Spreektaal op het forum?

Gestart door lieven, 20 januari 2006 - 20:29:04

« vorige - volgende »

Martin

Citaat van: SaffierFM op 21 januari 2006 - 23:06:10
Op een internationaal (!) forum vind ik dat je verstaanbare en voor iedereen leesbare taal moet schrijven. Je tekst schrijven zoals je t'zegt is tegenwoordig mode -vooral bij jongeren- en is een gevolg van het chatten en sms'en.
Ik betrap er mij zelf soms ook op als ik een sms of e-mail verstuur,maar dan enkel als ik met kenissen of familie communiceer.

Wat de stijl van de zinsopbouw betreft: de ene schrijft langgerekte zinnen, de ander korte maar duidelijke boodschappen en ik probeer altijd in alinea's te schrijven met spaties om het wat duidelijker te maken.  ;)
Je getypte tekst nalezen alvorens te publiceren is ook nooit slecht om fouten te voorkomen,doe ik ook meestal.

En btw: De schrijfstijl van Martin met korte,onder elkaar geplaatste zinnen is kort,bondig en duidelijk leesbaar-het heeft telkens iets weg van een gedicht.  :)

Akik ier begin te tippe in mijn eige tool zen der wok meese dia den tekst twej of dreij kjere mutte leze veur asset verstoon ej!




Als ik iets dicht is het met siliconenkit. ;D ;D ;D

Doefie

Citaat van: SaffierFM op 21 januari 2006 - 23:06:10
Op een internationaal (!) forum vind ik dat je verstaanbare en voor iedereen leesbare taal moet schrijven. Je tekst schrijven zoals je t'zegt is tegenwoordig mode -vooral bij jongeren- en is een gevolg van het chatten en sms'en.
Ik betrap er mij zelf soms ook op als ik een sms of e-mail verstuur,maar dan enkel als ik met kenissen of familie communiceer.

Wat de stijl van de zinsopbouw betreft: de ene schrijft langgerekte zinnen, de ander korte maar duidelijke boodschappen en ik probeer altijd in alinea's te schrijven met spaties om het wat duidelijker te maken.  ;)
Je getypte tekst nalezen alvorens te publiceren is ook nooit slecht om fouten te voorkomen,doe ik ook meestal.

En btw: De schrijfstijl van Martin met korte,onder elkaar geplaatste zinnen is kort,bondig en duidelijk leesbaar-het heeft telkens iets weg van een gedicht.  :)

Akik ier begin te tippe in mijn eige tool zen der wok meese dia den tekst twej of dreij kjere mutte leze veur asset verstoon ej!

Ek verstoan datte zoender proeblème zenne, en kpeis da tmeerendeil ier da oek wel zal verstoan ;)

Ik zou niet de volledige schuld op het chatten en sms'en steken. Tegenwoordig wordt je verplicht om overal het "Algemeen Nederlands" te spreken, zelfs "ge" moogt ge niet eens meer zeggen  ::) Dialect en tussentaal is aan het verdwijnen, dus moet ge het in ere houden vind ik. Er verdwijnt al genoeg van de oude cultuur en het dialect is een van de belangrijkste punten. In het begin kan het raar zijn als er iemand in zijn dialect praat, maar na een tijdje of met enige moeite te doen begrijp je het wel ... Nuja, het is meer automatisch dat ge 'deftig' begint te praten maar het dialect moet je in ere houden, en dat doe je alleen door het te praten (wat thuis bijna nooit meer gebeurt, op school, op straat, ...).

McChouffe

Citaat van: Doefie op 22 januari 2006 - 01:45:16Ek verstoan datte zoender proeblème zenne, en kpeis da tmeerendeil ier da oek wel zal verstoan ;)

Ik zou niet de volledige schuld op het chatten en sms'en steken. Tegenwoordig wordt je verplicht om overal het "Algemeen Nederlands" te spreken, zelfs "ge" moogt ge niet eens meer zeggen  ::) Dialect en tussentaal is aan het verdwijnen, dus moet ge het in ere houden vind ik. Er verdwijnt al genoeg van de oude cultuur en het dialect is een van de belangrijkste punten. In het begin kan het raar zijn als er iemand in zijn dialect praat, maar na een tijdje of met enige moeite te doen begrijp je het wel ... Nuja, het is meer automatisch dat ge 'deftig' begint te praten maar het dialect moet je in ere houden, en dat doe je alleen door het te praten (wat thuis bijna nooit meer gebeurt, op school, op straat, ...).

Er is hier volgens mij niemand die iets heeft tegen dialect, integendeel. Ik ben het er volledig mee eens dat dialecten in ere moeten gehouden worden, maar daar dient dit forum niet voor. Ik vind het maar normaal dat je AN spreekt tegen mensen die jouw dialect niet (goed) verstaan. Dan bestaat er geen twijfel over wat er gezegd wordt, en is eigenlijk een vorm van beleefdheid.

His leaving marks the end of an era in motor racing that he has defined by his mere presence.

Ferrari 2010

Citaat van: SaffierFM op 21 januari 2006 - 23:06:10
Op een internationaal (!) forum vind ik dat je verstaanbare en voor iedereen leesbare taal moet schrijven. Je tekst schrijven zoals je t'zegt is tegenwoordig mode -vooral bij jongeren- en is een gevolg van het chatten en sms'en.
Ik betrap er mij zelf soms ook op als ik een sms of e-mail verstuur,maar dan enkel als ik met kenissen of familie communiceer.

Wat de stijl van de zinsopbouw betreft: de ene schrijft langgerekte zinnen, de ander korte maar duidelijke boodschappen en ik probeer altijd in alinea's te schrijven met spaties om het wat duidelijker te maken.  ;)
Je getypte tekst nalezen alvorens te publiceren is ook nooit slecht om fouten te voorkomen,doe ik ook meestal.

En btw: De schrijfstijl van Martin met korte,onder elkaar geplaatste zinnen is kort,bondig en duidelijk leesbaar-het heeft telkens iets weg van een gedicht.  :)

Akik ier begin te tippe in mijn eige tool zen der wok meese dia den tekst twej of dreij kjere mutte leze veur asset verstoon ej!



Mjo ge doe mar zenne, das vor mijn gien probliem zenne ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Martin

Citaat van: McChouffe op 22 januari 2006 - 09:33:49
Citaat van: Doefie op 22 januari 2006 - 01:45:16Ek verstoan datte zoender proeblème zenne, en kpeis da tmeerendeil ier da oek wel zal verstoan ;)

Ik zou niet de volledige schuld op het chatten en sms'en steken. Tegenwoordig wordt je verplicht om overal het "Algemeen Nederlands" te spreken, zelfs "ge" moogt ge niet eens meer zeggen  ::) Dialect en tussentaal is aan het verdwijnen, dus moet ge het in ere houden vind ik. Er verdwijnt al genoeg van de oude cultuur en het dialect is een van de belangrijkste punten. In het begin kan het raar zijn als er iemand in zijn dialect praat, maar na een tijdje of met enige moeite te doen begrijp je het wel ... Nuja, het is meer automatisch dat ge 'deftig' begint te praten maar het dialect moet je in ere houden, en dat doe je alleen door het te praten (wat thuis bijna nooit meer gebeurt, op school, op straat, ...).

Er is hier volgens mij niemand die iets heeft tegen dialect, integendeel. Ik ben het er volledig mee eens dat dialecten in ere moeten gehouden worden, maar daar dient dit forum niet voor. Ik vind het maar normaal dat je AN spreekt tegen mensen die jouw dialect niet (goed) verstaan. Dan bestaat er geen twijfel over wat er gezegd wordt, en is eigenlijk een vorm van beleefdheid.

Ik ben het volledig met je eens.
Dialecten, daar heb ik niets op tegen.
Spreek het in de kroeg met je vrienden.
Bij je voetbalclub.
Maar schrijf het niet op dit Forum.

dj Peter

Inderdaad, er is een verschil tussen spreektaal en schrijftaal.
En dialect verdwijnen ? Ge moet geen schrik hebben...

Doefie

Citaat van: SaffierFM op 22 januari 2006 - 10:19:42
En dialect verdwijnen ? Ge moet geen schrik hebben...

Hoeveel van de jongeren tegenwoordig kunnen nog het dialect dat hun grootouders of hun ouders spreken ? Niet veel hoor. Tuurlijk, de plaatselijke "klank" (West-Vlaams, Limburg, Antwerps, ...) blijft er wel maar de specifieke woordenschat die een dialect kenmerkt die verdwijnt stilaan.

lieven

Citaat van: SaffierFM op 22 januari 2006 - 10:19:42
Inderdaad, er is een verschil tussen spreektaal en schrijftaal.
jup dat is waar.
maar ik kan moeilijk spreektaal omzetten in schrijftaal.
daar kan ik niets aan doen.
ik kan wel als ik iets wil ty^ppen alles 10 keer lezen en 5 keer aanpassen voor het op iets trekt.
zoals deze post, deze is al 5 6 7 8 keer veranderd voor ik hem post :)
er zijn sommige mensen die dit nu eenmaal moeilijk of bijna niet kunnen.
bij mij op de hoge school weten ze dat en ze houden er bv rekening mee.
dus vaak als ik de tijd of zin niet heb dan post ik het rap of heb ik het getypt en zie ik dat het echt erg is dan post ik gewoon niets :)
maarja als ze me begrijpen dan ben ik al content :)

Martin

Ik had een Vraag van vadaag gesteld.
Gaat dit niet een beetje veel de verkeerde kant op?

Jasper

De vraag is toch al lang beantwoord. :)

Ramses

Ik veronderstel dat niemand er iets op tegen heeft dat ik dit topci opsplits en de discussie over dialect naar Andere onderwerpen verplaats?

Het is best nog interessant: dialect vs AN

Jasper


Doefie

Mogen we ons hier nu uitleven in het dialect of moeten we hier nu "deftig" blijven praten ? :D (is best wel is leuk om te zien wie welk dialect spreekt ;))

Martin

Citaat van: Doefie op 22 januari 2006 - 13:30:09
Mogen we ons hier nu uitleven in het dialect of moeten we hier nu "deftig" blijven praten ? :D (is best wel is leuk om te zien wie welk dialect spreekt ;))

Leef je maar uit.
Hier kom ik niet meer.
De Belgen zijn me lief.
Maar die dialecten spreek, kan en wil ik niet lezen.
Gooi je zelf los, plaats van alles in een dialect.


Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 22 januari 2006 - 11:45:26
Citaat van: SaffierFM op 22 januari 2006 - 10:19:42
En dialect verdwijnen ? Ge moet geen schrik hebben...

Hoeveel van de jongeren tegenwoordig kunnen nog het dialect dat hun grootouders of hun ouders spreken ? Niet veel hoor. Tuurlijk, de plaatselijke "klank" (West-Vlaams, Limburg, Antwerps, ...) blijft er wel maar de specifieke woordenschat die een dialect kenmerkt die verdwijnt stilaan.
Verdwijnen kan je moeilijk zeggen, ik spreek overal dialect, behalve als ik weet dat de andere het niet zou verstaan. het typen vind ik gewoonweg te moeilijk. Zelfs tijdens men spreekoefeningen van Nederlands gebruikte ik nog dialect, buiten mijn weetb om welteverstaan want het moest goed zijn. Dat niemand het dialect van zen grootouders nog spreekt vindt ik logisch, dialect verandert constant, benamingen veranderen, dingen verdwijen en andere dingen komen erbij...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.