Spreektaal op het forum?

Gestart door lieven, 20 januari 2006 - 20:29:04

« vorige - volgende »

dj Peter

k'Vind het toch straf dat ik al 20 jaar van de school (middelbaar,beroepsonderwijs!) af ben en toch vrij goed nederlands schrijf, terwijl sommigen hier nog schoollopen. (en zelfs hogeronderwijs)
Ik neem aan dat,als je nog naar school gaat, je "nederlands schrijven" toch meer geoefend is dan wanneer je 20 jaar in de bouw staat.
Het  heeft volgens mij meer met luiheid en gemakzucht te maken dan met kennis van het AN.
Ik wil wel eens zien hoe sommigen hier een sollicitatiebrief schrijven.


McChouffe

Citaat van: SaffierFM op 22 januari 2006 - 17:11:28
k'Vind het toch straf dat ik al 20 jaar van de school (middelbaar,beroepsonderwijs!) af ben en toch vrij goed nederlands schrijf, terwijl sommigen hier nog schoollopen. (en zelfs hogeronderwijs)
Ik neem aan dat,als je nog naar school gaat, je "nederlands schrijven" toch meer geoefend is dan wanneer je 20 jaar in de bouw staat.
Het  heeft volgens mij meer met luiheid en gemakzucht te maken dan met kennis van het AN.
Ik wil wel eens zien hoe sommigen hier een sollicitatiebrief schrijven.

Het heeft volgens mij ook deels te maken met hoe mensen een forum zien. De ene ziet het als iets informeel en zal dus rapper geneigd zijn spreektaal te gebruiken, terwijl de andere het meer ziet als een formele manier van communicatie. Zoiets is dan natuurlijk ook weer forumgebonden. F1Pits zal eerder naar het formele neigen, terwijl het forum van de studentenclub het verlengde van de toog is.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

razzle_dazzle

Martin heeft een goed punt, we zitten op een internationaal forum, dus zou iedereen moeten proberen een beetje verstaanbaar over te komen: een bericht plaatsen in AN en met de nodige leestekens is het toch het minste wat je kan verwachten. Dialecten moeten blijven bestaan, maar ze moeten dan wel streekgebonden blijven  ;).

Martin

Als ik het Forum van de F1-Geschiedenis er even mag bij vergelijken.
Daar is het 50/50 qua bezoekers, Belgen en Nederlanders.
Maar gelukkig geen dialect te lezen.
Iedereen houd daar rekening met elkaar om het leesbaar te houden.
Ik pleit voor een leesbaar Forum.



dj Peter

Ik ook.

Met alle respect voor het dailect,maar dat hoort hier niet thuis.

Jasper

Citaat van: Martin op 22 januari 2006 - 22:14:24
Iedereen houd daar rekening met elkaar om het leesbaar te houden.

Wat met dt-fouten?

The REAL BUTTON Freak

Ik denk als je van iedereen een paat posts leest dat je van iedereen fouten terugvind.

Het belangrijkste is dat men mekaar begrijpt.

maar een beetje dialect moet kunnen, als ik het over nen trizee gaan hebben, zullen de Nederlandse bezoekers ook niet weten waar ik het over heb.

Maar ze mogen altijd duiding vragen.

FerrariMan

Citaat van: Jasper op 23 januari 2006 - 17:08:19
Citaat van: Martin op 22 januari 2006 - 22:14:24
Iedereen houd daar rekening met elkaar om het leesbaar te houden.

Wat met dt-fouten?
Dat zijn mierenneukers.

Martin


razzle_dazzle

Een lerares spelling die last heeft van haar regels is nooit grappig.

Alan Blues

Ik vind het heel spijtig dat ik het dialect van mijn grootouders nooit heb kunnen spreken. Het echte Brussels.  8)

Ik praat ook niet zonder fouten. Ik ben verstaanbaar en mijn taal is redelijk correct, maar foutloos schrijven vind ik véél belangrijker. Ook dt-fouten! Jawel, ik ben een mierenneuker!! ;)

Ik word er soms ziek van als ik met sommige van mijn neefjes of nichtjes op msn aan het chatten ben. 'Kben gistere...', 'kem nogalwa...', enz...

Neem dit niet persoonlijk, Raikkonen Master... ;) Ik heb het ook over jou neefjes en nichtjes...  :D :D

Alan Blues

Citaat van: Razzle_dazzle op 23 januari 2006 - 21:39:35
Een lerares spelling die last heeft van haar regels is nooit grappig.


;D ;D ;D

Die is goed!

Mikacouli

Ja die is idd goed :d:d

Wat msn betreft. Daar denk ik dat geen enkele nederlander me zal verstaan. Het is ook al te zien tegen wie ik praat. Maar tegen mijn vrienden praat ik gewoon plat dialect. Gewoon zoals ik het  in het dagelijkse leven uitspreek tegen hen.
zo van 'ke juste da gedoan' of 'kga da morn wel nekje doene'. Elke west-vlaming zal me wel verstaan terwijl oost-vlamingen er wel last mee zullen hebben. Zo ook de nederlanders.
Ik kan perfect het dialect spreken zoals mijn grootouders dat deden. Is soms leuk, een conversatie hebben in het dialect.

dj Peter

Onder vrienden spreek je dialect, da's maar normaal.
Maar als je schrijft op een forum dat gelezen wordt door heel Vlaanderen en Nederland waar 1001 dialecten worden gesproken, dat doe je dat in het AN, zodat iedereen het begrijpt.Stel dat een nederlander hier berichten post in het Fries: de meesten zullen er kop noch staart aan krijgen denk ik .
Ik ben afkomstig van de Noorderkempen en als ik boven de Moerdijk kom dan probeer ik mij verstaanbaar te maken en AN te spreken. Al lijkt onze streektaal nog vrij goed op het Nederlands.
Als je tegen een Rotterdammer West-Vlaams spreekt,dan begrijpt hij of zij er waarschijnlijk niets van. (Met alle respect,want ik hoor dat taaltje wél graag.)
t'Is allemaal een vorm van beleefdheid,vooral het schrijven dan toch

Doefie

Ik vinnd 't enorm spijtig dat ik geen dialect kan, op paar woordjes na. Het is de tussentaal die men tegenwoordig spreekt, maar geen dialect. Maar dan nog, ik vind 't veel makkelijker typpen en zeggen op de manier die ik dagelijks gebruik (vooral gekenmerkt door de ontbrekende -n op het einde van een woord of de afkappingstekens (') ) dan te gaan spreken op een deftige manier waar ik dan serieus wat moeite moet doen om mij voor iedereen verstaanbaar te maken en achter de juiste woorden te gaan zoeken. Ligt aan mij, maar als ze zelfs al op een forum achter de kleinste letterverandering gaan jammeren vind ik spijtig. Ook die -dt dinges. Op een forum is het toch niet nodig ? Ik krijg dikwijls de commentaar van op msn of sms'en van "ze kunnen tegenwoordig ook al geen Nederlands meer schrijven" terwijl het meer bedoelt is als gewone informatie dan als brief naar de president van Ouagadougou ... allee, 'k bedoel maar, als ik andere mensen aanspreek die ik niet ken via email of brief schrijf ik zo 'defitg' mogelijk en let ik ook op -dt en de woordenschat. Maar op een forum ken je de meesten wel, al was het enkel via contact van het forum, maar dan kunt ge toch niet verwachten dat iedereen hier op z'n meest deftige manier gaat praten ?

En er zullen altijd problemen zijn omtrend de taal ;) Ik ben twee weken naar Nederland op vakantie gegaan, bij een doorsnee gezin. 80% van die week hebben we langs beide kanten alles 2-3 moeten herhalen omdat het onduidelijk was, zelfs al spreek je nog zo deftig mogelijk. De woordenschat verschilt gewoon te veel. Woorden die hier doodnormaal zijn (zoals pombak, frigo, microgolf, ...) kennen de Nederlanders niet, en woorden die zij dan gebruiken kennen wij niet. Is toch normaal ? Ik versta grotendeels ook geen niet-Brabanders, ook al woon ik er ook maar 15km vanaf. Zelfs Brusseleers versta ik niet, en is maar 5km. So what ? Ik trek mijn plan wel, en de grote lijnen versta ik. Moet ik details weten vraag ik het wel nog eens opnieuw...