roken, alleen in het weekend bezondig ik me nog aan de vuiligheid.

Kijk, dat snap ik niet. Je rookt of je rookt niet. Weekend rokers bestaan volgens mij niet.
Iedereen die dat zegt rookt madiwodo ook. En het weekend begint al op vrijdag.

schumi4ever

Citaat van: Martin op 25 maart 2006 - 22:00:01
Citaat van: Razzle_dazzle op 25 maart 2006 - 18:30:43
Ik ben overigens al geminderd met roken, alleen in het weekend bezondig ik me nog aan de vuiligheid.

Kijk, dat snap ik niet. Je rookt of je rookt niet. Weekend rokers bestaan volgens mij niet.
Iedereen die dat zegt rookt madiwodo ook. En het weekend begint al op vrijdag.

Vind ik dus ook é, of je rookt of je rookt nie. Iets er tussen bestaat toch nie ?
Mijn schoonvader kan zo uren zagen over hoe goed hij wel bezig is in de week (een paar sigaretten dan ) en dan na het weekend kan ie weer zagen over hoeveel last hij wel  heeft omdat ie teveel gerookt heeft. En zo blijven we bezig...

dj Peter

ik rook,maar ik drink (bijna) niet.  :P

razzle_dazzle

Citaat van: schumi4ever op 25 maart 2006 - 22:13:51
Citaat van: Martin op 25 maart 2006 - 22:00:01
Citaat van: Razzle_dazzle op 25 maart 2006 - 18:30:43
Ik ben overigens al geminderd met roken, alleen in het weekend bezondig ik me nog aan de vuiligheid.

Kijk, dat snap ik niet. Je rookt of je rookt niet. Weekend rokers bestaan volgens mij niet.
Iedereen die dat zegt rookt madiwodo ook. En het weekend begint al op vrijdag.

Vind ik dus ook é, of je rookt of je rookt nie. Iets er tussen bestaat toch nie ?
Mijn schoonvader kan zo uren zagen over hoe goed hij wel bezig is in de week (een paar sigaretten dan ) en dan na het weekend kan ie weer zagen over hoeveel last hij wel  heeft omdat ie teveel gerookt heeft. En zo blijven we bezig...

Ik rook, maar minder dan vroeger zei ik  ;). Door de week heb ik gewoon geen behoefte eraan.

daan

Citaat van: SaffierFM op 25 maart 2006 - 23:04:34
ik rook,maar ik drink (bijna) niet.  :P
Toch is drinken beter voor je, maarja als je gewoon gezellig een biertje doet zijn er vast wel anderen die roken dus dan rook je mee. Dat is net zo slecht als zelf een peuk opsteken...

Ach wat maakt het ook allemaal uit :)