GP van Bahrein

Gestart door Tim C, 04 maart 2006 - 12:10:40

« vorige - volgende »

FerrariMan

Interessante race.


Schumacher laat zien dat hij er nog altijd staat en begint zijn seizoen pakken beter dan een jaar terug. Hij hoeft nu al niet onmiddelijk met een grote achterstand te beginnen. Renault en McLaren mogen hun borst nat maken, ééns Ferrari terug in Europa is, zullen ze volgens mij de Renaults overklassen. Na de tweede stop kon de Ferrari niet meer dat extra tandje bijsteken, spijtig maar toch, vergeleken met een jaar geleden, hoed af.
De fout in de pits met Massa had maar één reden, de crew had de banden door elkaar en wist even niet meer hoe alles zat. Goed dat dit nu voorkwam, zo zal er in de toekomst extra op gelet worden. De spin van Massa, dat zag ik echt niet aankomen, spijtig wel want een podium zat er zeker in.

Grappig is vooral dat Ferrari niet met beduidend minder brandstof zat. Dus hun snelheid is echt wel ok.

Kimi reed ook weer een dijk van een race, maar werd vooral geholpen door Fisico, Massa en die benzineregel. Sommige teams zouden zich beter bezinnen en volgende keer misschien ook achteraan proberen te starten en zo nog hoger te eindigen dankzij strategie.

Toppers van het weekend:

- Alonso: Kalm blijven, goede strategie en kwalificatie, geen zware fouten gemaakt.
- Schumi: Pole, constante druk op Alonso.
- Rosberg: Entertainment!
- Button, doet het vrij goed en had een paar goeie gevechten.

Floppers:

- Ralf (ik lag in een deuk toen MS hem op een ronde zette, misschien zwijgt hij nu eens?)
- Barrichello (tja...)
- Massa: Ondanks zijn P2 in de kwali's een bijzondere blunder. Hij had al het hele weekend lang problemen in die bocht. Plus, hij had Alonso mee van de baan moeten nemen.  ;)
- Ferrari pitcrew: Dit kon beter, MS had kunnen winnen mits snellere pitstop en Massa had nog punten kunnen rapen indien ze wat aandachtig waren geweest.
- McLaren: Tja, laatst vertrekken says it all. Wat geluk achteraf met de uitvallers. Montoya heb ik bijna niet gezien. (problemen met motor?)
- Toyota: Nieuwe wagen als eerste klaar, my ass.


Het is duidelijk dat er een paar teams in de tests in Valencia wat publiciteit hebben willen rapen. Benieuwd of ik er na Maleisië nog zo over denk.

Alonso 10 pt
Schumi 8 pt
Kimi 6pt

Alonso gaat ervoor mogen vechten dit jaar.

dj Peter

Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
... hij had Alonso mee van de baan moeten nemen....


Haha, daar zat ik achteraf ook aan te denken ja : het zou hem de zege gekost hebben als hij een par seconden zou kwijtspelen hé

Schumi nr1

Een mooie race hebben we gezien met een spannende strijd tussen Alonso en Schumacher. Het is leuk om te zien dat Ferrari weer mee kan met de top op de grid. Spijtig van de spin van Felipe Massa, er zat meer in zijn race. Prachtige race van Kimi Raikkonen, die heeft er een mooie inhaalrace opzitten. Nico Rosberg heeft een grote indruk bij mij nagelaten, volgens mij wordt dat een grote!

Raikkie

Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
Floppers:
- Ralf (ik lag in een deuk toen MS hem op een ronde zette, misschien zwijgt hij nu eens?)
Ik denk dat je Ralf zelf toch niet echt veel kan verwijten, hij is toch wel voor Trulli geëindigd en ja als de auto niet meewil...

Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
- Massa: Ondanks zijn P2 in de kwali's een bijzondere blunder. Hij had al het hele weekend lang problemen in die bocht. Plus, hij had Alonso mee van de baan moeten nemen;)
Heb ik ook gedacht, had de race nog net iets leuker gemaakt  ;D

mike

Citaat van: Schumi 2006 op 12 maart 2006 - 14:11:03
Inderdaad, jammer. Massa's spin was een spijtige zaak, hij had dat moeten kunnen controleren. Wat daar in de pits misging was ook helemaal niet goed. Dan ja, de stop van Michael, hij had verdorie een halve seconde sneller moeten zijn en hij had het gehaald>. Bijvoorbeeld vlak na zijn stop, heeft hij even zijn rechtervoorwiel geblokkeerd. Had hij dat niet gedaan dan had hij mss gewonnen ...

Zelfs geen halve seconde! Aan het eind van het rechte stuk doen ze 300kmh. Da's 8.3 meter per tiende van een seconde. Natuurlijk had FA ook snelheid, maar dat doet zelfs niet te zake: 1 tiende is aan MS' snelheid gelijk aan bijna 2 wagenlengtes. Dus: MS heeft de zege verloren met 1 of hooguit 2 tienden.


mike

Citaat van: KVDracer op 12 maart 2006 - 14:27:17
Dat kan ook zijn hoor, maar ik dacht dat ze naar hun pistolen aan het kijken waren en dat de man van het linkerachterwiel zijn pistaal naar de man van het rechterachterwiel had gesmeten.

't Was beide. Eerst de verkeerde banden, en dan nog een probleem rechtsachter.

FerrariMan

Citaat van: Raikkie op 12 maart 2006 - 14:58:48
Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
Floppers:
- Ralf (ik lag in een deuk toen MS hem op een ronde zette, misschien zwijgt hij nu eens?)
Ik denk dat je Ralf zelf toch niet echt veel kan verwijten, hij is toch wel voor Trulli geëindigd en ja als de auto niet meewil...
Ik heb het dan vooral op het commentaar van Ralf als zijnde dat Michael dit jaar niet mee zou kunnen strijden voor de winst.

dj Peter

Citaat van: mike op 12 maart 2006 - 15:03:51
Citaat van: Schumi 2006 op 12 maart 2006 - 14:11:03
Inderdaad, jammer. Massa's spin was een spijtige zaak, hij had dat moeten kunnen controleren. Wat daar in de pits misging was ook helemaal niet goed. Dan ja, de stop van Michael, hij had verdorie een halve seconde sneller moeten zijn en hij had het gehaald>. Bijvoorbeeld vlak na zijn stop, heeft hij even zijn rechtervoorwiel geblokkeerd. Had hij dat niet gedaan dan had hij mss gewonnen ...

Zelfs geen halve seconde! Aan het eind van het rechte stuk doen ze 300kmh. Da's 8.3 meter per tiende van een seconde. Natuurlijk had FA ook snelheid, maar dat doet zelfs niet te zake: 1 tiende is aan MS' snelheid gelijk aan bijna 2 wagenlengtes. Dus: MS heeft de zege verloren met 1 of hooguit 2 tienden.


Nee dat denk ik ook niet

mike

Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
Na de tweede stop kon de Ferrari niet meer dat extra tandje bijsteken,

Dat kan ik niet volgen. Na de eerste stop was het Alonso die een tandje bij stak, profiterend van splinternieuwe banden, terwijl Michael op gebruikte banden stond. Na de tweede stop stonden ze beide op nieuwe banden, en ziedaar: Alonso slaagt er niet meer in weg te lopen zoals hij na de eerste stop naderde. Met andere woorden: het is precies na die tweede stop dat Ferrari wel een tandje meer gestoken heeft, en na de eerste dat het voor hen mis ging.

Eigenlijk snap ik niet waarom Ferrari die twee sets niet heeft omgewisseld. Dan waren ze met meer voorsprong aan de 2e stop gekomen. Die voorsprong zouden ze dan op het laatst wel verloren hebben, maar wat maakt dat uit: zolang je maar eerste over de meet komt doet het er niet toe of het met 1 of 6 seconden verschil is...

FerrariMan

Citaat van: mike op 12 maart 2006 - 15:12:48
Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
Na de tweede stop kon de Ferrari niet meer dat extra tandje bijsteken,

Dat kan ik niet volgen. Na de eerste stop was het Alonso die een tandje bij stak, profiterend van splinternieuwe banden, terwijl Michael op gebruikte banden stond. Na de tweede stop stonden ze beide op nieuwe banden, en ziedaar: Alonso slaagt er niet meer in weg te lopen zoals hij na de eerste stop naderde. Met andere woorden: het is precies na die tweede stop dat Ferrari wel een tandje meer gestoken heeft, en na de eerste dat het voor hen mis ging.

Eigenlijk snap ik niet waarom Ferrari die twee sets niet heeft omgewisseld. Dan waren ze met meer voorsprong aan de 2e stop gekomen. Die voorsprong zouden ze dan op het laatst wel verloren hebben, maar wat maakt dat uit: zolang je maar eerste over de meet komt doet het er niet toe of het met 1 of 6 seconden verschil is...

Awel, als Ferrari na die tweede stop NOG een tandje had kunnen bijsteken, waren ze toch sneller geweest. Het hangt er maar vanaf hoeveel tandjes er beschikbaar zijn.  ;D

mike

Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 15:13:54
Citaat van: mike op 12 maart 2006 - 15:12:48
Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
Na de tweede stop kon de Ferrari niet meer dat extra tandje bijsteken,

Dat kan ik niet volgen. Na de eerste stop was het Alonso die een tandje bij stak, profiterend van splinternieuwe banden, terwijl Michael op gebruikte banden stond. Na de tweede stop stonden ze beide op nieuwe banden, en ziedaar: Alonso slaagt er niet meer in weg te lopen zoals hij na de eerste stop naderde. Met andere woorden: het is precies na die tweede stop dat Ferrari wel een tandje meer gestoken heeft, en na de eerste dat het voor hen mis ging.

Eigenlijk snap ik niet waarom Ferrari die twee sets niet heeft omgewisseld. Dan waren ze met meer voorsprong aan de 2e stop gekomen. Die voorsprong zouden ze dan op het laatst wel verloren hebben, maar wat maakt dat uit: zolang je maar eerste over de meet komt doet het er niet toe of het met 1 of 6 seconden verschil is...

Awel, als Ferrari na die tweede stop NOG een tandje had kunnen bijsteken, waren ze toch sneller geweest. Het hangt er maar vanaf hoeveel tandjes er beschikbaar zijn.  ;D

Dat laatste is het punt. Ze hadden maar 2 sets nieuwe banden meer: 1 voor de start, en 1 voor een van beide stops (in tegenstelling tot Renault, die gisteren minder gewisseld hebben). Er waren bij die 2e stop dus geen extra tandjes meer om te steken... Ook al omdat MS zelf er ook alles aan gedaan heeft (en zelfs iets te veel) om er al zijn tandjes tussen te steken en een snelle outlap te doen.

Natuurlijk heeft die extra wissel op zaterdag bijgedragen tot de pole, maar dat neemt niet weg dat ze het vandaag beter anders gespeeld hadden...

Overigens was de strategie van Renault over het hele weekend bekeken ook niet optimaal, want die hebben zelfs een set banden ongebruikt gelaten. Daar hadden ze gisteren meer kunnen uithalen.

Mikacouli

Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 15:13:54
Citaat van: mike op 12 maart 2006 - 15:12:48
Citaat van: FerrariMan op 12 maart 2006 - 14:46:32
Na de tweede stop kon de Ferrari niet meer dat extra tandje bijsteken,

Dat kan ik niet volgen. Na de eerste stop was het Alonso die een tandje bij stak, profiterend van splinternieuwe banden, terwijl Michael op gebruikte banden stond. Na de tweede stop stonden ze beide op nieuwe banden, en ziedaar: Alonso slaagt er niet meer in weg te lopen zoals hij na de eerste stop naderde. Met andere woorden: het is precies na die tweede stop dat Ferrari wel een tandje meer gestoken heeft, en na de eerste dat het voor hen mis ging.

Eigenlijk snap ik niet waarom Ferrari die twee sets niet heeft omgewisseld. Dan waren ze met meer voorsprong aan de 2e stop gekomen. Die voorsprong zouden ze dan op het laatst wel verloren hebben, maar wat maakt dat uit: zolang je maar eerste over de meet komt doet het er niet toe of het met 1 of 6 seconden verschil is...

Awel, als Ferrari na die tweede stop NOG een tandje had kunnen bijsteken, waren ze toch sneller geweest. Het hangt er maar vanaf hoeveel tandjes er beschikbaar zijn.  ;D
Het hangt ervan af hoeveel grip je nog overhield van de banden. In het begin van zijn laatste stint precies een beetje teveel gevraagd van de banden zodat hij niet veel over hield van zijn banden.

Ik was ervan overtuigd dat Ferrari eerst zou binnenkomen. Blijkbaar heb ik gelijk gehad. Een stuk of 7 ronden vroeger dan Alonso. Dat scheelt toch een paar tienden in de kwalie. Alonso stond er maar 2 tienden van dusja.
In Maleisie zullen we de juiste vergelijkingen zien tss de teams. Hier had Honda en Ferrari een voordeel. Eens zien wat de volgende races brengen. Een ding is zeker, Renault is weer the team to beat. Net zoals verwacht werd eigenlijk.

Prachtrace van Kimi. Ik had het niet durven dromen na gisteren. 10 punten samen met Renault. Dan kan je niet ontevreden zijn als je ziet welke reacties er waren na vrijdag en zaterdag. De racepace van McLaren is dus wel degelijk goed.

FerrariMan

Correctie van mezelf, Massa's probleem in de pits kwam niet alleen door het niet hebben klaarliggen van de banden, blijkbaar werkte het pistool ook niet, zoals hier al vermeld werd.

mike

#178
Citaat van: Mikacouli op 12 maart 2006 - 15:38:59
Ik was ervan overtuigd dat Ferrari eerst zou binnenkomen. Blijkbaar heb ik gelijk gehad. Een stuk of 7 ronden vroeger dan Alonso. Dat scheelt toch een paar tienden in de kwalie. Alonso stond er maar 2 tienden van dusja.

Niet te vroeg victorie kraaien. MS heeft zaterdag 1 te trage ronde gereden en heeft daardoor 3.7 liter minder mogen bijtanken dan de bedoeling was. Het plan was dus om alvast 1 ronde later te komen dan hij effectief gedaan heeft.

Bovendien was het verschil slechts 4 ronden (MS in de 15e en FA in de 19e)

Het meest interessante moment om wagens te vergelijken wat betreft gewicht is overigens altijd het eind van de race, want dan heeft iedereen evenveel bij. En ik stel vast dat MS en FA toen even snel waren. Ze waren ook beide met splinternieuwe banden onderweg die ze nu met geen 4 ronden maar slechts 3 ronden verschil opgelegd hadden.


Alan Blues

Fantastische race!!! Zo zie ik ze graag.

Ik was blij het lachend gezicht van MS te zien toen hij uitstapte. Duidelijk blij met een tweede plaats. Ferrari is terug, dat is duidelijk.

Alonso was wel grappig als hij aan voorliggers met veel handgebaren duidelijk wou maken dat hij er voorbij moest... Hahaha... Schitterende race van Fernando!!!

En Kimi, tja, wereldklasse!! Van 22 naar 3 is niet niks. Prima strategie en scherp gereden.

Rosberg doet zijn naam eer aan. Even gedreven als zijn vader vroeger.

Ik hoop op meer zo'n races dit seizoen.

Tourné general!!!!!!! :)