Spreektaal op het forum?

Gestart door lieven, 20 januari 2006 - 20:29:04

« vorige - volgende »

Alan Blues

Citaat van: Doefie op 23 januari 2006 - 23:32:26
Ik vinnd 't enorm spijtig dat ik geen dialect kan, op paar woordjes na. Het is de tussentaal die men tegenwoordig spreekt, maar geen dialect. Maar dan nog, ik vind 't veel makkelijker typpen en zeggen op de manier die ik dagelijks gebruik (vooral gekenmerkt door de ontbrekende -n op het einde van een woord of de afkappingstekens (') ) dan te gaan spreken op een deftige manier waar ik dan serieus wat moeite moet doen om mij voor iedereen verstaanbaar te maken en achter de juiste woorden te gaan zoeken. Ligt aan mij, maar als ze zelfs al op een forum achter de kleinste letterverandering gaan jammeren vind ik spijtig. Ook die -dt dinges. Op een forum is het toch niet nodig ? Ik krijg dikwijls de commentaar van op msn of sms'en van "ze kunnen tegenwoordig ook al geen Nederlands meer schrijven" terwijl het meer bedoelt is als gewone informatie dan als brief naar de president van Ouagadougou ... allee, 'k bedoel maar, als ik andere mensen aanspreek die ik niet ken via email of brief schrijf ik zo 'defitg' mogelijk en let ik ook op -dt en de woordenschat. Maar op een forum ken je de meesten wel, al was het enkel via contact van het forum, maar dan kunt ge toch niet verwachten dat iedereen hier op z'n meest deftige manier gaat praten ?

En er zullen altijd problemen zijn omtrend de taal ;) Ik ben twee weken naar Nederland op vakantie gegaan, bij een doorsnee gezin. 80% van die week hebben we langs beide kanten alles 2-3 moeten herhalen omdat het onduidelijk was, zelfs al spreek je nog zo deftig mogelijk. De woordenschat verschilt gewoon te veel. Woorden die hier doodnormaal zijn (zoals pombak, frigo, microgolf, ...) kennen de Nederlanders niet, en woorden die zij dan gebruiken kennen wij niet. Is toch normaal ? Ik versta grotendeels ook geen niet-Brabanders, ook al woon ik er ook maar 15km vanaf. Zelfs Brusseleers versta ik niet, en is maar 5km. So what ? Ik trek mijn plan wel, en de grote lijnen versta ik. Moet ik details weten vraag ik het wel nog eens opnieuw...

Bedoeld!!  ;) Jaja, mierenneuker dat ik ben....


Hamilton MASTER

Maak ik dan zoveel fouten tegen het AN als ik op msn zit? Of als ik je sms?  :D

Normaal gezien let ik er op, maar als ik geen plaats meer heb in mijn bericht, kort ik een paar woorden in, zodat alles op 1 smsje raakt :P



FerrariMan

Citaat van: Alan Blues op 23 januari 2006 - 21:42:47
Ik vind het heel spijtig dat ik het dialect van mijn grootouders nooit heb kunnen spreken. Het echte Brussels.  8)

Ik praat ook niet zonder fouten. Ik ben verstaanbaar en mijn taal is redelijk correct, maar foutloos schrijven vind ik véél belangrijker. Ook dt-fouten! Jawel, ik ben een mierenneuker!! ;)
Maar je kan toch wel begrijpen dat gewoonweg niet iedereen onze taal perfect kan schrijven. Hoeveel school ze ook gelopen hebben...sommige mensen hebben het gewoon niet. Dat wil dan ook niet zeggen dat ze geen moeite doen om hun berichten zo correct mogelijk te schrijven... :)

Alan Blues

Citaat van: FerrariMan op 24 januari 2006 - 13:56:47
Citaat van: Alan Blues op 23 januari 2006 - 21:42:47
Ik vind het heel spijtig dat ik het dialect van mijn grootouders nooit heb kunnen spreken. Het echte Brussels.  8)

Ik praat ook niet zonder fouten. Ik ben verstaanbaar en mijn taal is redelijk correct, maar foutloos schrijven vind ik véél belangrijker. Ook dt-fouten! Jawel, ik ben een mierenneuker!! ;)
Maar je kan toch wel begrijpen dat gewoonweg niet iedereen onze taal perfect kan schrijven. Hoeveel school ze ook gelopen hebben...sommige mensen hebben het gewoon niet. Dat wil dan ook niet zeggen dat ze geen moeite doen om hun berichten zo correct mogelijk te schrijven... :)

Heb je mij er ooit over horen klagen?

Ik vind het belangrijk voor mezelf, maar zal nooit neerkijken op mensen die fouten schrijven. Ik vind het gewoon jammer dat sommigen met opzet fouten schrijven.

'kan da ok doen ma da sta mij ni. :)

FerrariMan

Citaat van: Alan Blues op 24 januari 2006 - 14:24:10
Citaat van: FerrariMan op 24 januari 2006 - 13:56:47
Citaat van: Alan Blues op 23 januari 2006 - 21:42:47
Ik vind het heel spijtig dat ik het dialect van mijn grootouders nooit heb kunnen spreken. Het echte Brussels.  8)

Ik praat ook niet zonder fouten. Ik ben verstaanbaar en mijn taal is redelijk correct, maar foutloos schrijven vind ik véél belangrijker. Ook dt-fouten! Jawel, ik ben een mierenneuker!! ;)
Maar je kan toch wel begrijpen dat gewoonweg niet iedereen onze taal perfect kan schrijven. Hoeveel school ze ook gelopen hebben...sommige mensen hebben het gewoon niet. Dat wil dan ook niet zeggen dat ze geen moeite doen om hun berichten zo correct mogelijk te schrijven... :)

Heb je mij er ooit over horen klagen?

Ik vind het belangrijk voor mezelf, maar zal nooit neerkijken op mensen die fouten schrijven. Ik vind het gewoon jammer dat sommigen met opzet fouten schrijven.

'kan da ok doen ma da sta mij ni. :)
Was maar een opmerking over de mensheid in het algemeen hoor.  :)

Doefie

Mja, hoeveel leerkrachten zijn er niet die fouten maken, soms meer dan de leerlingen zelf ? Zijn er meer dan ge zou denken hoor ;)

Alan Blues

Citaat van: FerrariMan op 24 januari 2006 - 16:13:26
Citaat van: Alan Blues op 24 januari 2006 - 14:24:10
Citaat van: FerrariMan op 24 januari 2006 - 13:56:47
Citaat van: Alan Blues op 23 januari 2006 - 21:42:47
Ik vind het heel spijtig dat ik het dialect van mijn grootouders nooit heb kunnen spreken. Het echte Brussels.  8)

Ik praat ook niet zonder fouten. Ik ben verstaanbaar en mijn taal is redelijk correct, maar foutloos schrijven vind ik véél belangrijker. Ook dt-fouten! Jawel, ik ben een mierenneuker!! ;)
Maar je kan toch wel begrijpen dat gewoonweg niet iedereen onze taal perfect kan schrijven. Hoeveel school ze ook gelopen hebben...sommige mensen hebben het gewoon niet. Dat wil dan ook niet zeggen dat ze geen moeite doen om hun berichten zo correct mogelijk te schrijven... :)

Heb je mij er ooit over horen klagen?

Ik vind het belangrijk voor mezelf, maar zal nooit neerkijken op mensen die fouten schrijven. Ik vind het gewoon jammer dat sommigen met opzet fouten schrijven.

'kan da ok doen ma da sta mij ni. :)
Was maar een opmerking over de mensheid in het algemeen hoor.  :)

Oef, ik dacht al dat je kwaad was op mij... ;)

McChouffe

Ik durf voor een, zij het beperkt, deel ook een vinger wijzen naar tekstverwerkers. Het ontneemt mensen voor een deel de wil om correct te schrijven, "Want Word haalt de fouten er toch wel uit".
Wisten jullie trouwens dat 80 % van communicatie gebeurt via het non-verbale (intonatie, gebaren, gelaatsuitdrukkingen, ...)? Een tekst op een forum bevat dus maar 20% van de informatie t.o.v. dezelfde tekst in een rechtstreeks gesprek. Bij slecht taalgebruik gaat er van die 20% ook nog eens een deel verloren. Als dat geen reden is om aandacht te spenderen aan correct taalgebruik ...
Correct taalgebruik is iets om trots op te zijn, geen last.
Een nee, mijn smsen, e-mails, etc zijn niet allemaal in het AN. Ik weet wel waar het kan en waar het niet kan. En ja, in bovenstaand bericht zullen wel foutjes zitten  ;)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Alan Blues

Citaat van: McChouffe op 24 januari 2006 - 17:23:37
Ik durf voor een, zij het beperkt, deel ook een vinger wijzen naar tekstverwerkers. Het ontneemt mensen voor een deel de wil om correct te schrijven, "Want Word haalt de fouten er toch wel uit".
Wisten jullie trouwens dat 80 % van communicatie gebeurt via het non-verbale (intonatie, gebaren, gelaatsuitdrukkingen, ...)? Een tekst op een forum bevat dus maar 20% van de informatie t.o.v. dezelfde tekst in een rechtstreeks gesprek. Bij slecht taalgebruik gaat er van die 20% ook nog eens een deel verloren. Als dat geen reden is om aandacht te spenderen aan correct taalgebruik ...
Correct taalgebruik is iets om trots op te zijn, geen last.
Een nee, mijn smsen, e-mails, etc zijn niet allemaal in het AN. Ik weet wel waar het kan en waar het niet kan. En ja, in bovenstaand bericht zullen wel foutjes zitten  ;)

Daarom hebben ze de smilies uitgevonden...  :D :D :D

Jasper

Citaat van: Doefie op 24 januari 2006 - 16:27:56
Mja, hoeveel leerkrachten zijn er niet die fouten maken, soms meer dan de leerlingen zelf ? Zijn er meer dan ge zou denken hoor ;)
Inderdaad, en daar heb ik dan weer maar één woord voor: schandalig. Iedereen maakt fouten, maar ik ken leraars die systematisch dt-fouten maken en dat kan gewoonweg niet.

daan

Ghehe, ik heb ook van die leraren. Maarja.. daar doe je neit veel aan en soms valt het mij ook niet altijd op maar toch, zij mogen het niet maken vind ik ook.

Martin

Een maand of twee geleden bij JVA op bezoek geweest.
Geen een keer om een vertaling hoeven te vragen.
Was trouwens een bijzonder leuke dag.
Gisteren met Alan Blues gesproken over de telefoon.
Ook geen enkel probleem.
Een dt foutje zal ik nog wel eens maken.
Ik probeer er op te letten. Maar het gaat wel eens foudt. ;D
Doef, Frigo en microgolf ken ik wel, koelkast en microwave. Pombak ken ik niet.
Geen flauw idee.
Maar ik heb onderhand meer vrienden in België dan in Nederland.
Dus ik leer het nog wel eens.

McChouffe

Citaat van: Martin op 24 januari 2006 - 22:25:58
Een maand of twee geleden bij JVA op bezoek geweest.
Geen een keer om een vertaling hoeven te vragen.
Was trouwens een bijzonder leuke dag.
Gisteren met Alan Blues gesproken over de telefoon.
Ook geen enkel probleem.
Een dt foutje zal ik nog wel eens maken.
Ik probeer er op te letten. Maar het gaat wel eens foudt. ;D
Doef, Frigo en microgolf ken ik wel, koelkast en microwave. Pombak ken ik niet.
Geen flauw idee.
Maar ik heb onderhand meer vrienden in België dan in Nederland.
Dus ik leer het nog wel eens.


Pompak (of poembak) is een gootsteen  :)

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Martin

Citaat van: McChouffe op 24 januari 2006 - 22:57:50
Citaat van: Martin op 24 januari 2006 - 22:25:58
Een maand of twee geleden bij JVA op bezoek geweest.
Geen een keer om een vertaling hoeven te vragen.
Was trouwens een bijzonder leuke dag.
Gisteren met Alan Blues gesproken over de telefoon.
Ook geen enkel probleem.
Een dt foutje zal ik nog wel eens maken.
Ik probeer er op te letten. Maar het gaat wel eens foudt. ;D
Doef, Frigo en microgolf ken ik wel, koelkast en microwave. Pombak ken ik niet.
Geen flauw idee.
Maar ik heb onderhand meer vrienden in België dan in Nederland.
Dus ik leer het nog wel eens.


Pompak (of poembak) is een gootsteen  :)

Daar was ik nooit opgekomen.
Ik zou eerder aan een zink denken voor een gootsteen.
Maar je leert weer eens wat. ;)

Martin

Amsterdammers, Rotterdammers, Hagenezen, Utrechters, Friezen, Groningers, Limburgers, Boschenaren, Drentenaren, Zeeuwen, Turken, Marokanen.

Ze wonen in Nederland maar ik versta ze vaak niet.
En AN is bij ons ABN, algemeen beschaafd Nederlands.
Als dit op het Forum geschreven kan worden ben ik iedereen zeer dankbaar.