Groot Nederlands Dictee van Davidsfonds

Gestart door Jasper, 18 februari 2006 - 16:57:53

« vorige - volgende »

Jasper

Iemand deze voormiddag meegedaan aan de preselecites? Ik alvast wel, ik deed mee in de categorie voor de derde graad secundair onderwijs en was in de plaatselijke preselectie eerste met 94 op 100 (op de tweede plaats twee personen met 89). Ik maak wel een kans om in de finale te zitten denk ik, maar dat wordt toch moeilijk aangezien er slechts 25 finaleplaatsen zijn voor heel België.

Onder de vorm van een spellingswedstrijdje post ik hier de opgave die ik vanmorgen heb gekregen. Wie wil, kan zijn oplossingen (zonder woordenboek of internet uiteraard!) via PM opsturen, dan geef ik binnen een week (of later als iemand dat wil) de goede oplossingen en de resultaten.


Deze test loopt volgens de oude spelling, die van 1995 en dus niet volgens die die ingevoerd wordt in 2006!

1: Hieronder vind je 20 groepjes van 4 woorden. Van die 4 woorden is er telkens juist één correct gespeld. Duid aan welk.


1. a. geavanceerde Dieseltechnologie
    b. een viercylindermotor
    c. mijn gerestaureerde oldtimer
    d. zo'n sportief versnellingsspookje

2. a. handtrommen en tamboereinen
    b. etherische synthesizerklanken
    c. het bekende saxofoonquintet
    d. een gaaf vertolkte bravoure-aria

3. a. exquize truffelbereidingen
    b. een lucullisch diner
    c. klassieke garnaalcroquetten
    d. oma's delicieuze groententaart

4. a. terrorristen met bazooka's
    b. ontstekers voor dinamiet
    c. gecamoufleerde artileriestukken
    d. geconfisqueerde FN-mitrailleurs

5. a. veel-belovende horoscopen
    b. een spiritistische séance
    c. parapsychologische experimenten
    d. kabalistische symbolen

6. a. een imposante gorrila
    b. opnamen van chimpansee's
    c. brullende orangoetangs
    d. agressieve bavianen

7. a. roulete en andere kansspelen
    b. getruqueerde dobbelstenen
    c. ganzenbordende kinderen
    d. een partijtje Scrabble

8. a. palaeontologisch onderzoek
    b. fossielen van Sauriërs
    c. een replica van een mammoet
    d. Darwin's evolutietheorie

9. a. zeewaardige Polynesische prouwen
    b. indianen in een kano
    c. zo'n balzahouten vlot
    d. kayaks uit polyester

10. a. franciskaanse spiritualiteit
      b. boedhistische meditatietechnieken
      c. een gerenommeerd jezuietencollege
      d. fundamentalistische hindoe's

11. a. haar adembenemend décolleté
      b. versierde galauniformen
      c. een minuscuul bikini'tje
      d. provocerende T-shirtprints

12. a. een athletiekpiste in kunststof
      b. frauderende jockey's
      c. het winnende estafetteteam
      d. zijn imposante tropheeëncollectie

13. a. polyklinisch bevallen
      b. onze accupunctuuropleiding
      c. manuële therapieën
      d. een orthodontische correctie

14. a. een broedend havikkenpaartje
      b. kolibri's met een metaalglans
      c. de vlucht foeragerende wadvogels
      d. braakballen van oehoe's

15. a. een zwaar gepiercte macho
      b. geoliede bodybuilders
      c. verwijderde tatouages
      d. een hypermoderne sportszaal

16. a. geraffineerde affiches
      b. een gotisch kloosterpand
      c. 18de eeuwse burgerhuizen
      d. een florentijns paleis

17. a. zonnenpanelen op het dak
      b. verplichte milieueffectrapportage
      c. automotoren op metanol
      d. overbemeste landbouwpercelen

18. a. moordende tyfusepidemiën
      b. botsziekten zoals rachitis
      c. overleden door nierinsufficiëntie
      d. een antisceptisch verband

19. a. Zuidamerikaanse cocaïnekoeriers
      b. chemicaliën voor exstasyproductie
      c. professionele marijuanateelt
      d. recreatief hasjiesjgebruik

20. a. een stabiel besturingsysteem
      b. zo'n handig hulpprogrammaatje
      c. gedelete en corrupte bestanden
      d. mijn oeroud klavier zonder @'toets


2: In onderstaande tekst staan juist 20 fout gespelde woorden. Geef deze woorden. Het is niet nodig om de fouten te verbeteren, gewoon de foute woorden geven!

1. Toen Columbus in 1492 op een eiland voor de Amerikaanse oostkust landde, besefte hij niet dat hij een nieuw continent had ontdekt. Dat hadden zeelieden uit Groenland al vóór hem gedaan, maar hun summiere kennis over 'Vinland' was in de loop der tijden verloren gegaan of in het beste geval als een mythisch verhaal beschouwd. Pas in de 19de eeuw leverde een steen met hierogliefen het bewijs voor een Skandinavische aanwezigheid, maar lang werd de inscriptie als een falsificatie beschouwd.

2. Oude geëroddeerde inschriften kunnen sinds kort gereconstrueerd worden met behulp van zware röntgenstraling. In de steen achtergebleven miniscule metalen deeltjes uit de bijtel van de steenhouwer worden door de stralen zichtbaar en met de nodige software worden vervaagde inscripties weer leesbaar.

3. Sommige jagers zien zichzelf graag als natuurbeheerders die bijdragen tot een beter evenwicht in de fauna. Afschot is een van de middelen daartoe, maar uit studies blijkt dat populaties zichzelf reguleren: een vermindering van het aantal prooidieren resulteert ook in een afname van het aantal karnivoren. Je zou soms bijna gaan denken dat enkele jagers vooral hun concurrenten, zoals de vos, willen uitschakelen met natuurbeheer als alibi.

4. De introductie van de container revolutioneerde de transportwereld. Doordat alle schakels in de transportketen nu gestandardiseerd zijn, sluiten weg- en spoorvervoer direct aan bij het maritiem transport, met enorme kostenbesparingen tot gevolg.

5. Beheerders van fotoarchieven staan huiverig tegenover digitale opslagmedia doordat niemand weet tot hoelang die zonder conserveringsproblemen bewaard kunnen worden. Uit voorzorg wordt het materiaal daarom regelmatig gecopieerd en op verschillende dragers gesavet, maar niemand weet al of de huidige bestandsformaten voor de toekomstige apparatuur leesbaar zullen blijven en of conversie niet onbetaalbaar zal worden.

6. Een zware aanslag op een industriepark met veel chemiebedrijven zou katastrofale en vereikende gevolgen kunnen hebben doordat de potentiële interacties tussen aanwezige chemicaliën en hun verbindingen per definitie onvoorspelbaar en daarom in geen enkel rampscenario gesimmuleerd kunnen worden.

7. In het luxueuze solarium annex sauna worden allochthone geïnteresseerden onder een voorwensel afgewimpeld, want de sjieke abonnees vinden dat wie van nature bruin is in hun gezelschap niets te zoeken heeft.

8. Sommige pleiten uit milieuoverwegingen voor een terugkeer naar de kernenergie. Een nucleaire centrale stoot inderdaad geen broeikasgassen uit, maar er is nog altijd geen bevredigende oplossing voor radio-actief afval. Opslaan in geologisch stabiele formaties zoals kleilagen lijkt misschien een optie, maar wie garandeert dat zo'n structuur enkele milennia ongewijzigd blijft?

9. Tony heeft een tijdje gebridgd, maar na enkele jaren zocht hij een andere intellectuele uitdaging. Nu speelt hij go, een Japans spel in vergelijking waarmee een serieuse partij schaak een akkefietje is.

daan

Zal er morgen eens naar kijken, als ik tijd en zin heb ;)


Martin

#3
Citaat van: Jasper op 18 februari 2006 - 16:57:53
*tekst

Ik heb ze niet allemaal kunnen vinden.

Edit door Jasper: geen oplossingen op het forum a.u.b., PM me!