Nederlandstalige muziek

Gestart door razzle_dazzle, 12 januari 2006 - 18:55:17

« vorige - volgende »

Moet er meer Nederlandstalige muziek op de radio zijn?

Ja, de overheid moet een quotum opleggen
0 (0%)
Ja, maar zonder quotum
4 (22.2%)
Neen
14 (77.8%)

Totaal aantal stemmen: 13

razzle_dazzle

De laatste tijd is er nogal wat polemiek omtrent Nederlandstalige muziek op de radio, sommige politici overwegen het invoeren van miminumquota om aan een bepaald percentage te geraken. Voor alle duidelijkheid het gaat niet om Belgische groepen die in het Engels zingen, evenmin over de populaire groepen zoals Clouseau en mama's jasje, maar over het Vlaamse levenslied zoals bv. Laura Lynn en Will Tura.

Wat is jullie mening hierover?

Alan Blues

Niets tegen Nedrlandstalige muziek, als het maar kwalitatief goed is. Geen Laura Lynn dus. Hoewel er wel zenders zijn waar zo'n muziek kan en mag.

Tim C

Laatste keer dat ik het checkte was dit een vrije markteconomie, die moet zichzelf regelen. Sinds die idioot minister is, is het enige wat hij wil doen reguleren en censureren. Binnenkort mag de VRT enkel nog goed spreken over de regering

Ramses

Ik geloof dat quotum het nieuwe modewoord is? ::)

daan

Neehoor, ik kan er niet mee zitten. Soms vind ik het helemaal niks, ik heb liever Engelstalige muziek dus ik stem nee.

IVY440

Waarom wordt er weinig Nederlandstalige muziek gedraaid op de radio-zenders? Omdat er geen publiek voor is. En trouwens er zijn genoeg lokale radio's die niets anders dan schlagers draaien, dus geen quotum instellen maar laat de radio-zenders zelf beslissen.

Ferrari 2010

Zoals het nu is is het goed, als ze meer nederlandstalige muziek op de radio willen jagen ze me sowieso naar de concurrentie...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Mikacouli

In mijn muziek genre wordt er maar amper gezongen, laat staan in het nederlands? En personen als Natalia enzo, hoeven voor mij niet...

Ramses

In het Vlaamse medialandschap stelt iedereen ongetwijfeld vast dat er een zéér breed aanbod is, naar ieders smaak. Conform de beheersovereenkomst bereiken de VRT radio's (zowat) iedereen. Daarnaast is er nog een uitgebreid aanbod aan lokale, regionale en landelijke commerciële zenders.

Wie het Vlaamse levenslied wil horen moet dus afstemmen op Radio 2, Radio Mango of misschien 4FM, of lokale radiostations.

Wat een radiostation in zijn playlist zet is een afspiegeling van wat in de maatschappij gehoord wil worden. Als er behoefte is om meer Vlaams levenslied te horen, dan zullen de radiostations die dat binnen hun doelgroep hebben, laten spelen.

Martin

Ik heb nee gestemd, ik haat de liedjes van Gerard Joling, Gordon, Andre Hazes, Jan Smit, Guus Meeuwis, K3, Frans Bauer, Marco Bosato enz.
Bløf, Rowwen Hèze, Acda & de Munnik, Veldhuis & Kemper, Boudewijn de Groot, Skik, De Dijk daarentegen vindt ik wel goed.
Maar bij de meeste Nederlandstalige liedjes zet ik de radio uit.

Supermariobros

Ik heb op nee gestemd. Sommigen vind ik wel goed zoals Gorky e.a. maar daar blijft het dan ook bij.

Alan Blues

Citaat van: Martin op 12 januari 2006 - 21:59:32
Ik heb nee gestemd, ik haat de liedjes van Gerard Joling, Gordon, Andre Hazes, Jan Smit, Guus Meeuwis, K3, Frans Bauer, Marco Bosato enz.
Bløf, Rowwen Hèze, Acda & de Munnik, Veldhuis & Kemper, Boudewijn de Groot, Skik, De Dijk daarentegen vindt ik wel goed.
Maar bij de meeste Nederlandstalige liedjes zet ik de radio uit.

Rowwen Hèze rules!!!! Loop Naar Den Tap Toe!! Begin Mar!! Dikke ambiancemuziek!!

Wat quota betreft op de VRT. Ze zouden beter minder Franstalige muziek draaien op Radio 1. Niets tegen Franstalige muziek als het maar kwaliteit is, maar wat je soms op Radio 1 hoort is echt triest.  :-\

Jasper

Citaat van: Tim C op 12 januari 2006 - 19:24:42Laatste keer dat ik het checkte was dit een vrije markteconomie, die moet zichzelf regelen.

² that

Schumi nr1

#13
De radiozenders moeten gewoon draaien wat hun luisteraars verlangen. Wat voor zin heeft het nu om iemand zijn smaak op te leggen? Deze gedachte van een muziekquotum klinkt maar weinig democratisch.

Van mij krijgt het idee dus ook een dikke vette NEE

Martin

Citaat van: Alan Blues op 13 januari 2006 - 16:26:42
Citaat van: Martin op 12 januari 2006 - 21:59:32
Ik heb nee gestemd, ik haat de liedjes van Gerard Joling, Gordon, Andre Hazes, Jan Smit, Guus Meeuwis, K3, Frans Bauer, Marco Bosato enz.
Bløf, Rowwen Hèze, Acda & de Munnik, Veldhuis & Kemper, Boudewijn de Groot, Skik, De Dijk daarentegen vindt ik wel goed.
Maar bij de meeste Nederlandstalige liedjes zet ik de radio uit.

Rowwen Hèze rules!!!! Loop Naar Den Tap Toe!! Begin Mar!! Dikke ambiancemuziek!!

Wat quota betreft op de VRT. Ze zouden beter minder Franstalige muziek draaien op Radio 1. Niets tegen Franstalige muziek als het maar kwaliteit is, maar wat je soms op Radio 1 hoort is echt triest.  :-\

Auto, Vliegtuug.
Ook een goed Nederlands nummer. Nou ja, Nederlands.

De wat vreemde naam van de groep is ontleend aan Rowwen Hèze (vrij vertaald: ruwe, onbeschaafde of onverschillige Hesen), een bekende dorpsfiguur uit America van voor de Tweede Wereldoorlog. Zijn eigenlijke naam was Christiaan Hesen (1853-1947) en hij liet zich totaal niets gelegen liggen aan de normen en waarden van de burgerlijke katholieke samenleving van die tijd en de groep wil zich hieraan spiegelen.